Katten bij vreemden binnen!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xJolienJarig

Katten bij vreemden binnen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:58

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit kan leggen, zit er even mee in m'n maag..

Sinds een jaar of 2 is 1 van onze 4 katten bijna niet meer thuis.. En àls ze thuis kwam, dan was het maar voor een uurtje of wat, en rook ze ongelofelijk naar parfum..
Dus wij waren al op het idee gekomen dat ze bij iemand anders wel eens binnen was.
En gister kregen we bevestiging.. M'n broertje ging belletje trekken bij de mensen een paar huizen verderop. Wij kennen hun eigelijk niet, ze zoeken geen contact met anderen in de straat, en sinds ze hier zijn komen wonen (ongeveer 4 jaar geleden?), heb ik ze ook haast nooit gezien.. Ja, soms lopen ze langs, maar echt gesproken, nee, dat niet..
Maar gister, m'n broertje zat achter een auto verstopt, en keek naar de deur.. Daar zag hij onze kat zitten.. Dus hij, zo brutaal als hij kan zijn, naar die mensen toegelopen met de vraag 'is dat niet onze Zwitje?' waarop zij antwoordde, ja klopt, die zit hier altijd binnen. die andere kat van jullie ook (Hannes, onze jongste (bijna 2)..)
Dus m'n broertje is weggelopen, en kwam het meteen zeggen hier..

Heel vaak met het eten, kan je roepen wat je wilt, maar komt Zwitje niet.. Maar dan heeft ze dus ook geen eten.. Ik denk dus, dat ze bij hun ook eten krijgt, en dat ze gewoon lekker binnen zit daar, als we haar roepen.

Ik weet even niet hoe ik het moet zeggen, maar vandaag kwam ze wééér niet met het eten, waarop ik eigelijk naar die mensen toe wilde lopen, om te vragen of we onze kat misschien terug mochten hebben, omdat er eten voor haar stond..
Maarnee, uiteindelijk toch maar niet gedaan..

Ik kan het gewoon niet hebben dat 2 van onze katten nu heel vaak daar zijn, en hier bijna niet meer binnen komen.. Zelfs 's nachts niet!
En echt waar, zij weten heus wel dat de katten van ons zijn, omdat ze in de zomer hier altijd in de voortuin liggen, of anders voor het raam zitten..

Wat vinden jullie? Moet ik er iets van zeggen tegen hun, dat ze onze katten niet meer naar binnen moeten halen? (ze hebben zelf geen katten, dus kattenluik kan het niet zijn)

Oja, even ter verduidelijking, ze worden hier écht wel goed verzorgd hoor! Krijgen genoeg liefde en eten!

Anoniem

Re: Katten bij vreemden binnen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:03

Als ze echt jullie katten naar binnen halen, vind ik dat niet kunnen. Maarja, aan de andere kant- je laat je kat zelf los over straat lopen, dus is er de kans dat andere mensen (ongeacht of dat nou wel of niet mag) gewoon beginnen met bijvoeren of aanhalen etc..

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:08

Als de kat nog eens langs komt binnen houden en laten chippen (bewijs dat ze van jou zijn) en ze dan of tewel niet meer buiten laten of vragen aan de mensen of ze jullie katten willen gerust laten of het accepteren dat katten vrije dieren zijn en zelf kiezen waar hun thuis is.

xJolienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 22:11

Ik vind het dus ook niet kunnen nee, en ben er ook redelijk geirriteerd door..
We laten ze inderdaad wel zelf naar buiten, dat ze worden aangehaald vind ik niet erg, ik aai ook wel eens een kat als ik buiten loop :) Maar katten naar binnen laten, terwijl je weet dat ze van iemand zijn, dat vind ik niet kunnen.. En dat is natuurlijk ook heel wat anders dan ze even aanhalen op straat..

Ze zijn gechipt, tenminste, Zwitje wel, Hannes niet.. En ze hebben alle 4 halsbandjes om.. Dus het is duidelijk, dat het geen zwerfkatten zijn lijkt mij..

edit; Zwitje binnen houden is in mijn ogen echt geen optie..
We hebben haar uit het asiel gehaald als gedumpte boerderijkat, en het lukt gewoon echt niet om haar binnen te houden! Met Oud&Nieuw is het altijd al een heel gedoe om alleen haar hier te houden, die wilt het liefste meteen lekker naar buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:12

Nee, ik vind het ook niet kunnen, maarja, jij bent degene die je kat buitenlaat. Dat is natuurlijk een beetje flauw, maar uiteindelijk wel de waarheid. Ik ben het met je eens hoor, dat het belachelijk is andermans beesten binnen te halen.. en zou er zeker wat van zeggen (gewoon op nette manier). Maar als dat niet helpt denk ik toch dat je ze zelf binnen moet houden, want weinig andere opties zijn er niet als je zeker wilt weten dat die mensen niet alsnog stiekem je kat binnen laten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:13

onze kat ging ook vaak bij andere mensen naar binnen. Alleen hadden ze dat zelf soms niet in de gaten, hahaha. Kwam ie in 1x van de trap aflopen enzo. Of ging ie tegenover de hond van de buren liggen, heel stoer en die hond hartstikke bang.
Nee, niet leuk. Zat er natuurlijk ook niet op te wachten dat ie bij anderen naar binnen ging. Maar hij kwam altijd wel als ik hem riep.
Ik zou die van jou eens een tijdje binnen houden, misschien dat ze dan weer weten bij wie ze thuishoren.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:14

misschien kun je wel even met de mensen gaan praten, dan weet je wat hun bedoelingen zijn. Niet aanvallend gaan beginnen, maar gewoon even vragen hoe en waarom? en dan aangeven dat je liever niet meer wilt hebben dat ze jullie katten binnenlaten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:15

oh, zie net dat ie moeilijk binnen te houden is. Later hebben we een ren gemaakt (woonden toen aan een hele drukke weg), zodat ie toch naar buiten kon

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:17

Ik zou het ook haten als mijn kat ergens anders binnen zou zitten vooral omdat ik haar op een zo gezond mogelijk dieet wil houden en dat andere mensen zo vaak van dat ongezond maar voor de kat heel lekker eten geeft, dus heb ik heel mijn tuin afgezet dat ze dus niet uit de tuin kan maar wel toch buiten kan zijn. Plus ze heeft het niet zo met andere mensen en ze kan nogal venijnig zijn.

xJolienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 22:18

Maar ik vind het echt geen optie om haar binnen te houden.. Het is gewoon echt een buitenkat, veel meer dan een huiskat.. Is het liefst dag en nacht buiten..
En tja, dan zit je ook nog met de andere katten.. Ze alle 4 binnen houden, gaat hem niet worden.. 2 kunnen er niet met elkaar opschieten, dus dat wordt alleen maar ruzie dan.. En om er 3 naar buiten te doen, en er 1 binnen te houden... Vind ik ook niet echt eerlijk :o

WildWings, ik snap je punt helemaal ja.. Ze zijn natuurlijk gewoon buiten.. Maar dan denk ik ook, snappen die mensen zelf niet dat het ónze katten zijn? :P

& ik denk dat ik inderdaad maar eens een bezoekje ga brengen.. Hopelijk nèt wanneer 1 van onze katten daar binnen is :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:18

Ga eerst maar eens praten met de buren. Vertellen dat je het vervelend vind en vragen of ze ze niet binnen willen halen of eten geven. Dat is stap 1.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:23

Evelijn schreef:
Ga eerst maar eens praten met de buren. Vertellen dat je het vervelend vind en vragen of ze ze niet binnen willen halen of eten geven. Dat is stap 1.

Lijkt mij ook stap 1! :j.

xJolienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 22:30

Goed plan ja. Ik sleep m'n zus of moeder wel even mee, want in m'n eentje liever niet ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:31

Van mijn kat heb ik met tijd en wijlen dat idee ook gehad. 1,5 jaar geleden kwam ze op een gegeven moment 4 dagen niet thuis. Ik dacht die is kwijt/dood weet ik veel. Op een dag zit ze weer voor de deur, normaal krijst ze alles bij elkaar. Nu kwam ze naar binnen, keek haar eten niet aan, ging een half uur op de mat liggen en wandelde weer vrolijk naar buiten. Toen heb ik haar een paar dagen binnen gehouden. Ik vond het raar dat ze en geen honger had en geen aandacht wilde. Nu gaat het wel weer goed, ze zit meer binnen dan buiten. Binnen houden is hier ook geen optie meer. Toen ik op mijn appartement woonde wel, toen had ze die drang niet om naar buiten te gaan.

Lastig enerzijds denk ik ok van: tja we laten ze zelf buiten maar anderzijds als mensen zien dat ze een bandje hebben (de mijne ook) dan ga je ze toch niet voeren en expres binnen laten?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:34

Ik zou het zeker zeggen! Want het zijn toch jullie katten, en jij houd toch ook van ze.
Veel succes jolien! :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:37

Een kat zoekt zelf zijn baasje! ;)

Al kan ik mij voorstellen dat je het niet leuk vind.
Ik zou gewoon eens rustig praten.

Dat hebben wij ook gedaan.
Wij (waar ik werk, groot kantoor) hadden altijd een at in het fietsenhok.
Een heel lief aanhankelijk beest wat bij een ieder tegen je been aan gaat staan voor kopjes.

Wij hebben een huisje gemaakt en er staat een voerbakje en drinbakje.
Uiteraard eerst de eigenaar achterhaald.
Bleek de kat gepest te worden door buur katten.
We mochten hem gewoon kattenbrokjes geven en water.

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:41

Mijn kat was wel vaak een hele week weg, en we dachten dat die dood was.
Toen kwam hij weer binnen wandelen, en hebben we een kokertje(had die al om) daar hebben we in gezet dat we gingen verhuizen.
en toen kwamen de mensen metteen naar ons toe.
Wat bleek hij sliep bij hun hadden al een mandje gekocht:O
en ze vroegen of ze hem niet mochten houden:O:O
Dit vind ik echt heel brutaal!
maar wat je kan doen is gewoon naar die mensen gaan dat is het beste!
Succses!

xJolienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 22:42

Ik snap dat een kat zelf z'n baasje zoekt, maar nu heeft ze dus eigelijk 2 baasjes, want ze is hier nog wel iedere dag, of we zien haar in ieder geval door de tuin huppelen :)
Alleen gewoon veel en veel minder dan eerst..

Maarja, ik hoop maar dat ze het begrijpen, maar het lijkt mij toch een kleine moeite voor hun om even hier te komen zeggen dat 2 van onze katten daar komen? :\
& het lijkt me niet dat ze 'zomaar' even daar naar binnen is gelopen, mede omdat ze voor iedereen wegrent die ze tegen komt ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:49

Mijn moeder en ik hebben daar ons de laatste tijd heel kwaad over gemaakt. We hadden 1 kat die steeds wegliep als zijn zus weer en nestje had. Op een gegeven moment is hij bij een oud mannetje gaan wonen. We hebben hem meerdere malen mee naar huis genomen als we hem zagen, maar hij liep steeds weer weg. Geen probleem, kat en meneer waren blij met elkaar. Daarnat oen die meneer overleed is hij bij een kattenvrouwtje in de buurt gaan wonen. Die mevrouw had dus allemaal plaatsen in haar tuin staan waar katten konden liggen en gaf hun ook te eten.
Maar goed op een dag waren we ook onze rooie vaak kwijt. Toen ik dus bij haar langs kwam. Ik kende haar al eerder omdat ze bij een oude vriendin van mij in de straat woonde. Lief vrouwtje maar zo te lief dat ze niet weet wat ze aanricht bij de baasjes van andere katten. Dus ja toen vroeg ze of ik even bij Olivier wilde kijken. Ze vertelde dus dat ze sinds kort ook een rooie hadden en ja ik herkende Boudewijn. Dus heb haar meteen verteld dat die ook van ons was. Ze vertelde dus dat die zelfs bij hen sliep. Ze bleef hem idd voeren en steeds maar bellen als hij weer te lang daar zat :( :roll: . Ook belde ze op als ze weer eens een teek moest verwijderen. Alsof wij daar nooit opletten als we hem hier hebben.

Olivier en Boudewijn zijn er nu niet meer evenals die vrouw zelf. Ze was niet oud, maar is helaas een paar jaar geleden overleden aan een plotselinge hersenbloeding..

Maar goed we hadden dat probleem later ook met onze bejaarde Balthazar. Hij is altijd een echte vreetzak geweest en ja waar gebbqt werd was hij ook.
Was er weer een vrouw in de buurt die hem steeds te eten gaf en zelfs ook onze oude buurman. Balthazar heeft dus door zijn levensstijl een nierprobleem ontwikkeld met bijpassend dieet(voer) dus ja ook niet fijn. Vrouw belde ook steeds op. De laatste keer had hij een groot abses achter zijn oor. Dat was de laatste keer dat we hem op hebben gehaald. Want hij bleek inmiddels flink doof te zijn. Vrouw belde dus vaak hoe het met hem was. Mijn moeder heeft toen maar uit netheid haar een speciale kerstkaart van Balthazar gestuurd met verhaal en uitleg. Verder is het nu goed met hem. Maar je maakt je er zo kwaad om. Mensen horen andere katten niet te voeren en te doen alsof de eigenaren niet goed voor hun katten zorgen.

Stap 1 is naar de buren te gaan en vriendelijk te vragen niet meer de katten te voeren of in huis te nemen.
Stap 2 is als de katten toch nog bij hun komen je buren te vragen hun gewoon te negeren.
Stap 3 daarbij toch te zeggen dat jullie echt wel goed voor jullie iegen katten zorgen.

Blijf natuurlijk wel altijd vriendelijk en begripvol maar laat ze dat ook naar jullie toe zijn. Dat ze wel het gevoel hebben dat jullie ze niet helemaal afvallen, maar toch wel laten blijken dat jullie niet echt gezind zijn van dit gedoe.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:59

missblondie schreef:
Maar ik vind het echt geen optie om haar binnen te houden.. Het is gewoon echt een buitenkat, veel meer dan een huiskat.. Is het liefst dag en nacht buiten..

Het is een echte buiten kat maar wil wel graag bij de buren na binnen? Die mensen zullen die katten wel iets bieden wat jullie niet doen, mischien iets om over na te denken?

als jij niet wilt dat je katten in ander mans huis lopen, moet je ook zorgen dat ze niet op ander mans terrein lopen vind ik. Als er mensen zijn die klagen over katten is het nooit goed, maar nu er mensen gek met jullie katten zijn is het ook weer niet goed. Neem je verantwoordelijkheid voor je dier zou ik zeggen....

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:01

Ik denk dat ik vooral heel erg jaloers zou zijn..... da's misschien erg kinderachtig, maar het zou bij mij ook slecht vallen als mijn kat ineens voor een nieuw huisje zou kiezen.
In jouw geval zou ik gewoon eens netjes met die mensen gaan praten en vragen of ze je katten niet meer binnen willen laten.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:08

Wij hebben ook een kat van 1 van de buren die steeds terugkomt. Die denkt dat het gras bij ons groener is of zo. Ik denk dat dat het risico is als je je katten buitenlaat.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:12

Mensen moeten andere katten gewoon niet voeren en buitenzetten als ze binnenkomen. Een kat blijft toch een kat en die doen alles voor eten en aandacht. Katten die je buiten tegen komt gewoon negeren. Dat scheelt een hoop gezeur voor kat en baasje...

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:12

Wij hadden een tijd regelmatig dat de buurvrouw belde dat onze kat bij hun door het katten luikje naar binnen gign en daar lekker op het aanrecht lag hhaa XD

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:14

Die dikke van ons ging ook altijd overal naar binnen. Met als gevolg dat hij op een dag een auto insprong (denken we ,want hij op op een flinke afstand van ons huis gevonden) en we hem daarna 8 maanden kwijt waren...