Goudvissen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:49

Ik heb vandaag goudvissen gekocht, 2 gewone sluierstaartjes en 1 zo'n sluierstaart met die uitstekende ogen :P

Ze zitten in een aquarium van 60cm breed, hoogte en diepte weet ik niet precies.
Op de bodem zit grind, maar ik vind de kleur niet mooi dus ik denk dat ik binnenkort nieuw grind erin doe :P
Verder zitten er nog 4 plantjes in (2 zuurstofplantjes, 1 groter plantje met lichtgroene bladeren en 1 klein plantje met rode blaadjes).

Binnenkort wil ik ook nog iets van een soort verdieping maken en misschien nog wat decoratie erbij.

Zijn er nog dingetjes waar ik rekening mee moet houden? Hoe zit het met de zuurstof in het water en wat kan ik eraan doen om het nog fijner te maken voor de visjes?

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:51

Goudvissen vinden zand op de bodem fijn, kunnen ze in happen en woelen enzo. Handigste is dan als je (kalkvrije) metselzand van de bouwmarkt neemt en dan HEEEEL goed omspoelen eerst.

Nienkeee_

Re: Goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:57

Weet je zo welke kleur dat zand is? Ik denk dat ik het erin doe als de bak verschoond moet worden, of is het beter dat ik dat meteen erin doe?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:01

het is zoiezo beter om er een pompje in te zetten en nooit heel de bak te verversen. nooit meer dan 3 kwart van het water, met zand bodem kun je ook vaste planten plaatsen die dan niet in 1 keer sterven. en let op dat je het niet te vol zet, die goudvissen worden waarschijnlijk redelijk groot en dan moeten ze wel wat ruimte over houden :D

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:04

Wij hadden bij de goudvissen ook altijd een zuurstofschelp in de kom liggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:04

als je een pompje hebt is zo`n schelp niet nodig

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:06

zo een belletjes ding (ben de naam kwijt :o ) is volgensmij niet zodat er letterlijk zuurstof in het water komt maar zodat het wat er als het ware 'breekt' door enige stroming blijft het water beter. Stilstaand water is voor maar weinig beestjes gezond.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:08

Alle plantjes behalve de zuurstofplantjes zitten in potjes dus hopelijk gaan ze niet meteen de pijp uit :+
Hihi ik ben niet van plan het aquarium zo vol te zetten met dingetjes dat de vissen niet meer kunnen zwemmen hoop ik.

Misschien een domme vraag, maar hoef je met un pompje minder snel de bak te verschonen of hoeft het dan helemaal niet? Ik heb verder echt totaal geen ervaring met aquaria dus alle informatie is welkom :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:39

Die plantjes moet je uit die potjes halen. Dan zit er vaak ook nog wol omheen namelijk wat niet goed is voor je water.

Heb je je wel een beetje ingelezen voor je hier aan begon? Goudvissen hebben namelijk uiteindelijk toch wel een bak van 1.20 m nodig. Verder zijn het ontzettend vervuilers. Je zult dus echt een goed filter moeten aanschaffen. Water verversen moet je geregeld blijven doen.
Hier staat veel informatie: http://www.vijvervis.info/3_vis_karpera ... uarium.htm

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:42

Ik heb 2 sluiers, in een 120 liter bak, met grote filter, verwarming etc.
Er komt wel veel meer bij kijken dan even leuk een visje houden.

Vooral sluiers en anders goudvisachtige zijn echt ontzettende vervuilers, en planten eters, dus al je planten gaan er ook aan.
Niet de makkelijkste vissen dus ;)
Daarnaast zijn sluiers heeeel gevoelig voor luchtbellen in de zwemblaas met de dood tot gevolg.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:42

Aangeraden wordt om wekelijks iets van 20%-25% ofzo van het water eruit te halen en dan nieuw water erin. Eigenlijk moet je nooit helemaal je hele bak leeg halen, dan kan er nooit een evenwicht ontstaan. Het handigste haal je water eruit door middel van hevelen. Dat kan alleen als je aquarium hoger staat dan de vloer. Je neemt dan een slang en een emmer die je op de grond zet, ene uiteinde in je aquarium beetje bij de bodem ofzo dan neem je meteen wat troep mee en het andere uiteinde bij je emmer. Dan zuig je aan het uiteinde van de slang die in je emmer hangt. Het klinkt vies maar in principe hoef je maar heel even te zuigen en krijg je geen water in je mond ofzo. Het water blijft dan steeds stromen , totdat je je slang uit je aquarium haalt (let dus steeds op hoe vol je emmer al is :Y) ), vind het zelf echt ideaal :D
En dan is het een beetje kijken hoe vies je filtertje steeds is, en dan gewoon af en toe eruit halen en die sponzen ervan uitknijpen enzo.

Je plantjes kun je het beste uit je potjes halen en alle troep die erom heen zit ook eraf halen. En dan per 2 stengeltjes ofzo gewoon in je bodem planten. Niet als geheel bosje want dan verrot de onderkant. "zuurstof" plantjes krijg je vaak ook met zo'n loodje erom als heel bosje, daarvoor geldt hetzelfde.

Het zand is gewoon ehm ja zandkleurig, geel achtig :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:50

Dat zand zou je trouwens even moeten googlen. Volgens mij kan je 't beste metselzand van de Gamma ofzo gebruiken. Dat moet je dan wel vantevoren goed uitspoelen.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:56

Bedankt!

_Tara_; Ik heb al vaker goudvissen gehad, toen nog in een grote vaas. Deze zijn aardig groot geworden, die hebben we uiteindelijk in de vijver gedaan omdat ze te groot werden. Ik heb gewoon een bak gekocht, dus daar kan ik wel een filter en pomp bij kopen.

_CS_; Dat ze dood kunnen gaan door die zwemblaas weet ik, daarom heb ik ook zinkend voer gekocht :P De plantjes mogen ze van mij wel kapotvreten, hebben ze ook wat te doen :P

SimoneDV; Ik zal het volgende week eens proberen, het hevelen :P Bedankt voor de uitleg! Zal trouwens zo de troep van de plantjes afhalen :P

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:58

Nienkeee_ schreef:
Bedankt!

_Tara_; Ik heb al vaker goudvissen gehad, toen nog in een grote vaas. Deze zijn aardig groot geworden, die hebben we uiteindelijk in de vijver gedaan omdat ze te groot werden. Ik heb gewoon een bak gekocht, dus daar kan ik wel een filter en pomp bij kopen.

_CS_; Dat ze dood kunnen gaan door die zwemblaas weet ik, daarom heb ik ook zinkend voer gekocht :P De plantjes mogen ze van mij wel kapotvreten, hebben ze ook wat te doen :P

SimoneDV; Ik zal het volgende week eens proberen, het hevelen :P Bedankt voor de uitleg! Zal trouwens zo de troep van de plantjes afhalen :P

een pomp en filter is eigenlijk hetzelfde, tenzij je een zuurstof pompje bedoeld maar die heb je dan eigenlijk niet nodig

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:59

Goede filter zou ik sowieso wel doen, omdat ze enorme vervuilers zijn.
Als het hevelen niet bevalt kun je ook een aquariumstofzuiger gebruiken.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 22:27

Ik heb zojuist een filter besteld bij Zooplus, eentje van 50-100 liter. Mijn bak is 54 liter.

Het zand ligt ook in de bak, wij hadden dat zand nog thuis. Dat heb ik uiteraard wel goed schoongemaakt ;) Ik heb een laagje zand over het grind gedaan, ik had op internet gelezen dat de wortels van de plantjes door het zand niet groeiden.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:05

Nienkeee_ schreef:
Ik heb zojuist een filter besteld bij Zooplus, eentje van 50-100 liter. Mijn bak is 54 liter.

Het zand ligt ook in de bak, wij hadden dat zand nog thuis. Dat heb ik uiteraard wel goed schoongemaakt ;) Ik heb een laagje zand over het grind gedaan, ik had op internet gelezen dat de wortels van de plantjes door het zand niet groeiden.

ok:) ik denk alleen wel dat je zand en je grind straks door elkaar gaan. Ik heb zelf in 1 bakje ook metselzand en dat gaat prima hoor.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 23:21

Haha ojee dat gaat nog een drama worden met grind eruit halen dan :P

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:25

Nienkeee_ schreef:
Haha ojee dat gaat nog een drama worden met grind eruit halen dan :P

hihi ja vrees van wel. Misschien valt het mee maar ik verwacht omdat het zand kleinere korreltjes heeft het heel mooi tussen je steentjes gaat zitten. Ligt er misschien aan hoe groot ze zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:23

Nienkeee_ schreef:

plantjes groeien prima in zand hoor. ik heb een tropisch aquarium waar een laag van 5-7 cm metselzand in ligt. ik dacht ook ooit eens slim te zijn door het zand gewoon op het grind te gooien. dat ging dus niet goed. de vissen gaan toch woelen, je moet meerdere keren de plantjes terug zetten dus op een gegeven moment hussel je het toch door elkaar.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 01:05

Ik denk dat ik het wel verwissel als de filter er is, die is besteld dus het zal uiterlijk dinsdag verwisseld worden (: kan ik de vissen in een schone emmer doen met hun eigen water?
Ik heb ook een flesje besteld wat het water zuivert, dan kan ik dat er meteen bij doen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 02:02

Ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind dat je iedereens adviezen zo goed aanneemt, zouden veel mensen nog iets van kunnen leren! :D

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:31

Hihi nou dankje :P Als je iets doet moet je het ook goed doen vind ik :P

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:26

IggyPop schreef:
Ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind dat je iedereens adviezen zo goed aanneemt, zouden veel mensen nog iets van kunnen leren! :D

ja ben ik het mee eens :D

En je kan inderdaad wel even een emmer water uit je bak halen en daar even de vissen in doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:33

Kan ik ook vast wel mijn vraagje even hier stellen.

Hoe zit dat met zand met schoonmaken?
Ik zuig af met een een stofzuigertje met pompje.

Ik heb nu fijn grind erin, zonder scherpe randjes.
Verder heb ik de bak nu zo'n beetje naar wens van mijn sluiers ingericht :D
Binnenkort ga ik verhuizen en wil graag mijn bak iets anders.

Zand is natuurlijk wel helemaal super voor ze, kunnen ze nog meer woelen als nu.

Voedingsbodem wil ik er niet meer in hebben.