We hebben een hond...zou het een angstbijter blijven ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

We hebben een hond...zou het een angstbijter blijven ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 17:19

Onze bouvier is een paar weken geleden overleden en sinds kort zijn we op zoek naar een andere.
We hadden wel wat eisen: Géén pup, een reu, een bouvier en ongeveer tussen 10 mnd en 2 jaar oud.
We willen oudere honden een kans geven en alle honden op de zaak ( autosloperij) zijn honden uit het asiel geweest die allemaal prima voldeden en ook nog eens lief waren.
Onze Prins heeft 2 jaar op de zaak gezeten en daarna is hij mee naar huis gegaan omdat het zo'n toffe hond was. Hij was ruim een jaar toen hij uit het asiel kwam en is bijna 12 geworden.

Nu dus een andere zoeken, dat valt tegen zeg...ze zijn er bijna niet, zoekopdrachten naar asiels en bouviersupporters etc.
Tot we gisteren Casey tegenkwamen op Marktplaats.... een reu, 1 jaar, zwart, speels, vrolijk..blabla...
Wij erheen gereden en daar was hij...opgesloten in een stal en héél angstig/onderdanig. De fokker pakte hem en hij beet meteen in zijn hand. I dacht : "Oh my god...waar beginnen we aan"
Maar hij deed ons niks en wilden hem toch een kans geven,dus mee in de auto.
Die man zegt dat hij hem pas 2 dagen had, vorige eigenaar bracht hem terug wegens tijdgebrek.

Onderweg braaf, kwam tegen ons aanzitten...
Thuis rondje over terein gelopen...Hij zou braaf meelopen..DUH!!!! ik vloog als superman achter hem aan, hihi. De schuur was heel eng, en in huis heeft hij alles onderzocht.
Vannacht in de bijkeuken geslapen en op 3 blafjes na stil geweest.

Vanmorgen uitgelaten en hij deed netjes alles in de wei.
Tijdens de koffie scheet hij opeens in de kamer en plaste in de hoek.
Erwin meteen erheen en hem gestraft hiervoor. Casey was bang en rende per ongeluk door zijn hoop heen naar de bijkeuken wat resulteerde in een huis VOL MET STRONT, leuke ochtend totdusver, maar dat kan gebeuren.

We wilden zijn poten schoonwassenmaar hij was meteen bang van mijn vriend geworden. Toen hij hem vat wilde houden zodat ik z'n pootjes kon wassen beet hij ook meteen in zijn hand.
Hij wist wel meteen dat hij fout zat en kroop weg.
Enfin, alles schoongemaakt, ik naar mijn werk en zij met zijn twee naar de zaak.

Tegen 12 een sms dat hij dikke vrienden was geworden met hem...vrienden met de hond daar en dat Case aan zijn voeten lag. Hij gromde en blafte wel naar de rest van de mensen.

Zou hij nou naar ons toe veranderen ???
Blijft zo'n dier een angstbijter, is hij dat nu of is dit gewoon wennen ???
Ik vind het best lastig en heb dit nog niet meegemaakt met een hond...

tantethee

Re: We hebben een hond...zou het een angstbijter blijven ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:28

geef hee wat tijd
wees consequent
ik heb hier nu ook een "opvang "herplaatser zitten"
die heeft de eerste dagen ook wel wat in huis gedaan, ze moeten even ritme krijgen..
wees duidelijk, op "angst bijten"steeds hetzelfde reageren.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:30

Ik denk dat het per hond wel verschilt en hoe je ermee omgaat.
Zelf heb ik een hondje wat is achtergelaten met zijn broertjes en zusjes. hij kwam in het asiel en is verder met de hand groot gebracht. Dat is nu 2 jaar geleden. Hij is nog steeds eenkennig en hij is nog steeds een bangig hondje. Wij weten hoe we hem moeten benaderen en letten goed op zijn gedrag.
Naar ons toe is hij lief, bijt niet en blaft niet.
Maar zodra we met hemnaar buiten gaan of er staat iemand aan de deur spingt hij van angst een gat in de lucht en gaan zijn haren overeind.
Zodra hij weet dat het goed is dan is hij nog wel voorzichtig, maar blaft niet meer hard en hapt ook niet.
Al gaat hier wel een tijd overheen want hij vertrouwd mensen niet zomaar.

Ook ken ik een hond die mishandeld is en van een bang hondje is dat een zelfverzekerde vent geworden die geen vlieg kwaad doet.

Lastig om nu te zeggen wat eruit komt.
Ik zou dit hondje zeker wel een kans geven.

Succes ermee in ieder geval!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:31

Heeft gewoon tijd nodig,en dan kan je beter zien of het blijft of niet?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:34

Volgens mij is dat straffen voor dat poepen en piesen ook niet heel erg slim bij zo'n nieuwe hond.
altháns, natuurlijk kun je hem wel even quasi boos toespreken maar niet echt straffen, alles is nieuw voor zo'n dier en klaarblijkelijk is hij hij heel gauw bang. Dan is het waarschijnlijk beter om wat minder dominant en angstaanjagend over te komen. Hij klinkt als een gevoelige hond.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:08

Zo'n hond heeft vaak aan een foei genoeg. Zo te horen wordt hij van de één naar de ander verplaatst. Dan zou ik ook niet zo zelfverzekerd zijn. Eerlijk gezegd.

Hij kent jullie niet, het huis niet enz. Geef hem rustig de tijd.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:37

Oei Chan dit hondje lijkt al aardig wat mee te hebben gemaakt als ik zijn reacties zo lees...arm dier.

Geef hem tijd, wees niet te hard maar wel consequent, liefde geven recht uit je hart zal hem vast goed doen. Zorg dat hij zekerder van zichzelf wordt, beloon het goede en negeer het foute.

Komt vast goed met jullie hart voor dieren, maar geef hem echt de tijd! Bijten is bescherming, weet jij veel wat voor een (onterechte) straffen hij al gehad heeft...

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:42

Hey wij hebben onze labrador nu ook 1 jaar (hond zelf is nu 4) en deze was in het begin ook een gigantische angstbijter tegenover ons maar ook tegenover anderen. Tegenover ons is het nu echt een schatje (tenzij je boos op hem word en in zijn ogen te dreigend bent dan gromt ie) naar andere is hij alleen savonds als het donker is agressief

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:46

Allereerst gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

Nu het volgende, deze hond mag je beslist niet straffen.
Aanrakingen, mensenhanden, mensen op zich....hij heeft er niet al te beste ervaringen mee.

Bouviers zijn slimme honden die graag voor je werken. Doe daar iets mee!
Begin met heel veel belonen voor simpele commando's.
Kent hij het commando zit? Laat hem meerdere malen dat commando uitvoeren en beloon hem uitbuindig.
Een aai is voor hem geen beloning, dus je zal het in de vorm van een snoepje of een speeltje moeten geven.

Maak het hem niet te moeilijk, en doe de oefeningen voorlopig 3 keer daags 5 minuten. Daarna kan je bijvoorbeeld het commando "af" gaan oefenen. En wederom de hemel in prijzen.

Als dat allemaal goed gaat kan je over een week of 3 aanrakingen gaan oefenen. Pootjes pakken...laat hij het toe? Wederom uitbundig belonen.

Slecht gedrag moet je zien te voorkomen. Dus ik zou zeggen schaf een bench aan. Dat zal zijn veilige plekje worden.
Geef hem voorlopig nog geen botjes e.d want je weet niet of hij ook bezitsagressie vertoont.

Bijten is voor een hond een laatste redmiddel, honden zijn liever conflictontwijkend.
Je zou ook een boek over rustgevende signalen kunnen kopen, door middel van deze signalen zou je minder minder bedreigend over komen.

Geef het de tijd, dan komt het wel goed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 14:23

Pfoei.... wat een adviezen.

Dag 2 ging veel beter!! Hij doet niks meer in huis nu.
Is naar Erwin en mij erg aanhankelijk, ligt eraan wie de dag met hem doorbrengt...dát is zijn beste vriend. De ander is hij dan iets voorzichtiger naar. Maar hij is naar ons toe nu ok.
Anderen gromt hij naar en moeten uit de buurt blijven.
Wij mogen gewoon nu pootjes pakken en alles aanraken.Als je maar rustig aan doet.
Commando's kent hij heel goed: zit, af, blijf,naast.... dat is geen probleem. Nu gaat hij alleen nog steeds liggen bij je.

Belonen en aaien is hij juist gek op, Wij belonen nooit metnoep, de paarden niet en de honden ook niet. Hij kijgt wel af en toe een mergkoekje.
Straffen doen we wel degelijk, een harde "foei" of en op zijn plek ( zijn deken in bijkeuken) sturen .Angstig of niet, hij moet wel weten wat wel en niet mag.Slaan doen we niet.

Ik ben tegen een bench, hij mag gewoon in de bijkeuken, dat is zijn eigen plek met deken. Straks als hij buiten blijft heeft hij een grote mand bij de paardenboxen wat ook zijn plek wordt.

Je mag hem aaien en aanraken met eten geven. Hij eet juist enthousiast zijn voer op als je bij hem bent. Anders kijkt hij er niet naar.Erg vreemd...

Kortom: hij gaat al veel beter en met een hoop geduld komt het wel goed denk ik.
Hij kruip zowat op schoot en duwt z'n neus steeds in je armen. Legt zijn kop op schoot en kruipt daarna met 2 voorpootjes op je schoot...

Het gaat wel goed nu....hi krijgt alle tijd en gaat ook echt niet terug daarheen.
Nogmaals bedankt voor de tips!!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:48

Misschien moet je eens raad vragen op het hondengedragsforum. Daar zitten meerdere gedragstherapeuten die je zeker kunnen helpen.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:02

Ten eerste gefeliciteerd met jullie nieuwe hond. En het gaat helemaal goedkomen hoor! Deze hond beet niet uit agressie en deed zijn behoefte binnen niet uit ongehoorzaamheid, maar alles uit angst. Dat het nu al zoveel verbetert is duidt erop dat hij heel graag ergens bij wilt horen en hij is, ondanks dat hij het nodige al heeft meegemaakt, zijn vertrouwen in de mensen nog niet verloren omdat hij jullie al zo snel vertrouwt. Gewoon blijven doen wat jullie al doen, veel positieve aandacht om zijn vertrouwen te laten groeien, maar wel consequent zijn als hij iets doet wat niet mag. Maak geen heftige onverwachte gebaren naar hem toe en kijk hem niet met opzet recht in de ogen (staren)

Ik weet zeker dat deze hond jullie volledig zal gaan vertrouwen en voor jullie door het vuur zal gaan. Let er alleen op dat hij niet te beschermend wordt ten opzichte van jullie.

Veel plezier!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:11

Idd, een gedragstherapeut kan je vast wel helpen zodat je hond geen angstbijter blijft.
Verder veel geduld hebben en wat tijd geven om te wennen, dat helpt vaak ook al.
Wss heeft hij idd al heel wat meegemaakt en de pest is dat sommige mensen het leuk vinden om dit soort honden vals te maken.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:29

Ik denk niet dat de hond vals is, maar dat hij altijd negatieve aandacht heeft gekregen van mensen en daarom bang geworden is. Natuurlijk kan een gedragstherapeut helpen als het angstbijten blijft. Maar de verbetering die TS meldt is hoopgevend.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 09:49

Dag 3 was ook weer veel beter.
Ben op de zaak gaan kijken hoe het ging daar. Toen hij me hoorde werd hij gek! Erg blij me te zien. Monteurs héél verbaasd want die kunnen niet eens in de buurt komen en hij gromt al.
Hij zit daar aan een hele lange lijn aan een auto, kan alles overzien. Hij voelt zich een beetje bedreigd denk ik als mensen op hem aflopen. Als ik hem nl losmaak en hij kan rondscheumen komt hij veel dichterbij en gromt niet, ze moeten hem gewoon negeren dan komt hij vanzelf.

We hebben een hele grot hondenkennel besteld voor thuis als we bv weggaan... dat gaat zijn eigen plek worden, ook voor als er bv visite komt en hij reageert niet goed erop.

Hij heeft voor het eerst losgelopen en luistert goed, wel met onze andere hond erbij...later ook bij ons in de wei...

beschermend naar ons is idd een dingetje... gewoon veel meenemen, veel meemaken en alles laten zien. Ik denk dat het gauw verbeterd. Erwin zijn collega kon al naast me staan praten, Casey zat op mijn voeten en deed niks. Hij moet denk ik leren dat niet alle mensen klootzakken zijn !!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:59

hond heeft veel ellende in zin leven meegemaakt als je het gedrag zo hoort , arm ding

1 ding,straf nooit en nooit meer zoals je vriend dat gedaan heeft! logisch dat de hond daarna stront door de hele kamer heen rent en daarna angstig bleef
het is not done om een hond te straffen die alles doet vanwege angst........

je moet trainen om de angst weg te halen, niet te vermeerderen....

schakel iig hulp in om andere eventuele fouten te voorkomen....

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:43

Leuke update en ik vind dat jullie nu goed bezig zijn. Als de hond vastzit en er komen mensen op hem aflopen kan dat wat dreigend zijn voor de hond. Ten eerste: hij kan niet vluchten (en dus gaat hij grommen) en ten tweede mensen lopen vaak recht op een hond af, kijken de hond rechtstreeks aan en als klap op de vuurpijl aaien ze de hond vaak als eerste over zijn kop. Dat is voor een hond allemaal behoorlijk intimiderend.

Wat jullie nu zelf ook ondervonden hebben werkt negeren dan goed. Vraag de mensen met wie je een praatje maakt (ook mensen die je op straat tegenkomt) om de hond totaal te negeren. Als de hond zelf toenadering zoekt door snuffelen, gewoon zijn gang laten gaan en het beste zou zijn als deze mensen dan nog steeds niet direct contact maken met de hond, zodat de hond leert dat hij mensen gewoon kan benaderen zonder dat dat negatieve gevolgen heeft.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 13:51

@ikdoemaarwat:Ik heb al eerder gemeld dat hij gewoon consquent gestraft wordt voor wat hij niet mag. Hij is uitgelaten, heeft gescheten en daarna gewoon de kamer inlopen en weer schijten! ja, daar wordt hij voor gestraft. En raad eens... hij doet het niet meer en is nog steeds gek op ons!Dieren zijn ook blij wanneer ze hun plaats kennen.En hij staat nu eenmaal onder ons.
In 3 dagen is hij erg opgeknapt en we vertrouwen erop dat het met logisch nadenmken best goed komt. Hebben al eerder honden uit asiels en herplaatsers gehad dus het komt best goed.

@Nifinao: we oefenen idd met mensen thuis, komen binnen en negeren hem, hij komt vanzelf kijken.
Helaas moet hij nog even vast op de zaak tot we de kennel hebben maar straks blijft hij gewoon thuis op het erf loslopen.En gaat hij alleen de kennen in als hij vervelend blijft tegen visite.

Ik heb er wel goede hoop in dat het een groot deel in orde komt.
En verder gewoon goed oppassen met vreemden.
En pesoonlijk vind ik het wel fijn, een hond die echt op het huis past en gromt naar vreemden, We wonen vrijstaand, heb dure spullen, mijn paarden, auto's, trailer, motoren.... de andere hond wees de inbrekers gewoon an waar ze moesten zijn en hielp een handje. Denk dat deze de meeste vreemdelingen wel op afstand houdt.
Naturlijk hoop ik dat hij een allemansvriend wordt en ardig tegen iedereen...maar dat zien we wel, we zijn op de juiste weg.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:51

ElCamino schreef:
@ikdoemaarwat:Ik heb al eerder gemeld dat hij gewoon consquent gestraft wordt voor wat hij niet mag. Hij is uitgelaten, heeft gescheten en daarna gewoon de kamer inlopen en weer schijten! ja, daar wordt hij voor gestraft. En raad eens... hij doet het niet meer en is nog steeds gek op ons!Dieren zijn ook blij wanneer ze hun plaats kennen.En hij staat nu eenmaal onder ons.
In 3 dagen is hij erg opgeknapt en we vertrouwen erop dat het met logisch nadenmken best goed komt. Hebben al eerder honden uit asiels en herplaatsers gehad dus het komt best goed.

En toch zijn er heel veel mensen die geleerd hebben voor gedragstherapeut en een studie hebben gemaakt van hondengedrag het daar absoluut niet mee eens.
Het zal vast wel goedkomen, maar er zijn ook andere manieren waarmee het goedkomt en waarbij de band tussen hond en mens hechter wordt.
Neemt niet weg dat ik blij ben dat hij opknapt.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:52

ElCamino schreef:

ElCamino, pas op met het hele dominantie verhaal. Het wordt altijd verteld alsof het voor ale honden precies hetzelfde geldt, maar dat is niet zo. Iedere hond heeft een eigen karakter en iedere hond verschilt in gevoeligheid voor 'druk', de druk die de baas uitoefent op de hond om hem/haar te laten gehoorzamen. Sommige honden kunnen meer druk (nodig) hebben en let wel druk kan je al uitoefenen door de manier waarop je tegen de hond praat, en sommige honden slaan onder een beetje druk al helemaal dicht. Ik train met honden en op het trainingsveld zie je duidelijk als honden de druk niet aankunnen. Ze lopen en inelkaar gedoken bij, kijken anstig en 'presteren' vaak helemaal niet meer. Ze slaan dicht door de hoeveelheid druk die er wordt gezet.

Ik zeg absoluut niet dat dit bij jullie het geval is, maar kijk uit het de hoeveelheid'druk' die je op de hond zet.Het feit dat jullie hond zijn behoefte binnen deed, komt niet voort uit dominantie of iets dergelijks, maar angst voor (nieuwe) mensen en nieuwe omgeving. Uiteraard moet een hond zich houden aan de regels die gelden in jullie huis, maar reageer niet te heftig op dingen die hij fout doet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:57

Dit klinkt als een mishandelde hond die zichzelf beschermt!
Ik zou hem een poosje gaan negeren en hem de tijd gunnen om aan de situatie te wennen.
Als jullie er teveel bovenop zitten weet hij niet wat er van hem verwacht word.
En straffen is nu echt not done! Negeren werkt beter!

Goed boek om te lezen.. Jan Fennel

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:01

ElCamino schreef:

.

Zelfs een hond die zwaar geschopt en geslagen wordt door zijn baasje,zal nog heel lief en blij tegen de baas doen, je ziet het wel vaker gebeuren namelijk.....dus die blijheid zegt niks, tenslotte is hij ook voerafhankelijk van jullie

logisch dat hij dingen niet mag hoor,maar je straft een hond met angst, en dat is echt not done...
ik raad je aan om hulp te zoeken want voor zover ik kan lezen, missen jullie enige theorie over hoe het wel moet

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:44

Dag 4,
Casey loopt los op het erf en luistert goed en blijft in de buurt.Doet niet meer onderdanig naar ons toe.
Gisteravond is hij zelf de schuur ingelopen om te koekeloeren...eerst om hoekje kijken en daarna erin.
We zaten buite en hebben de deur gewoon open gezet en hem het zelf laten uitzoeken.Ik ben aan het rommelen geweest met de paarden , de stal is naast de schuurdeur en hij kwam zelf kijken.

Later zaten we buiten, kwam er visite de bocht om. casey vliegt dan op en gromt heel erg maar verder niet. Man is gaan zitten en negeerde de hond, Case kwam zelf snuffen en daarna was het ok.

Gisteren een telefoonje gehad van de oude eigenaren.Toch paar dingetjes te weten gekomen:
* Hij heeft daar gewoon in huis gezeten.Nooit in de schuur.
* mensen waren nooit thuis, veel alleen
* Stel is uit elkaar gegaan en heeft de hond "gedeeld",
* vanaf pup aan heeft hij een hekel aan mannen gehad !!!
vrouwen zijn ok, maar mannen moet hij niet.
* Hij moest weg omdat ze in een tussenhuisje woonden, Case
moest in de bijkeuken overdag en ging blaffen.
* In belang van de hond ( alleen zijn geen tijd en zo....) deden
ze hem weg. Ook in belang an de buren denk ik.

Fokker heeft hem vanaf zaterdag gehad en hij zou "maar een uurtje" in die gore stal zitten, daarna een ander hok en buiten. Nou, hij heeft dus tot wij hem haalden in dat hok gezeten.
Ws ook die vent meteen gebeten en denk dat hij daarvoor gestraft is en dat hij daarom na dag 3 zo bang was en beet naar hem.Ze waren blij dat hij bij ons was.

Het gaat elke dag veel beter.
Gisteren mocht een van de monteurs (ook een man) hem al aaien...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:48

Fijn dat je toch wat over hem te weten bent gekomen!
Arme hond is dus heen en weer geslingerd en hij is nog zo jong :(:)

Fijn dat hij went bij jullie! Goed om te lezen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:51

@ iedereen: Natuurlijk weten we niet veel van honden die zich zo gedragen. En ms had hij idd niet zo op zijn donder moetenkrijgen de eerste dag maar ja, iedereen maakt fouten.
We hebben wel al 5 honden uit asiels op de zaak gehad de laatste 25 jaar en die waren ook allemaal niet echt leuk i het begin. Ze zijn echter atijd allemaal goed opgeknapt en stuk voor stuk minstens 12 geworden. Uiteindelijk allemaal toffe honden geworden en onze oude boef heeft 10 jaar bij mijn vrien in huis gewoond.

Daarom denk ik dat het wel goedkomt met hem, natuurlijk neem ik alle adviezen in me op maar ik vindt niet dat we erbovenop zitten...hij krijgt alle tijd en ruimte.
Jullie blijven vallen over de straf over de stront. Lezen jullie wel verder de updates ??? Ik vind dat hij goed opknapt in zo korte tijd.Hij heeft NIETS meer in huis gedaan.

Nifinao geeft adviezen waar ik wat mee kan!, ook HBVisser, bedankt daarvoor.
Sorry, de anderen vind ik wat kort door de bocht.

Woensdag wordt hij gecastreerd en gechipt.
De grote buitenkennel met nachthok is besteld, kan hij mooi daar "zijn" plekje van maken en kan hij in als het uiteindelijk met visite niet mocht gaan lukken.

Ik hou jullie op de hoogte