Welke borden zodat hond eigen terrein mag verdedigen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Welke borden zodat hond eigen terrein mag verdedigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 21:14

Hoi,

Nou wij wonen in een bos daarbij hebben wij 7 hectare bos. Men is al jaren gewend om over onze paden te lopen. We hebben een huis, met tuin en kraal hierom staat ook een omheining, maar dit is niet het einde van ons terrein.

Sinds kort hebben wij een hond en die gaat naar elke hond toe die op ons terrein loopt met baas. De laatste tijd schreeuwen mensen tegen de hond ed zelfs geslagen.terwijl deze zich continue op eigen terrein bevind. Andermans Honden komen op ons terrein, gaan achter de kippen aan. Simpelweg ze veroorzaken overlast.

Nou kunnen we moeilijk 7 Hectare afzetten en dit willen wij ook niet. Men mag het bos best doorlopen maar geen overlast veroorzaken. Laatst hielden ze nog een hardloopwedstrijd door ons bos!

Nou stond er vroeger wel een hek, maar men heeft deze eruit gerukt onder het mom 'hier hebben wij recht op'.

Stel dat het uit de hand loopt en onze hond bijt. Welk bord moet ik dan hebben zodat de hond 'onschuldig' is.

Ik dacht aan betreden op eigen risico? en dan niet betreden wetboek van strafrecht artikel 461?
Zijn er andere regels of een minimun aantal borden dat je moet hebben?

Iris82

Re: Welke borden zodat hond eigen terrein mag verdedigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:19

Het werkt net iets anders als dat je nu voor ogen hebt.
Je moet het artikel op TAO eens lezen wat LDRD geschreven heeft.

Edit: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Dit bedoel ik. Het is een samenspel tussen aansprakelijkheid van jou als eigenaar van het dier en de eigen schuld van de betreffende 'inbreker'.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 13:22

oke dus de bezitter van het dier is aansprakelijk voor de schade die het dier aanricht, maar geld dit ook op eigen terrein?

dus stel dat een inbreker door je hond wordt gepakt, ben jezelf nog strafbaar terwijl je wel waarschuwingsborden hebt?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:48

ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier in België is het geloof ik voldoende om een bordje met privaat terrein en verboden toegang te zetten. Ik ben er vrij zeker van dat als je hond op eigen terrein iemand bijt, jij daar niet aansprakelijk voor bent. Ze hebben echt geen reden om op jouw terrein te komen lijkt me..

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:51

Zet bij elke ingang het bordje van verboden toegang wetboek van stafr. neer. Zet er voor de duidelijkheid ook een bordje eigen weg neer.
De aansprakelijkheid zal daardoor niet veranderen, maar dan hebben mensen wel eerder in de gaten dat ze niet in een openbaar bos lopen. En je kunt ze er dan ook gerust op aanspreken als ze overlast veroorzaken en ze zelfs met gemak van je erf af sturen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:57

en waarom zou je de 7 hectare die van jou is niet gewoon afzetten met een simpel hekwerk? ik zou het niet prettig vinden als andere mensen met honden over mijn terrein liepen en zich zelfs asociaal gedragen

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:01

Omdat ze dan eerst de loterij moet gaan winnen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:25

Pelryo schreef:
oke dus de bezitter van het dier is aansprakelijk voor de schade die het dier aanricht, maar geld dit ook op eigen terrein?

Ja, dat is ook op eigen terrein.

Maar er speelt nog iets en dat is altijd de 2e vraag die je moet beantwoorden: is er ook een schadevergoedingsverplichting?
Een slachtoffer kan namelijk 'eigen schuld' worden toegerekend. De schadevergoedingsverplichting wordt verminderd met het percentage toegerekende 'eigen schuld' van het slachtoffer.
De mate van 'eigen schuld' die kan worden toegerekend is erg afhankelijk van de omstandigheden van het geval.
Dat betekent bij voorbeeld dat één van die bepalende omstandigheden kan zijn of een slachtoffer zich op een anders terrein bevond/hiervoor toestemming had/kon weten dat dat risico's inhield enz enz enz.

Kortom, een slachtoffer zal eerder een stevige 'eigen schuld' krijgen toegerekend wanneer hij zich op eigen/verboden terrein bevond dan dat hij of zij gewoon op de openbare weg liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:28

LDRD schreef:
Ja, dat is ook op eigen terrein.

zelfs in je eigen huis, als jou hond een aanbreker aanvalt heeft de hond een groot probleem.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:29

ik hou dit even in de gaten

we hebben hier het zelfde probleem min of meer

MVG

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:29

Jazeker, maar de inbreker heeft ook 'eigen schuld' en die zal toch aardig 100% worden. ;)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:30

Oftewel: borden plaatsen dus?
Dan heeft TS kenbaar gemaakt dat het eigen terrein is en verboden voor onbevoegden.
Is dat dan voldoende?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:30

In Belgie moet je bordjes plaatsen ,privé terrein betreden op eigen risico.En als de hond losloopt, ook nog bordjes met hier; waak ik of, oppassen loslopende hond.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:31

Op voorhand is niet te beoordelen of het in rechte voldoende zal zijn (hangt ook van de tekst af om eens wat te noemen), maar het is zeker een extra aspect waardoor een slachtoffer eerder een grote mate van 'eigen schuld' zal krijgen toegerekend.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:34

Het officiele bordje met artikel 461 is wel voeldoende bij elke ingang. Of het moet zijn dat je overal het bos in kunt komen omdat er nergens duidelijk een erf afscheiding is zoals een sloot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:35

LDRD schreef:
Jazeker, maar de inbreker heeft ook 'eigen schuld' en die zal toch aardig 100% worden. ;)

Alleen ten koste van het leven van de hond die zijn werk doet.
Daarom train ik mijn hond zo, je komt er wel in alleen niet meer uit!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:36

LDRD schreef:
Op voorhand is niet te beoordelen of het in rechte voldoende zal zijn (hangt ook van de tekst af om eens wat te noemen), maar het is zeker een extra aspect waardoor een slachtoffer eerder een grote mate van 'eigen schuld' zal krijgen toegerekend.

Dat wat ik al gePBt had. :D

LDRD

Chiqa, ik praat uitsluitend over het aansprakelijkheidsrecht hier.

Strafrecht is een totaal andere discipline.

Lida3

Wij hebben bij iedere ingang een bordje, zo'n mooi blauw bordje met verboden toegang voor onbevoegden art. ..... wetboek van strafrecht.

Mocht je hond iemand pakken op je eigen terrein en diegene had geen toestemming sta je een stuk
sterker.
Volgens mij is dit bordje alleen rechtsgeldig kost ongeveer 15 euro.

Ik heb zo al een aantal mensen weggestuurd, want ja ook achter de hekken vinden de mensen mijn Rotti's niet zo leuk, dus eerst bordje dan hekje dan Rotti's, ja en helpt dat niet dan ben je stom dat je zomaar ons erf opkomt.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:37

Gewoon overal bordjes plaatsen "EIGEN TERREIN" met daaronder betreden op eigen risico, en een bord van je hond met "HIER WAAK IK" of pas op loslopende hond.
Denk dat je dan al een heel eind komt ;)

Verder zou ik denk ik toch aan een afscheiding gaan denken, al is het maar een goedkoop alternatief, maar dat de mensen wel weten dat ze op andermans terrein lopen.

Ook zou ik even een bezoekje brengen aan de gemeente en de lokale verenigingen die dus gebruik maken van jullie terrein, denk niet dat deze mensen weten dat het geen openbaar terrein is.

Verder is het helaas wel zo dat als de hond schade aanricht dat jullie dan gewoon verantwoordelijk blijven en aansprakelijk gesteld kunnen worden ondanks dat het op eigen terrein gebeurd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:39

Hawai schreef:
Verder is het helaas wel zo dat als de hond schade aanricht dat jullie dan gewoon verantwoordelijk blijven en aansprakelijk gesteld kunnen worden ondanks dat het op eigen terrein gebeurd.

Lees de aangehaalde link en houd niet op met lezen na het stukje aansprakelijkheid.
Nogmaals: er is ook zoiets als eigen schuld van een benadeelde.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 14:50

zo veel reacties :D

we willen niet het hele terrein afzetten, we genieten juist van de vosjes en de hertjes die aankomen wandelen, ons bos ligt direct aan een ander bos waardoor het moeilijk is te zien dat het eigen terrein is. Als je rondloopt zou je denken dat het gewoon bos is hoor.

We gaan zoveel mogelijk borden neerzetten, maar er zijn enorm veel paden. En dan heb je nog de mensen die zich van alles toe eigenen. Er is zelfs een meneer die een bepaald deel continue met takken afzet omdat hij niet wilt dat er nieuwe paden gemaakt worden :+ heel lief maar heel onnodig, ik bepaal zelf wel waar ik loop.

Ik ben er alleen bang voor dat waar wij hekken zetten, zijn maar 2 paden die dan rechtstreeks op het huis aankomen, dat men die open maakt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 14:51

_sparta_ schreef:
Het officiele bordje met artikel 461 is wel voeldoende bij elke ingang. Of het moet zijn dat je overal het bos in kunt komen omdat er nergens duidelijk een erf afscheiding is zoals een sloot.

het is niet echt duidelijk helaas :n het is gewoon bos en er mag niet op gebouwd worden omdat het beschermd is of iets dergelijks. Dan mogen we zelfs geen hek neerzetten toch? Ik weet dat ik zelfs al geen tentje voor een nachtje mag neerzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:00

Behoort het tot jullie eigen terrein TS, is het bos van jullie zelf?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 16:15

Chiqa schreef:
Behoort het tot jullie eigen terrein TS, is het bos van jullie zelf?

dat wel ja