mensen met meerdere honden, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

mensen met meerdere honden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:28

Ik kom hier op bokt toch regelmatig mensen tegen met 3 honden of meer. Nou vroeg ik me af hoe jullie dat doen met uitlaten (gewoon belangstelling). Nemen jullie alles tegelijk mee, of laten jullie ze apart uit? Liggen de leeftijden van de honden bij elkaar, of verschillen die erg? Trainen jullie met alle honden, of met 1 of 2?

Ik heb zelf 2 honden, een van 13 en een van 3. Tot een paar maanden geleden liet ik ze meestal samen uit, alleen mijn oude hond ging tussendoor een paar keer plassen op het veldje en mijn jonge hond nam ik apart mee voor de training/ het oefenen. Dus het kwam er op neer dat ze zo'n 3x per dag samen uit gingen: 's ochtends en 's avonds het plas rondje en de lange wandeling.

Nu heeft mijn oude hond enkele weken geleden een nekhernia gehad, dus die mag/kan niet ver meer lopen. Dus moest ik ze helemaal apart uitlaten. Inmiddels gaan ze 's ochtends en 's avonds weer samen het plasrondje. Maar verder gaan ze apart, want Bob kan en mag nog geen lange wandeling en hij mag nog niet los lopen. Maar hij kan wel weer steeds verder lopen, dus ik ben er best veel tijd mee kwijt nu (niet dat ik dat erg vind hoor). Maar ik zat me gisteren tijdens het wandelen ineens te bedenken, hoe zouden mensen dat doen die er meer hebben? :+

Brand los, ik ben erg benieuwd.
(O ja, met mijn jonge hond train ik nu 1 avond in de week, dit worden er later in het jaar waarschijnlijk 2. Met de oude hond train ik niet meer)

Anoniem

Re: mensen met meerdere honden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:32

Ik had er 2 vroeger, en ik nam ze 1x per dag apart mee om te trainen, en de overige keren samen maar dan was het gewoon voor de beweging en het spelen, zowel de gewone uitlaatrondjes als de dagelijkse boswandeling of fietstocht. Bij het fietsen had ik ze aan elkaar vast zitten met een soort T-stukje tussen de halsbanden. Het jongste dier tussen mij en de oudste in. (die handige 'springers' voor achteraan de fiets waren er toen nog niet)
Trainen deed ik altijd 1x per dag apart. Op de hondenclub ook trouwens. Ik trainde zaterdagochtend vroeg met de jonge, dan bracht ik die naar huis, dronk een kop koffie, en dan ging ik met de oudere naar de gevorderdenles.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:34

Wij hadden vroeger 2 honden en ik nam ze samen mee.
Als we wegliepen, liep de rooie ver voorop en de zwarte langzaam achter me aan te sukkelen dus ik liep met mijn armen maximaal gestrekt :=
Halverwege draaiden de dames de rollen om en liep de zwarte ver voorop en de rooie erachteraan te sukkelen :D

Overigens heb ik het over Chow Chow's daar loop je geen giga afstanden mee, train je niet mee e.d.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:36

Ik heb 4 honden, gaan allemaal tegelijk mee.
Er komen er nog 2 bij ook (ik ben fokker)
De leeftijden verschillen.
De oudste is nu 11 en de jongtse net 1

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:38

Ik had er 3, 2 husky's en een duitse herder en die heb ik altijd met zijn 3en uitgelaten.
Wel was er flink wat overwicht nodig als we een andere hond moesten passeren want qua gewicht wogen ze samen al meer dan mij en de husky's hadden het niet zo op honden buiten de roedel.
De husky's hebben geen training gehad maar de herder wel tot de G2.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:39

Wij hebben 3 kleine honden (mogelijk straks 4) en die gaan allemaal tegelijk mee.
Onderling kunnen ze goed samen en luisteren ze buiten goed. (op 1 hondje na die half doof is, maargoed die blijft aan de lijn).
Oudste hondje is 6, en de andere 2 zijn 2 en 1 jaar oud.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:40

Ik heb 2 kleine hondjes en ik neem ze samen mee. Het is af en toe wel even puzzelen met de lijnen, maar over het algemeen gaat het goed :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:40

Ik heb zelf maar 1 hond, maar op mijn oppasadres hebben ze er veel(7 of nog meer O:)
En eigenlijk valt het reuze mee... oke het is wel druk :z
De oudste is al "bejaard" en de jongste zijn net 1 jaar

Maar zo gaat het dan:
Wandelen, met 7 honden tegelijk 1 aangelijnd omdat ze dement is.
"spelen", ook het hele zooitje mee, ze apporteren niet allemaal als ze in de grote groep zijn, dus de meeste rennen gewoon "drijfrondjes"(zijn BC's :+)
Trainen/"gevorderd" spelen: individueel, andere honden binnen of in de tuin, 1 hond in de wei.
Je kan ook nog binnen wat commando's oefenen, maar met 7 honden trainen wil niet :=

De eigenaar gaat er ook nog mee op cursus(hond-afhankelijk watvoor cursus) en dat is dan ook individueel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:47

ik heb 6 honden...ze gaan heel goed met elkaar om!
(allemaal zwerfers of uit het asiel)
Twee teefjes vier reutjes,allemaal 'geholpen'

Uitlaten doe ik niet,ik woon in frankrijk op een berg en heb mijn terrein afgezet met schrikdraad,1 hectare de ruimte hebben ze.

Mijn honden zijn heel sociaal,ik heb weleens logees(honden) en nooit problemen.
Een hele lieve rustige roedel,leeftijden varierend van 5 tot 14 jaar....en ondanks hun traumatische verleden hele stabiele honden!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:49

Ik heb er vier, allemaal klein, ouwetje van boven de 12,één die 8 wordt en de twee "mini's" van 7 maanden. Ze gaan allemaal tegelijk mee, worden voornamelijk aan de overkant langs de dijk in de uiterwaarden uitgelaten, de oudste twee gaan altijd los mee en de mini's aan de lijn.

Overigens heb ik zelf lijnen gemaakt want ik wil wel dat ze een beetje kunnen rennen, snuffen etc. zonder gelijk vast te zitten. Dus ze hebben beiden zo'n 10 meter lijn.....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:23

ik heb er nu 6,en die worden niet uitgelaten,die leven op eigen terrein (bijna 2 hectare).

maar een paar jaar geleden woonde ik nog in hoogvliet met 5 honden:2 argentijnen,1 rottweiler, en 2 kruisingen rottweiler /argentijn,deze liet ik allemaal tegelijkertijd uit.

trekken aan de riem mogen ze niet,dus dat is afgeleerd,en dat ging heel netjes,hebben nooit gevochten,geen mensen/honden aangevallen,niets...

en we lieten ze smorgen en savonds met zijn 2tjes uit,smiddags deed ik het alleen...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 13:26

Wij hebben het er over gehad om er een pup bij te nemen als Bob er niet meer is. En dan eentje waar ik echt lekker mee kan werken en trainen. Maar op dit moment zie ik dat toch echt niet zitten :+ (is gelukkig ook nog niet aan de orde). Lety is echt wat je zegt een "handfull", geen makkelijk hondje en het gaat juist zo lekker op de training. Maar aan de andere kant hebben 2 honden vaak ook zoveel aan elkaar.
En een pup vergt ook veel tijd, maar goed dat doet een oude zieke hond ook. We hebben nog even om er over na te denken gelukkig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:35

Vraagje voor de mensen die hun honden niet uitlaten: Hebben jullie ze wel geleerd om aan de lijn te lopen? Of is dat gewoon helemaal niet van toepassing. Leek me misschien handig als je toevallig met je hond een keer ergens naar toe moest (DA ofzo)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:41

Wij hebben twee honden maar ook een tijd 3 gehad en met de tijd zullen er twee bij komen.
Ik laat ze tegelijk uit. Of ze gaan met z'n allen los in de wei.
Trainen doe ik met allebei of straks alle 4

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:44

Iris82 schreef:
Vraagje voor de mensen die hun honden niet uitlaten: Hebben jullie ze wel geleerd om aan de lijn te lopen? Of is dat gewoon helemaal niet van toepassing. Leek me misschien handig als je toevallig met je hond een keer ergens naar toe moest (DA ofzo)

Dat aan de lijn is volgens mij nog niet zo'n probleem, maar een hond met de auto meenemen als hij dat niet kent is nog erger :=
Kennissen van ons hebben hun hond helemaal niet opgevoed, en die háát auto's.
Als ze echt op sterven na dood is kan je dr wel in de auto meenemen, maar anders :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:15

ik heb met de jongste wel een paar keer buiten gelopen,zodat ze wel leerde wat een riempje is en dat ze moest meelopen..alleen vind ze het buiten niet echt leuk,dat merk je wel,ze is veel vrijer op eigen terrein als buiten aan een riem..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:28

ik neem mijn grote herderx weleens mee ergens naar toe,die is het liefst bij mij,en vindt het leuk in de auto....de rest niet...ze zijn zichzelf niet als je ze uit de roedel haalt.

Gelukkig hoef ik zelden of nooit naar de da...de laatste keer was 5 jaar geleden...even afkloppen..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:31

Ik heb er nu 3, vorig jaar is er een overleden en volgende maand komt er weer een 4 e bij. Als ik naar het bos ga neem ik ze nu nog met zijn 3 en mee, maar 4 is me net te veel. Dan splits ik het op in groepen. Ook als het druk is, bijvoorbeeld strand, dan neem ik er 2 mee. Maar als we met zijn tweeën gaan, kunnen ze allemaal mee. Dan heb ik een paar extra ogen mee.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:50

Mijn ouders hadden tot voor kort 4 honden waarvan 2 van mij. Mijn oudste hondje hebben we een paar maanden geleden in laten slapen. Ik kan mijn honden niet meenemen naar Leiden dus die blijven lekker bij mijn ouders wonen op de boerderij.

Mijn moeder laat de honden altijd s' morgens heel vroeg uit, met zijn vieren in de auto naar het Eiland van Maurik.
Alle honden zijn asielzoekers van verschillende leeftijden en verschillende rassen/mengelingen en landen.
Wel zijn het allemaal teven.

Ze lopen altijd los, mijn moeder gaat extra vroeg met ze uit om niemand anders tegen te komen en loopt dan bijna een uur met ze.
Overdag lopen ze bij ons op het erf gewoon lekker naar buiten als wij dat doen of als ze zin hebben en helemaal in de avond gaan ze nog voor een korte wandeling aan de weg langs ons huis uit maar ook weer los.
En dat gaat altijd prima eigenlijk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:52

Mijn zus heeft 4 berner sennes, die gaan allemaal samen aan de riem voor een lange wandeling en op het erf mogen ze dan los, maar als ze hjet terrein verlaten gaan ze allemaal aan de riem. Je kan wel raden dat mijn zus stevig in haar schoenen staat haha!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:58

Ik heb er ook 2.

Ze komen bij mij s'morgens eerst een uurtje in de weide.
Dan kunnen ze even achter elkaar aanjagen en donderen.

Wandelen doe ik soms met twee honden, soms neem ik er ook eentje mee.
Ligt er een beetje aan.
Met mijn honden kan je makkelijk allebei tegelijk wandelen.
Ze zijn sociaal en lief.
Alleen vind ik dat mijn Bull wel eens een beetje ondergesneeuwd wordt door ons kruisinkje, dan neem ik haar even alleen mee.
Beetje quality-time voor ons samen.

s' Avonds neemt mijn vriend vaak onze kruising nog even mee het park in. Dan kan ze even uit haar dak gaan met een groep honden.
De Bull daarintegen vind zo'n grote groep best indrukwekkend.
Dus die mag met mij de paardjes binnen halen, voeren, muisjes zoeken en lekker rondscharrelen op het land.

Vind ze heerlijk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:02

Ik heb zelf maar 1 hond, dus dat is erg gemakkelijk :D

Vroeger thuis hadden we er 5 (Flatcoated Retrievers) en die liet ik als jong meisje al alleen uit. De 2 oudste honden liepen altijd los mee, de 3 andere gingen pas bij het veld los..

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:09

Wij hebben 7 honden,5 jacks,een duitse herder en een vuilnisbak van Kreta mee genomen. Ik laat ze in één keer uit en dat 4x op een dag. Nu hoef ik gelukkig niet ver,in principe de weg over te steken en dan ben ik in een groot recreatiepark waar ze heerlijk los kunnen lopen. Daarheen heb ik ze wel allemaal aan de riem en dat lukt prima,op het af en toe wat in de knoop zitten van de riemen na dan.Ook prop ik de honden regelmatig in de auto om naar het strand te gaan,heerlijk vinden ze dat en wij ook natuurlijk. Verder lopen de honden op ons terrein ook bij mooi weer de hele dag los,maar wil dat ze op eigen terrein zindelijk zijn. Tot nu toe gaat dat prima.

Is voor je hondje een bolderkar geen optie,ik heb een tijd mijn oude hondje ook zo mee genomen en dat ging prima. Ze is erbij en hoeft niet veel te lopen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:52

Ik ben ook wel benieuwd of de mensen met meer dan 2 honden ook een groot huis hebben? (ivm ruimte die je hebt).

Wij hebben bijvoorbeeld dan veel hondjes (3 mini's) maar wonen in een huurhuis met tuin, en denk niet dat 3 grote honden zouden passen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:54

in hoogvliet woonde we echt in een klein huisje met 5 grote honden,nu wonen we groter en hebben er momenteel 6,soms worden dat er 7 ,ligt eraan wat er op ons pad komt...