Hond niet aan lijn doen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ARCTN

Hond niet aan lijn doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 12:28

Mijn vriend en ik gaan vaak met onze 8 maanden oude Engelse Bulldog naar het bos of iets dergelijks. In principe loopt hij altijd los maar wanneer we zien dat er andere mensen (met of zonder hond) aankomen doen we hem altijd aan de lijn. De mensen die we tegenkomen met hond en die de hond ook los hebben lopen doen dit nooit. teminste niet de mensen die wij tegenkomen.

als we dan roepen om de hond vast te lijnen trekken ze zich hier niks van aan. Hier kunnen wij niet bij. Hartstikke mooi als zij van hun hond weten dat ie niks doet, maar je weet het toch nooit van de hond die je tegekomt? Nu doet onze bull niks, maar wij doen hem altijd vast aangezien hij begint te puberen en we willen dat ie naar ons blijft luisteren en niet gelijk wegvliegt. Ook moet hij leren dat hij niet altijd met elke hond kan spelen.
Wanneer de tegenkomende hond vriendelijk is en we vinden dat die van ons mag spelen dan kan uiteraard altijd de riem nog los.

Is het nou zo veel moeite om je hond even aan de lijn te doen of in ieder geval bij je te houden, of zijn wij gewoon raar om onze bull vast te doen?

Ojajoh

Re: Hond niet aan lijn doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:29

is het losloopgebied??

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:31

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:32

Ik lijn mijn hond ook niet aan (wel als er om gevraagd word uiteraard) mijn hond gaat niet op een andere hond af die aan de lijn zit :n Heb er zelf ook geen problemen mee tenzij een vreemde loslopende hond op mijn hond af vliegt maar zo lang dat niet het geval is wat is dan het probleem?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:33

Sientje schreef:
Had je toevallig dit topic gelezen?

Ik wou je er net naar verwijzen inderdaad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:34

Als ik ergens kom met mijn hond, kom ik vaak zo ontzettend veel andere honden tegen (loslopend) dat het geen nut zou hebben ze bij iedere kruising met een andere hond aan te lijnen. Ze zou dan niet meer loskomen namelijk...

Ik lijn ze alleen aan als een andere hond ook vast zit of als de eigenaar het me vraagt, verder loopt de mijne gewoon los.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:35

ikdoemaarwat schreef:
is het losloopgebied??

dat moet niets uitmaken, dan kan iedereen daar dus maar zijn hond los laten lopen onder appel of niet sociaal naar andere honden of mensen of niet.
ik deed wel altijd mijn hond vast als ik iemand zag aan komen waarvan de hond was aangelijnd.
en mijn honden waren allemaal erg lief naar andere honden en mensen(blindegeleidehind in opleiding)
niet alle honden gaan namelijk vriendelijk met elkaar om en dan kunnen de honden altijd nog los om te spelen.
ik vind het dus gewoon sociaal als je rekening houd met elkaar.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:38

Als ik zie dat anderen hun hond los hebben dan laat ik die van ons ook loslopen (hij is 4 maanden) Maar als anderen hun hond aan de lijn hebben dan hou ik hem ook vast of roep hem bij me. Als er mensen aankomen zonder hond dan hou ik hem ook bij me. Niet iedereen houdt van honden, dus ik wil niet dat hij dan naar die mensen toerent.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:39

inge1968 schreef:
ikdoemaarwat schreef:
is het losloopgebied??

dat moet niets uitmaken, dan kan iedereen daar dus maar zijn hond los laten lopen onder appel of niet sociaal naar andere honden of mensen of niet.
ik deed wel altijd mijn hond vast als ik iemand zag aan komen waarvan de hond was aangelijnd.
en mijn honden waren allemaal erg lief naar andere honden en mensen(blindegeleidehind in opleiding)
niet alle honden gaan namelijk vriendelijk met elkaar om en dan kunnen de honden altijd nog los om te spelen.
ik vind het dus gewoon sociaal als je rekening houd met elkaar.

ik vind het juist wel degelijk uitmaken :j
als het losloopgebied is dan lopen mijn honden los.......TS verteld dat haar bulletje ook los loopt...als je dat op afstand ziet, ja dan lijn ik dus niet aan :n
als ik elke keer mijn hond moet aanlijnen in losloopgebied dan kan ik hem net zo goed vasthouden, het is soms beredruk...

het heet dan ook "losloopgebied"
als je een hond hebt die dat niet kan, dan heb je daar niks te zoeken.....

wel is het zo dat als mijn honden loslopen ik een aangelijnde hond zie, ik mijn honden idd ook aanlijn omdat ik geen zin heb in probs
maar allebei los, dan laat ik het zo....

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:39

ik doe mij hond altijd vast als iemand mij tegemoet komt ook al doet hij niks.
ik vind dit gewoon een fatsoensregel.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:40

Hangt er sowieso van af of het losloopgebied is of niet. Buiten losloopgeboeden lijn ik mijn hond eigenlijk altijd aan als ik mensen/honden tegemoetkom. Indien het wel losloopgebied is, kijk ik altijd of de andere hond is aangelijnd. Zo ja, dan lijn ik mijn hond ook aan. Zo niet, dan laat ik hem gewoon los. Aangelijnde honden zijn vaak veel agressiever tegen elkaar dan wanneer ze los lopen!

Mijn valt het altijd op dat de baasjes veel panischer zijn als een hond een knauw geeft dan de hond zelf. Laat ze toch lekker hond zijn, agressieve honden herken je direct. Als je dat 'sociaal' contact tussen honden niet wilt, mijdt dan losloopgebieden. Maargoed, dat is mijn mening...

We gaan wekelijks met de hond naar de hondentraining. Dat is in een grote hal. Wanneer er pauze is, mogen alle honden los. Groot, klein, maakt niet uit! Er is eigenlijk nooit een gevaarlijke situatie. Onderdanige honden verstoppen zich wel (er is daar alle ruimte), dominante honden zoeken elkaar op en vechten dat wel uit; maar dat is meer in de zin van beuken/happen dan tot bloedens toe bijten.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 12:43

Citaat:
ik vind het juist wel degelijk uitmaken :j
als het losloopgebied is dan lopen mijn honden los.......TS verteld dat haar bulletje ook los loopt...als je dat op afstand ziet, ja dan lijn ik dus niet aan :n
als ik elke keer mijn hond moet aanlijnen in losloopgebied dan kan ik hem net zo goed vasthouden, het is soms beredruk...

het heet dan ook "losloopgebied"
als je een hond hebt die dat niet kan, dan heb je daar niks te zoeken.....

wel is het zo dat als mijn honden loslopen ik een aangelijnde hond zie, ik mijn honden idd ook aanlijn omdat ik geen zin heb in probs
maar allebei los, dan laat ik het zo....

Er is natuurlijk veel verschil in losloopgebied. Bij ons in de omgeving is het niet druk, en kom je niet om de zoveel meter anderen tegen. Het is gewoon heel vervelend als jezelf netjes je hond vast doet om bepaalde redenen, en de ander zijn hond op je af komt vliegen. Wij vinden het prima als een hond losloopt, mits hij bij zijn baas blijft bij het passeren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:45

rixtb schreef:
Er is natuurlijk veel verschil in losloopgebied. Bij ons in de omgeving is het niet druk, en kom je niet om de zoveel meter anderen tegen. Het is gewoon heel vervelend als jezelf netjes je hond vast doet om bepaalde redenen, en de ander zijn hond op je af komt vliegen. Wij vinden het prima als een hond losloopt, mits hij bij zijn baas blijft bij het passeren.

Ok stel ik kom jou tegen, om ons maar even als voorbeeld te noemen dan ;)
is jouw hond aangelijnd? zoja.....dan lijn ik eventjes aan....ik heb geen zin in problemen
zoniet.....ja helaas dan laat ik ze toch echt gaan :j
ik heb zelf ook de ervaring dat als mijn beul aan de lijn zit hij vele malen aggressiever is dan los....geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om hem vast te zetten als een andere hond los loopt, dat is vragen om moeilijkheden

buiten een losloopgebied zijn mijn honden vast, ongeacht wel of geen mensen/honden op straat..

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 12:46

Het is niet dat wij bang zijn dan onze bull iets overkomt, hij is niet de bangste en super vriendelijk, we willen gewoon dat hij luisterd, en aangzien hij aan het puberen is wil hij nog wel eens wegvliegen naar anderen als we hem niet aanlijnen.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:49

Als de andere hond los is dan blijft de mijne ook los!
Is de ander aan de riem OF wordt aan de riem gedaan als hij mij ziet, dan gaat die van mij ook aan de lijn! Hij zal dit niet voor niets doen!
Wel is het zo dat hier sommige mensen hun hond aan de lijn houden omdat hij anders wegloopt, als ik dit weet dan kan onze hond losblijven :D

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 12:51

Citaat:
Ok stel ik kom jou tegen, om ons maar even als voorbeeld te noemen dan ;)
is jouw hond aangelijnd? zoja.....dan lijn ik eventjes aan....ik heb geen zin in problemen
zoniet.....ja helaas dan laat ik ze toch echt gaan :j
ik heb zelf ook de ervaring dat als mijn beul aan de lijn zit hij vele malen aggressiever is dan los....geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om hem vast te zetten als een andere hond los loopt, dat is vragen om moeilijkheden

buiten een losloopgebied zijn mijn honden vast, ongeacht wel of geen mensen/honden op straat..

Als ik mijn hond los heb, heb ik er geen problemen mee als de ander zijn hond ook los heeft. heb ik hem aan de lijn, dan wel.
Onze bul is verre van aggressief, het gaat ons er gewoon om dat hij leert bij ons te blijven als wij dat willen. en aangezien hij aan het puberen is, wil dat voor nu het beste leren aan de lijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:53

nou met mij zou je dan geen probs hebben,want als jij je hond aanlijnt dan doe ik het ook ;)
en ik ga mensen niet vragen waarom ze aanlijnen.dat is mijn zaak niet ;)

edit: al is dit dus maar voor eventjes, want ik ga echt niet bij elke hond aanlijnen in een losloopgebied, dan kan ik ook wel een rondje om het blok als ik aangelijnd wil houden
plus de ervaring leert dat 9 van de 10 andere "bezoekers" hun honden ook niet aanlijnen.......

waar ik mij overigens wel verschrikkelijk aan kan storen is de mensen die met hun inniminie hondje ,dit dier gaan optillen als ze mijn beul zien......en dat terwijl er ook een JR naast loopt :=
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 06-03-10 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 12:55

dan moet ik maar verhuizen naar purmerend haha :P

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:00

ligt eraan welke hond ik bij me heb, er is 1 die zal ik echt niet aan de riem doen omdat iemand anders dat wil(bij die heb ik ook vrijwel nooit een riem bij me) en bij een ander zal ik bij het zien van een ander hond idd al ff aan de riem nemen

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:04

Als ik in het losloopgebied andere mensen tegenkom laat ik hem gewoon gaan. Als de andere hond aan de lijn zit ook. Nog nooit problemen mee gehad. Als mensen aangeven dat ze het niet prettig vinden of de andere hond is agressief roep ik hem bij me. Of bij fietsers laat ik hem even langs de kant zitten wachten. Zijn we er voorbij zeg ik 'ga maar' en dan weet hij dat hij weer mag rondsnuffelen. Nou heb ik het geluk dat mijn hond heel voorzichtig is en niet overal vrolijk op af stiert. En wachten is wachten. Maar ik ga echt niet de hele tijd lopen rommelen met een aanlijnen. Dat is niet echt ontspannen wandelen vind ik.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:32

Mijn hond blijft altijd los, ik heb niet eens een lijn mee op wandeling. Maar mijn hond gaat niet naar andere honden toe, en ik hou haar zeker bij me als ik een aangelijnde hond tegen kom. Als je mij zou vragen mijn hond aan te lijnen heb je dus pech ;) De kleinste til ik altijd op, want die luisterd niet meer (doof) :D

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:39

Mijn hond loopt los, ik hou hem alleen bij me als andere mensen hun hond aan de riem hebben, omdat ik weet dat die van mij dan nog wel eens wil gaan vechten. Is die andere hond los, dan laat ik mijn hond ook gewoon los. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:44

Als de andere hond vastzit lijn ik die van ons aan, ik vind dat mensen honden die niet te vertrouwen zijn gewoon vast moeten doen en dan zijn er een boel problemen verholpen;) Als de andere hond los is ga ik ervanuit dat deze normaal reageert en mijn hond dus niet aan zal vallen, dan laat ik haar dus ook gewoon los lopen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:47

Mijn honden gaan altijd even aan de lijn:

A: ik kan niet zien van verre of de andere hond vriendelijk is
B: ik wil andere mensen niet de stuipen op het lijf jagen met mijn bull
C: ik vind het een stukje fatsoen en het is een kleine moeite

Mijn honden zijn supersociaal, en zouden nooit vechten. Ik zou het vreselijk vinden wanneer zij door een andere hond gegrepen zouden worden in hun enthousiasme in het spel.

Nee hoor, dan maar even aan de lijn.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:56

de onze loopt ook steeds los. Als we andere honden tegen komen lijn ik hem wel aan, tenzij de andere dit niet doen. Als die andere honden op onze hond aflopen moet ie hem wel kunnen verdedigen vind ik..