Hond zonder tanden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Hond zonder tanden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:53

Komende donderdag moet Nikita weer onder narcose, voor een gebitsbehandeling... de kans is vrij groot dat alle tanden die ze nog heeft getrokken moet worden....

Nu wil ik me alvast op het ergste voorbereiden... :+

Wie heeft er nog meer een hond zonder tanden? Wat kan de hond nog wel allemaal eten? en wat niet meer? Merken jullie verder nog iets aan de hond?

Vjestagirl

Re: Hond zonder tanden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:54

Dit zou ik aan de DA vragen, wat je haar kunt voeren en hoe...

K vind het trouwens wel een heel raar idee...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:56

geen hond, wel een kat gekend zonder tanden.
die leefde op blikvoer.
ging prima hoor,daar zit verder ook alles in wat ze nodig hebben he?

vraag het in elk geval ook even na bij je dierenarts wat zij je aanraden

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:58

heb ik al gevraagd, maar ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die een hond zonder tanden hebben.... :)

blikvoer krijgt Nikita al... brokken (hard voer) weigert ze te eten... ze vindt het niet lekker en laat zich niet dwingen... :+

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:59

Ik heb er geen ervaring mee, alleen een hond die slecht de brokjes weg kan krijgen daarvoor weken we de brokjes maar dat heeft bij een hond zonder tanden denk ik niet zoveel nut.. misschien vlees of diner?(worden ze wel vet van)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:03

Honden en katten kauwen ook niet echt op hun eten, ze slikken het meestal gewoon zo binnen (als het niet te groot is)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:05

Blikvoer bevat maar heel weinig juiste voedingsstoffen. Je zou een Kompleet Vers Voer kunnen proberen zoals Rodi, Smuldier, All Animal, Carnivoer of Carnibest (en zo zijn er nog -tig). Dit is gemalen vlees, erg smakelijk én gezond!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:07

dank jullie zover :)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:09

Ons hondje moet hier zeer waarschijnlijk ook over een tijdje aan geloven. Door vechten ooit (lees: Een xchihuahua met een xspaniel :+) is hij zijn ondertandjes al verloren, behalve de hoektanden. Daarna door ouderdom/slecht gebit zijn boventandjes uitgezonderd de hoektanden. Maar ook de hoektanden beginnen echt slecht te worden dus tsja...
Lees dus even mee.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:14

Ze kunnen gewoon harde brok blijven eten hoor. Het tandvlees wordt vanzelf iets harder (eeltvorming idee) zodat ze daarmee kunnen 'kauwen'. Desnoods kun je de brok iets gaan weken in warm water. Blikvoer zal ik niet doen zit voor meer dan 90% vocht in en de rest zijn voedingsstoffen. Kortom hebben ze niet genoeg aan.

Tuurlijk kauwen honden op brokken, sommige idd niet maar normaal is het niet. Een hond hoort gewoon te kauwen.

Hoektanden blijven vaak zitten, tenzij deze erg slecht zijn. Deze zorgen ervoor dat de tong binnen de mond blijft. Haal je deze eruit is de kans aanwezig dat de tong buiten hun mond komt te hangen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 21:20

het zijn juist de hoektanden die het slechtst zijn... :=

Blikvoer... tja... Nikita eet geen brok... ze weigert het gewoon.. ze eet liever een paar dagen niet (en ja, dat heb ik vroeger geprobeerd :D )

Nikita krijgt overigens ook wel "ons" vlees... of stukjes worst... of kaas... :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:23

Ben het met Vosse eens ( :wave: Marije).
Ander is misschien vers vlees een optie.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:28

Mijn ervaring met zowel hond als kat is dat alles wat ze nu eten ze ook zonder kiezen prima kunnen eten. Het tandvlees word erg hard waardoor ze prima kunnen kauwen. De eerste dagen is het even pijnlijk, maar ze moeten dit even doorzetten. De hond at zelfs ng van die kauwbotjes, hij deed er alleen wat langer over.
Wat wij metons nieuwe hondje die ook geen brokken eet doen is de brokken weken met een beetje blikvoer en warm water. 1 eetlepel blikvoer met een flinke scheut warm water en daar dan een afgepaste hoeveelheid brokjes doorheen. Deze dame is totaal geen brokken gewend en heeft het ook gepresteerd om 5 dagen niet te eten. Op zich geen probleem, maar je wilt toch op eengegeven moment iets naar binnen krijgen. En dit eet ze dus soms wel allemaal maar meestal wel een deel van op.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:34

mijn hond had een erg grote overbite.
haar hoektanden maakte zelfs putten in haar gehemelte die gingen ontsteken.
haar hoektanden en ondertanden zijn eruit gehaald en ik was net zoals jij bang voor het eten.
nou geloof me,je hoeft nergens bang voor te zijn. :+
zelfs brokken worden gegeten door tandloze honden.
de mijne [met tandjes in de bovenkaak nog] at zelfs tandeborstels en kniestukken.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:38

Lauratje_88 schreef:
Honden en katten kauwen ook niet echt op hun eten, ze slikken het meestal gewoon zo binnen (als het niet te groot is)

Hier kauwen ze allemaal wel degelijk, het is juist slecht als ze schrokken.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:45

Banjer schreef:
Komende donderdag moet Nikita weer onder narcose, voor een gebitsbehandeling... de kans is vrij groot dat alle tanden die ze nog heeft getrokken moet worden....

Nu wil ik me alvast op het ergste voorbereiden... :+

Wie heeft er nog meer een hond zonder tanden? Wat kan de hond nog wel allemaal eten? en wat niet meer? Merken jullie verder nog iets aan de hond?

Hallo,
Ik heb geen hond zonder tanden, de 16 jarige heeft wel slechtere tanden, maar een gebitsbehandeling is niet meer mogelijk omdat ze de narcose waarschijnlijk niet zal overleven door haar slechte gezondheid.

Wij geven alle honden s' ochtends Farmfood brokken, zijn zacht, zit geen troep in, kan je minder van geven omdat het helemaal verteerd.

S' avonds krijgen ze rijst, groenten en vlees, is ook weer zacht.
Vlees zorgt voor de bacterieën die ze nodig hebben, ook houden deze de tanden schoner.
Vlees van Rody of AHV.

Want het is echt een fabeltje dat brokken er voor zouden zorgen dat de tanden goed schoon blijven.
Dat hoor je namelijk zo vaak.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:13

Paintlinger schreef:
Ben het met Vosse eens ( :wave: Marije).
Ander is misschien vers vlees een optie.

:wave:

Banjer schreef:
het zijn juist de hoektanden die het slechtst zijn... :=

Blikvoer... tja... Nikita eet geen brok... ze weigert het gewoon.. ze eet liever een paar dagen niet (en ja, dat heb ik vroeger geprobeerd :D )

Nikita krijgt overigens ook wel "ons" vlees... of stukjes worst... of kaas... :)

Ook niet als je de brok echt goed laat weken. Voor de hond is het toch het beste om zijn eigen brok te geven.
Eventueel kan je nog richting het vers vlees gaan (verschillende merken).
Als laatste kom je bij blik, wil je een voer waar veel energetische waarde in zit, neem dan de Royal Canin Convalescence.

Ben benieuwd hoe het gaat en wat er in blijft staan :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:17

geloof me... we hebben alles al geprobeerd met Nikita en brokken... maar ze vindt het gewoon echt niet lekker... alleen af en toe wat Frolic die ze dan als beloningssnoepje krijgt, dat is het enige dat ze nog "acceptabel" vindt... :D

Verder ben ik ook erg benieuwd voor donderdag... Nikita is zich nog van niks bewust, maar bij mij zijn de nachtmerries al aan het komen hoor... :=

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:18

Banjer schreef:
geloof me... we hebben alles al geprobeerd met Nikita en brokken... maar ze vindt het gewoon echt niet lekker... alleen af en toe wat Frolic die ze dan als beloningssnoepje krijgt, dat is het enige dat ze nog "acceptabel" vindt... :D

Verder ben ik ook erg benieuwd voor donderdag... Nikita is zich nog van niks bewust, maar bij mij zijn de nachtmerries al aan het komen hoor... :=

Ik geloof je, gooi alleen met opties :D
Ken genoeg honden die op Frolic leven, niet het beste maar moet je een keuze maken

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:20

Ik vind het ook erg lief dat je meedenkt... :D ik heb liever dat ze wat minder gezonde dingen eet dan dat ze helemaal niet eet... :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:52

Banjer schreef:
geloof me... we hebben alles al geprobeerd met Nikita en brokken... maar ze vindt het gewoon echt niet lekker...

Waarom probeer je het niet dat KVV? Er zijn veel verschillende merken en veel verschillende samenstellingen, voor elk wat wils! Veel honden vinden het vele malen lekkerder dan brok én het is veel gezonder dan brok! Daarbij is het gemalen, dus ook voor een hond zonder tanden makkelijk te eten..
Laatst bijgewerkt door Chubby op 02-03-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:55

vers vlees (kvv) voeren :j

hoeven ze niet op te kauwen kunnen ze zo inslikken,een hond zijn gebit is gemaakt om te scheuren en ze slikken hele stukken vlees normaal in,het zijn geen kauwers,wel "knippers"...

als je liever blikachtig voer wil geven wat veel vlees bevat dan kan je bv renske voeren of nature diet :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 02-03-10 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 22:57

dat wil ik idd gaan proberen Chubby :)

Kimmie: Renske en nature diet ken ik niet :o

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:59

vaak wordt het tandvlees en het bot van de kaak zo hard dat ze gewoon harde brokken kunnen eten dus ik zou het gewoon proberen op je eigen voer desnoods week je het een beetje in het begin

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:00

banjer,dat is ook vers vlees maar dan gestoomd,ziet eruit als blikvoer....alleen bevat het een hoog vers vlees percentage :j

google er maar eens op....