Welke hond past bij mij? (spoed!!)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Welke hond past bij mij? (spoed!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:41

Nee ik ben niet met spoed op zoek naar een hond, wel naar advies.
Vrienden van mij zijn namelijk op zoek naar een hond en ik vind dat ze nogal impulsief en onvoorbereid te werk gaan.
Daarnaast kiezen ze volgens mij de verkeerde rassen uit om evt een pup van te nemen.
Nu zien we ze vanavond en ik wil ze graag even op een aantal punten wijzen, oa dat de rassen die ze nu in gedachten hebben niet erg geschikt zijn. Gegarandeerd krijg ik dan de vraag welk ras ze wel zouden moeten nemen en ik wil daar een goed antwoord op kunnen geven, vandaar dat ik jullie hulp inschakel.

De hond moet voldoen aan de volgende eisen;

- gemiddelde energiebehoefte, wel graag rustig in huis.
- geen kleine hond (minimaal zo'n 50cm hoog).
- hond moet een stoere uitstraling hebben, dogachtigen hebben de voorkeur.
- hond moet geen moeilijk karakter hebben, het zijn geen ervaren hondeneigenaren.

Graag jullie suggestie's!!

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:45

Als ze maar wel een puppie cursus gaan volgen met hun hond, dan leren ze zelf het meeste van hoe je met een hond omgaat en hoe je hem opvoed.
Verder moeten ze vind ik zelf beslissen welk Ras hun voorkeur heeft.
Zelf ben ik helemaal gek op de berner sennen, lief karakter, rustig in huis, stoere uitstraling en heel mens gericht.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:47

Pff als ik het lees dan denk ik helemaal niet aan een dogsoort ,maar ik denk dat je dat zelf ook heb gedacht.
Tjah geen duitse of deense dog iniedersgeval kunnen behoorlijk eigewijs zijn en vooral als pup wel gouden honden
Zelf hebben we cane corso s maar die zijn relaxte maar geschikt als beginnershond ik weet het niet.
Ik kan je hoemeer ik nadenk ook niet helpen de bordeauxdog pera die preza argentijnse dog mastino,alles is geen beginnershond tenminste.
Ik denk ook dat het fokker gerelateerd is sommige fokkers hebben voor namelijk de intentie om op karakter te fokken (buiten erfelijkheden natuurlijk)kijk dan kan een dog nog te doen zijn maar vindt maar zon fokker!
Heel veel succes ben benieuwt wat er uit komt!

Ok ja ik zou ze wel aanraden geen reu te nemen,teven zijn vaak gemoedelijker in omgang is mijn ervaring
Groetjes!!
Laatst bijgewerkt door brendalevita op 27-02-10 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:48

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:49

zowiezo moet met elke hond, welk ras dan ook correct worden omgegaan. De eisen en onervarenheid maken het er niet makkelijker op. Doggen zijn vaak niet zo makkelijk. Duitse dog zou ik al uitsluiten. Bordeaux dog is naar mijn mening wel een fijne hond, maar goed weet wt je in huis haalt natuurlijk, sommige willen zoiets helemaal niet binnenshuis. hoe dan ook, ik denk dat ze mss beter even in een andere richting dan de doggen gaan kijken...

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:50

Duitse herder? :)
Gemiddelde energie/geen kleine/stoer/geen moeilijk karakter

Er zijn zoveel rassen. Maar ze moeten dan ook rekening houden met haren ofzo?

Maar bedoel je dat ze interesse hebben in bv een bordeauxdog? :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:53

Ze zijn van plan een puppiecursus te volgen.
Het hoe en waarom wil ik verder niet teveel over kwijt ivm privacy maar ze zijn erg onervaren wbt honden en ik wil ze graag behoeden voor een miskoop.
Uiteraard beslissen ze zelf watvoor ras ze nemen maar ik wil niet achteraf mezelf voor de kop slaan omdat ik ze niet gewaarschuwd heb.

Ze hebben momenteel Cane Corso, Boerboel en Bullmastiff in gedachten en voor zover ik weet zijn zeker de eerste 2 alleen geschikt voor ervaren eigenaren. Een hond met zo'n karakter vergt toch een goede en kundige opvoeding en ik ben bang dat dat een probleem kan worden waardoor ze een hond met ongewenst gedrag krijgen. (bv overdreven waaks, niet om kunnen gaan met andere honden, overdreven wantrouwend tegen vreemden enz)

Loolotte

Re: Welke hond past bij mij? (spoed!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:55

Ik vind een labrador ofzo wel iets voor jou, mijn labbie doet precies aan je eisen :+

leonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:57

mechelse herder!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:58

Nou na dit berichtje kan ik dan de cane corso aanraden,een boerboel is dan toch eigenzinniger heb er ervaring mee ,zuperras boerboel maar voor gevorderden wil je een fijne hond hebben.
Meerdere kennissen hebben om ons heen ook een cc aangeschaft nadat wij 2 hadden ook hun eerste hond,bij de juiste fokker aangeschaft en een supersociaal aangelegde hond gekregen,kijk dat maakt de opvoeding ook al makkelijker!

Het mooie van de cc dat ze in princiepe met alle honden kunnen en mannetjes vaak maar 1 x de strijd aangaan toch zou ik voor een teef kiezen dan heb je ook geen risico met haantjes gedrag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:04

Als ik eens rondkijk op site's van rasverenigingen enzo lees ik toch vaak dat CC's ook erg dominant kunnen zijn, mn richting andere honden.

Let wel; ze hebben echt vrijwel geen hondenkennis, hij letterlijk nul en zij is opgegroeid met een Golden Retriever en that's it!

Een GR of Labrador willen ze niet want dat is te gewoontjes en wil hij ook niet mee over straat. (hij is groot, breed en beveiliger van beroep dus ik neem het hem niet kwalijk)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:04

Mijn oom en tante hebben een boerboel, een schat van een hond, enorm vriendelijk............maar geloof ook best dat je hierin verkeerde honden kunt aantreffen.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:06

leonietje schreef:
mechelse herder!

Een werkhond zou ik in dit geval absoluut niet aanraden! En al helemaal geen mechalaar, dan moet je wel weten wat je in huis haalt!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:08

Tjah das wel waar wat je zegt.maar als deze dogsoorten hebben dat over zich.
Wij hebben al 12 jaar cc en zowel mannetje als vrouwtje zeer sociaal naar anderen al was mijn mannetje niet van elke hond gecharmeerd,en zowieso over het algemeen dat mannetjes onder elkaar dominant zijn in elke rassoort.
Mag ik je tippen http://www.canecorso.nl als er iemand je kan laten zien dat 10 reutjes bijelkaar kunnen is hij het wel!

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:09

wat kunnen ze de hond bieden? een bullmastif is over het algemeen een goedzak maar wel sterk.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:12

Cane Corso :) hele stoere honden. We hebben er zelf een samen met een Duitse Dog.

maar een duitse dog is inderdaad lekker rustig in huis maar kunnen ook ongelooflijk lomp zijn. ( zo hard kwispelen dat het bloed van het staart overal heen spettert :+ , dat is nog het minst lompe )

Hebben ze wel de ruimte ? dat is echt wel belangrijk met grote honden, dus als je een rijtjeshuis heb zou ik het zeker niet doen. Dat werkt gewoon niet.

Maar wij hebben dus ook een cane corso, mooie stoere honden, zeer aanhankelijk en best rustig, en is niet extreem druk :) italiaanse hond

Doggen kosten wel wat he ? ik weet niet wat hun budget is ?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:14

lalunamyo schreef:
Cane Corso :) hele stoere honden. We hebben er zelf een samen met een Duitse Dog.

maar een duitse dog is inderdaad lekker rustig in huis maar kunnen ook ongelooflijk lomp zijn. ( zo hard kwispelen dat het bloed van het staart overal heen spettert :+ , dat is nog het minst lompe )

Hebben ze wel de ruimte ? dat is echt wel belangrijk met grote honden, dus als je een rijtjeshuis heb zou ik het zeker niet doen. Dat werkt gewoon niet.

Maar wij hebben dus ook een cane corso, mooie stoere honden, zeer aanhankelijk en best rustig, en is niet extreem druk :) italiaanse hond

Doggen kosten wel wat he ? ik weet niet wat hun budget is ?

Wij hebben altijd 2 in een rijtjes huis gehad ,no problemo nu op de boerderij ist fijner maar met genoeg beweging en een lekkere tuin ist prima.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:15

Ik las wat berichtjes terug, onze cane corso is de liefste hond die je jezelf kunt bedenken, doet alles voor je.
Kan ook zeer goed met onze andere hond, daarmee is ie al vanaf pup af samen.

Maar zodra er andere honden op zijn terrein komen is het niet echt veilig. Dan is die zeker dominant. Dus daar moet je goed over nadenken :) klopt dat dit wel vaker zo is bij honden, onze vorige cane corso was ook dominant op eigen terrein tegen andere honden.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:16

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:16

Citaat:
Wij hebben altijd 2 in een rijtjes huis gehad ,no problemo nu op de boerderij ist fijner maar met genoeg beweging en een lekkere tuin ist prima.

Duitse doggen ? okee, dan houd ik mijn mond :) er kwamen alleen wat herinneringen naar boven van verschillende mensen die hun hond op het internet had gezet wegens te weinig ruimte, en toen onze hond in zo`n huis kwam ging het ook niet helemaal goed :+ knalde overal tegen aan haha

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:17

Een border collie? of een friese stabij?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:17

Idd maar ik vindt dat een hond dat ook mag zijn op eigen terrein,hij beschermt het daar zijn ze juist voor gefokt!

Hihi ik snap het wel wat je bedoelt maaaaaaar we hadden 40 vierkante meter en overal beton onder in de potten en meubels :+ ik bedoelde overgens cc!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:21

brendalevita schreef:
Tjah das wel waar wat je zegt.maar als deze dogsoorten hebben dat over zich.
Wij hebben al 12 jaar cc en zowel mannetje als vrouwtje zeer sociaal naar anderen al was mijn mannetje niet van elke hond gecharmeerd,en zowieso over het algemeen dat mannetjes onder elkaar dominant zijn in elke rassoort.
Mag ik je tippen http://www.canecorso.nl als er iemand je kan laten zien dat 10 reutjes bijelkaar kunnen is hij het wel!

Dat kan wel maar gaat het ook zo goed bij mensen die weinig verstand van honden hebben?
Ik geloof best dat het kan en dat er genoeg situatie's zijn waarbij het super honden zijn maar dat is vast bij mensen die er veel ervaring mee hebben.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:22

Het valt me op dat er een aantal mensen zijn die zomaar wat roepen, zoals een mechelaar. Volgens mij roepen ze gewoon wat ze zelf hebben en leuk vinden, zonder inhoudelijk te hebben gekeken waar de hond aan moet voldoen. Heel apart...

Ik vind zelf cane corso's, boerboels en dat soort honden geen beginnershonden. Natuurlijk kan je het treffen, maar je moet bij dit type hond wel weten wat je in huis haalt en waar je aan begint. In mijn ogen volstaat alleen een puppycursus niet. Laat ze zich eerst een goed in lezen in het wezen hond.

De eisen die je omschrijft vind ik trouwens weinig rasspecifiek en erg oppervlakkig. Bovendien gaat de helft over het uiterlijk, wat niet de belangrijkste reden is om een hond te nemen.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:25

denk dat dat wel meevalt hoor ;) je moet gewoon consequent zijn. Onze eerste hond was ook een cc. Je moet zo`n hond al van kleins af aan gewoon overal mee naar toe nemen, naar zoveel mogelijk mensen/andere beesten zodat hij leert dat dat normaal is. Gewoon duidelijk zijn wat wel en niet mag , en jezelf daar aan houden. ( dus 1 keer op de bank en dan soms weer niet, dat snapt een hond niet, het is of altijd of nooit :)

Maar er zit zeker dominant karakter in. Moet het perse een doggensoort zijn ?