Wie ook een kat met een zwakke maag en wat voer je ze?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Wie ook een kat met een zwakke maag en wat voer je ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:51

Thuis hebben wij een kat rondlopen die dit jaar 8 wordt en al haar hele leven last heeft van een zwakke maag. Op het moment dat ze ook maar iets verkeerd eet of een brokje teveel komt het er allemaal weer uit.

De kat ziet er verder prima uit, maar begint de laatste tijd weer wat in te vallen helaas. Om verder invallen te voorkomen ben ik benieuwd wat jullie je katten met een zwakke maag voeren?

Zacht vlees eet ze helemaal niet, alleen maar brokjes en af en toe krijgt ze wat vis van ons.

Barst los!

Anoniem

Re: Wie ook een kat met een zwakke maag en wat voer je ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:52

Ik heb er eentje die gegarandeerd over haar nek gaat als ik van merk wissel. Die eet alleen maar die paarse zakken Whiskas senior, en vers vlees of vis. Iets anders staat garant voor een huis vol kots.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:53

Die van ons krijgen daarvoor anti-hairball. De ene reageert er super op en als ze 2x iets anders eet is het weer overgeven. Onze andere kat reageert er in principe wel goed op, maar moeten we wel afwisselen met senstive.

Dus de ene eet anti-hairball, de ander eet anti-hairball en Sensitive (van Royal Canin)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:54

mijn oude kat (wrs een jaar of 17) heeft dat ook, maar ze heeft ook last van lege maag braken.. ik voer ze nu royal cannin sensible en dat gaat goed! haar vacht ziet er beter uit en nu braakt ze alleen nog haarballen en wanneer ze geen brokken meer hebben ;)

http://www.royalcanin.nl/iok/?p=voeding
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 24-02-10 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:54

Onze Sphynx heeft na een infectie met Giardia als kitten een gevoelige spijsvertering. Hij kreeg de Sensitive brokjes van de dierenarts voorgeschreven :$ We zijn destijds overgestapt op vers vlees (BARF/ NRV) en dat gaat echt super!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:55

Sensitivty Control van Royal Canin of de Sensible versie.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:55

Ik ben in principe niet van het "goedkope" voer, maar voor die kat hebben we Felix en dan vissmaak. Dat is de enige die ze op het moment eet.. (We hebben al die "goedkopere merken" in huis staan) :=

Royal Canin heb ik al voorbij zien komen ja, misschien die maar proberen..
Vrijdag moeten we zoiezo naar de DA met een andere kat, anders maar aan hun vragen of ze er wat voor hebben..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:57

Ik heb allerlei dieten geprobeerd, niets werkte. Mijn kat eindigde met een enorme onsteking in de kliniek na dat het af en aan wat beter ging. Hij is nu 10 jaar.
Ik kreeg de melding mee dat hij op sesitivity control moest (wat hij niet lust). Daarna hebben we hypoallergeen voer geprobeerd en sinds 3 weken heeft hij speciaal voer via de DA voor maag en darmproblemen, met o.a. extra vezels.

Hij vind het lekker, zijn ontlasting is weer nogmaal en hij heeft niet niet gebraakt!

Een aanrader dus!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:57

Anya schreef:
Ik heb allerlei dieten geprobeerd, niets werkte. Mijn kat eindigde met een enorme onsteking in de kliniek na dat het af en aan wat beter ging. Hij is nu 10 jaar.
Ik kreeg de melding mee dat hij op sesitivity control moest (wat hij niet lust). Daarna hebben we hypoallergeen voer geprobeerd en sinds 3 weken heeft hij speciaal voer via de DA voor maag en darmproblemen, met o.a. extra vezels.

Hij vind het lekker, zijn ontlasting is weer nogmaal en hij heeft niet niet gebraakt!

Een aanrader dus!

Weet je ook welk merk voer je hebt meegekregen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:01

ja ik was al naar de kast gelopen voor je..
Intestinal GI32 van Royal Canin.
Alleen via de DA verkrijgbaar.
Maar hij is vele malen levendiger als hij de afgelopen tijd was. Ik heb echt een ander katje terug.
Van diezelfde lijn heb je brokjes én natvoer (kip).

Veel succes!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:02

Ja hier ook 1! mijn kat geeft van elk voer over behalve van royal canin sterilized dat kan ze goed hebben.
Maar bij mijn kat speelt nog wat anders. Als ze maar twee keer op een dag eten krijgt gaat ze zich zo op zitten winden.
Ze loopt de hele dag te miawen gaat plat liggen alsof ze dood gaat... Gewoon negeren ze wordt steeds onrustiger loopt telkens naar haar bakje door alle stress en schrokken gaat ze overgeven na het eten.
Dus krijgt ze nu onbeperkt brokjes met het gevolg dat ze wel wat dik is maar in ieder geval het eten binnen houd!

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:07

Wij hebben een poes thuis die heel gevoelig is.
We hebben al van alles geprobeert voor een langere tijd...
Zelfs het voer die de dierenarts heeft voorgeschreven...maar alles tevergeefs...

Het enige waar ze het goed op uithoud is gek genoeg zo'n zilveren zak van de Albert Heijn, brokjes (kip & rijst of vis & rijst).
Ze ziet er verder wel goed en gezond uit, ze zou ietsjes meer aan mogen komen maar dat krijg ik gewoon niet voor elkaar.

Een tip is misschien verse gekookte kip met rijst of witte gekookte vis wil ook nog wel eens helpen voor een kat met een gevoelige maag of om een beetje aan te komen.
De DA raade me dat aan om regelmatig te geven...onze poes is ook onderzocht op bacterien en dingen waar ik geen verstand van heb ;)
Maar daar kwam niks uit...

Je zou ook aan je eigen DA kunnen vragen wat die er van vind.
Soms kan er meer aan de hand zijn en hoeft het niet aan het voer te liggen.

Socces met je kattebeest ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:11

ja die kip met rijst heb ik ook heel lang gegeven. En dat ging uiteindelijk helemaal mis. Met een bijna dode kat in de kliniek. Ze hebben dan een soort chronische maag/darmonsteking die maar niet overgaat. En hoe vaak ik ook met hem naar de DA ging, altijd kreeg ik weer of sensitivity of hypoallergeen mee. Niemand heeft ooit gedacht aan dat andere voer. Terwijl het ook op de dieetlijst staat. En laat hij het daar nu heel goed op doen.

Die andere twee voeren ging wel beter, maar hij bleef slappe ontlasting houden, met regelmaat braken etc.

Soms denkt de DA niet door en komen ze niet verder dan ofwel allergie ofwel pancreatitis.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:10

Anya: Als hij naast een zwakke maag ook dunne ontlasting heeft, kun je hem het beste op een dieet met veel vezels zetten. Dat is bijv. van RC de Intestinal, of van Specific de FRD. Eventueel aanvullen met Isogel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:26

@sassieja: zie hierboven ;)
en ja dat klopt.

Het gaat super met hem schreef ik al.
Het heeft de DA's alleen tien jaar gekost voor ze bedachten dat dat een goed dieet zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:31

Kan wisselen, ik heb toen wat proefzakjes bij de DA meegenomen, ze kon niet overal tegen.
Ondanks dat het dieetvoer was, werd intestenal van RC dat beviel het beste.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:15

Morgen moeten we naar de DA met een andere kat (voor sterilisatie). Als we d'r 's avonds ophalen zal ik het eens vragen aan de DA van dat Royal Canin voer :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:29

Ben benieuwd.
Omdat Muts het zo goed op dit voer doet, gaan we binnenkort ook de versie van de Hills ophalen. Moest ze bestellen. Dan heeft hij wat variatie.

Ik heb dus nog wel een gigantische zak over van die sensitivity control. Hij doet het daar niet goed op, en hij vindt het niet lekker. Ik denk dat ik het maar inlever bij de DA. Kan een andere kat er nog van proberen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:34

Welke smaakjes zijn het trouwens? Ze heeft nl niet alleen een zwakke maag, ze is ook nog eens zo ontzettend kieskeurig :=

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:35

Van de RC alleen kip (natvoer) en brokjes. Van de Hills weet ik het nog niet. Maar troost je: Muts is ontzettend kieskeurig, ging in hongerstaking van de sensitivity control en de hypoallergeen, maar dit vindt hij wel lekker.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:36

Zelfde hier, wat ze erg goed verdraagt is indoor voer. Gaat een stuk beter!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:37

Ah oke dan ben ik benieuwd! Eerst maar een proefverpakking vragen bij de DA. Als het dan in de smaak valt dan halen we wel gewoon een grote zak.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:41

Mijn kat spuugt ook erg snel, het komt dus ook regelmatig voor. Ondanks dat is hij overigens wel te zwaar. Het is een siamees en die zijn natuurlijk altijd vrij slank, hij dus niet!

Ik heb hem een hele tijd Royal Canin light gevoerd, dat ging best goed. Beter dan One en Wiskas wat ik daarvoor voerde. Hij werd de brokjes alleen een beetje zat leek het dus nu ben ik sinds een aantal weken overgestapt op Lam&Rijst van Fokker. Dat bevalt ook goed :j

Lam en rijst is vrij licht verteerbaar dus misschien is dat ook wel een aanrader voor jouw kat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:45

Mijn burmees kotst ook af en toe, en is daarbij ook nog eens een hele kritische eter. Lust bijna geen enkele brokkensoort.

Omdat hij een bijzonder slecht gebit heeft - hij mist al 4 kiezen - wil ik hem zeker geen natvoer geven. Voor zijn gebit heb ik Royal Canin dental geprobeerd maar die lust hij ook niet.
Nu voer ik Perfect Fit sensitive (witte zakken bij AH) en die vindt hij nog steeds lekker. Hij braakt maar weinig en ach, af en toe hoort er voor een kat wel bij natuurlijk. Ik ben al lang blij dat hij weer wat dikker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:33

Leanee schreef:
Ah oke dan ben ik benieuwd! Eerst maar een proefverpakking vragen bij de DA. Als het dan in de smaak valt dan halen we wel gewoon een grote zak.

mijn kat is ergkieskeurig en at het gelukkig ik zou als ik jou was voor een week meenemen kan je kijken of ze het lust en of het aanslaat