Ik heb oppaskatten, maar ben nu allergisch! Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

Ik heb oppaskatten, maar ben nu allergisch! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:22

Hallo Bokkers,

Ik ben normaal niet zo van deze topics, maar ik zit met een probleem en ik weet niet goed wat ik er mee aanmoet. Ik zou graag willen weten wat jullie zouden doen in mijn situatie of denken dat verstandig is.

Sinds begin december 2009 woon ik in een appartement in Breda. Toen ik kwam meten eind november, was de vorige bewoner nog aanwezig. Ze zat behoorlijk met haar handen in het haar, want over een aantal dagen zou ze voor een jaar of langer naar Egypte vertrekken en diegene die op haar katten zou passen had op het laatste moment afgezegd. Nu zijn mijn vriend en ik de beroerdste niet en aangezien we allebei gek op dieren zijn en ik toch al van plan was zijn oren van het hoofd te zeuren om een kat, zeiden we allebei ja. En dus hadden we al heel gezellig twee jonge poesjes in huis, super leuk!

Al die tijd heb ik nergens last van gehad, tot anderhalve week geleden. Rode ogen, tranen, alsof ik hooikoorts had. Ik werd er helemaal gestoord van, blijkbaar was ik allergisch voor iets. Als ik van huis was had ik nergens last van, alleen thuis. Ik begon een flauw vermoeden te krijgen dat het misschien van de katten kwam, dit werd bevestigd door opnieuw genies en tranen. Als bevestiging naar de huisarts geweest, aangezien ik het heel vreemd vond dat er maanden niks aan de hand was en die vertelde mij dat allergieën wel vaker spontaan bestaan. Helaas, ik ben dus allergisch voor katten.

Maar nu dus het grote probleem. Ik zit met twee katten thuis waar ik beloofd heb op te passen tot hun eigenaresse terug komt uit het buitenland. Dit kon een jaar zijn, maar ook langer. Ik heb haar meerdere malen geprobeerd te bellen, maar ik krijg of een Franse voicemail of helemaal geen verbinding. Ik heb alleen haar naam, verder geen adres of telefoonnummer van de ouders. Maar ik kan echt niet met deze katten blijven zitten, ik wil gewoon niet eens meer thuis zijn nu, zo gek word ik er van. Bij mijn ouders brengen is ook geen optie, want die hebben honden die katten als hap klare brok zien. Asiel vind ik al helemaal niks, ik doe juist altijd zo m’n best om dieren uit het asiel te halen in plaats van erin te stoppen. Maar wat moet ik er nu mee, kan ik het maken tegenover de eigenaresse om ze weg te doen?

Ik hoop dat jullie met oplossingen komen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:24

Ik heb even geTeMd, dit hoort bij BB. ;)

Maar wat een lastig probleem zeg...je wist dus zelf niet dat je allergisch was?
Edit: nog een keer gelezen en je wist het idd niet... :\

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:25

Wat een dillema. Moielijk dat eigenaresse niet bereikbaar is. Mijn zwager is ook altijd heel allergies geweest voor katten, maar die heeft allergie-pillen. Sindsdien heeft hij nergens meer last van . Misschien is dat een idee?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:26

Pilletjes vragen bij de huisarts.
Bij mij helpt Aerius 5 mg heel goed.
Al is het maar tijdelijk.

Verder de katten uit de slaapkamer houden. Dan heb je daar in ieder geval geen haren.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:26

Misshien kun je iemand anders vinden die tijdelijk op ze wil passen?
Waarom heeft de vorige eigenaar jonge poesjes genomen terwijl ze wist dat ze wegging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:27

Je kan van de huisarts hele simpele pilletjes krijgen hiervoor, 1x per dag en je klachten zijn een stuk minder of zelfs helemaal weg.
Daarnaast een kwestie van je huis goed schoonhouden, regelmatig alles nat afnemen en goed zuigen en luchten.

Wel vreemd dat je verder geen gegevens van haar hebt, dat maakt de situatie lastiger om de katten bij iemand anders onder te brengen, nu heeft ze van haar probleem jouw probleem gemaakt.
Ik zou het even proberen met bovenstaand, wil of lukt dat niet dan zou ik de katten bij iemand anders proberen onder te brengen, heb je tegen de tijd nog niks gehoord van die vrouw waarvan de katten zijn, dan kan je er gewoon afstand van doen volgens mij...
Succes!!

zap

Nee, je kan het niet maken de katten weg te doen imo! En dan bedoel ik dat in de zin van weggeven/asiel etc. Wat je wel kan doen is een tijdelijk nieuw onderkomen zoeken bij familie/vrienden.

En probeer haar op te blijven bellen en contactgegevens te krijgen van haar en/of haar familie.

_Dune_

Jeetje, lastig zeg! Misschien kun je eens kijken of ze op hyves of facebook staat ofzo? Misschien kun je haar of vrienden van haar dan bereiken?

Air

Er is toch medicatie voor die de allergie iig minder maakt?
Ik geloof trouwens ook dat je over je allergie heen kan komen, maar het hoe en wanneer ed. weet ik helaas niet..

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:28

Het is een ontzettend lastig probleem, maar ik vind echt dat je het absoluut met geen mogelijkheid kunt maken om ze "weg te doen".
Dat kun je echt niet maken. Bovendien vraag ik me af of dat via de officiele weg wel mag. De eigenaresse is weggegaan met het idee dat ze goede oppas heeft geregeld voor haar dieren, het zou toch wel wat zijn als ze terugkomt en haar beesten zijn naar het asiel gegaan.

Ik zou zelf op zoek gaan naar een andere oppas. Tot die tijd zou je ze evt. noodgedwongen alleen op een bepaalde slaapkamer oid kunnen houden.

Ze naar het asiel brengen vind ik echt not done.

Liezel1

Je eigen gezondheid gaat voor.
Maar als ik jouw verhaal zo hoor.... 1 jaar Egypte, geen contact kunnen krijgen, geen adres of andere gegevens... Is het uberhaupt wel de bedoeling dat ze de katten weer op komt halen?
Wat moet je doen als er eentje een DA nodig heeft, of, in het ergste geval, ingeslapen moet worden?

Anya

allergie kun je deels oplossen door een kuur te doen.
En intussen: katten vooral niet aaien en niet in je ogen wrijven.
Ook het voer dat je aan de katten geeft kan uitmaken. Mijn moeder is allergisch bij de kat van mijn zus en niet bij mijn kat. Uitgeprobeerd: bleek aan het voer te liggen.

Zorg dat ze uit je slaapkamer blijven i.i.g. Laat de katten borstelen. Als het langharige katten zijn. laat ze trimmen.
En haal een kuurtje bij de huisarts.
Verder kan het ook nog dat er iets anders is in dat huis waar je allergisch voor bent. Dat hoeven niet persé de katten te zijn.

Anya

Re: Ik heb oppaskatten, maar ben nu allergisch! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:29

oh ja en verder denk ik dat je erin geluist bent, die mevrouw komt echt niet meer terug :n

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:29

idd mss een pillletje tegen de allergie.. maar ik begin wel een beetje te twijfelen dat ze mss gewoon van de katten af wilde.. aangezien je een franse voicemail krijgt en verder niks weet/niks achter gelaten heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:31

Liezel1 schreef:
Maar als ik jouw verhaal zo hoor.... 1 jaar Egypte, geen contact kunnen krijgen, geen adres of andere gegevens... Is het uberhaupt wel de bedoeling dat ze de katten weer op komt halen?
Wat moet je doen als er eentje een DA nodig heeft, of, in het ergste geval, ingeslapen moet worden?

Precies, dat vind ik dus ook.
En daarom mijn gedachte ook dat als je echt geen contact krijgt met de eigenaresse dat je er gewoon afstand van kan doen. Niet na 2 weken natuurlijk, maar wel als ze over een jaar nog niks van zich heeft laten horen..

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:32

oeh lastig verhaal dit, probeer idd eens die pillen.

En anders ben ik bang dat er niets anders op zit om ze weg te doen, misschien ergens tijdelijk. En blijven proberen te bellen naar die eigenaresse.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:33

Liezel1 schreef:

nou dat vind ik dus ook.
als jij op haar jonge dieren past vind ik het wel gepast dat je voor voldoende middelen zorgt dat je bereikbaar bent.
al is het een buitenlands nummer , email adres of iets in die richting.
anders zou ik proberen een alternatief adres te zorgen , lukt dit niet en heb je nog steeds niets vernomen dan toch weg doen.

het kan niet de bedoeling zijn dat jij een jaar ziek word als je thuiskomt en je dus liever niet thuis wil zijn...

succes meid!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:35

Allergie pillen is een idee, maar ik ben er niet voor. Ik hou helemaal niet van medicijnen en neem nog met moeite een paracetamol, laat staan dat ik dagelijks moet gaan slikken. Daarnaast gaat dit mij geld kosten, wat ook niet helemaal de bedoeling is. Het zijn schatten van beesten en ik heb er best plezier van, maar het zijn niet mijn dieren. Ik geef al flink geld uit aan brokken, blikvoer en kattengrid, wat eigenlijk niet de afspraak was (eigenaresse zou dit blijven bekostigen, maar we hebben niks meer gehoord). Ik ga ook niet wachten tot ik over mijn allergie heen kom, dat wordt me te gek. Het probleem is ook dat ik veel delen van het huis niet af kan sluiten, omdat de deuren eruit zijn voor onderhoud. Ik heb er dus ook 's nachts veel last van.

Een tijdelijk onderkomen lijkt me inderdaad het beste. Maar als ik heel eerlijk ben heb ik een flauw vermoeden dat het niet bij tijdelijk blijft, gezien ik in tijden niks van de eigenaresse gehoord heb :\ .
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 21-02-10 20:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:35

zo simpel is het niet hoor.. ze heeft bewust ingestemd met oppassen op de katten. Dat wil zeggen dat ze ook geacht wordt ervoor te zorgen. Dus alle mogelijke moeite moet doen de eigenaresse op te sporen.. stel het mens komt terug en jij hebt de katten in een asiel gedaan, dan kan dat een rechtzaak met schadevergoeding worden. Ze zomaar wegbrengen is dus echt geen slimme optie.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:37

Naar het asiel gaan ze sowieso niet, ik haal daar dieren vandaan (mijn honden van mijn ouders ook) en zal er dan ook nooit een achter laten. Dus dat doe ik niet ;) . Daarnaast ik ook afgesproken dat zij zou betalen voor de kosten. Dit is niet vreselijk veel, maar betaald door haar wordt het niet, daar draaien wij voor op.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 21-02-10 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:37

Ik zou zelf geen pillen gaan slikken om voor iemand anders zijn dieren te kunnen zorgen. (ook in je hoofd houdend dat ze niet te bereiken valt).
Maar er zal op bokt misschien best iemand te vinden zij die ze tijdelijk wilt opvangen?

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:38

Hm moeilijk, veel aangedragen oplossing is om pilletjes bij de huisarts te gaan halen, maar wat schiet je daar mee op? De allergie blijft, verdwijnen zal hij nooit helemaal doen. Een tijdelijke oplossing is het wel, maar het beste lijkt mij, hoe moeilijk het ook is, dat je de katten wegdoet.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:39

Ik ben ook allergisch voor vanalles en nog wat (op paarden hebben ze maar niet getest) en ik gebruik mizollen, in eerste instantie voor huisstofmijt, maar zal voor katten ook wel helpen aangezien ik er 4 heb (je hebt ze gezien) en ik echt niet elke dag stofzuig!
De mizollen wordt vergoed dus je kan het proberen!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:39

staat er iets zwart op wit? zeker als ze zegt te bekostigen maar het is niet gedaan... en anders toch een ander plekje gaan zoeken (voor vast)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:40

KG_Images schreef:
Naar het asiel gaan ze sowieso niet, ik haal daar dieren vandaan (mijn honden van mijn ouders ook) en zal er dan ook nooit een achter laten. Dus dat doe ik niet ;) . Daarnaast ik ook afgesproken dat zij zou betalen voor de kosten. Dit is niet vreselijk veel, maar betaald door haar wordt het niet, daar draaien wij voor op.

Echt, als ik dit allemaal zo hoor, gaan mijn alarmbellen rinkelen.... is het wel zeker dat zij de katten weer komt ophalen?