Koi karper onderkoeld geraakt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou_

Koi karper onderkoeld geraakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:10

Hallo,

Misschien zijn er op bokt mensen die wat meer verstand hebben van koi karpers.
Een van onze grootste vissen hebben we vanochtend op zijn zij gevonden onderin de vijver. Meestal zijn ze nou met die kou in groepen omdat ze elkaar dan lekker warm kunnen houden en zwemmen ook niet maar deze lag ook apart van de rest.
We dachten dat hij dood was en met grote teleurstelling haalde we hem uit het water met een net. Toen zagen we dat hij nog "ademde" nou hebben we hem in een quarantaine bak gedaan met een zuurstof pomp en daar heeft hij even bij kunnen komen. Hij kon alleen echt zich zelf niet meer recht houden dus we denken dat die zwemblazen gewoon een klap gekregen hebben door het op de zij liggen. Nou hebben we gelezen dat die beesten door onderkoeling ook in een soort coma kunnen raken maar nou, naar uren in die bak reageert hij echt niet meer. Hij heeft vanmiddag echt momenten gehad dat hij zodanig bij gekomen was dat hij zichzelf wel recht kon houden en flink probeerde te zwemmen maar dat doet hij nu niet meer.

Hoe kan ik zien dat een koi echt dood is en niet dat hij zichzelf rustig houd om energie te sparen. Hij is nog helemaal niet stijf o.i.d. maar ik vind dat zijn kieuwen wel te ontspannen zijn.

Iemand ervaring hiermee?

Jolliegirl

Re: Koi karper onderkoeld geraakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:12

Misschien is het eerlijker om dit dier af te maken dan zo te laten lijden? als je al meerdere keren denkt dat deze dood is.. En dit dier op z'n zij ligt.

ik ga vanavond mijn vader vragen, die zit ook in de vissen e.d!
Hij is nu niet thuis.

Volgens mij kunnen koi's prima in koude omstandigheden in een vijver hoor

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:20

Nou het is dat ik er geen verstand van heb, mijn vriend wel wat meer. HIj heeft zelf ook de vijver aangelegd. Nou word er dus juist gewaarschuwd om deze vissen niet te snel weg te gooien omdat ze vaak nog leven vandaar dat we even af wilde wachten. Een vriend van hem zit in de koi's en die zei zelfs dat het niet zo erg is als ze op hun zij liggen. Ik heb zo weinig verstand hiervan dat ik denk dat ie dood is als ze op hun zij liggen ;)

De vijver moet MINIMAAL 4 graden zijn maar ze zitten nu onderin en daar kunnen we de temperatuur niet meten. Onderin is het altijd warmer.

Ik ben benieuwd wat je vader zegt! :j

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:09

Ik zou het even zo laten, misschien dat het nog goed komt, en anders is hij misschien morgen dood. Klinkt trouwens wel heel cru merk ik nu, maar zo bedoel ik het niet :)

Overigens, vissen zwemmen niet in groepen om elkaar warm te houden hoor ;) Ze zwemmen in groepen omdat het groepsdieren zijn. Maar de warmte werkt zo niet :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 23:15

oh dat dacht ik dat dat met warmte te maken had omdat dit in de zomer niet zo erg is. dan zwemmen ze gewoon uit elkaar.

Ik ben benieuwd hoe het morgen is maar ik vrees het ergste :n vind het echt sneu

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:17

Pa is nog niet thuis... wordt dus morgen..
ben benieuwd of ie dan nog leeft..
is je vriend er niet>?

Koi's moet je wel verstand van hebben voor je die aanschaft.. ;)

Heb je hem nu wel met zuurstof staan?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 17:26

ja hij heeft er wel verstand van meid. Ik alleen niet. Hij heeft zelf ook de vijver aangelegd maar dit hebben wij allebei nog niet meegemaakt vandaar.

Hij staat nu met een zuurstofpomp nog binnen maar hij doet niet veel. Heb er niet veel hoop in.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:28

Wij hebben al 2 stukgevroren koi's gehad deze winter...
Zodra mijn vriend binnen is, zal ik eens vragen wat er met het dier aan de hand kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:30

Het kan natuurlijk ook gewoon een ziekte zijn ipv onderkoeling ;)
Het is dit jaar al veel kouder geweest, en nu begint het juist weer een beetje warmer te worden. Dus onderkoeling lijkt me theoretisch gezien niet heel logisch

Of ouderdom? Ik weet niet hoe oud de vis inmiddels is....

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:37

Bij ons hebben deze winter 3 koi's helaas het loodje gelegd door de kou. We hebben af en toe wat "warm" kraanwater in de vijver laten lopen. Daar knapte ze wel weer van op. Helaas konden we dat natuurlijk blijven doen , we hadden ook het idee dat de zwemblazen een flinke klap hadden gehad.

Ze zijn wel alle drie weer even een week goed opgeknapt door de warmte. Maar helaas toen het een week later weer ontzettend hard vroor zijn ze toch dood gegaan... :\

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:39

Hoe is het afgelopen met de vis?

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:30

Volgens mijn vriend is de koi in de winterslaap.
Dan zijn ze helemaal ontspannen, en lijkt het net of ze dood zijn.

Kleine tip :Y)
Zodra hij op de kop gaat drijven is ie helaas overleden :+

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:34

Bij ons zijn ze alle 3 deze winter ook dood gegaan door de kou. Ze dreven ook op zn zij en kwamen soms tot leven, maar uiteindelijk knapten ze niet meer op en waren ze dood gegaan.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:35

Je kunt aan de kiew zien of hij nog leeft. De kleur.

En als hij op zijn zij ligt hoeft niet te betekenen dat hij dood is, of gaat. Kan een zwemblaas probleem zijn.

Denk als je ze in quarantaine (schrijf ik t nu goed?) plaats waar t iets warmer is dat hij er wel van opknapt. Let wel op, je mag een koi niet verplaatsen van koud naar warm met meer dan 3 graden.
renate85 schreef:
Kleine tip :Y)
Zodra hij op de kop gaat drijven is ie helaas overleden :+

Hoeft niet hoor, ik ken 2 koi die problemen hebben met de zwemblaas en zodra het koud word liggen ze aan het oppervlak onderste boven. Als je ze aantikte zwommen ze wel weer weg hoor ;)
toen het warm werd hadden ze t probleem ook niet meer.
En een dode koi ligt op zijn zij op de bodem.. kunnen naar boven drijven maar eindigen op de bodem

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 19:49

De koi is helaas dood. Ik denk dat hij nderdaad een grote klap heeft gehad op zijn zwemblaas.

wat ik vergeten was te vertellen is dat de leiding van de pomp losgeschoten is een paar weken geleden en dat het water wat in de vijver zou moeten lopen, ernaast gelopen is. Hierdoor is de vijver bijna leeg geweest dus ik denk dat hij hier ook een behoorlijke klap van gekregen heeft. Misschien dat hij hierdoor wat van gekregen heeft. Een infectie ofzo. super zonde. Meteen de vijver gevuld en een tijdje niets aan de hand geweest maar omdat ze zich natuurlijk rustig gehouden hebben viel het misschien niet op dat hij zich niet goed voelde. De rest heeft niks en houd zich rustig op de bodem. Ik hoop dat de kou snel voorbij is.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:55

ja het is duidelijk de kou geweest! Als je het weer hebt, in quarantaine bak met verwarming doen..Maar waarschijnlijk is de zwemblaas al geknapt geweest...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:26

misschien hele stomme vraga hoor, maar je weet nu dus wel écht zeker dat ie dood is?

Zonde joh, het zijn prachtige vissen, en nog duur ook!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 20:27

Ja ik vind het zo raar. Het beest ziet er echt dood uit maar hij ligt op de bodem van die bak op zijn zij. Ik dacht dat vissen gaan drijven als ze dood zijn?? ja ik heb er geen verstand van dus ik zeg maar wat.
Zijn kieuwen zijn helemaal ontspannen en omdat het een witte vis is kan ik geen verkleuring zien o.i.d. Ik vind het smerig om hem aan te raken dus dat laat ik dadelijk aan mijn vriend over ;)

Over het temp verschil van het water hoor ik verschillende dingen. Wij hebben een koi kweker gebeld om te vragen wat we kunnen doen en die zij dat het water ongeveer 10/14 graden zou moeten zijn zodat hij lekker bij kan komen maar MaaikeMo zegt niet meer verschil als 3 graden? Ik weet dus niet of zoveel verschil van temp een goede zet was. Hij knapte binnen een uur wel echt op maar hij had moeite met het "overeind" houden. Ik denk inderdaad dus ook dat die zwemblazen niet helemaal jofel meer waren :n

Hoe oud deze vis was weet ik eigenlijk niet :n weet ook niet hoe oud ze kunnen worden??

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:34

Hey Marlou! Wij hebben dat nu ook met 2 vissen (geloof ook Koi's). 1 is er weer ardig bij gekomen en de ander hangt nu al meer dan een week zo op half 11. We hecken regelmatig of ze 'echt' dood zijn. Maar we weten ook niet zo goed wat we ermee moeten doen. Onze vijver is 1x5meter en dik 1,5 meter diep. Dus ze moeten diep zat kunnen gaan.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 20:53

ja die van ons is ongeveer ook zo iets en ze zitten nu allemaal onderop. Ik hoop dat dit de eerste en de laatste was hoor vind het wel zielig :n en zonde natuurlijk maargoed..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:57

Marlou_ schreef:
Ja ik vind het zo raar. Het beest ziet er echt dood uit maar hij ligt op de bodem van die bak op zijn zij. Ik dacht dat vissen gaan drijven als ze dood zijn?? ja ik heb er geen verstand van dus ik zeg maar wat.
Zijn kieuwen zijn helemaal ontspannen en omdat het een witte vis is kan ik geen verkleuring zien o.i.d. Ik vind het smerig om hem aan te raken dus dat laat ik dadelijk aan mijn vriend over ;)

Over het temp verschil van het water hoor ik verschillende dingen. Wij hebben een koi kweker gebeld om te vragen wat we kunnen doen en die zij dat het water ongeveer 10/14 graden zou moeten zijn zodat hij lekker bij kan komen maar MaaikeMo zegt niet meer verschil als 3 graden? Ik weet dus niet of zoveel verschil van temp een goede zet was. Hij knapte binnen een uur wel echt op maar hij had moeite met het "overeind" houden. Ik denk inderdaad dus ook dat die zwemblazen niet helemaal jofel meer waren :n

Hoe oud deze vis was weet ik eigenlijk niet :n weet ook niet hoe oud ze kunnen worden??

Ze kunnen heel oud worden. Maar van de 3 graden, ofja dan is het wel met het naar buiten plaatsen. Dus de vissen binnen naar buiten, mag niet meer dan 3 graden zijn, en die zijn dan net geopereerd. DUs is dan wel anders. Bedenk me trouwens wel dat temperatuur omhoog gooien wel kan. Word wel is gedaan bij ziekte. weet niet meer wat haha :D
Weet wel wat van koi, maar de ins en outs niet, terwijl ik er al teveel in mijn hand heb gehad haha :')

Problemen met de zwemblaas kunnen ook parasieten zijn. Mocht je de problemen weer krijgen is het verstandig om een afstrijkje te maken.

En de verkleuring die ik bedoelde, ging over de kiew als je erin kijkt. Die moet rood/roze zijn.
Laatst bijgewerkt door MaaikeMo op 19-02-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:00

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:04

Ze gaan normaal gesproken de hele winter op de bodem liggen in winterslaap, dan bewegen ze bijna niet.
Onerin is idd het warmste.
wat jij verteld over dat de slang is losgeschoten lijkt mij de meest verklarbare reden dat hij het niet heeft overleeft.
Op het moment dat het onderste water ook zo koud word krijgen ze een klap, ze kunnen hier slecht tegen.
Het is sowiezo slecht voor een vis om in ene tempratuursverschillen te ondergaan dan raken ze in shok.

Wij hebben al meer dan 10 jaar koi's maar er kan idd zomaar iets gebeuren.
Ik zou hem alleen de volgende keer niet meer eruithalen dat is slechter voor hem als dat je hem gewoon in de vijfer laat, ze kunnen ook niet zomaar tegen kleine bakken dan krijgen ze heel snel stress.

Bij ons gaat de vijfer van oktober tot maart helemaal dicht met een grote houten plaat onze vijfer is 1.70m diep en ze gaan ook dan helemaal op de bodem liggen verder doen wij er deze maanden eigenlijk bijna niks aan.
Als je een goede pomp en vijfer hebt kan dit makkelijk.

succes verder!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 01:02

Wat een goede informatie allemaal bedankt! Mijn vriend is ooit van plan om een andere en diepere "proffesionelere" vijver te maken. Nu heeft hij eigenlijk meer een vijver die voor de mooi was en niet echt de bedoeling om met koi's verder te gaan. Nu zitten er dus alleen nog maar koi's in en wil hij dit gaan uitbreiden. Ik ga zondag eens de tijd nemen om die links te bekijken! Vind het wel interessant maar ook als het nog een keer gebeurt.

Devond40 dus jij zegt dat je ze juist op zo een moment helemaal niet in quarantaine moet doen en ze laten zitten in de vijver? Daar worden ze dan toch juist niet beter van? Of kunnen dit soort dingen ook zich zelf genezen of "uitzieken"?