poes, blaasgruis, voer, Hills

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

poes, blaasgruis, voer, Hills

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 18:37

Zo, even alle termen op een rijtje ;)

Sinds een weekje merk ik dat een van mijn poezen 's nachts erg vaak op de bak gaat, veel graaft, vervolgens er weer af komt en dan klaaglijk miauwt, waarna alles weer opnieuw begint.
Afgelopen zaterdag besloten om met haar naar de dierenarts te gaan. Was nog een heel gedoe want het is een wilde kat, dus ik kan haar niet zomaar even oppakken en in een kooitje stoppen. MAar uiteindelijk gegaan. Ze hebben daar antibiotica gespoten en een pijnstiller die een week of 2 werken, omdat ik dus ook niet elke dag een tabletje oid kan geven.
De dierenarts dacht aan blaasontsteking, ik heb een pipetje mee gehad om urine mee op te zuigen ter controle voor blaasgruis. We zijn nu een aantal dagen verder, maar poes vertoont nog steeds hetzefde gedrag, veel graven, miauwen en lang op de kattenbak zitten. Omdat ik zelf zondag ben uitgegleden en nu een hersenschudding heb, kan ik op het moment niet zorgen dat ik een urinemonster afgeef helaas. Dus vandaag maar weer de dierenarts gebeld, en ik heb nu 2 kg Hills Feline c/d of iets gehad. Dat moet ze nu voorlopig hebben.

Mijn vraag is, als dit voer het probleem oplost, moet ik dat dat blijven geven? Ik voer normaal Whiskas (en alleen maar brokken geen blikvoer) en wilde eigenlijk sowiezo overgaan op Hill's, maar dan de iets betaalbare variant. Wat is u heb is 28 euro voor 2 kg, en ik ben bang dat ik mijn andere poes niet bij het eten weg kan houden, dus dat zal er snel doorheen gaan.

Zou het geven van gewone Hill's een oplossing kunnen zijn? Daarnaast wil ik wat meer 'vers'voer gaan geven, kan ik dan bv kipfilet voeren? En moet dit dan rauw zijn, of gekookt? Iemand ook nog tips waar Hill's goedkoper te krijgen is?

Tips zijn van harte welkom!
Laatst bijgewerkt door lonnie op 16-02-10 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:40

Wat ook goed voor is is Prins Vitalcare Struvite en Clinic Blaasgruis
Clinic komt bij de dierenarts vandaan, is 1,5 kg voor 16 euro ong.
En de Prins Vitalcare is wat goedkoper. Ik zou daar naar gaan vragen, de meeste dierenspeciaalzaken verkopen het en het werkt perfect ;)

http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... uvite.html

Emytje

Re: poes, blaasgruis, voer, Hills

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:14

Onze kater zit op een blaasgruisvoorkomend dieet en dat is voor de rest van zijn leven ja. Hij krijgt overigens het dieetvoer van RC dat alleen bij de dierenarts te koop is. Ik betaal voor 6 kg 50 euro.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:31

Voorlopig op de C/D blijven, het ligt aan het soort blaasgruis wat hij heeft welk voer je moet geven en of je het moet blijven geven.
Sommige katers krijgen last van blaasgruis door stress, als de stress verdwijnt, verdwijnen de stenen.

Er zijn verschillende merken voer, het is maar net waar de dierenarts in gelooft. Het voer van royal canin, Urinary so is het meest gebruikte en ook niet erg duur.
Het voer is misschien wel duur, maar het is tegelijkertijd medicinaal, daarbij bevat het veel meer voedingsstoffen dan whiskas en dus voer je minder. Hoe groter de zak is die je koopt, hoe goedkoper het wordt. Probleem is dat het minder smakelijk wordt en sommige katten het dan niet meer willen eten...

Heb je 2 katers? Het is eigelijk geen probleem als de andere kat dit ook eet, zeker niet als dit ook een kater is.
Is jou kater een binnenkat en een beetje lui?

Vervelend van je hersenschudding trouwens! zeker nu je kat ziek is!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 22:37

even een misverstand de wereld uithelpen: het gaat om een poes, niet om een kater, zie beginpost

Ze komt van een buitenleven als wilde kat naar een binnenkat, ze is nu 2 maanden hier. Inderdaad voert ze overdag weinig uit, ze is nog erg teruggetrokken. 's avonds is ze wel actief, maar toen ze nog buiten leefde was dit wel meer.

Daarom stelde ik ook de vraag, omdat het bij poezen vaak niet zo ernstig is als bij katers.
Mijn andere poes is echt een vreetzak, en ze zijn gewend om de hele dag te kunnen eten (of eigenlijk eten ze alleen 's nachts) dus als ik dit moet blijven voeren, zal ik toch afgemeten hoeveelheden moeten gaan geven per dag. En dan moeten ze dus allebei een apart bakje en dat zal wel problemen geven ben ik bang.....en eigenlijk heeft de andere poes dit niet nodig, dus dan zou het vier 2x zo snel gaan en ik denk niet dat ik daar met dit merk vrolijk van word...

dan maar op zoek naar andere merken, idd zoals Royal Canin

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:38

onze rode jeweetwel katerd had na 1 20kg zak (op 4 katten)
ook last van gruis ..
(blaaas steen = erg pijnlijk = dat is al;s ze nog plassen kunnen
hele erge gevallen kan dodelijkzijn)

eerst op duur voer .. anti gruis

nu zit alles op hills kip adults

daar zaten ze voeguh ook op en de oudste katten werden 20+ zonder problemen ..
gaat al 6 jr goed ..

goedkopere merken ( Zoals toen die ene zak omdat hills even wa suitverkocht ,, brengt dus idd direct problemen
bij de een overgeven de ander diaree de rode jeweet wel gruis en de 4e is een vuilnisbak .. kan je alles in gooien

maw zou even aankijken en daarna de hills normaal proberen
als dat goed gaat toppie .. anders word het heklaas een erg dure poes

ps is krijgen ze dus onbeperkt brokken , moeten ze even aan wennen
maar geen van 4 te dik en er staan dus altijd brokjes
ook makkelijk als je dagje weggaat
domweg meer geven extra water en ze redden zich prima

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:39

onze kater heeft/had dit ook heel erg, en moet voor altijd c/d blijven eten...;)

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:43

Mijn vorige poes had het ook , die op royal canin Urinary sogezet, en probleem was binnen no time opgelost.
Heb niet wat anders gevoerd, omdat de groothandels geen voer hadden wat tegen blaasgruis hielp.

En ik heb ontzettend lang gedaan met een zak. Ze eten er veel minder van dan van normaal voer.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 22:45

hier gaat het idd altijd om katers, ik weet dat dat ,meer problemen geeft en ernstiger is, maar ik heb dus een poes ;)

@nickyu: daar heb ik wel wat aan. Ik hoop ook idd dat ik ze gewoon op Hill's kan zetten, de normale versie zeg maar. Is ook wel duur, maar wel goed voer, inderdaad om problemen te voorkomen. En dat kunnen ze dan gewoon lekker allebei eten, dus geen gemier met bakjes enzo.

nu moet ik voor Fien (de zieke poes) elke dag een hoeveelheid afmeten. Maar probleem is, dat Fien alleen 's nachts tevoorschijn komt om te eten, en Kee (andere poes) dan ook actief is. En ik kan Kee niet weghouden bij het voerbakje van Fien

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 22:47

nikolletje schreef:
En ik heb ontzettend lang gedaan met een zak. Ze eten er veel minder van dan van normaal voer.

ik hoop het, ik doe nu ongeveer 2 weken met 2 kg voor 2 katten, ze eten absoluut niet veel hoor, anders zou ik niet onbeperkt brokken neerzetten. Ik heb echter eerder Hill's gevoerd, en mijn poes was daar echt gek op en at 3 keer zoveel. In dit geval zou ik dus niet blij worden van elke 2 weken een zak á 30 euro.....maar ja, wat moet, dat moet

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:48

eerst moet het zeker zijn dat ze dus gruis heeft, vooralsnog kan het dus nog steeds een blaasonsteking zijn? Je hebt 2 soorten gruis, de een is op te lossen door voer te geven wat het op lost en de ander is te verwijderen via een operatie. Ik heb een stressplasser ( kater) gehad en een poes die ook gruis had. Allebei met een hoog ph waarde, dus wat met voer moet helpen. Bij de kater kan het gebeuren dat de urinebuis wordt afgesloten door een korreltje met alle gevolgen van dien. Bij de poes gebeurt dit minder snel. Maar bij mijn poes is alsnog de gruis operatief verwijdert, omdat het er alsnog niet uitkwam.

Een vriendin van mij heeft ook een kater met gruis en zij geeft hem urikal, en heeft m op goedkoop (prins) gruis voer en dit gaat uitstekend! Als ze m 1 dag geen urikal geeft gaat ie meteen op de wastafel plassen.

Je moet iig een diagnose hebben, dus urine alsnog afgeven wanneer dit kan ( bewaar het in de koelkast) laat de diagnose niet alleen van het voer afhangen.En is de diagnose blaasgruis ja dan de rest van zijn leven alleen dieetvoer, misschien dan ook urikal een oplossing?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 22:51

dat zou idd een oplossing kunnen zijn.

Zodra mijn hoofd het toelaat, ga ik probere een plasje te vangen. MAar omdat ik bang ben dat ik nog wel een week plat lig, heb ik in overleg met de DA toch besloten om vast te kijken of het voer wat uitricht, anders heeft beestje nog langer last.
Blaasontsteking twijfelde DA nu over, omdat ze zaterdag al antibiotica en pijnstilers heeft gehad, en ze dus nu wel minder klachten zou meten hebben en dit is helaas niet zo

bedankt voor de reacties tot zover, ga nu afsluiten en weer plat

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:52

je kunt gewoon voer geven en urical (of zoiets) bij geven .
Dit is een medicijn die je iedere dag via een pipetje in de mond moet doen.

Ik voer zelf Urinary .........6 kilo 47,50 euro.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:04

Ik ben bang dat het een beetje een stress probleem is dan..
Ik hoop het voor je, want dat betekent dat het waarschijnlijk over gaat!
Antibiotica zou dan kunnen helpen, poezen hebben een wijdere plasbuis ( net als vrouwen) en er gaan dus makkelijker bacteriën in, en er blijft minder snel wat hangen.
Bij poezen is een blaasontsteking 1 op de 10 of zelfs meer keer een bacterie, meestal is het stress..

Luie katers zijn vaak te lui om op tijd naar de bak te gaan, wwat de kans op gruis vergroot.. :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 03:08

Dit voer de komende tijd nog even geven (neem aan dat je nu gruisoplossend voert?) en daarna wederom urine laten checken, wellicht dat je dan over kunt naar een 'normale' variant van RC of Hill's.
Vers kun je wel voeren aan een gruiskat, alleen moet je het dan wel verzuren (met o.a. vitamine C of cranberries, Eurologist (gruisoplossers) kun je ook altijd nog proberen).

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 04:09

Hier heeft er nog iemand goede ervaring met Royal canin urinary, alleen te koop bij de da, is ook nat voer van.
Dus imo overleg hebben met de da, welk voer het best is, niet zelf dokteren...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:33

Ik heb een poes die ook erg gevoelig is voor blaasontsteking. Heb ook twee katten dus kan niet de één speciaal voer gaan geven en de ander niet. Ik geef nu de prins struvite versie en dat gaat goed (en is betaalbaarder dan Hills of DA voer).

Trouwens, dit is ook een érg stressgevoelige poes.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:51

het kan idd komen van de stress die ze heeft gehad, die stress is nu wel weg, maar de symptomen komen dus boven...

@corina: ik denk niet dat je een wilde kat elke dag een pipetje kunt geven ;)

ik ga eens engelse sites afzoeken of het daar goedkoper is

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:25

Mijn katten hebben ook last van blaasgruis gehad en hebben royal canin gekregen.
Ik heb het toen gevraagd wat het verschil was tussen de 2 voeders.Mijn d.a. zei eigenlijk weinig alleen de hill's vinden ze vaak lekkerder waardoor ze dus meer gaan eten.
Wat je kan doen is van beide soorten een voorschema pakken en kijken waar het verschil in zit en wat dan het goedkoopste uitkomt.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:34

Mijn poes bleek na urine controle ook last te hebben van blaasgruis.
Erg zielig, ze had er veel pijn door.
Ik heb nu voor 6 wkn Hill's voer en 2 wkn antibiotica.
Na 6 wkn moet ik nog eens urine langs brengen om te zien of dit voldoende effect heeft gehad.
Daarna zou ik op een ander merk over kunnen gaan maar ze zal wel altijd op een blaasgruis dieet moeten blijven.
Ze kreeg hiervoor ook altijd voer uit een dispencer dus dat is nu wel balen voor haar...
Maar ze is weer helemaal opgeknapt gelukkig!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:39

Die van mij krijgt het ook, op advies van de DA moet hij het altijd krijgen.
Heb zowel de C/D uitgeprobeerd als de Royal Canin high dilution. Die van mij at eerst de Royal Canin niet, daarna de C/D niet en nu weer over op de Royal Canin.
Gaat al ruim een half jaar goed en nu geef ik ipv de high dilution de low calories (beiden speciaal voor de blaas!), omdat hij behoorlijk vet werd van de eerste.
Mocht nu ook overstappen van de DA, omdat het al zo lang goed gaat. De High dilution is ook voor vlak na de gruis en de low calorie als onderhoud.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:14

@fortuna22: goed om te lezen dat het voor jouw kat zo goed gaat! Fien heeft iig een ab spuit gehad die 2 weken werkt, en dan hoop ik dat over een dag of 4 met dit voer ook wat vooruitgang te merken is. Belangrijkste is idd dat ze nu even van de pijn af is

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:20

lonnie schreef:
nikolletje schreef:

ik hoop het, ik doe nu ongeveer 2 weken met 2 kg voor 2 katten, ze eten absoluut niet veel hoor, anders zou ik niet onbeperkt brokken neerzetten. Ik heb echter eerder Hill's gevoerd, en mijn poes was daar echt gek op en at 3 keer zoveel. In dit geval zou ik dus niet blij worden van elke 2 weken een zak á 30 euro.....maar ja, wat moet, dat moet

Ik heb het hier over het voer van Royal Canin, met Hill´s heb ik geen ervaring dus daar kan ik niets van zeggen ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:16

Onze poes had door een veranderde PH-waarde in de urine een geirriteerde blaaswand, waardoor er gruis ontstaat. Zij groef ook veel in de kattenbak, ging wel 5 keer achter elkaar en plaste uiteindelijk naast onze kast op de vloer :=

Ben naar de DA geweest, heb ontstekingsremmers en pijnstillers meegekregen + speciaal Urinary voer. (weet even niet welk merk).

Inmiddels gaat het goed met Sasha :) Ze krijgt nu speciaal voor van Cat Chow voor de PH-waarde in de urine en tot nog toe heeft ze geen vreemde dingen meer laten zien :) Heb de twee katers overigens ook op dit voer gezet.