voetzooltjes bij mijn hond uitknippen of niet???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

voetzooltjes bij mijn hond uitknippen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:19

hallo bokkers

Volgende week ga ik mijn hond weer knippen, want het is echt weer nodig ;)
Ik kan wel 3 keer per dag borstelen met die dikke vacht! het is net een schaap haha.

maar nu zit ik met het volgende, als ik met hem nu buiten loop met die sneeuw, loopt hij om de haverklap mank omdat hij dan sneeuw tussen de tenen heeft zitten. dat zit dan helemaal geplakt aan die haren.
dan moet ik echt zelf met mijn vingers er tussen om de sneeuw te ontdooien.

maar ja nu wil ik hem volgende week knippen, en zat ik zo te denken, dat als ik het er tussen weg ga knippen hij helemaal geen warmte meer heeft aan zn voetjes...

Iemand die mij een advies kan geven?? :+

Miiej

Re: voetzooltjes bij mijn hond uitknippen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:20

Je kunt ook voor het uitlaten vasaline op de haren tussen de voetkussens smeren dan blijft het ijs niet meer plakken

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:23

Je kan in principe alleen het haar om het grote voetkussen weg knippen. De haren tussen de tenen zelf zul je aan de voorkant omhoog moeten halen en dan afknippen. Er zit namelijk een vlies tussen dat je makkelijk kunt beschadigen. Ik zou als ik jou was in elk geval de voetzooltjes met vaseline of zo insmeren. Zo bescherm je de zooltjes tegen al te erge sneeuw ophopingen en tegen het strooizout, wat erg pijnlijk voor een hond kan zijn. Maar de haren wat korter knippen kan geen kwaad hoor, als je maar uitkijkt tussen de tenen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:33

Vaseline is de beste oplossing, niet gaan snijden, die haren zitten er met een reden, ze zorgen nl dat het water dat tussen de teentjes zit ook weer weggeleid wordt en ze dus makkelijker droog worden. beetje zoals bij het paard, vetlokje is ook om het water naar de grond te leiden en niet in de kootholte. Dus ik zou zeker niet gaan knippen. Je kan het eventueel gelijk knippen met de grond, maar er niet vantussenuitknippen.

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:34

kan je hem geen sokjes aandoen :P

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:35

Emerald schreef:
Je kan in principe alleen het haar om het grote voetkussen weg knippen. De haren tussen de tenen zelf zul je aan de voorkant omhoog moeten halen en dan afknippen. Er zit namelijk een vlies tussen dat je makkelijk kunt beschadigen. Ik zou als ik jou was in elk geval de voetzooltjes met vaseline of zo insmeren. Zo bescherm je de zooltjes tegen al te erge sneeuw ophopingen en tegen het strooizout, wat erg pijnlijk voor een hond kan zijn. Maar de haren wat korter knippen kan geen kwaad hoor, als je maar uitkijkt tussen de tenen.

ik weet dat er idd van die vliezen tussen zitten. toen ik bij de trimsalon werkte moest ik daar altijd voor uitkijken als ik de poedelvoetjes moest scheren. ik denk dat ik de dan niet echt uit knip maar dan misschien inkort. eigenlijk nog niet eens aan gedacht eigenlijk! ik knip het meestal allemaal helemaal kort. maar hij heeft nooit last gehad van die sneeuw eigenlijk! nu sins een paar dagen dat hij dit steeds heeft!.

met vaseline ga ik ook is proberen, al ebn ik wle bang dat hij het dan steeds vanaf likt, en dat hij rooie voeten krijgt. heb een malthezer zoals je kan zien in mijn avatar, en ik vind dat rood/bruine wat ze vaak hebben zo lelijk! ik probeer er dan vaak ook alles aan te doen, dat hij zit niet krijgt! ( baal er al van dan hij bij zn bekkie 2 donkere strepen heeft van het drinken en zo ;) haha )

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:35

Voetjes worden meestal geschoren aan de onderkant.
Zal er ook vaseline of uierzalf op smeren. Doe ik voor en na iedere wandelbeurt met dit weer bij mijn Schot en Westy

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:36

__Karlijn__ schreef:
kan je hem geen sokjes aandoen :P

haha dat is ook een idee :P

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:38

Haren tussen de kussentjes zou ik niet knippen, hebben ze niet voor niks daar zitten.
Ze hebben bij de dierspeciaalzaak schoentjes, als je de goede maat hebt zit dat prima!
Vaseline of uierzalf is inderdaad ook een idee, ook goed voor de kussentjes zelf.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:39

Krissie0 schreef:
Voetjes worden meestal geschoren aan de onderkant.
Zal er ook vaseline of uierzalf op smeren. Doe ik voor en na iedere wandelbeurt met dit weer bij mijn Schot en Westy

de mijne worden niet geschoren, ik heb hem 1 keer bij een trimsalon gehad, en die heeft hem toen heel erg in zn voet geschoren, dat hij geen tondeuse meer wil hebben bij zijn voeten. vandaar dat ik hem maar weer gewoon zelf knip. want bij mij is het gewoon een model hond, en kan ik er alles mee!

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:42

Dhani schreef:
Emerald schreef:

ik weet dat er idd van die vliezen tussen zitten. toen ik bij de trimsalon werkte moest ik daar altijd voor uitkijken als ik de poedelvoetjes moest scheren. ik denk dat ik de dan niet echt uit knip maar dan misschien inkort. eigenlijk nog niet eens aan gedacht eigenlijk! ik knip het meestal allemaal helemaal kort. maar hij heeft nooit last gehad van die sneeuw eigenlijk! nu sins een paar dagen dat hij dit steeds heeft!.

met vaseline ga ik ook is proberen, al ebn ik wle bang dat hij het dan steeds vanaf likt, en dat hij rooie voeten krijgt. heb een malthezer zoals je kan zien in mijn avatar, en ik vind dat rood/bruine wat ze vaak hebben zo lelijk! ik probeer er dan vaak ook alles aan te doen, dat hij zit niet krijgt! ( baal er al van dan hij bij zn bekkie 2 donkere strepen heeft van het drinken en zo ;) haha )

Oh, dan weet je wat je moet doen, als je in de trimsalon hebt gewerkt!! (even off-topic.... het allerergste vond ik dat ik poedelvoetjes moest scheren van een nest puppies van 6 weken oud!!! zelfs de kleinste scheerkop was nog groter dan het hele hondje zelf....hahaha)

Een vriendin van me heeft ook twee maltezers en ergert zich ook groen en geel aan de bruine strepen. Tja, ze zullen best willen likken aan de vaseline, maar als je het opsmeert bij de deur en dan gelijk naar buiten gaat, is het meeste wel weg als je terug komt van je wandeling. Het werkt echt het beste tegen sneeuw, dus ik ben bang dan je bruinigheden maar even voor lief moet nemen. Altijd beter dan gespleten en pijnlijke voetjes.......Succes!

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:43

Laat hij bij jou ook niet toe dat je zijn voetjes scheert?
Bisson frise is nou niet het gemakkelijkste ras om te trimmen, eerder het moeilijkste ras ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:46

Als je in een trimsalon gewerkt hebt, weet je zelf waarschijnlijk best wel wat je weg kan knippen en niet. Ik had een cocker spaniel met veel haar aan zijn poten en ik knipte het ook. Zeker toen hij ouder werd liep hij een stuk prettiger dan met al die dotten haar onder zijn poten.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:49

Loiz schreef:
Haren tussen de kussentjes zou ik niet knippen, hebben ze niet voor niks daar zitten.
Ze hebben bij de dierspeciaalzaak schoentjes, als je de goede maat hebt zit dat prima!
Vaseline of uierzalf is inderdaad ook een idee, ook goed voor de kussentjes zelf.

die schoentjes heb ik idd wel is zien liggen. dacht dat het nix was dus heb ze nooit gekocht.

ik knip ze meestal wel als ik mijn hond helemaal knip anders is het geen gezicht, maar ik denk dat ik de haren ga inkorten, gewoon wat er uit steekt onderop zn voet knip ikdan weg en de rest laat ik dan zitten.

hij ziet er meestal nog erger dan dit uit als er 5 cm sneeuw ligt. hier was hij alleen maar even snel naar buiten om een plas te doen, denk dat hij 3 min buiten is geweest om dit te krijgen. arm beest. :+

Afbeelding

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:50

:+

Schoentjes werken goed, misschien nog een dekentje erbij? :Y)
Zus heeft de schoentjes voor haar overactieve hond, die rend regelmatig meerdere km naast de fiets op die schoentjes.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:51

Sneu is dat he? Die sneeuwballen, of beter gezegd ijsballen...

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:52

ah gossie.. hahaha, dat arme beestje heeft een hele doos wattenbolletjes aan zijn buik!! Niet leuk, maar wel een grappig gezicht!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:54

Pollewoppy schreef:
Als je in een trimsalon gewerkt hebt, weet je zelf waarschijnlijk best wel wat je weg kan knippen en niet. Ik had een cocker spaniel met veel haar aan zijn poten en ik knipte het ook. Zeker toen hij ouder werd liep hij een stuk prettiger dan met al die dotten haar onder zijn poten.

zeker dat weet ik ook! ik zat alleen in dubio of ik het wel weg zou knippen of niet. in een trimsalon gebeurt dit altijd standaard. en bij mijn eigen hondje ga ik denken wat het fijnst voor hem is.

ik zat te denken, is het nou fijner voor hem als ik het weg zou knippen of dat ik het laat zitten.
en ik moet toegeven dat ik er nog niet aan had gedacht om de boel gewoon in te korten :D.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:57

Voor mijn hond was het duidelijk fijner als hij niet meer van die haarballen onder zijn pootjes had. Hij liep er echt weer een stuk beter door nadat hij geknipt was. Echt tussen de kussentjes knipte ik ook niet, gewoon de overtollige haren aan de onderkant.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 23:23

Loiz schreef:
:+

Schoentjes werken goed, misschien nog een dekentje erbij? :Y)
Zus heeft de schoentjes voor haar overactieve hond, die rend regelmatig meerdere km naast de fiets op die schoentjes.

dekentje heb ik al!! :+ even snel hond wakker gemaakt :Z en zn dekentje op gedaan voor de foto! :D hij is nog wel een beetje slaperig haha

Afbeelding

EDIT: ohw datum klopt weer niet zie ik haha
Laatst bijgewerkt door Dhani op 13-02-10 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:23

Miiej schreef:
Je kunt ook voor het uitlaten vasaline op de haren tussen de voetkussens smeren dan blijft het ijs niet meer plakken

Idd doen we hier ook :P

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 23:26

ik ga het zeker is proberen, maar ben bang omdat mijn hond nogal een likkerd is dat hij dan tot vervelends aan toe aan zn voeten gaat likken, en dat hij van die rooie voetjes krijgt.

ik ga maandag ook even kijken wat die schoentjes kosten bij de dierenwinkel, als ze ze daar nog hebben :P

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:58

Als je hondje last heeft van aankoekende sneeuw zou ik zoveel mogelijk het haar wegknippen. Is vaak ook in huis een voordeel op gladde vloeren e.d.

zitake schreef:
Vaseline is de beste oplossing, niet gaan snijden, die haren zitten er met een reden, ze zorgen nl dat het water dat tussen de teentjes zit ook weer weggeleid wordt en ze dus makkelijker droog worden. beetje zoals bij het paard, vetlokje is ook om het water naar de grond te leiden en niet in de kootholte. Dus ik zou zeker niet gaan knippen. Je kan het eventueel gelijk knippen met de grond, maar er niet vantussenuitknippen.

Dat gaat leuk op voor paarden, maar niet per definitie voor honden aangezien de mens honden heeft gefokt in allerlei haarvariaties die wij dan wel mooi vinden, maar die niet meer geheel overeen komen met de natuurlijke functies van de vacht. Soms zit daar meer vacht dan goed is voor de hond. ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:30

bij onze honden knip ik altijd wel het haar weg. niet tussen de kussentje maar alleen wat buiten de kussentjes komt zeg maar. op het overgebleven haar tussen de tenen doe ik dan wat vaseline.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 09:07

er ligt nu niet zo veel sneeuw meer hier, dus hij loopt even niet meer makt met uitlaten. ;) ik heb de vaseline geprobeerd, maar hij blijft er maar aan likken, straks krijg ik rooie voeten ;( ik ga vanmiddag ook kijken voor schoentjes. :+