Wat doe je als je een 'huisdier' aanrijd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Wat doe je als je een 'huisdier' aanrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:58

Hallo,

Ik weet niet zeker of het hier goed staat... maar ga er uit van wel.

Toenet zat ik in de auto en toen vroeg ik me af: wat doe je eigenlijk als je een 'huisdier' aan rijd. En dan bedoel ik eigenlijk een hond, of een kat.
Laatst overkwam het mij bijna maar katje was net op tijd over...
Maar wat doe je dan eigenlijk als je ziet dat het echt dood is? Laat je het liggen? Schuif je het aan de kant? Neem je het mee naar een DA? Want het is wel iemand dier.. toch?

Ik ga er vanuit dat als je ziet dat desbetreffende kat of hond nog leeft je niet zo maar door rijd?

De vraag dus, wat doen jullie?
(Overigens niet op een autoweg.. dan kun je niet anders dan doorrijden, of op een hele drukke provinciaalse.)

NZ92

Re: Wat doe je als je een 'huisdier' aanrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:00

Eruit en kijken wat er van over is.
Als het dier nog een beetje heel is maar wel al dood breng ik het toch naar de D.A die kunnen achterhalen wie het baasje is moscht hij gechipt zijn en zo zijn die ook weer gerustgesteld!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:00

Ik denk dat ik het mee zou nemen naar een dierenarts, of er een chip in zit. En zo nee signalement doorgeven aan t asiel enzo.. Als eigenaar wil je toch zekerheid dat je beestje dood is.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:01

Ik rijd dan nog geen auto, maar ik denk dat ik eerst zou kijken of het dier een halsband oid om zou hebben, zo niet bij wat mensen aanbellen of ze het dier kennen denk ik. Anders naar de dierenarts om de chip te checken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:01

Ik zou uitstappen en de dierenamulance bellen of het dier ergens naartoe brengen.
Nou moet ik wel eerlijk toegeven dat ik niet weet wat ik zou doen als die helemaal plat is.
Ik heb al vaker bij een aanreden kat gestaan die ik vond op de weg, daar blijf ik bij staan, zeker als ze nog leven en bel de dierenamulance.
Probeer ze met een deken warm te houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:03

Ik heb een vreselijke hekel aan mensen die gewoon doorrijden.. Dat doe je toch niet?! Veel mensen zien hun kat of hond als hun kindje..
Ik zou dus uitstappen en even aanbellen bij de huizen in de buurt, meestal vind je dan de eigenaar wel. En anders meenemen en de dierenambulance bellen als het dier nog leeft (zou ik ook voor vogeltjes, eekhoorntjes, konijntjes en egeltjes enzo doen trouwens), en dode dieren zou ik gewoon in de berm leggen, of op een muurtje ofzo, zodat iemand hem/haar snel terug kan vinden als ze ernaar op zoek gaan, en even de dierenambulance bellen om te laten weten dat ie daar ligt, of even langsbrengen misschien..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:06

ik ben laatst nog gestopt voor een kat die iemand anders voor mij dood reed
ik stop dus, leg het dier aan de kant, bel de dierenambulance en draag hem over
en geef mijn telefoonnummer af voor als de eventuele eigenaar nog contact wil

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:13

Ah oke.. ik vroeg het mij toch maar af toe straks..
Het is idd soms iemands kindje. Laatst liep er in het donker, nauwelijks te zien zo'n yorkshire hondje.. waarschijnlijk 'ontsnapt'.. lijkt me verschrikkelijk als et mijn hondje was dat ik 'm nooit meer terug zou vinden.

Maar goed, een nummer van de dierenambu heb ik nu ook niet bij me zo...

En op provinciaalse weg? Wel doorrijden?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:17

Nagini schreef:
Maar goed, een nummer van de dierenambu heb ik nu ook niet bij me zo...

in je telefoon zetten dus ;)
ik heb m er standaard in staan :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:18

Ik heb mijn vriend geïnstrueerd dat als hij een hond of kat aanrijdt en niet kan stoppen (drukke weg) hij moet kijken naar het eerst kilometerpaaltje, dat onthouden en de dierenambulance bellen.
Als hij wel kan stoppen kijken of het beestje leeft zo niet het beestje in de berm leggen en de dierenambulance bellen.
En als hij nog leeft inladen en naar een dierenarts.

Nou heeft hij sowieso het landelijke nummer van de dierenbescherming in zijn telefoon en heb ik alle nummers (ook prive) van de regionale ambu's.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:19

dat ligt er aan.. als een een auto achter mij rijd, kan ik niet ineens op de ankers gaan staan.. maar als het binnen de bebouwde kom is rem ik zeker wel..

buiten de bebouwde kom hangt er vanaf in welk gebied ik ben.. ik ga in sommige stukken echt niet uitstappen hoor :=
maar ik rem ook altijd als ik een beest zie aan de zijkant van de weg.. van de zomer zag ik in het weilang een moederpoes met 3 jonkies aankomen.. ben gestopt en heb mijn gevaren licht aangezet.. auto achter mij was der niet zo mee eens. ik stond een beetje associaal zodat hij er niet langs kon.. toen moeders met jonkies over waren gestoken reed ik verder.. ze keek nog even om, net of ze mij dankbaar was :+:

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:22

De kat van mijn tante en kinderen is laatst niet teruggekomen savonds. Ruim een week later bleek dat hij dus doodgereden is. Als ik in hun schoenen zou staan had ik liever gelijk geweten dat ze dood was geweest, want die stress en (wan)hoop die ze hadden was niet leuk.
Dus met dit gegeven in mijn achterhoofd zal ik, als dat mogelijk is, stoppen als ik een dier aanrijdt en dat ergens melden. Dat zou ik ook doen voor 'wilde' dieren, maar die leg ik dan aan de kant ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 00:16

Ja, ik ga het nummer ook maar even opzoeken. Altijd handig denk ik wel.

@Jolandaa_ Dat doet ik dus niet. Ik ga niet remmen (nouja voor moederpoes met 3 kittens dan weer wel). Maar laatst stak er een vreemde kip over (ik weet gewoon niet wat voor vogel het was.. een sierlijke kip). En hij bleef notabene stil staan midden op de weg.. gelukkig rende hij net over.. ik liet wel wat gas los maar ik ging echt niet op de rem. Kon ook niet echt op deze weg.
Dan vind ik mijzelf, en de auto toch weer wat belangrijker :=

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:09

Uitstappen, kijken hoe het ermee is, dan naar de Da. En of het dierjte nou dood of gewond is, altijd kijken of diertje penning/kokertje heeft en eigenaren bellen ..

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:14

als je een dier aanrijd kun je ook naar de politie in de regio bellen. zij schakelen dan de dierenambulance in die het dier dan op gaan halen.

ik weet helaas uit ervaring hoe erg het is als mensen door rijden die jouw geliefde beestje hebben dood gereden.
mijn hond is jaren geleden op de snelweg terecht gekomen en is daar aangereden. ze zijn ook doorgereden.
zou hun nooit iets verwijten maar dat in het ongewisse zitten wat er met je hond gebeurd is is echt verschrikkelijk.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:15

Ja, lijkt me ook vreselijk. Maar zeker op de snelweg zou ik doorrijden.. is gewoon geen plek om daar voor te stoppen.. klinkt wel een beetje cru.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:19

nee goed stoppen ok maar niet dan ff bellen van goh ik heb iemands hond aangereden??

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:25

Nagini schreef:
Ja, ik ga het nummer ook maar even opzoeken. Altijd handig denk ik wel.

@Jolandaa_ Dat doet ik dus niet. Ik ga niet remmen (nouja voor moederpoes met 3 kittens dan weer wel). Maar laatst stak er een vreemde kip over (ik weet gewoon niet wat voor vogel het was.. een sierlijke kip). En hij bleef notabene stil staan midden op de weg.. gelukkig rende hij net over.. ik liet wel wat gas los maar ik ging echt niet op de rem. Kon ook niet echt op deze weg.
Dan vind ik mijzelf, en de auto toch weer wat belangrijker :=

ik snap wat je bedoeld. zou ik ook niet doen, maar het was in de polder en in de weide omtrek geen auto te zien..

papa had laatst bijna een egeltje eronder gehad. hij ging zo rijden dat de egel er middendoor ging.. hij was heel :(:)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:30

ik heb enkele maanden geleden een kat aangereden, kon onmogelijk stoppen aangezien er een jeep met trailer achter mij zat en ik 60 reed.
Ik ben wel direct gestopt daarna en met lood in mijn schoenen terug gelopen, gelukkig was de kat gelijk dood, ik ben naar het huis gelopen waar het gebeurde en heb aangebeld.
Vrouw deed open dus ik vroeg ''Heeft u of kent u een zwart witte kat?'' vrouw gelijk in paniek, bleek het haar kat te zijn.
Man erbij geroepen, met mij mee gelopen en ondertussen mijn excuus gemaakt(stond er zelf inmiddels bij te huilen).
Man gaf aan mij niks kwalijk te nemen en heeft de kat meegenomen om te begraven, het was een kwestie van tijd zoals hij zelf zei, aangezien ze aan de weg woonden.
Was voor hun de 2e kat binnen het jaar.
De week erna heb ik een bloemetje met een kaartje voor de deur gelegd en kreeg vervolgens een belletje terug om te bedanken.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:40

MysticTinker schreef:
Ik heb een vreselijke hekel aan mensen die gewoon doorrijden.. Dat doe je toch niet?! Veel mensen zien hun kat of hond als hun kindje..
Inderdaad, en nog niet eens omdat het iemands kindje is, maar gewoon, omdat het leeft, dan heel veel pijn heeft en misschien doodgaat. Oei, moet er nu al bijna van huilen |( Ik zou compleet overstuur zijn, en wel meerdere dagen. Ik zou stoppen, uitstappen en de dierenambulance bellen. Ik zou er net zo lang blijblijven totdat de ambulance er is. En waarschijnlijk, als ze weten van wie het dier is, aanbellen bij de mensen en vertellen wat er is gebeurd. Anders kan ik niet met mezelf in het reine komen (of hoe zeggen ze dat).
Op de snelweg weet ik niet wat ik zou doen. Ik zou wel willen stoppen, maar voor je eigen veiligheid is dat niet echt mogelijk ben ik bang.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:42

Jolandaa_ schreef:
van de zomer zag ik in het weilang een moederpoes met 3 jonkies aankomen.. ben gestopt en heb mijn gevaren licht aangezet.. auto achter mij was der niet zo mee eens. ik stond een beetje associaal zodat hij er niet langs kon.. toen moeders met jonkies over waren gestoken reed ik verder.. ze keek nog even om, net of ze mij dankbaar was :+:
Jij zou zomaar mijn beste vriendinnetje kunnen worden :D

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:43

Juud87 schreef:
De kat van mijn tante en kinderen is laatst niet teruggekomen savonds. Ruim een week later bleek dat hij dus doodgereden is. Als ik in hun schoenen zou staan had ik liever gelijk geweten dat ze dood was geweest, want die stress en (wan)hoop die ze hadden was niet leuk.
Dus met dit gegeven in mijn achterhoofd zal ik, als dat mogelijk is, stoppen als ik een dier aanrijdt en dat ergens melden. Dat zou ik ook doen voor 'wilde' dieren, maar die leg ik dan aan de kant ;)
Zo ben ik mijn Smokey dus al 2 jaar kwijt |( |( En ze was nog maar een baby, en nog gechipt en wel. Ok, geen mini baby, maar net een jaar |( En niemand weet waar ze is.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:45

Absoluut stoppen.(indien mogelijk natuurlijk)
Als het dier nog leeft zou ik het naar de da brengen. Zo niet kijken of hij een halsband met adresgegevens draagt of ergens aanbellen of ze weten van wie hij is.
Ik zou het vreselijk vinden als 1 van mijn katten doodgereden wordt en ik zit thuis maar te gissen waar hij kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 08:25

als ik ooit mn rijbweijs haal :P

ik zou stoppen kijken wat er van over is en naar de DA brengen.
maar aan de andere kant, heeft ie geen chip komt die dan in een grote bak met allemaal dood en bederf.
dan moet ik hem maar meenaar huis nemen en begraven in de tuin bij onze katten. en dan ondertussen de eigenaar opsporen.
vindt het lastig. :=

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 08:42

hier naar de da rijden heeft weinig zin aangezien de meeste boerderij katten écht geen chip hebben :n