Dieren in de tuin begraven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arlettee

Dieren in de tuin begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 12:04

Gisteren is onze 15-jarige hond thuis gestorven. ;( Vreselijk natuurlijk, maar wel beter zo.
Nu wilden wij haar in de tuin begraven, maar we weten dat het een tijg lang niet meer mocht.
Mijn vader heeft op internet gezocht, ergens staat wel dat het vanaf 2008 weer mag maar niet echt duidelijk.

Ik ben best benieuwd of het weer mag,
wie weet er meer over?
Alvast dankjewel :).

saskiaojan

Re: Dieren in de tuin begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:30

volgens mij mag het nog steeds niet....

hoe groot is jullie tuin en hoe groot was de hond? Ik heb nl een hele grote tuin, maar had ook een hond formaat kleine shetlander, die heb ik laten cremeren, omdat in de tuin begraven geen optie was.

sterkte in ieder geval!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:58

Zou cremeren dan idd niet beter zijn ?
Stel dat je ooit zou gaan verhuizen of iets,..
Urn kun je altijd meenemen.

Ach en natuurlijk veel sterkte met dit verlies.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:00

nou volgens mij mag het gewoon nooit geweten dat het niet mag
sterkte ermee ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:02

Onze katten liggen ook begraven in de tuin, en mijn vogeltjes worden ook begraven in de tuin (over hopelijk een jaar of 20 pas :+ )
Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen.
MAAR, ik vind wel dat er een grens moet zijn. Grote honden e.d moeten imo gecremeerd worden. Wanneer je gaat verhuizen en de nieuwe eigenaren van het huis komen een flink skelet tegen tijdens de verbouwing, lijkt me dat wel een rare gewaarwording :=

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:05

Dat hangt af van de regels die je gemeente stelt, dit moet je terug kunnen vinden in de plaatselijke verordening. Mag het van jouw gemeente wel, dan zal het voldoende diep bedraven moeten worden (volgens mij minimaal een meter) en moet er wel voldoende ruimte in de tuin zijn. Uiteraard gaat dit alleen op voor huisdieren, paarden mag je dus per definitie niet in je tuin begraven. Even contact opnemen met de gemeente dus!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:06

Mijn hond [middelmaat] ligt ook begraven in de tuin.[5 jan.2010].
Ook liggen er 2 katten,2 ratten,en 2 konijnen begraven.
Voor zover ik weet mag dat gewoon?
Sterkte TS met het verlies van je hond.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:07

bij mijn ouders ligt alles in de tuin begraven

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:10

Officieel mag het niet nee maar ik begraaf ook mijn vee in de tuin...

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 14:12

We hebben besloten om het toch te doen, volgens mij verschilt het per gemeente of het mag. En de buurvrouw, zei dat de DA tegen haar had gezegd dat het mocht.
Het is maar een klein hondje, en we hebben een redelijk grote tuin.
We hebben ook nog een grote herder, en die is toch een stukje te groot denk ik.

Bedankt iedereen :).

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:12

Het mag eigenlijk niet, maargoed, op mijn werk worden ook gewoon alle paarden in de weide begraven...
Wel diep graven he :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:22

Jaimyliefje schreef:
Het mag eigenlijk niet, maargoed, op mijn werk worden ook gewoon alle paarden in de weide begraven...

Zou hier maar mee uitkijken dit op internet te zetten als de politie hier lucht van krijgt heb je een groot probleem en worden ze alsnog opgegraven met een boete op de koop toe.
Dit staat in het wetboek van strafrecht en stamt uit de tijd van het miltvuur.

Zelf zou ik nooit een huisdier in mn tuin begraven, stel dat ik hier ooit weer wegga...Moet er niet aan denken wat er dan met mn lieverds gaat gebeuren.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:26

Of het mag of niet, de katten en kleine honden komen in de tuin onder een boom en de grote honden worden gecremeerd en in de wei uitgestrooid. De paarden gaan wel met de destruktie mee, dat word me te gek.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:04

Onze 15 jarige hond is vrijdag ingeslapen en de dierenarts vroeg of we haar weer mee naar huis wilden... Op eigen grond mag je ze namelijk gewoon begraven :)

Maar ze wordt gecremeerd en uitgestrooid over zee!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:08

Ik zou mijn hond toch laten cremeren..
En paarden zoweiso neit begraven.
Mijn konijnen liggen wel in de tuin..

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:12

Chiqa schreef:
Zelf zou ik nooit een huisdier in mn tuin begraven, stel dat ik hier ooit weer wegga...Moet er niet aan denken wat er dan met mn lieverds gaat gebeuren.

Wat kan er met ze gebeuren dan? Ze liggen een meter onder de grond :Y)

Onze kippen, kat, konijnen, hamster en vogels liggen volgens mij ook allemaal in de tuin..
En ik reken erop dat onze hond daar ook terecht komt met gedenksteen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:22

Marjo_x schreef:
Wat kan er met ze gebeuren dan? Ze liggen een meter onder de grond :Y)

Het zou zo maar kunnen dat de nieuwe eigenaren gaan spitten of graven, geen gek idee.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:25

Ja maar dan gebeurd er toch niets met je dier ?
Hij is dood en vergaan..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:25

Wij leggen onze katten al jaren in de tuin, tijdje geleden nog ons poesje dat thuis ingeslapen is..
Wist heel niet dat dat niet mocht en ga het er ook echt niet om laten.
Als je ze maar diep genoeg legt (minstens 2 meter) dan kan het volgensmij echt geen kwaad. Tenzij je een zeer grote hond hebt ofzo..

Dieren met miltvuur is natuurlijk een heel ander verhaal, maar miltvuur is ook aangifteplichtig dus dan krijg je denk ik niet eens de kans om em zelf te begraven.
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 07-02-10 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:26

Ja maar het idee....dat ze hem dr dan uittrekken en in de kliko flikkeren..Ben nogal een emo typje denk ik daarom laat ik ze liever cremeren, zou ze ook nooit bij de DA achter willen laten

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:29

Voorheen regelde de Destructiewet wat wel en niet bij het overlijden van een huisdier mogelijk was. Deze wet is per 1 januari 2008 vervangen door een nieuw hoofdstuk in de GWWD (Gezondheids- en welzijnswet voor dieren). Dit hoofdstuk heet ‘Niet voor de menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten’ en regelt ondanks de benaming het overlijden van je huisdier.

Plaatselijke regels
Deze wet bepaalt onder meer dat elke gemeente regels op moet stellen over hoe in die gemeente wordt omgegaan met dode gezelschapsdieren. Kort gezegd, zijn er vier opties:

• Het dier naar de gemeente brengen; iedere gemeente moet via plaatselijke verordeningen regels stellen voor destructiemateriaal. Hierin is opgenomen waar je je huisdier naartoe kan brengen, hoe het wordt opgeslagen en bewaard.
• Het dier laten ophalen door de dierenambulance; in verschillende gemeentes haalt de dierenambulance kadavers van dieren op.
• Het dier cremeren in een erkend huisdiercrematorium.
• Het dier begraven in de tuin; het is toegestaan om een huisdier in je eigen tuin of op eigen grond te begraven. Hiervoor moet echter voldoende ruimte zijn en het moet voldoende diep gebeuren (minstens 75 cm).

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:36

Wij hebben 3 honden (van aan de kleine kant, tot herder) , 2 katten en wat konijnen in de tuin liggen.
Toen Samari (paard) was overleden hebben we haar wel op laten halen.
Maar onze huisdieren worden allemaal in de tuin begraven,
maar we hebben dan ook 1,5 hectare grond, en ze worden niet vlak naast het huis begraven.
Dus áls er nieuwe eigenaren komen zijn ze ook niet 1 2 3 in ze aan het prikken.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:33

Chiqa schreef:
Jaimyliefje schreef:

Zou hier maar mee uitkijken dit op internet te zetten als de politie hier lucht van krijgt heb je een groot probleem en worden ze alsnog opgegraven met een boete op de koop toe.
Dit staat in het wetboek van strafrecht en stamt uit de tijd van het miltvuur.

Niemand weet waar ik werk :P

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:41

Wat niet weet wat niet deert.
Wel vreemd dat het niet mag, wanneer een baby te vroeg geboren wordt en niet ouder was dan 24 weken dan valt het niet onder de wet op de lijkbezorging en mag je het op je eigen grond begraven.
http://www.uitvaart.com/?s_page_id=68&s ... 4716&pid=1
Dus een cavia, hond of kat begraven zou ik ook wel durven.

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 00:16

Ja cremeren vind ik ook wel een 'mooie' optie, maar begraven ook wel, ze is hier haar hele leven geweest.
En mijn ouders wonen hier al zolang, en ze zijn niet van plan om de komende 20 jaar te verhuizen, dus de volgende bewoners die in de tuin gaan spitten zullen niet veel bijzonders meer tegen komen haha.