Hechte vriendschap tussen hond en kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Hechte vriendschap tussen hond en kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 21:50

Hoe denken jullie hier eigenlijk over?

De laatste paar weken word ik hier steeds meer mee geconfronteerd eigenlijk... Want wat ik altijd leerde is dat deze dieren geen vrienden zullen worden, maar ook geen vijanden zullen blijven.
Toen onze hond kwam (als puppie) was onze kat anderhalve week lang in geen velden of wegen te bekennen. Kreeg honger, kwam thuis, leerde de hond even een lesje (hond heeft een paar klauwen van de kat gehad :+ ) en de kat wist weer dat hij de baas was.
Okee, onze hond is een reu, en onze kat is een vrouwtje :+ Maar ik zeg altijd hij... :P

We zijn nu 7 jaar verder, de kat is straks 11 en de hond is 7 en half ongeveer.
In de loop der tijd gingen hond en kat dichterbij elkaar liggen, of soms bij elkaar in de mand.
Na ruim vijf jaar leerde de hond dat vreemde katten op het terrein not done zijn, die blaft hij ook braaf weg...
Het gekke was vorige week (had ik nooit eerder gezien, mijn ouders wel) zat de hond op een ochtend gewoon in huis en de kat was buiten. Mama had al gehoord dat de kat ruzie had met meerdere katten. En toen ik naar de achterdeur liep (het was nog donker) begon de hond te grommen, waarop m'n moeder zei: "Laat 'm maar even naar buiten."
Heel stilletjes jaagde hij de vreemde katten weg, en zat de kat tevreden twee meter hoog op een hek :+
Mijn moeder zei: "Casper wordt boos als er vreemde katten met poes vechten."
Nou, dat blijkt dus wel... Maf beest...
Poes is ook errug lief terug voor Casper, want hij ligt hier nu op de grond en poes slikt z'n oor schoon, de binnenkant :r En blijft maar kopjes geven. Hond blijft rustig liggen, geeft geen kick en geniet ervan...

Maken jullie dit vaker mee?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:12

Ik heb 2 geholpen katers, broers van elkaar in hetzelfde nest.
De ene kater heeft mijn hond, die we als pup namen meteen, geleerd hoe je elkaar schoon moet likken. Mijn hond heeft het later geleerd aan de andere kater en nu liggen ze elkaar heel vaak schoon te likken terwijl ze dicht tegen elkaar aanliggen in de mand.
Dat hond en kat nooit met elkaar overweg kan geloof ik dus niet meer :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:13

Wij hebben 2 katten en een hond, hond was er het eerst. Die 3 zijn echt 12 pootjes op één buik.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:14

onze hond en kat liggen ook samen in de mand dan ligt de hond er met zo'n pootje overheen. En ze aten ook uit dezelfde voerbak want de kat wou geen kattenvoer maar dat eet hij nu wel dus nu eten ze neit meer samen.

050206051012

Re: Hechte vriendschap tussen hond en kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:45

Yup, hier leeft het ook allemaal in harmonie samen :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:02

Wij hebben 3 katers 1 van 3 gecastreerd en 2 broertjes van 1jaar (deze maand worden ze gecastreerd) deze 3 musketiers wonen samen met onze 2 jarige am stafford.
De staff pakte de kittens op bij t nek vel legde ze bij zich neer en likte helemaal schoon. Bij de andere kater die ik met de hand groot heb gebracht, ligt ze altijd in de mand die 2 spelen ook als kamaraden. Ze bijten duwen etc erg leuk om te zien vooral omdat de kat ook de commando's overneemt hij kan zit hier down etc. Omdat dit zo leul was heb ik de andere katten dit ook geleerd erg leuk als mensen opstraat mij zien wandelen met de 4 vriendjes en ze ook nog eens keurig aan de weg gaan zitten :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:08

Wij hebben drie honden (1 reu en twee teven), 1 (reu) hebben we helaas in moeten laten slapen en twee katten (kater en poes).
Ze zijn echt allemaal stapel gek op elkaar, al trekt de 1 wel meer naar de ander.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:09

ons eerste katje, dat klikte totaal niet met onze hond. Zware oorlog. We hebben van pure miserie het katje teruggebracht. Het volgende katje was een wereld van verschil, onze bleke labrador met dat zwarte katje, ze lagen samen op de hond haar plekje voor het warme vuur en sliepen samen in de hond haar mand. :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:13

Zo'n 10 jaar geleden vond onze kruising mechelaar een kitten van ca 5 dagen oud, in de stal bij mijn schoonouders, de boerderijhond had de overige kittens doodgebeten, toen ze ermee aankwam ik haar bek dacht ik zo die is ook dood, maar nee kitten leefde en ging mee naar huis.
Kitten werd Mac genoemd en werd met de fles groot gebracht alleen Mac wilde niet poepen en per toeval likt de hond een keer de poeperd van Mac en ja hoor hij poepte.
Vanaf dat moment waren ze onafscheidelijk en speelde samen en Mac lag te slapen tussen de poten van de hond, vrienden voor het leven.
Tijdens het spelen verdween de kop van Mac in de bek van de hond en dan dacht ik nog wel eens oei als dat maar goed gaat.
Helaas werd Mac toen hij een jaar oud was doodgereden en ik moet zeggen de hond is enige tijd van slag geweest.
Met de katten die erna kwamen is ze nooit meer zulke goeie vriendjes geworden ze liggen wel bij elkaar in de mand maar geen echte liefde meer.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:18

rumay schreef:
Zo'n 10 jaar geleden vond onze kruising mechelaar een kitten van ca 5 dagen oud, in de stal bij mijn schoonouders, de boerderijhond had de overige kittens doodgebeten, toen ze ermee aankwam ik haar bek dacht ik zo die is ook dood, maar nee kitten leefde en ging mee naar huis.
Kitten werd Mac genoemd en werd met de fles groot gebracht alleen Mac wilde niet poepen en per toeval likt de hond een keer de poeperd van Mac en ja hoor hij poepte.
Vanaf dat moment waren ze onafscheidelijk en speelde samen en Mac lag te slapen tussen de poten van de hond, vrienden voor het leven.
Tijdens het spelen verdween de kop van Mac in de bek van de hond en dan dacht ik nog wel eens oei als dat maar goed gaat.
Helaas werd Mac toen hij een jaar oud was doodgereden en ik moet zeggen de hond is enige tijd van slag geweest.
Met de katten die erna kwamen is ze nooit meer zulke goeie vriendjes geworden ze liggen wel bij elkaar in de mand maar geen echte liefde meer.

Oei wat nare dingen heeft het katje toch meegemaakt.
bah, had ze het goed en naar de zin gebeurd er dit.
Ben blij dat mijn katten altijd binnen blijven.

Geef de hond maar een dikke knuffel van me.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:38

Ik heb 2 katers en een hond, hond was er eerder... en toen de eerste kat kwam had ze het best even moeilijk... na een week echter accepteerden ze elkaar.
Geen vrienden, maar acceptatie.

De andere kat heeft ze zelf gered, die lag in een vijver, in een zak, met zijn broertjes en zusjes.
Bonnie ( de hond) sprong zomaar opeens in het water en kwam terug met een zak in haar bek. 1 van de katjes leefde nog.
Die twee zijn onafscheidelijk.
spelen samen, liggen samen op de bank, Bonnie heeft hem leren apporteren, hij kan zitten op commando, hij gaat mee wandelen... enz.

Als ze twee katten aan het spelen zijn dan springt Bonnie er ook altijd tussen om Moortje, de kat die ze heeft gered, te helpen...

Maar.. moet zeggen, ook met de andere kat kan z ehet inmiddels goed vinden!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:42

jahoor.. onze ene kat ging mee de honden uitlaten, verdween keurig onder een struikje als er een onbekende blaf aankwam en kwam daarna weer keihard aanrennen. poeslief bracht ook levende muisjes mee naar binnen die door de hond afgemaakt mochten worden en haalde de hond op als er vreemde katten op het terrein verschenen. hond haar oogjes en oortjes werden netjes gewassen als beiden op schoot lagen en als pup en kitten rollebolden ze over de vloer :)

met de 'nieuwe' hond was het wel even wennen, eerst wou ze niks van dat grote lompe harige stinkding hebben, maar na verloop van tijd raakte de poes gewend aan die grote snotkoker in haar vachtje en nu tikt ze zonder nageltje de snotneus weg, of pakt ze hem beet om even schoon te maken. alleen die lange haren aan die oren, eeewl :D

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:45

Ik heb het ook meegemaakt met een kat & puppy die tegelijk opgroeide, toen later volwassen hond en kitten ging het ook super (kat lag op de hond te slapen, sabbelen etc :+ ).

Met mijn nieuwe hond & kat gaat het niet zo goed, hondje is nog jong en erg druk en kat houdt er niet van, in plaats van hem een keer op zijn sodemieter te geven rent ze weg, dus met deze 2 zie ik het niet zo snel gebeuren.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:46

Onze kat was al een jaar of 6/7 toen hier de 1e Newfoundlander pup kwam. De pup was geen katten gewent en de kat vond die harige pup maar niks..! Er zijn dan ook wat rake klappen uitgedeeld. Toch werd het steeds beter, en beter en inmiddels zijn ze echt wel aan elkaar gehecht. De honden beschermen de kat, en als wij de honden in zijn ogen 'iets aan doen' bijvoorbeeld knuffelen, dan komt Flip (de kat) er tussen.....
Bij de 2e pup ging het nog makkelijker. Pup was katten gewend en de kat was onze andere hond gewend. Het gaat echt goed. Ze hebben het heerlijk met zijn 3en, slapen samen en knuffelen elkaar. Ik heb een tijd geleden een topic gemaakt, zie de link hieronder.
[BB-ITP] Hoezo honden en kat gaat niet samen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:53

Die van ons likt ook de hond z'n oren schoon. :') Toen ze nog jong waren probeerde ze ook altijd te drinken. :')

Afbeelding

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:57

Hee Janine,

Heb volgens mij eerder in zo´n topic reageerd! Maar onze vorige kat en hond waren tegelijk als jonge beestjes van een paar maanden oud bij elkaar gekomen. Dat zijn dikke maatjes geworden en toen onze hond na 11 jaar overleed was onze kat er kapot van.

Ze ging boven voor het raam zitten, en ze ging echt enorm janken. Ze was geen vrolijke kat meer en het was echt alsof haar hart gebroken was!

Dus geloof hier zeker wel in!!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:33

Wat een geweldig mooie verhalen en foto's lees ik hier! Word er echt helemaal vrolijk van!
Hoewel sommige verhalen toch ook wel heel triest zijn...

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:10

mijn vriend en ik gingen samenwonen, en vriendlief heeft een golden retriever van 7 jaar en ik had twee jonge katten van nog geen jaar oud :o het mooiste van het verhaal is nog wel dat mijn vriend zijn hond altijd geleerd heeft katten weg te jagen.. fijn hoor!
maar goed, ze moesten toch aan elkaar wennen en dat ging super goed! heb een rode gecastreerde kater, de hond en deze kater waren binnen een week super goede vriendjes! had ook nog een poesje, de hond en zij tolereerden elkaar maar daar was ook alles mee gezegd.

helaas is dit poesje sinds augustus spoorloos verdwenen, en toen kwam een collega met een katertje (volle broertje van mijn verdwenen kat, had haar ook al bij hem vandaan) met een groeiachterstand, niemand die het beestje wilde hebben en hij zou heel graag willen dat ik de zorg voor hem op me nam.. nou, dit 10 weken oude monster ook direct dikke vrienden met zowel mijn dikke gzellig kater als de golden hoor!

niet in de mand, kan daar helaas nu even geen foto van vinden maar hier kan je wel zien dat alledrie elkaar heel lief vinden 8-) (zin klopt niet... weet alleen niet hoe ik hem nou wel moet formuleren :o )
http://94.100.120.23/781950001-782000000/781960701-781960800/781960729_6_SJaH.jpeg

zoek het zwarte monster!
http://94.100.115.172/781950001-782000000/781961201-781961300/781961265_6_0wqZ.jpeg

toen Nero (dat die zwarte :D ) 2 dagen bij ons was...
http://94.100.121.83/781950001-782000000/781960901-781961000/781960998_6_jsxM.jpeg

dus puntje bij paaltje.. ik geloof niet dat honden en katten geen vrienden kunnen worden!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:22

Zo gaat dat hier ook! Zenna vond het eerst veel te leuk om achter de katten aan te gaan, maar tegenwoordig zijn ze dikke maatjes!!

Hier met onze oude kat en toen was Zenna nog een puppie!! :+:
http://94.100.115.228/464200001-4642500 ... _OVjB.jpeg

Haal de 3 zwartjes maar uit elkaar haha!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:25

Een van onze 3 hondjes speelt met de kat.
Andersom zie je de kat alleen interesse tonen in dit ene hondje, ze loopt met een boog om de andere 2 heen. (geen vrienden en geen vijanden).

Soms valt de kat de hond aan, maar altijd zonder nagels, en rennen ze elkaar achterna door de woonkamer.
En soms lokt het hondje uit, en zie je ze op elkaar afsluipen tot ze elkaar bespringen.
Dit kan soms wel een kwartier duren dat ze zo spelen.

Ook zie je geregelt de kat met dit ene hondje samen op de trap, naar buiten kijken of het andere baasje er al aan komt.
Of zitten ze samen op schoot :+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:07

Puppy (bouvier) en Patches (kat) groeiden samen op. De boef ging dood op 14 jarige leeftijd, terwijl hij thuis ingeslapen werd lag de kat tussen zijn voorbenen. Vervolgens ging hij zich kaalplukken, na de hele medische molen gehad te hebben kwam de Da tot 1 conclusie: hij mist de hond.

wij hebben toen (te snel voor ons) een ander bouvierpup genomen...et voila...kat en hond waren dikke maatjes, kat had weer haar !

Overigens hebben we altijd meerdere (minimaal 4 ) katten gehad...dus de kat was nooit echt alleen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:50

loez schreef:
Zo gaat dat hier ook! Zenna vond het eerst veel te leuk om achter de katten aan te gaan, maar tegenwoordig zijn ze dikke maatjes!!

Mijn hond gaat nog steeds achter vreemde katten aan hoor := Alleen de eigen katten zijn oké..

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:00

Chubby schreef:
loez schreef:

Mijn hond gaat nog steeds achter vreemde katten aan hoor := Alleen de eigen katten zijn oké..

ja hier ook hoor :+

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:17

Wij hebben al jaren lang honden en katten samen in huis en het gaat altijd goed. onze eerste hond was een Duitse herder. zij vond het oke dat er katten liepen in huis en dat was het. Daarna kregen we collies en dat gaat gewoon goed samen. Onze vorige collie-reu kregen we toen hij al 3 jaar was en hij was geen katten gewend. Hij is ook nooit vriendjes geworden met de poezen. Onze kat was opgegroeid in een huis met 2 rottweilers. Die was vanaf dag 1 helemaal verzot op onze collie, want die had zulk lekker lang haar waar je lekker in kan liggen als je het koud hebt. De collie vond het soms wat minder, maar poes lag heel vaak samen met de hond in de mand. We hebben ook regelmatig opvang-kittens in huis en dat accepteren de honden ook gewoon. Vooral het teefje wat we nu nog hebben vindt dat SUPER. Vooral kittens zonder mamapoes, want dan mag zij helpen verzorgen. Zij is een ster in het likken van vieze billetjes en pap-snoetjes. De poes die we nu noghebben is hier ook als opvang-kitten binnen gekomen. Ziek zwak en misselijk en zonder mama en de hond nam de zorg op zich. heel vaak gingen de kittens ook bij de hond in de mand en die vond dat erg gezellig. Nu wordt de hond nog heel vaak begroet met een kopje van de kat. en ze likken elkaars kop. Deze poes is toch maf, want ze gaat heel vaak meelopen als we de hond uitlaten. Zij loopt achter door de tuinen en wij voorlangs over de stoep en op het veldje zien we mekaar weer. Loopt poes gezellig mee, klimt eens in een boom, rent hard mrauwent door de bosjes.
We krijgen soms ook moederpoezen met kittens hier thuis in opvang en heel vaak accepteren die (vreemde) poezen gewoon dat de hond er is. Andersom dus ook, de hond accepteert ook de vreemde poes in huis. Soms moeten de poezen wel even aan de hond laten weten dat ZIJ de baas zijn en dat het haar kittens zijn, maar over het algemeen gaat dat dus ook goed. je hebt er secreten tussen zitten die regelmatig de hond in elkaar moeten meppen, maar daar is een plantespuit goed voor.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:37