Het is weer zover....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Het is weer zover....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 23:40

Altijd is het heerlijk stil in mijn huisje. Hooguit een tevreden RRRRR, maar verder is mijn huisgenootje stil.

Maar nu is het weer eind januarie. "Auw, auw, auw,...." Nee, ik ben niet op dr pootje gaan staan. Mijn schatje is krols, en dat zal ik weten ook :P
Sky slaapt bij mij op bed (tenzij ik teveel omdraai, of het in de huiskamer warmer is) Nu, iedere keer is ik iets beweeeg; "Auw, auw, auw,..." Stug blijft ze nu bij me in de buurt, me aankijkend of ik haar wel hoor. Ja meis, ik weet wel dat je graag een knappe kater wilt. Zeker de hint van op de rug gaan liggen draaien is duidelijk. Maar geloof me; een nest jengelende kittens aan je staart is ook niet alles... :(:) :+

Morgen maar eens oordopjes halen, en aftellen naar het einde van de week :z

(Sky kan niet normaal mauwen, ze klinkt als 'auw'. Daarnaast is ze 1 x in het jaar een week krols....nou ja...vorig jaar kwam daar na een week stilte nog eenw eek achteraan, maar dat was het dan ook)

zonnebloem18

Re: Het is weer zover....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:51

Waarom laat je haar straks niet gewoon helpen elke keer krols worden is niet echt heel gezond voor een poes.
Het vergroot de kans op een baarmoeder ontsteking en melkkliertumoren.

Wat het gemiauw betreft heb ik medelijden met je ik weet hoe erg Ivy was toen ze krols was en dat was echt verschrikkelijk.
Mijn volgende poesje laat ik mooi met 4 maanden helpen kans is dan heel klein dat ze al krols is geworden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 00:07

Omdat Sky al 5 was toen ik haar kreeg, en ze dus 1 week, of 2 met 1 week er tussen krols is, vond de dierenarts het niet noodzakelijk. ;) Om dr nu alleen te laten opereren omdat ik die twee weken gemauw te veel vond, vond ik te ver gaan :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 02:54

Ik heb een hekel aan krolse poezen, hier redden ze de eerste krolsheid niet eens (zijn ze al geholpen). Maar het is voor poeslief ook niet fijn... zou het toch overwegen om haar alsnog te laten neutraliseren. Jouw kat hoor, niet die van de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 07:48

Juut schreef:
Omdat Sky al 5 was toen ik haar kreeg, en ze dus 1 week, of 2 met 1 week er tussen krols is, vond de dierenarts het niet noodzakelijk. ;) Om dr nu alleen te laten opereren omdat ik die twee weken gemauw te veel vond, vond ik te ver gaan :P

2 weken genoeg om een dodelijk mammakliertumor te gaan kweken want dat ze ze krijgt is erg groot.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:06

mijn poes is nu bijna 2, maar ik heb haar nog niet echt krols mee gemaakt. Enige wat ze doet is heel aanhankelijk en meteen in de houding gaan liggen als je haar aanhaalt.. en dat heb ik nog maar 3 keer mee gemaakt ofzo :P

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:57

bij mij halen ze de eerste krolsheid ook niet hoor, mij is het risico op tumoren te groot. krolse katten zijn echt niet leuk! vooral als ze 's nachts gaan liggen janken als een pasgeboren baby. dusuhm wat dat betreft heb ik medelijden met je!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 20:06

Chiqa schreef:
Juut schreef:

2 weken genoeg om een dodelijk mammakliertumor te gaan kweken want dat ze ze krijgt is erg groot.

Vreemd dat de dierenarts dat niet benoemde... nou ja, deze krolsheid moet ze nou gewoon door, daarna nog eens gaan informeren naar het preciese hoe en wat.
In ieder geval slaapt mevrouw vanavond in de huiskamer :P

Edit; vraag ik me alleen wel af...als het risico op tumoren door krolsheid zo groot is...hoe houden de mensen met fokpoezen hun wandelende muizenvangers gezond? Of is het 'hoe ouder, hoe meer risico'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:59

Kans op tumoren is even groot als bij een mensenvrouw, imo wordt dat wat overrated.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:46

Juut trek de gegevens op internet dr maar op na....Word je niet vrolijk van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:34

Vergelijk die dan ook even met die van mensenvrouwen.

Borstkanker is gewoon heel veel voorkomend (want daar gaat het om) en dat beperkt zich niet tot katten. Alleen stellen dat je de kat moet laten steriliseren (het is gewoon een castratie, maar goed) omdat ze anders mammakliertumoren kweekt is niet helemaal juist. Er zijn genoeg ongecastreerde poezen die ze niet hebben :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:33

Die van mij heeft ook haar eerste krolsheid niet gered, 2 weken geleden heb ik haar laten helpen.
Op hun 5e ofzo kan je ze nog prima laten helpen hoor.
Ik moest er niet aan denken dat mijn kat per ongeluk toch zou ontsnappen en dan zwanger terug zou komen. Zeker bij die van mij niet, omdat ze niet helemaal goed is (met kromme poten geboren, nu nog 1 poot heel erg scheef) en ze is hardstikke klein, als je haar ziet geef je haar misschien een maand of 5/6.
Nee voor mij geen ongewenste nestjes, zouden meer mensen voor moeten kiezen vind ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:36

Juut schreef:
Edit; vraag ik me alleen wel af...als het risico op tumoren door krolsheid zo groot is...hoe houden de mensen met fokpoezen hun wandelende muizenvangers gezond? Of is het 'hoe ouder, hoe meer risico'?

Borstvoeding gegeven hebben (al is het maar eens in je leven) beschermt tegen borstkanker. Bij mensen en bij katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:36

rockwitch schreef:
Die van mij heeft ook haar eerste krolsheid niet gered, 2 weken geleden heb ik haar laten helpen.
Op hun 5e ofzo kan je ze nog prima laten helpen hoor.
Ik moest er niet aan denken dat mijn kat per ongeluk toch zou ontsnappen en dan zwanger terug zou komen. Zeker bij die van mij niet, omdat ze niet helemaal goed is (met kromme poten geboren, nu nog 1 poot heel erg scheef) en ze is hardstikke klein, als je haar ziet geef je haar misschien een maand of 5/6.
Nee voor mij geen ongewenste nestjes, zouden meer mensen voor moeten kiezen vind ik.

Dat vind ik dan wel een goede reden om te castreren, maar word een beetje moe soms van al die ongenuanceerde verhalen die de wereld in worden geholpen :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:41

Ik heb tijdens mijn dierenartsstage meer honden als katten gezien met tumoren of met baarmoederontstekingen.
En ik ben wel zo van, als ik het kan voorkomen, doe ik het ook.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:19

Ja, maar waar trek je dan de grens? Ik bedoel, ik laat ook niet preventief mn borsten amputeren omdat er kanker in de familie zit. Is het nodig, dan is het nodig. Maar het idee van opereren omdat er heel mischien...dat trekt me niet zo

Ibbel schreef:
Juut schreef:

Borstvoeding gegeven hebben (al is het maar eens in je leven) beschermt tegen borstkanker. Bij mensen en bij katten.

Scheelt dan dat Sky bij haar vorige eigenares inderdaad een nestje gehad heeft.

Verder komt Sky niet buiten ivm drukke weg naast de voordeur (ze kent het ook niet; opgegroeid in een flat)

Vannacht had ik haar buiten de slaapkamer gesloten. Stond mevrouw vervolgens zo zielig voor die dichte deur te jammeren dat ik haar er toch maar in gelaten heb :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:10

Juut schreef:
Ja, maar waar trek je dan de grens? Ik bedoel, ik laat ook niet preventief mn borsten amputeren omdat er kanker in de familie zit. Is het nodig, dan is het nodig. Maar het idee van opereren omdat er heel mischien...dat trekt me niet zo

Mij ook niet.
En je kan overal kanker krijgen, mijn opa heeft zijn leven lang gerookt, 2 hartinfarcten overleefd, maar het was prostaatkanker die hem nekte...... bedoel er niet mee dat je dan maar moet gaan roken als een ketter, maar 't risico wordt wat overdreven soms. Ik ben niet van plan kinderen te krijgen, maar ik ga me toch niet laten steriliseren ivm risico op kanker.....

Je kan een mens natuurlijk niet vergelijken met een kat, dat begrijp ik, maar ik heb idd ook wat moeite met preventief opereren ivm risico op kanker. Ik heb mijn kat laten castreren omdat hij buiten komt, en ik niet verantwoordelijk wil zijn voor ongewenste kittens met de nodige ellende die erbij komt. Niet omdat hij misschien teelbalkanker of prostaatkanker kan krijgen. Ik ben er nog vrij laat mee geweest, omdat ik bang was voor blaasgruisproblemen, wat je vaak hoort als katers vroeg gecastreerd zijn. Nú weet ik dat daar ook een erfelijke factor aan zit, en dat je met goed voeren veel ellende kunt voorkomen, maar toch.....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 21:14

Sky komt niet buiten, daar zorg ik heel goed voor ivm 80klm weg naast de voordeur. Daarom heb ik haar ook nog niet laten helpen, ze is tenslotte ook enige kat hier.
Maar ik ga de risico's, voor en tegens nog overleggen met de dierenarts :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:04

Yamcha schreef:

Borstkanker is gewoon heel veel voorkomend (want daar gaat het om) en dat beperkt zich niet tot katten. Alleen stellen dat je de kat moet laten steriliseren (het is gewoon een castratie, maar goed) omdat ze anders mammakliertumoren kweekt is niet helemaal juist. Er zijn genoeg ongecastreerde poezen die ze niet hebben :)

Goh wist niet dat mensenvrouwen iets gemeen hadden met katten, maar vertel eens heb je een bron
waarin staat dat er testen tussen vrouwen en katten staan?
Zelf vind ik het een beetje appelen peren?

kanker bij mensen versus dieren....
Yamcha schreef:
maar word een beetje moe soms van al die ongenuanceerde verhalen die de wereld in worden geholpen :)

Die werk je nu zelf in de hand, maar wie weet heb je een bron om dit te onderbouwen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:58

Ik vind niet dat je het kan vergelijken met het amputeren van borsten van een vrouw. Het zijn 2 hele verschillende dingen.
De operatie van een sterilisatie is niet heel erg ingrijpend, die van mij was dezelfde avond al weer net zo druk en speels als daarvoor. Een operatie om die tumoren te verwijderen is een stuk zwaarder omdat er dan een hele melklijst verwijderd wordt en soms zelfs een hele rij tepels met de klieren erbij, dat is dus een jaap van voor naar achter.
Dan kunnen ze beter een sneetje van 2 cm hebben.
Verder als je geen nestjes wilt fokken, is het dus niet nodig om het beest elke keer krols te laten worden, wat een hoop frustratie voor het dier kan betekenen, want ze willen graag, maar kunnen er niks mee.
Je krijgt geen schijnzwangere dieren meer, dus het scheelt gewoon een heleboel gedoe.

En om het te vergelijken met preventief borsten amputeren van een vrouw, sorry maar dat gaat nergens over. Eierstokjes van een kat zie je niet aan de buitenkant. Borsten zijn voor heel veel vrouwen, denk de meeste, heel erg belangrijk voor hun vrouwelijkheid enzo.
Dus dat is echt appels met peren vergelijken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:07

Vrouwen zijn ook gewoon 'dieren' en het lichaam van een mens werkt 'eender' als dat van dieren. Dus tepels van een kat = borsten van een vrouw en voortplantingsorgaan van een kat = voortplantingsorgaan van een vrouw, bij benadering ;) Mensen verbinden echter emotie en zelfwaarde aan hun lichaamsfunctioneren, dieren niet.

Er is bij mijn weten geen onderzoek gedaan naar hoe de kansen zijn op borstkanker bij vrouwen waarvan de voortplantingsorganen zijn weggenomen. Maar bij dieren kan het wel worden aangenomen dat een vroege castratie een flinke rol speelt bij het voorkomen van tepeltumoren.

Desondanks moet er altijd nog aanleg zijn voor het ontwikkelen van tumoren. Als jij of je kat genetisch gezien geen aanleg hebt, dan zal er zonder externe invloeden ook geen reden zijn tot zorg.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:37

Yamcha schreef:

Dan zou ik me eerst wat meer veridepen in dit soort materie voor je dit soort dingen vertelt ;) want wat je zegt klopt niet.

Sterkte met je jankende kat, vreselijk, ik ken het geluid.
Maar als je er vanaf wilt zijn is steriliseren wel de beste oplossing. Omdat ze laat wordt gesteriliseerd heeft dit geen effect meer op de kans op tumoren, dat is alleen als ze vroeg worden gesteriliseerd. Maar het scheelt je in ieder geval een jankende kat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:39

Chubby schreef:
Vrouwen zijn ook gewoon 'dieren' en het lichaam van een mens werkt 'eender' als dat van dieren. Dus tepels van een kat = borsten van een vrouw en voortplantingsorgaan van een kat = voortplantingsorgaan van een vrouw, bij benadering ;) Mensen verbinden echter emotie en zelfwaarde aan hun lichaamsfunctioneren, dieren niet.

Er is bij mijn weten geen onderzoek gedaan naar hoe de kansen zijn op borstkanker bij vrouwen waarvan de voortplantingsorganen zijn weggenomen. Maar bij dieren kan het wel worden aangenomen dat een vroege castratie een flinke rol speelt bij het voorkomen van tepeltumoren.

Desondanks moet er altijd nog aanleg zijn voor het ontwikkelen van tumoren. Als jij of je kat genetisch gezien geen aanleg hebt, dan zal er zonder externe invloeden ook geen reden zijn tot zorg.

He he, eindelijk iemand die het snapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:07

Goed begrijp dat sommige mensen katten vergelijken met mensen, hoe zit dit dan met de anticonceptiepil, waarom wordt er bij vrouwen niet moielijk over gedaan en bij katten staan we meteen op ons achetrste benen want dit is o zo slecht? Zijn toch hetzelfde volgens jullie?

En zit nog steeds te wachten op een vergelijkbaar onderzoek, gevolgen niet sterilliseren dieren versus mens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:45

Ik doe er bij een kat ook niet moeilijk over :)

Doe mij eerst maar eens een onderzoek waarin glashelder wordt aangetoond dat als je een kat niet steriliseert, ze mammatumoren krijgt :)