Cavia zoekt vriendinnetje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JENNx

Cavia zoekt vriendinnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 23:41

Ik heb al een tijdje het idee dat mijn cavia zich een beetje eenzaam voelt of zich verveeld. Ik geef haar al extra aandacht, heb wat te spelen voor in d'r hok gekocht, maar ze doet er gewoon niks mee. Wij hebben ook een konijn, maar die zit apart omdat dat nog al een spring in het veld is het is een mannetje, die ook zo zijn behoeftes heeft, en die wil ik liever niet bij de cavia in. Ze staan wel naast elkaar en ze kunnen elkaar wel zien enzo. 's Zomers gaan ze wel samen buiten in de ren, maar daar hebben ze onwijs veel ruimte en kan het allemaal prima.

Nou zat ik te denken om een vriendinnetje voor mijn cavia aan te schaffen. Ik wil geen tweede cavia en ook geen groter hok, dus ik vroeg me af of ik er iets als een hamster / muis / gerbil / ratje bij in zou kunnen zetten. Natuurlijk laat ik ze dan wel eerst wennen door het hok tijdelijk in tweeën te verdelen. Maar op den duur zouden ze toch met elkaar in één hok moeten leven en ik vroeg me dus af of dat goed zou kunnen gaan als ik een kleiner knaagdier bij mijn cavia inzet.

Het konijn vermaakt zich overigens prima.

Renskeeee

Re: Cavia zoekt vriendinnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:43

Zou ik niet doen, een cavia heeft een andere cavia nodig... Een hamster bijvoorbeeld slaapt altijd overdag, niet heel gezellig dus ;)
Als ik jou was zou ik gaan voor een gecastreerd beertje, kijk maar eens op de site van een knaagdierenopvang bij jou in de buurt!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:44

Zowel konijnen als cavia's zijn groepsdieren. Alleen huisvesten is dus ze gewoon in een sociaal isolement plaatsen... Ik zou je adviseren om voor allebei een maatje te zoeken.

Daarbij kun je niet een hamster/muis/gerbil/ratje bij een cavia zetten. Totaal andere dieren, met totaal andere behoeftes en instincten. Zo zijn ratten vleeseters, dus met een cavia raad ik je dat niet aan.
Daarbij, wat heeft je cavia aan zo'n huisgenoot? Hij snapt 'm niet, weet niet wat hij er mee aan moet, nog een extra dier wat je in een sociaal isolement plaatst (ratten, muizen en gerbils hebben OOK een partner van hetzelfde ras nodig. Bij hamsters hangt het af van het ras).
Koop gewoon een cavia erbij. Je wilt geen tweede cavia en ook geen groter hok? Waarom heb je dan überhaupt 1 cavia?
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 28-01-10 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:45

Waarom wil je geen andere cavia erbij? Dat is toch het leukste.. cavia's en kleine knaagdieren communiceren anders en hebben compleet andere dingen nodig. Als jij een hamster of ratje of wat dan ook in de kooi moet zul je ook de kooi moeten verbouwen, met veel klim- of graafmogelijkheden etc. Bovendien hebben kleine dieren ook veel ruimte nodig :D Dan is een cavia waarschijnlijk nog minder werk om erbij te doen en een iets groter hok te kopen. Hoe groot is je hok nu dan?

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:49

Ik zou gewoon een cavia erbij nemen.
Waarom wil je dat eigenlijk niet.
Ik vind het persoonlijk zielig om je cavia alleen te huisvesten, hopelijk krijgt hij binnenkort een cavia vriendje erbij

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 23:51

Nou, we hadden een cavia en een konijn. Die twee gingen prima samen, toen ze klein waren. Het konijn werd een grote jongen en bedacht dat het best leuk was als hij zich voort ging planten, maar dan op de cavia. Konijn onder de wonden... Dus die hebben we maar apart gezet, want we wilden ook geen cavinijntjes of kovia's.

Konijn vindt het nu prettiger om alleen in een hok te zitten. Ik had ook nog een buiten konijn die inmiddels dood is, maar die hebben we er ook wel eens bij gehad, in de winter, maar daar moest hij niks van weten. Zijn hok, zijn terrein, en van niemand anders.

Het hok dat we nu hebben is groot genoeg voor één cavia. Ze heeft genoeg ruimte om zich uit te kunnen leven. Alleen doet ze dat steeds minder. Voor een groter hok hebben we gewoon geen ruimte, omdat we nu al twee hokken hebben staan. Maar ik vind dit hok dan weer te klein voor twee cavia's. En opzich zouden ze wel samen in het hok van het konijn kunnen, maar dan moet het konijn (spring in het veld) in de caviakooi en dat past gewoon niet.

Dus vandaar dat ik dacht aan een kleiner vriendinnetje.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:53

Een kleiner vriendinnetje is echt geen optie. Een cavia heeft een cavia nodig. In de dierentuin zetten ze immers ook geen aap en een ezel bij elkaar om vriendjes te worden. 2 totaal verschillende diersoorten die elkaar niet begrijpen en niks aan elkaar hebben...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:53

Een hamster/ander klein knaagdier erbij kan echt niet.
Cavia's en konijnen hebben inderdaad echt een maatje nodig. Had je kunnen weten voor je ze kocht door je in te lezen. Had je meteen een grote kooi kunnen aanschaffen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:55

Ik had eigenlijk meteen in het begin gekozen voor 2 dieren van 1 soort. Scheelt idd veel ruimte en nu een hoop leed.

En de mogelijkheid om een van de 2 dieren weg te doen naar een opvang voor een beter leven, is dat een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:55

Indd, het zijn gewoon twee verschillende soorten. Ze lijken misschien gerelateerd, maar bekijk het zo.. een zebra en een paard zou je voor zover ik weet ook niet zo gauw bij elkaar kunnen zetten, zijn toch compleet andere dieren qua taal hoor. :)
Hoe groot is je kooi dan? En is er geen andere optie? Ik zit even voor je te denken, wellicht kan je je kooi de hoogte in uitbreiden, dus 2 of 3 hokken opstapelen en verbouwen, trappetje ertussen (niet te stijl alleen voor cavia's := ).. voila!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 23:56

Wij hebben destijds ook bij de fokker geïnformeerd of dit mogelijk was en een konijn en cavia kunnen wat dat betreft prima samen. Het was alleen een beetje jammer dat het konijn last kreeg van zijn oerdriften en opvliegertjes. Anders hadden ze nu nog samen gezeten hoor. :j Want buiten dat om, ging het prima.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:57

Je hebt die hokken ook al kant en klaar WW! Met 2 of 3 verdiepingen, speciaal voor knijn of caaf! Zag ze hier bij de dierenwinkel.

Kwestie van huidige kooi verkopen, dat geld steken in een nieuwe kooi :) Moet lukken lijkt mij?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:57

JENNx schreef:
Wij hebben destijds ook bij de fokker geïnformeerd of dit mogelijk was en een konijn en cavia kunnen wat dat betreft prima samen. Het was alleen een beetje jammer dat het konijn last kreeg van zijn oerdriften en opvliegertjes. Anders hadden ze nu nog samen gezeten hoor. :j Want buiten dat om, ging het prima.

Ik snap niet wat voor een fokker dat advies geeft :n
oja , een broodfokker misschien :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:58

Dan heeft je fokker je mijn inziens niet zo goed geinformeerd. Konijnen en cavia's hebben namelijk een andere taal en andere gewoontes, en dat heb je nu ook duidelijk ondervonden. Het kan best goed gaan hoor, maar de kans is ook groot dat het een keer misgaat, zeker als ze met z'n tweeen zitten en dus alleen met elkaar om kunnen gaan en niet met eigen soortgenoten. Dat is eigenlijk wachten op misverstanden. (Nogmaals, hoeft niet altijd, maar ik zou zelf het risico niet eens willen nemen, met oog op het welzijn van m'n dieren :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:59

Focussed schreef:
Je hebt die hokken ook al kant en klaar WW! Met 2 of 3 verdiepingen, speciaal voor knijn of caaf! Zag ze hier bij de dierenwinkel.

Kwestie van huidige kooi verkopen, dat geld steken in een nieuwe kooi :) Moet lukken lijkt mij?

Hihi weet ik, zijn heel mooi, meestal van hout, ziet er ook nog eens leuk uit :j Maar wel duur, daarom dat ik voorstelde zelf te knutselen, dat kost wat minder geld en dat speelt soms ook wel een rol - hoewel ik dat niet wilde suggereren oid hoor! Ik heb zelf voor 1 van m'n hamsters ook 2 curverboxen op elkaar gemonteerd, ik vond veel ruimte belangrijk maar zo'n grote hamsterkooi kost al gauw 60-90 euro.
Met wat geknutsel maak je 't ook zelf en dat scheelt- is alleen vaak minder mooi (of je moet erg crea zijn) en kost wat meer tijd, maar bespaart wel geld :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-10 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Deze vind ik altijd nog erg mooi
Afbeelding

Odysseus

Dubbelpost, sorry mijn fout!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:01

geen ander klein diertje erbij doen, ze kunnen elkaar ernstig verwonden (mn de cavia kan verwond worden). voer komt ook totaal niet overeen (de diertje die je opnoemt hebben bv ook dierlijk voedsel/bestandsdelen nodig) en cavia beslist niet.
het dag/nachtritme komt niet overeen. Cavia is dagdier de andere schemer/nachtdieren. kortom veel stress.
Ik zou wel kiezen voor soortgenoot of konijn en cavia permanent bij elkaar houden (ik zie niet anders eigelijk dat konijnen en cavia's bij elkaar gehouden worden ;) een mannetje kan gecastreerd worden als die veel "rijdt" op zijn maatje).
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 29-01-10 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:06

JENNx schreef:
Nou, we hadden een cavia en een konijn. Die twee gingen prima samen, toen ze klein waren. Het konijn werd een grote jongen en bedacht dat het best leuk was als hij zich voort ging planten, maar dan op de cavia. Konijn onder de wonden... Dus die hebben we maar apart gezet, want we wilden ook geen cavinijntjes of kovia's.

Ik mag hopen dat je dat niet serieus meent? :=
Konijn en cavia horen niet samen, het kan best goed gaan, daar niet van, maar het kan ook heel fout gaan, vergeet niet dat ze elkaars taal niet begrijpen, als een konijn waarschuwt snapt de cavia dat niet.. en dan heb je de kans dat je de cavia verwondt terug vindt..

JENNx schreef:
Konijn vindt het nu prettiger om alleen in een hok te zitten. Ik had ook nog een buiten konijn die inmiddels dood is, maar die hebben we er ook wel eens bij gehad, in de winter, maar daar moest hij niks van weten. Zijn hok, zijn terrein, en van niemand anders.

Geen enkel konijn vind het fijner om alllen te zitten of het konijn moet sociaal niet meer in orde zijn, maar heel snel gebeurt dat niet.
Als wij nog iemand in jou kamer dumpen, dan ben je zeker heel blij? :+ Koppelen houdt wat meer in dan bij elkaar gooien, en ik neem aan dat het andere konijn ook een mannetje was? ;)

JENNx schreef:
Het hok dat we nu hebben is groot genoeg voor één cavia. Ze heeft genoeg ruimte om zich uit te kunnen leven. Alleen doet ze dat steeds minder. Voor een groter hok hebben we gewoon geen ruimte, omdat we nu al twee hokken hebben staan. Maar ik vind dit hok dan weer te klein voor twee cavia's. En opzich zouden ze wel samen in het hok van het konijn kunnen, maar dan moet het konijn (spring in het veld) in de caviakooi en dat past gewoon niet.

Dus vandaar dat ik dacht aan een kleiner vriendinnetje.

Ik vraag me af in wat voor hok je konijn zit... :\
Denk dat het beste is of de cavia naar een opvang of het konijn, en dan voor degene die je houd een maatje van zijn eigen soort zoeken. Bij het konijn betekend dat natuurlijk wel dat je hem eerst moet laten castreren, weet niet wat voor geslacht de cavia is?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:13

Focussed schreef:

Die heb ik gehad! Wij hadden er 7 cavia's in zitten, zo onwijs leuk om ze altijd ergens te zien zitten/rennen!

Ik zou ook sterk aanraden gewoon een leuk vriendje/vriendinnetje erbij te nemen... Hoe groot is het hok waar de cavia nu in zit?
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-02-10 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten. Foto's in link geplaatst.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 00:16

Ja, dat was ook een grapje. Ik weet ook echt wel dat die twee sowieso niet samen gaan, qua voortplanting. :')

Nou, het konijn is happy. Toen die cavia er nog bij zat was hij echt vet gefrustreerd vanwege zijn oerdriften. Hij heet trouwens Nijntje (het was nl. altijd een meisje, totdat hij op een dag toch duidelijk een piemeltje had). En Nijntje was altijd ons sekskonijn.

Daarnaast, we doen ze echt niet meer weg. We hebben ze nu al 5 jaar, ze hebben daarvan de helft samen gezeten. En het is nu vooral de cavia die zich heel erg terugtrekt. Het zou ook best ouderdom kunnen zijn, maar ik krijg meer het gevoel dat ze zich nu een beetje eenzaam begint te voelen. En waarom dat nu pas komt, weet ik ook niet. Maar het ging altijd prima en het is echt iets van de laatste weken. Misschien is het ook wel tijdelijk ..

Maar, het was enkel een vraag of er misschien een kleiner diertje bij in kon. Dus in iedergeval allemaal bedankt voor het antwoord.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:28

Jammer dat er toch weer dieren de dupe worden van baasjes die de kop in het zand steken. Waar een wil is is echt wel een weg ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:33

Ook voedsters hebben een klein 'piemeltje'. Heeftie ballen?
Dus ze mogen nu ook nog lekker 5 jaar alleen zitten? :\

Lees je in voordat je een dier aanschaft en koop het dier anders niet!
Een maatje is gewoon een basisbehoefte voor een konijn of cavia!

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:52

Cavia's leven op met een maatje ! :)

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:05

honden leven ook in een roedel en er zijn ook zat honden die niet samen kunnen , er zijn dus altijd uitzonderingen.
mag ik vragen ts wat voor hok je voor de cavia hebt?
het beste is een een caviavriendinnetje voor de caaf die je al hebt maar dit is dus duidelijk een beetje moeilijk.
staan je dieren buiten of binnen?
kijk eens op www.fretten.nl anders hier staan ook mooie ruime kooien op.
en anders eens op marktplaats hier kan je vaak voor weinig geld wat vinden.
misschien kan je dan alsnog een mooie bak kopen en een caviavriendinnetje erbij kopen