Wat te doen.... graag tips en advies...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lame

Wat te doen.... graag tips en advies...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:35

Ik zou graag wat tips of advies willen omtrent onze bijna dertienjarige jack russel Jackie.

Wij hebben Jackie overgenomen toen hij drie jaar was van mensen waar hij weg moest omdat het niet samen ging met de kinderen.. Nu 10 jaar later lopen wij eigenlijk tegen hetzelfde probleem aan..

Onze gezinssituatie bestaat uit twee jack russells, twee kids (4 en bijna 2 jaar) en mijn man en ikzelf. De honden zijn binnen, hebben allebei een bench. Daarin worden ze gestopt op het moment dat wij aan het eten zijn of als mijn kinderen bijvoorbeeld een koekje krijgen. En slapen doen ze hier ook in.

Jackie wordt doof en lijkt meerdere persoonlijkheden te ontwikkelen na mate hij ouder wordt ;) :D Meestal is het gewoon een lief hondje, die van donderjagen houdt en is het liefst de hele dag bij je.. Het is een echt buitenhondje, wat dat betreft kan hij z'n hart ophalen op onze boerderij..

Maar sinds een anderhalf jaar kan hij ineens veranderen in een zenuwachtig, onrustig, agressief hondje, die met name ZIJN bench wil beschermen.. met het gevolg dat onze andere jack niet in de ene en niet in de ander bench mag liggen.. Hij vliegt de andere jack ook regelmatig aan. Daarnaast is het grootste probleem dat ik continue moet opletten dat mijn kinderen niet iets aan het eten zijn als hij "los" loopt..

Hij rist het uit hun handen en sleurt wat het ook is, mee naar zijn bench. Vervolgens kan ik het bijna niet meer afpakken. Is me twee keer gelukt, twee keer een beet in mijn arm. Van het weekend was mijn man aan de beurt.. ook een beet..

Nu kan ik er natuurlijk op wachten dat dit ook een keer gebeurd met mijn kids. Ik probeer ze zoveel mogelijk aan tafel een koekje en wat drinken te geven.. Maar ze pakken soms ook wel zelf fruit.. dat ik het niet heb gemerkt.. en Jackie pakt alles af.. ongeacht of hij het wel lust of niet..

En ik weet nu niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan.. iemand tips? Ik hoor het graag!!!

Frances

Re: Wat te doen.... graag tips en advies...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:56

Ik zou in dit geval contact opnemen met een gedragstherapeut. Als je hond bijt, kun je beter advies vragen van iemand die de situatie werkelijk kan overzien vind ik... Vooral als die ook naar de kinderen bijt. Denk dat een gedragstherapeut je het beste kan adviseren wat je met de situatie moet, want stel hij pakt dalijk een van de kinderen... dan heb je een groter probleem..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:01

Zou hem in ieder geval gaan muilkorven op het moment dat hij uit zijn bench is. Risico is te groot.

Helaas zie ik hetzelfde bij mijn buren hun hond. De jongste kwam erbij en sinds die tijd gaat het niet meer met de hond. Zelfs naar andere mensen bijt hij. Is een vorm van jaloezie omdat hij eerst in de volle aandacht stond en nu moet delen.

Vooral met terriers blijft dit gewoon lastig. Zij hebben belsoten hem te houden en als de jongste op bed ligt mag hij los anders helaas in de bench. Het risico is gewoon te groot.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:02

ik zou eerder aan de DA denken, misschien heeft hij wel een tumor oid vanwege zn leeftijd en zn gedragsveranderingen, of heb je dat al laten nakijken?
Bij mij zou de veiligheid van mijn kinderen boven het hondje gaan en als hij blijft bijten dan is het einde oefening.
Ik begrijp uiteraard dat je er eerst alles aan wilt doen dat dat niet hoeft, maar ik zou het toch in mn achterhoofd houden, je kinderen gaan voor.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 16:08

Dank voor jullie reacties. Ik ga in iedergeval de DA bellen. En daar zullen ze ook wel een nummer hebben van een gedrag therapeut..

Ik wil hem ook zeker niet zomaar een spuitje geven, maar inderdaad vergeef ik het mezelf ook niet als ie wel de kids pakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:34

Klinkt als serieuze bezitsagressie.
Hoe gaat het met zijn voer? Komen je kinderen bij de voerbak? Hoe gaat hij daarmee om?

Hoe gaan de kinderen met de hond om, pakken ze ook dingen van hem af?

Je kunt sowieso even naar de DA gaan, na laten kijken is altijd wijs. Ik neem de meeste gedragstherapeuten met een flinke scheut zout trouwens, maar ken er wel een die je kan helpen, haar ken ik persoonlijk, en ik weet dat zij echt heel goed is. Ik zal je haar e-mail even pb-en.
Dit is te lastig om er zo even tips voor te geven op internet, om het goed te kunnen beoordelen moet je toch echt even de situatie observeren. Bedenk wel, dat het knap lastig is om een hond van 13 nog te gaan heropvoeden, het kan wel, maar je zult er een flinke kluif aan hebben.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:38

ik denk dat je hond nu begint te merken dat het verval toe begint te slaan.
Dus slechter horen zoals je zelf al zegt, waarschijnlijk slechter zien, enz....
Ik denk dat hij zichzelf wil beschermen en bewijzen.
Als hij altijd 'leider' is geweest, zal hij zijn aftakeling niet willen laten zien.
omdat iemand anders zijn plaats in de roedel overneemt.

maargoed dit denk ik, weet niet of het zo is natuurlijk omdat ik de hond niet ken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:39

maar het gaat al 10 jaar goed en nu vrij snel ineens minder... dan zou ik toch aan andere oorzaken denken dan gedrag, dan zou ik eerst medisch uitsluiten.

edit, ik was gelijk met Nicci, maar dat zou inderdaad ook nog kunnen!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 16:43

Yamcha, hij krijgt zijn voer in zijn bench.. dit ter bescherming van de andere jack.. Ze eten dus met de deur van de bench dicht. Mijn kinderen pakken wel de waterbak met enige regelmaat op (vooral de jongste.. ik krijg het er nog niet uit dat hij echt niet elke dag de keukenvloer hoeft te dweilen ;)) maar daar reageert hij dan weer niet op. Vooral de jongste kan heel veel met hem, speelt ook regelmatig met hem. Samen met de andere jack spelen is er ook niet bij.. dat wordt altijd ruzie.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 16:45

cissy schreef:
maar het gaat al 10 jaar goed en nu vrij snel ineens minder... dan zou ik toch aan andere oorzaken denken dan gedrag, dan zou ik eerst medisch uitsluiten.

edit, ik was gelijk met Nicci, maar dat zou inderdaad ook nog kunnen!

Ja dat klopt.. nu weet ik wel dat Jacks er om bekend staan dat ze wat nukkig kunnen worden als ze ouder worden, maar dit vind ik wel iets meer dan nukkig. Ik ga straks als ik in de auto zit eens de DA bellen en kijken of ik morgen langs kan komen voor een onderzoekje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:50

Je moet sowieso medisch uitsluiten.

Maar ik heb nog maar zelden meegemaakt dat een medisch probleem bij een hond tot zulke bezitsagressie leidt, ik vind dat echt heel bijzonder.
Ik kan me moeilijk voorstellen (natuurlijk speculeer ik ook, ken de hond in kwestie niet persoonlijk natuurlijk) dat de hond zich opeens zo moet gaan bewijzen in een sociale kring zoals bij TS, die al jaren hetzelfde is. Een hond zal zeker de aftakeling niet willen laten zien, maar dit leidt in mijn ervaring nooit tot agressie. Ik geloof overigens niet in die roedel-theorie, en ik denk ook niet dat hij bang is dat een ander zijn leiderschap overneemt. Als het goed is, is hij ook helemaal de leider niet ;)

Lame schreef:
Yamcha, hij krijgt zijn voer in zijn bench.. dit ter bescherming van de andere jack.. Ze eten dus met de deur van de bench dicht. Mijn kinderen pakken wel de waterbak met enige regelmaat op (vooral de jongste.. ik krijg het er nog niet uit dat hij echt niet elke dag de keukenvloer hoeft te dweilen ;)) maar daar reageert hij dan weer niet op. Vooral de jongste kan heel veel met hem, speelt ook regelmatig met hem. Samen met de andere jack spelen is er ook niet bij.. dat wordt altijd ruzie.

Dus met jouw jongste gaat het gewoon goed. Bijt hij ook de kinderen of alleen jou en je man? Hoe gaat het met de oudste, bij hij die ook?

In de bench eten geven is prima hoor, dat is een veilige plek, waar hij idd ook rustig kan eten, hij zal dan idd geen negatieve lading hebben bij die waterbak.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 17:02

De oudste lijkt wat meer op mijn man en heeft niet zoveel met dieren.. Ze vind het prima dat ze er zijn en zal ze ook zeker niet pesten, maar ze negeert ze eigenlijk min of meer..

Hij bijt de kinderen dus (nog) niet.. De jongste heeft sowieso meer een natuurlijk rustige uitstraling naar dieren. Zo kan hij bijvoorbeeld heel goed opschieten met onze shetlander.. terwijl menigeen daar liever niet bij in de buurt komt..

De jongste zal ook niet snel iets doen waar Jackie op zou reageren.. hij pakt ook niet iets terug als Jackie iets uit zijn handen heeft geritst.. maar begint gewoon te huilen om aan te geven dat hij zijn appel oid kwijt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:05

Dan is het geen jaloezie naar je kids denk ik. Dat hij dingen afpakt moet hij echt afleren idd, maar de agressie lijkt me niet gericht op je kids, ik denk op je andere hondje. De grote vraag is waarom...... en daar ga je idd de gedragstherapeut bij nodig hebben.

Maar volgens mij pakt hij gewoon dingen af omdat het kán, en als ie ze dan heeft, vindt hij dat hij ze moet verdedigen. Dat is de bezitsagressie. Heb je een leuk speeltje, of iets lekkers, zodat je kunt ruilen? Kent hij het commando "Los" ?
Je kunt hem dan opdragen los te laten wat hij heeft, en hem belonen met iets anders, dat andere moet dan wel leuker zijn uiteraard. Dan beloon je hem voor het loslaten, en niet voor het afpakken. Zo afpakken is bij veel honden een redelijk slecht idee, honden zijn geneigd hun 'bezit' te verdedigen, en terriers kunnen idd heel bezitterig zijn. Het beste zou zijn als je kinderen verdedigen wat ze hebben, dat begrijpt de hond heel goed, dat is hondentaal, dan leert hij het het snelst af. Maar ik denk zomaar dat dat niet haalbaar is.

Het andere probleem wat speelt is imo jaloezie naar je andere hond toe, ik zou alleen heel graag willen weten waaróm hij dan jaloers is. Maar ik denk dat de gedragstherapeut je daar heel goed bij kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-01-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:07

cissy schreef:
ik zou eerder aan de DA denken, misschien heeft hij wel een tumor oid vanwege zn leeftijd en zn gedragsveranderingen, of heb je dat al laten nakijken?.

Dit was ook het eerste dat in mijn hoofd opkwam.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:22

hoe lang is dat andere hondje al bij jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:13

Wat ik nog even wil uitleggen over dat afpakken: dat heeft iets te maken met buitdrift.
De hond pakt iets van het kind af, dat is zelfbelonend gedrag, hij heeft immers de beloning onmiddelijk: het eten wat hij afgepakt heeft (de buit).
Nu mag een hond verdedigen wat hij heeft, ook tegenover iemand die hoger staat als hij, dat is heel normaal. Dus dat doet hij ook, met grommen en bijten, maar imo moet je dit niet zien als overmatige agressie, dat is het niet. Het is wel ongewenst gedrag, en de hond moet echt leren dat hij niet iets van de kinderen af mag pakken :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:20

Yamcha heldere uitleg. Ik vraag me wel af of de hond de wereld om zich heen nog begrijpt? Hoe onduidelijker dat wordt (dementie) hoe enger, gevaarlijker, bedreigender...
Als tegelijk de kinderen gaan lopen en hun reikwijdte vergroten lijkt me ook dat heel verwarrend.
Als ouder zijnde denk ik: nooit een bijter los zonder toezicht, maar mét toezicht is het ook zo gebeurd dat hij bijt.
Is het een optie om hem te verkassen naar de stal? Oid? Naar de gang, bijkeuken, kortom naar een rustigere plek?

Heel eerlijk gezegd, als de hond veel kwalen en kwaaltjes heeft en gaat bijten zou ik overwegen hem in te laten slapen. Niet zomaar, niet zonder grondig onderzoek en kijken naar de mogelijkheden. Maar te herplaatsen vind ik ook niet eerlijk, en wachten op een bijtincident zou ik zeker niet doen.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 09:57

Goedemorgen!

Yamcha, ik heb inmiddels antwoord van de door jou aangewezen gedragstherapeut, zij is het met een DA onderzoek eens en als die niks kan vinden, dan toch eens pijnstillers uit proberen voor een dag of 10.. Om te kijken of het dan beter wordt of niet.. Daarna contact met haar.

De jaloersheid richting andere hond kan ik niet goed begrijpen, het is alsof zij nooit bepaald hebben wie er de baas is. Jackie was een maand eerder bij ons dan Bikkel en ik heb er bewust op gelet dat ik Jackie altijd de baas liet zijn.. Dus als eerste uit de bench, als eerste eten etc.. Maar goed, ze zijn nooit dikke vrienden geworden..

Plientje, ik heb ze al weleens in de stal gehad, sowieso vind ik dat nu te koud, maar ik vond het ook gewoon niet leuk. Het zijn beiden honden die uit een rijtjes huis komen, gewend zijn om binnen te zijn.. en strookt het niet met mijn gevoel om ze in de stal te laten.. snap je?

Ik heb om half twee een afspraak bij de Da... ik laat het jullie weten als ik terug ben.. Bedankt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:44

Succes vanmiddag! we duimen voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:18

Oké, heel goed. Ze is absoluut heel zorgvuldig, zij laat idd ook vaak een DA-onderzoek doen bij dieren die niet goed in hun vel zitten. Het is wijs om eerst medische problemen uit te sluiten, anders ga je misschien een gedragsprobleem oplossen wat er niet is.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:43

Idd, Yamcha ik ga jou onthouden mocht ik ooit eens een hondenprob;eem hebben :j

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:23

Nou ik ben geweest...

Jackie is een kilo afgevallen (voelde me meteen schuldig, maar dat was niet nodig volgens DA want hij heeft zo'n ruige vacht, dat je dat nauwelijks opvalt), hij heeft last van zijn bekken, maar niet ernstig. En hij verdenkt hem van last hebben van zijn nieren. Jackie drinkt veel, eigenlijk te veel voor zijn lichaam.

Ik moet hem morgenochtend zijn urine opvangen ( ja ja... dat wordt nog een heisa.. met een soeplepel :D ) en dat brengen. Hij wil dat eerst onderzoeken voordat hij hem pijnstillers geeft omdat als er iets met zijn nieren is, dit wordt verergert door dat soort pijnstilling.

Wat betreft zijn gedrag kwam hij op hetzelfde uit als Yamcha, baknijd. Hij adviseerde om na uitslag onderzoek inderdaad met een gedragstherapeut aan de slag te gaan.

Dus morgen urine opvangen, maandag uitslag en dan kunnen we weer verder.. :)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:41

ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik denk dat t vooral heel belangrijk is dat je (mits je hondje niks ernstigs heeft) even terug gaat naar de basis en dat is zijn plaats in jullie roedel en dat is toch echt helemaal onderaan.
zo gauw ze weten dat jou kinderen boven hun in de roedel staan zal je probleem opgelost zijn betreft je kids omdat in een roedel de honden die onderaan staan never nooit eten van een dier zullen afpakken wat hoger in rang staat.
waarschijnlijk zul je hier echt met je kids en de honden mee aan de slag moeten samen met de gedragstherapeut/kynoloog.
zelf heb ik ook twee kids en eigenlijk is het (als het eenmaal duidelijk is) heel makkelijk, zodra de kids eraan komen lopen gaan de honden uit de weg, tuurlijk hebben ze wel hun eigen plek waar de kids niet kunnen komen. maar alleen al door simpel ervoor te zorgen dat de honden letterlijk en figuurlijk nooit hoger komen als je kids is bijv je honden niet op de bank laten. (misschien doe je dit al)
tja, tis gewoon heel belangrijk ervoor te zorgen dat ze onderaan staan in de roedel, dan ben je er al bijna. maar eerst maar s zien of t niks medisch is.

iig succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:46

Pauline schreef:
Idd, Yamcha ik ga jou onthouden mocht ik ooit eens een hondenprob;eem hebben :j

Haha, mag hoor :)

@ Newmom: ik geloof niet dat de agressie tegen de kinderen gericht is, het is voornamelijk het verdedigen van dingen die hij afgepakt heeft (een hond pakt écht wel eten af van een dier dat hoger in rang staat, hoor, wat eten betreft zijn er niet veel regels) tegenover Lame en haar man.

Sowieso geloof ik niet in de roedel-theorie, en die rangorde-regels vind ik pure bullshit.
Ik heb een Alpha-reu gehad, nou die kreeg je er echt niet aan dat hij onder de kinderen stond...... hij zag kinderen als puppen. Dat moet je ook helemaal niet willen veranderen. Ik leer kinderen altijd dat ze niet aan de voerbak van de hond moeten komen, niet op zijn plekje, en niet naar hem toegaan als hij op zijn eigen plek ligt.
Problemen tussen honden en kinderen ontstaan vaak als de kinderen de eigenheid van de hond niet respecteren: in zijn mand gaan liggen, in de voerbak gaan graaien, de hond gaan uitdagen. Een hond mág gewoon zijn eigen spullen verdedigen, dat is normaal, is pure hondentaal. Als een hond je vertrouwt zal dat afnemen, omdat hij dan weet dat je hem zijn spullen niet afpakt, dat hij een veilig plekje heeft...... dan zal hij je zelfs zijn speelgoed aan gaan bieden, omdat hij erop vertrouwt dat je er goed op zult passen, en dat is ook waar je naartoe moet willen. Nu zal dat met mijn honden gemakkelijker zijn als met een Jack Russell, terriers zijn heel buitgericht van nature en zullen er ook feller op zijn. Maar het kan ook met een JR, ik heb er een gekend die was dol op apporteren, en toen ze door had dat als ze mij de bal gaf, ik hem ook weer terug gooide, heeft ze niet meer naar mij gegromd om de bal.
Maar dát bereik je niet door een hond naar beneden te zetten, de hond zal je alleen maar minder vertrouwen.
Je bereikt het wel door hem te respecteren in zijn eigenheid, door een spelletje te beginnen met zijn speelgoed, en het hem terug te geven ook.
Dat een hond dominant is over je, als hij hoger staat heb ik nog nooit meegemaakt. Mijn honden liggen op de bank, ze liggen naast me op de grond, slaan soms de poten om mijn nek om me eens flink te knuffen...... en dan komen ze echt hoger als ik soms, ook omdat ik door de knieën ga (ik vind hun omhelzingen geweldig) om het ze makkelijker te maken, en gedragen zich nog altijd alsof ik de baas ben, volgen me op de voet, en luisteren uitstekend...... en ik heb Duitse Herders. Maar als ik wil dat ze van de bank gaan, gaan ze er meteen af, en ik hoef echt niet boos te worden. Kan natuurlijk dat ze stiekem vinden dat ze boven mij staan, maar het mij niet willen vertellen om me niet te kwetsen..... maar dat geloof ik niet zo, aangezien honden het begrip beleefdheid niet kennen.

Ik geloof ook absoluut niet dat het probleem hier bij de kinderen en de hond ligt, ik denk ook niet dat de hond de kinderen zal bijten, hij bijt immers alleen als je iets terug wilt pakken, nu dat doen de kinderen niet. Dat is het stukje bezitsagressie wat de hond heeft.
Het andere deel is jaloezie naar de andere hond, en dat stukje agressie is lastiger, maar ook dat is imo oplosbaar, ik zie geen enkele reden om de hond te herplaatsen of in te laten slepen.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 18:33

daar ben ik het helemaal mee eens yachmen, ik denk dat we een eind geholpen zijn met een goede begeleiding van een gedragstherapeut.