Ziek, oud konijntje, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Ziek, oud konijntje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:27

Vanochtend zag ik bij het voeren van m'n konijntje dat ze lang uit in haar hokje lag. Niks raars, maar ze stond niet op om te gaan eten of drinken, wat ze normaal altijd gulzig doet. Haar een beetje in beweging geprobeerd te krijgen, maar hielp niet veel. Nu zit ze in elkaar gekropen voor in haar hokje, keihard te trillen. Heb er een dikke fleecedeken over heen gedaan, nou warmt ze een beetje op. Durf haar niet naar binnen te halen, de overgang lijkt mij te groot. Naar binnen zou nog gaan, maar om haar dan weer naar buiten te doen.. nee, dan is het zoiezo einde verhaal.

Het beestje is 9 jaar oud, hoog bejaard. Is in het verleden al 1 keer onderkoeld geweest en 1 keer uitgedroogd én onderkoeld. Beide keren ermee naar de dierenarts geweest, aan het infuus gelegd bladiebla de hele mikmak. Het is een konijntje met een gouden randje zeggen we maar altijd. Beide keren trouwens in de winterperiode. het is echt een kwakkel-konijntje, nooit helemaal fit geweest.
Vanmiddag naar de dierenarts, als mijn vader terug is van het sporten. Denk dat het einde verhaal is.

Een van jullie tips om het beestje weer een beetje aan de praat te krijgen? Zijn jullie het met mij eens haar niet naar binnen te halen? Want de verleiding is érg groot, beestje zit er zó zielig bij. Heb al geprobeerd haar met een spuitje water te geven, maar ze houd haar kaken stijf op elkaar. Iemand daar nog tips voor? Alle beetjes helpen!

Heb alles voor het konijntje over, ben zoiezo altijd erg zuinig met mijn dieren. (De meeste mensen verklaren mij en mijn ouders ook voor gek om een konijn aan een infuus te laten leggen :+ plus de rest van de hele mikmak). Pfff, ben misselijk van de stress wat me dit bezorgt.

kaatje89

Re: Ziek, oud konijntje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:31

Kan ze niet in de schuur/garage? Daar is het vaak iets warmer.. En het klinkt stom, maar als ze al 2 keer in de winter periode onderkoeld is, waarom heb je haar dan niet voor het koud werd naar binnen gehaald? Dan had je het voor kunnen zijn..

Zou er sowieso mee naar de DA gaan.. Kijken wat hij zegt.. Misschien is ze wel weer onderkoeld..

Sterkte ermee!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:33

toch naar binnen halen en vervolgens de hele winter binnen houden. ze kan zichzelf duidelijk niet meer warm houden, dan helpt een kleedje ook niet veel.
heb je toevallig een kruik in huis van metaal? dan kan je die met een doek erom tegen haar aan leggen. geen kruik? dan een fles met flink heet water vullen en die als kruik inzetten.

sterkte.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:34

dat is al een jaar of 6 geleden, de afgelopen 6 jaar is alles prima gegaan. We gaan er ook mee naar de dierenarts, moet alleen nog een uur wachten tot mijn vader terug is.

Dat van de garage is wel een goeie tip, alleen daar is het ook steenkoud.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:34

benangelique schreef:
toch naar binnen halen en vervolgens de hele winter binnen houden. ze kan zichzelf duidelijk niet meer warm houden, dan helpt een kleedje ook niet veel.
heb je toevallig een kruik in huis van metaal? dan kan je die met een doek erom tegen haar aan leggen. geen kruik? dan een fles met flink heet water vullen en die als kruik inzetten.

sterkte.

Kijk, das een goeie tip! Ben ik zelf zo in de stress dat ik dat soort dingen niet meer kan verzinnen. Bedankt!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:44

Maar is de overgang niet te groot van steenkoud naar ineens een warme huiskamer oid? Dan krijgt zo'n beest lijkt mij ook een behoorlijke klap?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:47

Ja, zo zou je het ook kunnen zien. Moeilijk pffff

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:50

Ik weet het niet hoor, tenminste het lijkt me best een overgang.. Misschien kun je alvast je DA bellen of je haar nu dan naar binnen mag halen? En dat je later sowieso nog met haar langs komt.. Denk dat ze daar vast wel weten of je haar nu dan naar binnen mag halen..

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:00

Heb net de dierenarts gebeld en hij zei dat ik haar naar binnen moest halen, weer op laten warmen, kijken of ze straks wat wil eten of drinken en anders vanmiddag langs komen. Het is alles of niets.

Afbeelding
Is konijntje, vorig jaar februari.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:07

Oke, nou fijn :)

En als ik had geweten dat het 6 jaar geleden was geweest dat ze voor het laatst onderkoeld was had ik dat natuurlijk niet gezegd ;)

Hopelijk haalt ze het en warmt ze snel wat op! Als ze niks wil eten kun je ook proberen olvarit wortel in een spuitje te geven.. Geven ze bij mijn moeder op het werk (bij de DA) ook vaak aan konijnen die niet willen eten..

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:08

Wel een scheetje! Hopelijk haalt ze het!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:11

kaatje89 schreef:
Oke, nou fijn :)

En als ik had geweten dat het 6 jaar geleden was geweest dat ze voor het laatst onderkoeld was had ik dat natuurlijk niet gezegd ;)

Hopelijk haalt ze het en warmt ze snel wat op! Als ze niks wil eten kun je ook proberen olvarit wortel in een spuitje te geven.. Geven ze bij mijn moeder op het werk (bij de DA) ook vaak aan konijnen die niet willen eten..

Geeft niks hoor, heel logisch dat je dat zei, zou hetzelfde gedacht hebben! :) ze zit nou in een kratje onder een dekentje, over een half uurtje eens kijken of ze wat te vreten wil. Heb haar niet bij de verwarming neer gezet, leek me net wat te warm.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:13

Je kan haar toch steeds iets dichter bij de verwarming schuiven? Zodat ze niet te snel opwarmt, maar steeds een klein beetje? Nouja ik weet niet hoe warm de verwarming staat ;)

Hoop dat ze het haalt!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:21

gewoon lekker binnen houden idd. ze moet nu gewoon opwarmen en als ze opknapt zal je haar binnen moeten houden tot het 's nachts warmer is dan 15 graden.
ook binnen lekker een kruikje tegen haar aan leggen. heb je al aan haar buikje geluisterd? hoor je iets of hoor je niets?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:26

Ik weet hoe je je voelt, heb hetzelfde met mijn konijn maar die is 8 en heeft kanker :(

Ik weet niet zoveel oplossingen,sorry maar ik wil je heel veel sterkte en succes wensen!!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:34

hoor niet zoveel, maar ze had wel haar voerbakje leeg vanochtend. Vandaar dat ik die bijvulde. Ze krijgt elke dag hooi, haar brokjes krijgt ze alleen als ze het hele bakje leeg heeft en ze krijgt dagelijks oud brood, worteltjes en appeltjes.

Haar darmpjes moeten wel in beweging blijven. Maarja, ze wil op het moment niet eten. Anders straks maar brokjes nat maken en in een spuitje doen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:58

Balen dat het zondag is! Maar anders zou je ook dat ovarit wortel kunnen geven in een spuitje :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 13:01

Ja, alleen de winkels zijn dicht ...

Heb haar nu op een kleedje in mijn slaapkamer gezet. Mijn vader heeft ook even gekeken. Ze heeft een beetje rondgelopen op het kleedje en ligt nu lang uit. Ze trilt niet meer. Doen haar vanacht binnen houden en kijken we morgen weer.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:04

sowieso moet je haar nu binnenhouden tot de nachttemperatuur boven de 15 graden is. nu weer naar buiten (na een nacht binnen) kan een enorme klap zijn.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 13:06

ja, dat snap ik. Maar zo ver kijk ik nog niet. Eerst zien hoe ze het morgen doet, mocht ze de morgen halen. Ze ligt nou lekker en kijkt wat om zich heen. Ze trilt niet meer, heeft de oogjes weer mooi open. Ze ligt er relaxt bij. Ze oogt niet doodziek. Nou weet ik wel dat konijnen moeilijk laten zien dat ze zich niet lekker voelen, maar zoals ze er nu bij ligt is een bezoekje aan de dierenarts niet nodig. Dat zou alleen maar voor meer stress zorgen; de autorit, weer van de warmte naar buiten etc.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 13:08

En ze heeft haar oortjes weer omhoog staan!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:14

wat goed!!!!! :D

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 13:16

Ja, maar heb nou een geschilt stukje appel voor haar neus gelegt, dat hoeft ze nog niet. Anders straks toch met de spuit vreten geven!

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:19

misschien heeft ie last van krampjes/gassen en daardoor niet gegeten en daardoor is dan misschien weer afgekoeld..
als tie krampjes heeft kan je het buikje masseren
en misschien hooithee maken
het is iig wel van groot belang dat je konijn eet en drinkt dus let daar goed op!

om je konijntje op te warmen kan je ook een kruik/fles met warm water erbij leggen.. wel zo neerleggen dat ze er ook voor kan kiezen om er niet tegen aan te liggen..

ik weet niet of je er al bekend mee bent.. check http://www.bunnybunch.nl eens, dit is een website speciaal over konijnen.. en ze hebben ook een forum.. misschien kunnen ze je hier ook nog tips geven..

en natuurlijk goed overleggen met de DA wat te doen..

succes en sterkte ermee

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 13:20

Dierenarts belde net ook terug, hoe het ging. Even verteld dat ze er relaxt bij ligt en dat ze wat aan het appeltje zit te knabbelen, ookal gaat dat met lange tanden. DA zei dat ik haar nog een nachtje binnen moest houden, mocht ze morgen weer helemaal fit zijn dan mag ze voorzichtig weer aan de buitentemperatuur wennen, zodat ze wanneer ze er klaar voor is weer naar haar buitenhokje kan.

Erg attent van de DA om nog even te bellen!