Verwaarlozing en/of mishandeling van dieren in NL

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie van de straffen als het gaat om dieren verwaarlozing/mishandeling?

Nederland doet er voldoende aan. Houden zo, niks meer of minder aan doen.
1 (1%)
Ik hou me er niet zoveel mee bezig, het zal wel goed zijn.
3 (4%)
Belachelijk gewoon! Maar we kunnen niet meer doen...
4 (6%)
Het kan zo niet langer, het moet echt veranderd worden!
55 (87%)

Totaal aantal stemmen: 63

Rosborstel

Verwaarlozing en/of mishandeling van dieren in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:10

Vaak kijk ik op Animal Planet naar programma's waarin dieren worden gered door bijvoorbeeld de SPCA. De eigenaars worden terecht goed gestraft. Maar waarom kan dit wel het buitenland maar niet in Nederland?
Ik vind de wetgeving van Nederland op gebied van verwaarlozing en/of mishandeling van dieren niet voldoende (en hiermee bedoel ik; SLECHT!). Wanneer komt de Dierenbescherming in actie? Juist, wanneer het (net niet) te laat is... dus als er een paard super mager is en elk moment dood kan gaan. Dit vind ik echt erg..
Zo ken ik twee pony's die eerst van 'ons' waren. Ze werden gekocht door een meisje die eerst een van 'ons' was (ons = een groepje meiden die een aantal pony's verzorgen) Zij rijdt hooguit een jaar, kreeg les door een van ons (dus rijdt nog niet eens op een manege) en de ouders weten totaal niks ervan. Die winter (1e winter) heeft een vriendin van mij die pony's bij moeten voeren. In de zomer stond er gras (ong een halve meter hoog!) in de winter geen sprietje. Mijn vriendin gaf ze water, hooi en brokken. Er kon geen dankjewel van af, terwijl mijn vriendin zelf heeft betaald voor het voer en daar nog steeds geen cent van terug gekregen heeft. Hoefsmid en wormenkuur (wat de pony's eerst wel kregen) kregen ze van hun eigenaresse niet.
Blij dat het gras weer een beetje begon te groeien, maar mijn vriendin stopte er mee; ruzie, bedreigingen, ondankbaarheid was groot! Alles wat zij voor die pony's heeft gedaan..
De winter volgde weer (2e winter). De pony's hadden een ander verzorgstertje (zodat de eigenaars niet veel hoefde te doen) Dat jaar heeft zij ze bijgevoerd. Uiteindelijk, winter 3, heeft de buurt ervoor gezorgd. Talloze brieven en telefoontjes naar de gemeente en dierenbescherming maar er wordt niks gedaan... Makkelijk excuus; ze worden toch verzorgd?! Ja natuurlijk, wie laat er nou 2 pony's zo maar aan hun lot over!
De manen kort geknipt, staarten net over de billen, grote plekken van het schuren en wondjes op de benen omdat er ijzerdraad om heeft gezeten.
Gelukkig heeft mijn vriendin, een paar weken geleden, die twee pony's van haar ouders gekregen. Eind goed al goed!

Maar dit is nog maar een topje van de ijsberg (een verhaal dat WEL goed afgelopen is). Moet je nagaan dat er paarden en pony's zijn, zonder eten, zonder water... Paarden en pony's met pijn, uitgehongerd en/of uitgedroogd. En wat doet de regering er aan? Hooguit een dierverbod!
Dan denk ik; kom op mensen, wordt wakker! Waarom kunnen die straffen niet hoger worden? Waarom wordt er niet meer gedaan, zoals bijv de SPCA doet...? Ik vind dat Nederland meer moet doen voor de dieren, laat ze niet meer lijden en er moet meer actie ondernomen worden.

Wat vinden jullie? (mocht je ook een verhaal kennen van dieren verwaarlozing/mishandeling dan kun je het hier ook bij zetten)

Tigra_

Re: Verwaarlozing en/of mishandeling van dieren in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:27

Tja van mij mogen ze het drastisch aanpassen. Maarja in nederland zijn we gewoon niet streng genoeg niet tegen dierenmishandelaren maar net zo goed tegen alle andere soorten misdrijven.

Betwijfel of dat ooit gaat veranderen zit er voorlopig nog niet in. Nederland is gewoon veel te soft.
Gewoon een hele grote geld boete + een fikse werkstraf en bij hele erge mishandeling dan maar een paar maanden de cel in.

Tja een verbod op het houden van dieren geloof ik niet in. Hoe willen ze dat nu gaan controleren. Nederland kennende zullen ze een waarschuwing krijgen en voor de rest kunnen ze gewoon weer lekker verder gaan.
Wat doen we eraan? Tja niets de regering luistert toch alleen maar naar zichzelf. Dusja

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:09

Waarom in Engeland, Zuid-Afrika en de VS dan wel?
Waarom in Nederland niet...?

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:54

Ik ben het helemaal met je eens dat het in Nederland moet veranderen.

De straffen voor verwaarlozing of mishandeling moeten verzwaard worden.

En net als wat monica zegt Nederland is veel te soft.Als je iemand vermoord krijg je een paar jaar gevangenis straf opgelegd en that's it.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:17

Ik heb gestemd op: ''Het kan zo niet langer,het moet echt veranderd worden!''. Ik vind de straffen op dieren/paardenmishandeling gewoonweg zo...Zwakjes!
Celstraf (minimaal 6 maanden)verdienen die mensen!Geen een of andere boete van €50,-! :(

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:56

Laten we dan maar niet SBB als voobeeld nemen, die hebben zo hun eigen 'natuurlijke' gedachten.

Ik stam uit de tijd dat er helemaal geen wet voor dieren was. Daar is toen binnen het Korps Rijkspolitie wel de aandacht voor gevraagd vanwege de extreme excessen. Er zijn toen twee wetten gekomen, jaren '80. Voor zover ik weet onveranderd;

1. Het onthouden van de nodige verzoriging
2. Het onnodig toebrengen van letsel

De invulling daarvan is lastiger, NL is erg aardig voor elkaar. Bijna niemand durft zijn klep open te trekken uit angst om de ander te kwetsen. DA zegt ik weet van niks, DB zegt we kunnen heel weinig en ik en nog een boel mensen zeggen BEN JE MAL !
Daar moet je wat van zeggen.

Maar meestal wordt dat gezien als lastig. Den aan Greenpeace, waar ligt de aandacht, op hun acties. Of ze het goed of niet goed doen. Waar zou de aandacht heen moeten gaan naar de daders van dierenleed.

Maar ik geef niet op...

U2andI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:48

zulke extreme gevallen als je op animal planet ziet ben ik hier in NL nog nooit tegen gekomen, maar ze mogen van mij wel strenger zijn als er wel wat is, bij ons in de buurt staan 4 paarden waarvan 1 ontzettend mager is, ze staan nu op een heel klein kaal stukje gras, krijgen geen krachtvoer of goede verzorgen verder (lees dierenarts, tandarts of hoefsmid) wij de dieren bescherming gebeld, gaan ze er niks aan doen! belachelijk gewoon...

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:52

Ben ik helemaal mee eens.
In Nederland mag wel harder opgetreden worden bij dierenmishandeling.

Mvg Juanita.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:15

helaas, wat je op animal planet kunt zien KOMT HIER OOK VOOR!!!!!
mijn dochter, da, is vanmiddag opgeroepen door de aid om dieren te onderzoeken die zwaar verwaarloosd zijn.

het meest trieste in het hele verhaal (wat ik verder niet vertel) is, dat de persoon in kwestie steeds opnieuw andere dieren in zijn bezit heeft. telkens worden ze weer meegenomen, maar het is onmogelijk bij wet om deze persoon het houden van dieren te verbieden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:44

Aangezien dit geen topic is over Omgang en Paarden Gedrag Ook al zijn de paarden in dit topic dan het lijdend voorwerp, het onderwerp is de Nederlandse wetgeving, daarom is dit dus geen OPG topic.

OPG-->LZP

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:49

nederland loopt met zoveel dingen achter.
het word tijd dat er veel dingen gaan veranderen.
en heel veel straffen zijn in vergelijking met de EU echt veel te laag.
kijk ook maar naar de straffen van minderjarige crimineeltjes.
helaas lijden de dieren er in DIT geval onder.
en dat is triest heel triest.

ik schaam me ervoor dat ik in NL woon en een nederlander ben.

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:56

ik heb gestemd dat het zo niet meer kan en er iets veranderd moet worden..

In nederland zijn ze gewoon NIET streng genoeg. En dat is niet alleen op misdrijven met dieren maar overal mee.

@ U2andI : Wat je op animal planet ziet komt ook hier voor;) je ziet het alleen niet op tv of waar dan ook.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:04

Niet alleen het dierenrecht beter aanpakken, maar ook veroordeelde mensen voor andere zaken dan dierenmishandeling langer de cel in sturen. (voor moord krijg je soms maar 2-4 jaar ofzo?).

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:17

Ik denk dat je mijn mening kent na onze PB's :) Ik heb dus ook gestemd op dat het zo niet langer kan. Er zijn teveel honden, katten, paarden, konijnen noem maar op die GEEN bestaan hebben in Nederland. Mensen doen er te weinig aan, zetten ze in het bos en lopen weg... te erge dingen, waardoor ik de verhalen in dit topic niet wil lezen.

Maar wat KUNNEN wij eraan doen, behalve onze dieren een goed bestaan geven? Alleen de politiek en de mens zelf kan dit veranderen. Dus laten we bij onszelf beginnen, dat is al iets.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 15:33

Majo schreef:
Maar wat KUNNEN wij eraan doen, behalve onze dieren een goed bestaan geven? Alleen de politiek en de mens zelf kan dit veranderen. Dus laten we bij onszelf beginnen, dat is al iets.

Preciess!!

Alleen... heel misschien... zouden we iets kunnen doen?
Stel nou dat we met alle bokkers iets zouden kunnen organiseren ofzo, dat zou toch wel helemaal super zijn :D

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:48

Wat heb je in gedachten dan? Met HEEL Bokt naar Den Haag? ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:33

volgensmij zijn hier al meerdere topics over geweest.
Er komt toch in een dorp (weet de naam zo even niet meer) een soort van dierenpolitie om dat ook in NL uit te proberen?

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:37

Heb onlangs gehoord dat ze zoiets nu aan het opzetten zijn in NL. Capelle a/d IJssel is de eerste ''dierenpolitie'' die ok daadwerkelijk mensen de bak in kan laten draaien.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:41

Ik vind dat er in Nederland té weinig aan wordt gedaan.

Toen ik laatst de dierenbescherming belde, voor een afgezwakte zwaan, kwamen ze deze wel meteen halen.
Maar als je belt over verwaarloosde koeien oid, wordt er niks aan gedaan. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:23

Er wordt wel iets aan gedaan, maar er is veel waar je haast niets aan kunt doen.

Veel mensen zijn ook snel bang, raken in paniek als hun hond niet de oortjes plat legt en alles maar toelaat, maar gaat aangeven dat hij ergens niet van gediend is...... ze kennen de hondentaal ook niet, begrijpen niets van kalmerende signalen, vinden dat hun hond maar alles moet goedvinden en toelaten, en maken hem in feite geestelijk gewoon dood.
Imo zijn die honden ook neit "braaf" maar doodongelukkig, en willen wel, maar durven niet meer..... Weinig dieren die geestelijk zo mishandeld worden als honden.
En als die 'brave' hond oud wordt en zijn dingen neit meer zo kan doen, dan laten ze hem niet inslapen, maar rekken en slepen hem maar voort..... totdat de hond wanhopig is, en zijn plas maar in huis doet, hij wordt ouder, kan niet meer zo lang ophouden, maar ze hebben nooit naar hem geluisterd en doen dat nu ook niet...... uiteindelijk kan hij écht niet meer, en dan laten ze hem gaan.......

Ik vind dat gruwelijk triest, kan er echt ook boos om worden...... want niemand kan het aanpakken, het is dierenmishandeling imo maar neit te bewijzen......

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:31

Zeker moet het veel beter! Bij mij uit het dorp hadden 40 paarden gered kunnen worden, uiteindelijk hebben het er 5 overleefd!
Vroeger als penny meisjes kwamen er bij de 'oude' boer. Er stond 1 hengst binnen ik de drek, en een uitloopje. En paarden op de wei waar nooit een hoefsmit, da oid bij kwam. De kudde bleef nog aardig beperkt totdat er een hengst bij in is gekomen en er meerdere veulens kwamen. Zo vaak de dierenbescherming gebeld maar de boer verstopte zich gewoon en weg waren ze weer.

Totdat ik later bij stage hoorden dat er familie was geweest die hem haddne opgebeld wat ze moesten doen. Dode schapen, dode veulens, paarden ziek. Hij heeft er nog twee naar de kliniek gebracht die helaas bij het uitladen overleden.
Zo erg al deze paarden hadden gered kunnen worden!! De dierenbescherming heeft hier duidelijk heel erg te kort aan gedaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:41

Ik denk dat als je de beestjes ziet op onze site dat je dan zal zeggen; dat het zo niet langer kan,dat het veranderd moet worden.Deze pony's komen allemaal gewoon uit ons eigen land!
Ik dacht nu de Partij v.d. Dieren in de kamer zit zal er wel wat gaan veranderen,maar niet dus.Nog niet.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:51

Caroline1985 schreef:
Heb onlangs gehoord dat ze zoiets nu aan het opzetten zijn in NL. Capelle a/d IJssel is de eerste ''dierenpolitie'' die ok daadwerkelijk mensen de bak in kan laten draaien.

Hoe gaan ze dat doen dan, als er wettelijk niets veranderd?? Dan kun je ze wel aanspreken, maar daar blijft 't dan toch bij.... De straffen veranderen niet als er wettelijk niets veranderd, ondanks zo'n nieuwe instantie. Erg jammer, want vind het wél een geweldig initiatief.

Vind sowieso de Nederlandse strafmaat belachelijk, voor onrecht tegen mensen én dieren.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:07

ik hoorde toevallig op de radio van de week dat er (weet even niet meer waar in nederland) ook een proef komt met soortje van dierenpolitie. Dus er wordt degelijk wel wat gedaan momenteel om dit leed op te sporen en iets mee te gaan doen.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:09

Nou dan hoop ik dat dat gaat werken, op dit moment is het echt niks :n