Kippen houden in tuin? Hoe en wat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Kippen houden in tuin? Hoe en wat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:59

Hoi,

mijn man heeft al een tijd het idee in zijn hoofd gestoken om 2 kippetjes in de tuin te zetten :D Verse eitjes en minder groenteafval (vooral in de zomer) is wel aantrekkelijk.

Ik vind het geen slecht idee, maar wil er wel eerst wat over horen voor we ze in huis halen.

Ik vind vooral witte kipjes leuk :D En de plaats is ook niet het probleem.

Maar waarop moeten we zeker letten? Wat moeten we zeker weten? Is het handig/leuk om zo'n tokkende tantes aan huis te hebben?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:03

Ze woelen je hele tuin om, als je ze los door de tuin laat lopen.
Geef ze niet te veel zetmeel producten zoals aardappels en brood, want dan gaan ze van de leg.
Kippen eten niet alle groente en fruit. Tenminste die van mij lusten lang niet alles. Plus dat je ze als nog moet bijvoeren met een goede legkorrel. En natuurlijk kippengrit. Anders krijg je windeieren.
Laatst bijgewerkt door _janet_ op 17-01-10 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

piffgek

Re: Kippen houden in tuin? Hoe en wat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:07

precies. Je zou de voeding goed moeten opzoeken en zorgen dat de kippen kunnen loslopen. Ik had zelf een kip die de tuin goed in takt liet maar je moet er wel rekening mee houden dat wat er in gaat er ook aan de achterkant weer uitkomt op de grond :+

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:09

Als je een mooi tuintje wil overhouden: niet doen. Kippen woelen inderdaad alles om. Wij hebben sinds deze zomer 3kippen in stuk van onze wei, waar het gras in augustus nog minstens 15cm hoog stond. Stuk is relatief groot voor 3 kippen (is zeker 15x5meter buiten, met binnen een 'stal' van 3x3), maar is nu ondertussen één grote zandbak geworden (met putten, grachten, gaten en bergjes).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:09

Het is niet zo dat ze op een beperkt stuk kunnen lopen? Anders vrees ik dat er snel kipfilet op het menu staat met 2 honden :+

Dat ze bijgevoerd moeten worden ben ik me zeker van bewust :j

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:10

Onze kipjes eten in principe alles, echt kliko's zijn het. Maar als je eieren wilt moet je ze beperkt groenvoer geven, ook kunnen ze erg mager worden als ze te veel groenvoer krijgen.

Ik vind ze supergezellig, leuke beestjes zijn het, ik kan me altijd prima vermaken door alleen maar naar ze te kijken. Ze zien er altijd zo gezellig uit zoals ze al tokkend aan het rondscharrelen zijn :+:

Wij hebben ze in een grote ren, ik wil ze liever niet los door de tuin hebben.

_janet_

Inderdaad tantjeuh Mijn kippe hadden een ren van 20 bij 3. Met gras en struikjes. Het gras was na 2 maanden verdwenen en de struikjes waren kaal van onderen.

beestenfreak

idd wel bijvoeren met legkorrels en grid, ik vind het erg gezellig :) maar als je in de zomer buiten ontbijt moet je wel op je brood letten :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:13

Ik zou ze dus niet los door mijn tuin willen, anders zijn ze heel snel gepluimd... Ik dacht aan een stuk van 7m op 1.5m (kot niet bijgerekend). Veel meer wil ik er niet aan kwijt, aangezien ik echt wel blij ben met mijn tuintje :')

Het is ook echt weer een idee van manlief :+ Hij heeft vroeger altijd kippen gehad en dat wou hij nog wel eens :')

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:45

7 x 1.5 m is een aardig oppervlak. Met die kleine kippen moet je er wel aan denken dat die redelijk goed kunnen vliegen/fladderen en je dus wel een overdekte (met gaas) ren moet maken anders lopen ze alsnog vaak in je tuin.

Een nachthok waar ze tochtvrij op stok kunnen is een vereiste. Voor elke kip eigenlijk wel.

En als je ze echt voor de eieren wil houden, hou er dan rekening mee dat de kleine krielkip rassen gemiddeld eens in de 2 dagen een ei leggen, met enige variatie daarin maar dus niet elke dag.
Als je het echt voor de eieren doet is het misschien slim om 1 of 2 kleine sierkipjes te nemen voor de leuk en 1 of 2 legkippen.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:16

Voorgaande post ga ik zeer zeker in mee. Goede eisen voor het hok!

Ik vind 2 kippen trouwens wel wat weinig. Denk er ook aan dat ze niet het hele jaar door leggen. Als je situatie het toe laat, geen buren die daar moeite mee hebben, zou ik wellicht een haan overwegen. Die kan echt zorgen voor rust in de tent als de dames onderling ruzie hebben. Onze macho gaat er dan altijd tussen staan, hij is onmisbaar! Maargoed, wij hebben dan ook wel 10 hennen. Ik zeg niet dat een haan onmisbaar is hoor, maar het kan handig zij en heel leuk :) Schattig om te zien hoe hij zijn hennetjes ook echt voer aanwijst en aangeeft via de snavel.

Maar denk in ieder geval eraan dat ze veel ruimte nodig hebben en ook echt een tochtvrij gedeelte nodig hebben waar ze overdekt kunnen zitten.
Tip van voorgaand persoon van sierkippen icm leghennen is ook erg slim :) én eieren én mooie kippetjes erbij!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:05

Ik heb hier ook 2 hennen in de tuin zitten.
Ik heb alleen voor een groot ras gekozen zodat ik het hok niet hoefde te overdekken want grotte rassen zoals de bramha kunnen niet vliegen of hoog springen.
Het gaas is hier ongeveer 1.20 hoog en zijn er nog nooit overheen gekomen.

Waar je alleen met een grootras voor moet opletten is dat je grote zitstokken gebruikt anders kunnen ze met de poten geen goede houvast krijgen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 20:10

het is me niet echt om de eieren te doen, als ze af en toe eentje leggen is dat leuk, maar elke dag hoeft absoluut ook niet hoor :D

De buren gaan akkoord met kippen, maar niet met een haan. Achter ons woont een boer en die had ook een haan, hij heeft hem moeten wegdoen wegens overlast.

Wat is een klein-gemiddelde kip dat toch af en toe een ei legt?

Mijn man zei als oplossing voor het fladderen/vliegen om de vleugels te laten knippen zoals bij vogels, maar is dat wel diervriendelijk?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:00

Vleugels knippen hebben ze niet veel hinder aan, behalve dan dat vliegen niet meer lukt, maar dat moet je dan aan 1 kant doen, anders zijn ze alsnog in evenwicht en de eerste keer je voor laten doen door iemand die weet wat hij doet zodat je niet in het leven van een veer knipt en wel pijn veroorzaakt.
Maar dan nog, met een geknipte vleugel kan een krielkip zeer hardnekkig zijn en al fladderend tegen het gaas oplopen zeg maar en als dat dan niet echt hoog is, komen ze anderhalve meter makkelijk over.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:38

Een gezellige kip om te hebben zijn wel Wyandotte krielkippen. Ze zijn iets groter dan bijvoorbeeld de Hollandse Kriel, maar het zijn wel middel kleine kippen. Nadeel van dit ras (is zeer persoonlijk hoor) is dat ze snel broeds worden en dat dan ook een tijd blijven. Weet niet of dat aan onze kippen/huisvesting ligt, maar we halen altijd elke dag de eieren weg en alsnog hebben we één hen die soms wel 5 weken lang broeds blijft :S
We hebben ook Hollandse Krielen, zijn vooral leuk als je ze jong koopt. Ze zijn vrij brutaal en makkelijk mak te maken op jonge leeftijd. De Wyandottes kregen we ook nog gemakkelijk mak wanneer ze wat ouder waren (en dus niet jong gekregen), dat was bij de Hollandse die we op latere leeftijd hebben gehad een stuk moeilijker.

Verder weet ik niet heel veel van kippenrassen. Een boek waar veel uitleg in staat en in de meeste bibliotheken te leen: de Kippen encyclopedie van Ester Verhoef. Dit is de nieuwste versie: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html Staan heel wat nuttige tips in, ook voor de 'ervaren' kippenhouder.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:41

Ik heb toevallig een kippenencyclopedie en daar staat in dat kipjes die bevederde pootjes hebben de tuin veel minder omwoelen.
Sabelpootjes bijvoorbeeld, een sterk ras en het zijn krieltjes. Dus niet zo groot.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:03

HBVisser schreef:
Ik heb toevallig een kippenencyclopedie en daar staat in dat kipjes die bevederde pootjes hebben de tuin veel minder omwoelen.
Sabelpootjes bijvoorbeeld, een sterk ras en het zijn krieltjes. Dus niet zo groot.

Dan mag je tegen mijn kippen eens zeggen dat ze geen grote gaten horen te graven door de bevederde poten.

Maar kijk eens op internet welk ras je aanspreekt.
Ik vind verschillende rassen mooi.
Hollandse blauwe
Orpinctons
Barnevelders
Lakenvelders
Bramha's en die heb ik hier ook zitten een zwarte en een blauwe vind ze echt geweldig.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:17

Een wyandotte vind ik echt een gezellig kipje, die van ons waren vrij snel mak en echt knuffelkippen gewoon hihi Ook niet zo vliegerig als onze krielen. Echt gezellige teutebellen. Weet niet hoe ze zijn in een hok maar volgens mij komen ze niet snel over een hekje, onze liepen altijd los over het hele erf. (en nachthok dat overdag open stond en 's nachts dicht)
En verder is de rest al wel aardig gezegd in het topic :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:32

Ik heb 2 Chabo krulveer krielen. Er leuke kippen, erg mak en ze zijn er erg leuk uit. Anders dan anders.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:58

die hollandse krielen vind ik wel hele mooie kippen zeg! En barnevelders zeggen me ook wel wat. Vleugels laten knippen zou ik sowieso door de dierenarts willen laten doen, daar begin ik zelf niet aan :D

Maar als we ons genoeg geïnformeerd hebben en we zouden er dus mee doorgaan, waar koop je zo'n beestjes?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:01

HBVisser schreef:

Klopt niet :)
Ik had Sabelpootjes en en Cochin kriel. En bij mij was de hele grote ren van 20 bij 3 zo omgewoeld :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:10

Ik zal de auteurs een briefje sturen! Oplichters!!! :D

Even on-topic: Kippen kan je kopen bij kwekers.
Als je naar een pluimveetentoonstelling gaat kan je zien welke kippen je aanspreken en je kan de kwekers vragen naar rastypische eigenschappen. (BV sabelpoten die niet spitten)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:25

Waar je goed op moet letten is bloedluis.
Haal maar alvast wat poeder ertegen in huis (te koop bij Boerenbond). Dat strooi je preventief na elke schoonmaakbeurt in het hok onder de legstok en alle hoeken.
Ik heb er elk jaar wel last van.
Ik heb nu 2 grote bruine legkippen, 1 kriel Orpingtonhen en -haan.
De legkippen hebben de 1e 2 jaar heel goed gelegd, maar nu leggen ze dus helemaal niet meer sinds 3/4 jaar. Alsof ze zich kapot gelegd hebben. De krielkip heeft net voor de sneeuw een eitje of 10 gelegd en toen was het weer afgelopen.
Mijn kippen lusten ook niet alles. Dat merk ik nu duidelijk, nu ik ze in de paardenstal heb opgesloten.
Het blijkt dat de kraaien voorheen dus alles opvraten en niet de kippen :P .

Je kunt op Marktplaats vaak in de buurt bij particulieren ook aan kippen komen. Alleen moet je ze dan rond de 20 weken nemen, dan zie je tenminste of het een haan is of niet.
Ik als leek liet me afgelopen jaar dus 1 kriel orpingtonhaan aansmeren, terwijl ik 2 kippen had gevraagd. Ze waren pas 6 weken oud toen ik ze kreeg. Het heeft zeker nog 10 weken geduurd eer dat ik duidelijk zag dat er 1 haan bijzat.

Met maar 2 kippen heb je maar een klein hokje nodig. Zoiets wat ik heb, van ca. 1m2 met leghokje eraan.
In dit hok passen max. 4 kippen. Wordt echt alleen als nachthok gebruikt. Alleen nu in de winter met sneeuw, bleven ze de hele dag met zijn vieren in die vierkante meter zitten. Vandaar dat we het hok een paardenstal in gesleept hebben, dan konden ze overdag tenminste in de stal rondscharrelen.
Jaja, zo blijf je wel bezig om het je diertjes zo aangenaam mogelijk te maken.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:33

Orchid schreef:
Een wyandotte vind ik echt een gezellig kipje, die van ons waren vrij snel mak en echt knuffelkippen gewoon hihi Ook niet zo vliegerig als onze krielen. Echt gezellige teutebellen. Weet niet hoe ze zijn in een hok maar volgens mij komen ze niet snel over een hekje, onze liepen altijd los over het hele erf. (en nachthok dat overdag open stond en 's nachts dicht)
En verder is de rest al wel aardig gezegd in het topic :)

Dikgedrukt = inderdaad ook heel herkenbaar.

@ardo_iggy: natuurlijk is niet alles wat in het boek van toepassing op alle dieren, maar er staan zeker wel nuttige tips in. Vooral wat betreft de algemene verzorging, verschillende soorten voeder, overzicht van de rassen en eventuele aandoeningen en een simpele behandeling.

Kippen kun je inderdaad kopen bij kwekers, maar daar hebben wij zelf slechte ervaringen mee (bij andere mensen). Als je niet weet waar je op moet letten en je treft de verkeerde, dan moet je heel veel geld neerleggen voor kippen die wat mankeren. De mooiste kippen houden ze zelf. Als je gaat voor raskippen kun je het beste contact opnemen met een rasvereniging (eenvoudig op te zoeken via internet, of een boek), zij kunnen je dan doorverwijzen naar fokkers van dit ras in de buurt. Dit is vaak betrouwbaarder :)
(Net als dat je erkende fokkers van paardenrassen ook goed kunt vinden via stamboeken.)
Marktplaats zou ik niet voor gaan, vaak kom je hier overjarige kippen tegen (die zijn ouder dan een jaar en dan zie je niet echt meer hoe oud een kip is, voor hetzelfde geldt krijg je een 6-jarige die niet meer legt ofzo) die ook wel vaak kalkpoten hebben.

Inderdaad moet je goed letten op bloedluis, jemig wat een gedoe is dat! Daar heb ik twee jaar geleden nog de hele stal voor afgebroken, ontsmet en geverfd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:17

oh leuk topic dit,ik wil ook kipjes,mijn varkentje skrijgen een ander hok,dus het oude al afgezette varkenshok is leeg...

daar staat een geisoleerd honden slaaphok in,zou ik dan met een stok erin bv als slaaphok kunnen gebruiken voor kipjes??

en grid,is dat ook voer,kan je dat overal krijgen??