Update: Kat drinkt nogsteeds veel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LYSANNO

Update: Kat drinkt nogsteeds veel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:19

Hee ik heb laatst een topic geopent over een kat die veel drinkt.
Ik had niet wat ergs in mijn hoofd, dus ik hield het gewoon in de gaten. Nu een update,
hij drinkt nogsteeds erg veel en erg snel. We hebben nu ook rode urine gezien in zijn kattenbak.

Wat kan dit zijn? dierenartsbezoek?

Erna_

Re: Update: Kat drinkt nogsteeds veel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:29

Bloed in de urine is nooit goed. Dierenartsbezoek lijkt me wel wenselijk in dit geval.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:42

Blaasgruis is dat toch?

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:08

Klinkt als een blaasontsteking wat is doorgeslagen misschien wel naar nierbekontsteking!!dus morgen direkt naar de DA
Veel drinken en nu bloed is niet goed!!

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 16:36

Dinsdag gaat ie naar de dierenarts. Eerst urine dr heen en dan hij zelf als dat nodig is.

Blaasontsteking dacht ik ook. juist omdat het koud is komt 't vaker voor geloof ik..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:08

waarom dinsdag pas? ik zou morgen al gelijk gaan, bloed in urine is nooit goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:50

Als het gruis is, kan de kat er dood aan gaan als je er niet op tijd bij bent en bij katers gaat dat nog weer sneller als bij poezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:24

Mindim schreef:
Als het gruis is, kan de kat er dood aan gaan als je er niet op tijd bij bent en bij katers gaat dat nog weer sneller als bij poezen.

Precies....Kennis van mij heeft een kat hier aan verloren. Kater wilde niet buitenplassen vanwege de sneeuw, plaste bloed, naar de DA gegaan ( Te laat) 5 dagen later is hij alsnog egstorven.
Dus als ik jou was zou ik er vanmiddag nog heengaan grote kans dat er een stenen dwars zitten.
Dat drinken kunnen nierfalen betekenen of hoge koorts door de ontsteking.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:38

Ja, we wachten dat die plast. We doen het morgen omdat maandag hier echt te druk is, en we ook het urine nodig hebben wat we nog niet hebben. Mijn vorige kat had het ook gehad, dus ik weet zo ongeveer wel wat het is.

hij oogt op en top fit. alleen bloed in de urine en veel drinken. Als het blaasgruis is dan is het juist toch goed dat ie zoveel drinkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:46

Nee blaasgruis heeft niets met veel drinken te maken, dat zijn de nieren.
Blaasgruis zijn stenen in de blaas tgv van het voer.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:49

Het is een kater?
Zo ja, hou dan goed in de gaten of hij nog wel kan plassen. Als hij blaasgruis vormt in de blaas dan kan dat gaan samenklonteren tot een steentje. Dit steentje kan vastlopen in de plasbuis, waarna er geen urine meer doorheen kan. Dit is een spoedgeval. De druk in de blaas wordt steeds groter en daarna op de nieren. Als dit te lang duurt dan gaan z'n nieren eraan "kapot" (dit gebeurd eerder dan dat de blaas scheurt). Dus als er geen urine meer komt of alleen druppelsgewijs, kat zit steeds op de bak, is vaak eerst onrustig later sloom, zit klagelijk te miauwen. Dan niet meer wachten maar meteen met hem naar je dierenarts! Hij/zij moet namelijk het steentje uit de plasbuis vandaan zien te krijgen zodat de urine eruit kan.

Als het een poes is is het minder risicovol igv blaasgruis. Bij een poes is de kans dat een steentje vastloopt in de plasbuis klein. Haar plasbuis is namelijk veel wijder en veel korter.
Laatst bijgewerkt door sjappe op 18-01-10 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:56

dierenarts kan ook nog ter plekke urine afnemen, is alleen niet zo prettig voor kat.... ik zou dus niet wachten tot hij heeft geplast en je urine hebt kunnen opvangen.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:57

Veel drinken is niet een symptoom wat je bij blaasgruis verwacht. Wel bij een slechte nierfunctie (kan ook bloed in de urine verklaren) of bijvoorbeeld suikerziekte.

NB: Je hebt ook katten die uit gewoonte drinken, het is dan ahw gedragsprobleem. Je kunt hier echter pas aan denken als je lichamelijke oorzaken uit hebt laten sluiten door een dierenarts.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:05

sjappe schreef:
Veel drinken is niet een symptoom wat je bij blaasgruis verwacht. Wel bij een slechte nierfunctie (kan ook bloed in de urine verklaren) of bijvoorbeeld suikerziekte.

Wilde ik ook net schrijven. Neem je kat mee en laat een bloedje trekken want de kans op iets met de nieren of diabetes is groot.
Hij is de eetlust, gewicht en leeftijd?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:23

kan ook suiker zijn
ka van mijn zus had dezelfde symptomen

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:26

pu/pd gebeurd vaak hoor,gewoon ff naar dierenarts gaan, vergeet geen urine mee te nemen en een pinpasje als er evt nog bloedoz gedaan moet worden

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:02

Quicky is gister naar de dierenarts op 't laatste moment geweest, alleen hij vond het prikje niet zo prettig. 4 man om 'm heen.. En het prikje is dus niet geweest. En ze zeiden dat we vandaag weer moeten komen dan krijgt ie even zo'n middel dat ie ff in slaap blijft. Nu is ie vanaf 1uur er heen gebracht en 5 uur mogen we 'm weer ophalen.. Dus, de heledag niks nuttigs gedaan op school (en nu trouwens ook niet) concentreren wil nu moeilijk. Wat kan wachten toch lang duren. Ik hoop dat het allemaal goed gaat strax met 'm.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:03

*gaat duimen voor poezel*

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:06

fransje23 schreef:
sjappe schreef:

Wilde ik ook net schrijven. Neem je kat mee en laat een bloedje trekken want de kans op iets met de nieren of diabetes is groot.
Hij is de eetlust, gewicht en leeftijd?

Eetlust gewoon normaal. Gewicht ook normaal. Koorts hebben ze gister gedaan en dat was ook normaal. Hij is 8 jaar.

Dank Cissy!

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:47

Ben erg benieuwd en duim voor jullie :(:)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:03

Gaby12@ Dankje!
Ik ben nu weer terug met een suffe kat
de uitslag bellen ze later voor. Ah arm beestje hij loopt helemaal dronken, door een roesje ofzo.. (kameringsmiddel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:04

Onbegrijpelijk dat ze geen eens een injectie konden geven zonder verdoving zegt wel weer wat over de DA hoor.....
Hoop dat je uitslag meevalt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:16

ik denk eerder dat ze met een prikje bedoeld heeft dat er urine moest worden afgenomen? een verdoving is nl ook vaak een prikje....
of heb je plasje afgeleverd in potje?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:45

Het kan ook dat ze bedoeld dat het bloedprikken niet lukte.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 22:25

Het prikken lukte idd niet. Dat deden ze in de hals.

We hebben net te horen gekregen dat hij blaasontsteking heeft en dus medicijnen daarvoor krijgt en waarschijnlijk suikerziekte. Alleen áls die suikerziekte heeft dan moet ie om een tijd naar de dokter, en hij is daar echt behoorlijk tegen.. En die mvr vond het ook niet verstandig. Tja, maar nu? Morgen gaan we er nog ff heen, urine als nog geven en krijgen we zo'n gids over (en natuurlijk medicijnen voor blaasontsteking)