Welke melk aan kat geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxJacqyxx

Welke melk aan kat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 10:48

Hallo allemaal!

Welke melk kan je je kat het beste geven om te laten laxeren?

De meeste zullen waarschijnlijk zeggen: je moet geen melk geven maar ik heb het probleem dat mijn "nierdieetkat" verstopt zit. Ik ben gisteren al bij de DA geweest en heb laxeermiddel meegekregen, maar dat gaat meestal pas na 48 uur werken. Sinds gisteren wil meneer dus ook niet eten.

Ik heb vanochtend de DA gesproken, en ik kan hem ook melk geven omdat dat laxerend schijnt te werken. Nu weet ik wel dat ik hem absoluut GEEN volle melk moet geven (hebben we b.t.w. ook niet in huis) maar is halfvolle melk wel goed of is magere melk beter?

Alvast bedankt voor de reacties!

Laika

Re: Welke melk aan kat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:52

Naar mijn idee maakt het niets uit welke melk je geeft. Het gaat om de lactose die erin zit. Ik zou er in ieder geval niet TE veel van geven.
Heb er wel een vraag bij. Waarom absoluut geen volle melk?

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:54

Zou een clisma zoals Microlax in dit geval niet beter helpen? Mijn kat heeft toen ze klein was weleens verstopt gezeten en dan hielp dat ook beter dan een laxeermiddel.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:02

Laika schreef:
Naar mijn idee maakt het niets uit welke melk je geeft. Het gaat om de lactose die erin zit. Ik zou er in ieder geval niet TE veel van geven.
Heb er wel een vraag bij. Waarom absoluut geen volle melk?

Hm, dat is mij eigenlijk altijd verteld dat je geen volle melk mag geven..... Misschien is dit inmiddels achterhaald? :roll: :roll: :roll:

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:03

eveline_B schreef:
Zou een clisma zoals Microlax in dit geval niet beter helpen? Mijn kat heeft toen ze klein was weleens verstopt gezeten en dan hielp dat ook beter dan een laxeermiddel.

De DA had het erover dat allemaal harde klonten voelde, en als het laxeermiddel niet zou werken zou hij onder narcose moeten om de harde klonten "eruit te masseren"? :?

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:04

zalmolie of laxatract

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:08

Volle melk is net zo slecht voor een kat als halfvolle of magere melk. Dit allemaal vanwege de melksuikers die erin zitten (lactose) ze kunnen er dus van aan de diarree :D Maar dat is in dit geval juist de bedoeling, dus het mag allemaal gegeven worden hoor! Zelfs ongeslagen room mag je geven. Maar overdoe het dus niet! Ook olie van sardientjes kun je geven, maar ook hier weer: niet teveel!

Ik vraag me alleen af of je die harde stukjes er ook weer zachter mee zult krijgen?

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:13

het is verstandiger om helemaal geen melk te geven aan een kat hoor hij kan er darmproblemen van krijgen en aan de diaree raken wat je wel kan doen als hij echt gek is op melk

is een beetje brinta aanmaken zo is het tog wat steviger voor de maag en kleinere kans op diaree

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:15

ik kreeg glycerine mee van de da om een kat met obstipatie te helpen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:16

misschien kan je catmilk van wiskas geven, dat is speciaal voor katten.
staat meestal wel bij de kattenvoer in de buurt in de winkel.
of zou dat zodanig aangepast zijn voor katten dat het al niet meer de werking heeft die jij zoekt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:18

Of aanlengen met wat water?
Diarree is in dit geval denk ik wenselijk dus hoe erger het effect hoe beter ;) :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:20

Is hij geen melk gewend? Onze katten krijgen elke dag magere melk, maar reageren er niet gevoelig op. Als jouw kat geen melk gewend is, dan zal halfvolle (of misschien zelfs magere) vast al wel voldoen.

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:22

Samirah22 schreef:
het is verstandiger om helemaal geen melk te geven aan een kat hoor hij kan er darmproblemen van krijgen en aan de diaree raken wat je wel kan doen als hij echt gek is op melk

is een beetje brinta aanmaken zo is het tog wat steviger voor de maag en kleinere kans op diaree

Het is geloof ik juist de bedoeling dat de kat aan de diaree komt }:0

Ik dacht eerst zelf ook aan kattenmelk maar aangezien katten lactose intolerant zijn zal de kattenmelk daar wel op aangepast zijn en zullen ze er waarschijnlijk geen diaree van krijgen.

Veel succes ermee, hopelijk voelt je poezebeest zich snel beter!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:37

Ik had altijd begrepen dat diarree icm verstopping niet goed is.
Dit omdat de diarree langs de proppen ontlasting gaat en de bestaande
verstopping hierdoor niet opgelost wordt. Alhoewel de kat niet eet.
Helaas heb ik niet echt een oplossing. Ik ken meerdere katten die eens
in de zoveel tijd leeggehaald moeten worden ivm verstopping.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:54

Chichiba schreef:
Ik had altijd begrepen dat diarree icm verstopping niet goed is.
Dit omdat de diarree langs de proppen ontlasting gaat en de bestaande
verstopping hierdoor niet opgelost wordt.

Hier dacht ik dus ook aan. En wat te denken als de diarree niet langs de verstopping kan?
Dan ben je nog veel verder van huis vrees ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:57

Ik hoorde dat áls je een kat melk wil geven dat je dan koffiemelk vermengd met een beetje water moet geven.Dat dat beter is dan gewone melk.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:59

melk is niet goed voor katten, ook de catmilk niet

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:59

Dank jullie wel voor al jullie reacties!

Helaas is het (nog) niet mogelijk om het met een clisma eruit te halen, omdat de drollen nog te ver zitten. Ik heb hem vanmiddag melk gegeven en weer laxeermiddel en nu dus maar hopen dat het snel los komt! Ik vond hem wel weer wat alerter dan vanochtend, dus misschien gebeurd er al iets. Ook heeft hij al iets gegeten, niet veel, maar toch.......

Ik heb ook vette vis voor hem gehaald. Hopelijk smeert het allemaal de boel een beetje door!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:00

Ik zou eens een second opinion vragen aan een andere dierenarts.
Die harde klonten lossen niet zomaar op.

Wat wel helpt is in het bekje vloeibare paraffine , en via het poepertje de microlax.

Aanklooien met melk lijkt me niet de juiste optie.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:01

Mensen die hier opeens binnenvallen en de beginpost niet lezen of begrijpen:

De kat zit verstopt! Deze kat moet juist gelaxeerd worden!

Melk aan je kat geven is niet goed omdat het door de melksuikers, lactose, laxerend werkt waardoor je kat diarree kan krijgen.

Bij deze kat is dat juist de bedoeling!

Kattenmelk, als ook koffiemelk met water bevat deze melksuikers niet. Is dus voor elke kat goed, maar in dit geval dus niet.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:03

wonderolie...... poept ie zich binnen een dag leeg.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:11

Het laxeermiddel(oraal) zorgt ervoor dat de ontlasting wat zachter word en dus wat zakt en dan kan een clisma de rest doen.
Bij de mens werkt dit ook zo eerst van boven de boel zacht maken en dan van onderen de boel eruit.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:16

gohya schreef:
Ik hoorde dat áls je een kat melk wil geven dat je dan koffiemelk vermengd met een beetje water moet geven.Dat dat beter is dan gewone melk.

Dat heb ik idd ook al eens gelezen :j .

Als je alleen maar "gewone" melk (vol/halfvol/mager) in huis hebt zou ik het met water verdunnen (ong. 1/3 melk - 2/3 water).
*Edit: ook al is het de bedoeling dat de melk een laxerend effect moet hebben, zou ik voorzichtig aan met de verdunning beginnen. Je kan de hoeveelheid melk dan ook langzaamaan vermeerderen als je merkt dat de verhouding 35/65 niet voldoende is.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:42

gaby12 schreef:
Het laxeermiddel(oraal) zorgt ervoor dat de ontlasting wat zachter word en dus wat zakt en dan kan een clisma de rest doen.
Bij de mens werkt dit ook zo eerst van boven de boel zacht maken en dan van onderen de boel eruit.

Thanx voor de uitleg!

Als het van 't weekend niet komt ga ik zeker weer met hem naar de DA. Hij heeft zojuist ook een stukje haring gegeten, dus zijn eetlust krijgt hij gelukkig alweer een beetje terug. Je zou dan zeggen dat hij zich al iets minder beroerd voelt toch? Straks weer even laxeren, en dan maar duimen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:51

Hai !

Ook ik heb veel ervaring met nierpatienten, gelukkig nog nooit die verstopt waren. Ik snap de terughoudendheid om hem "leeg te masseren" vanwege de narcose, dat is heel erg belastend voor de nieren. Ik weet niet hoe "erg" zijn nieren zijn...maar enigzins voorkomen is beter dan straks een doodzieke kat hebben.

Wat ik zou doen is gewoon die halfvolle (of volle) melk geven (mocht de diarree te erg worden dan kun je altijd norrit geven) Laxatract werkt idd vrij traag. Een klysma, mocht het morgen niet over zijn zou ik toch wel geven, want als de drollen eenmaal los komen maakt het dat de kat wel een stuk makkelijker. Ik gaf die altijd zelf indien nodig, is ook geen belasting voor de nieren.

Ik heb wel ervaring met verstoppingen, enerzijds vanwegen een zwaar mishandelde kat ( gebroken bekken op meerdere plaatsen o.a. Amadee RIP) en een KK'tje (Kreupele kat, ook wel Seven genoemd :D ) deze katten kreeg/krijgen laxotract op dagelijkse basis.

Wist je trouwens dat laxatract soms ook wordt gebruikt om ureum in het bloed te verminderen ? Als je nierpatientje daar gevoelig voor is dan kan een dagelijkse dosis sowieso geen kwaad (komt ook niet in de nieren)

veel sterkte en wijsheid !