hoe een aquariumhobby uit de hand kan lopen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

hoe een aquariumhobby uit de hand kan lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 00:16

hey,

ik was 11 januarie op de aquariumverenging, en daar liep ik een grotere verslaving van mijn hobby op!
mijn aquariums; tetratec (60x30x30), een aqua 40 (36x36x36) en een juwel delta (70x70x70).

en wat ik nou verzon :Y)

ik ga een vijver aanleggen 8-)
op school heb ik dit geleerd, tuinen met vijvers ontwerpen, etc.
mijn vader gaat het uitwerken, en alles bestraten.
en uiteraard ga ikzelf proberen de vijver aan te leggen.

ik wil in de voortuin een vijver van ong 2x2,5 plaatsen met koikarpers erin.
deze gaan we zelf uitgraven en met zijl maken :D

vanavond ga ik beginnen (in bed :+ ) aan een paar ontwerpjes 8-)

iemand die ook een grote vijver heeft?
en wat heb je er voor'n vis in?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:23

wij hebben ook een grote vijver, met koi en goudvissen en sluierstaarten.
Afbeelding

_Tara_

Re: hoe een aquariumhobby uit de hand kan lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:36

Gaaf hoor! Moet zeggen dat ik een vijver zelf altijd, ondanks dat ik best een beetje vissenmaf ben, minder leuk vind. Je ziet de vissen dan altijd van de bovenkant en nooit van de zijkant. Maar wel gaaf dat je dat gaat maken zelf!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:38

Leuk idee!
Wij hebben ook een vijver (helaas geen foto van), met gewone goudvissen en goudwindes

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 06:15

let je wel op met een vijver in je voortuin? zorg dat mensen niet makkelijk bij je vissen kunnen...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:38

_Tara_ schreef:
Gaaf hoor! Moet zeggen dat ik een vijver zelf altijd, ondanks dat ik best een beetje vissenmaf ben, minder leuk vind. Je ziet de vissen dan altijd van de bovenkant en nooit van de zijkant. Maar wel gaaf dat je dat gaat maken zelf!

Met een vijverbol kun je ze ook aan alle kanten zien: [BB-ITP] In mijn glazen bol zie ik ....( nieuwe foto's blz.2 )

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:23

er komen hekken omheen :)

ik ben trouwens de zus van daphne__ ;)

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:27

Wij hebben ook een vijver die binnenkort word uitgebreid
hij word nog dieper nog langer en nog breeder..
we zeggen al strax word het terras vijver schuur

foto`s heb ik wel maar volgen later denk ik ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:36

Zou het dan niet gaaf zijn om net zoiets te maken als de zeeleeuwen in artis om van de zijkant glazen erin te maken. Ik begin weer volop te fantaseren hoor. Ik ben geen vissengek maar ik vind vijvers altijd heel erg leuk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:40

Als je de ruimte hebt, vind ik vijvers leuk. Maar ze moeten niet de tuin gaan overheersen., en veilig zijn ze ook niet, niet voor mens, en niet voor dier...

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:42

cool! wij zijn ook bezig met de aanleg van een vijver zitten nu al 15 koois in alleen de rand moet nog op gebouwt worden

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:31

Ik had ook een vijver thuis.. voordat deze lek ging en er een reigerplaag was :(.
Kijk goed uit met andere planten in je tuin. In mijn tuin staat bamboe. En de tuinman heeft hier een betonnen bak omgezet. Na 10 jaar zijn toch de wortels erdoorheen gekomen en gaan woekeren. Zo ook door de (plastic!) vijverbak. Daarna nieuw zeil erop gelegd, ook hier ging de bamboe weer door.
Tegen reigers hadden we schrikdraad, maar niets hielp na verloop van tijd meer! Kijk dus goed of je vijver past in de omgeving en pas op voor woeker planten ;)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:37

2X2,5, dat is wel een beetje klein hoor voor koi.

ik weet niet precies hoeveel liter er in moet, maar er moet heel veel water per vis, op internet kan je wel vinden hoeveel. Dus je moet hem zoiezo heel diep maken.

Wij hebben ook een koi vijver, die neemt ongeveer de helft van de tuin in beslag, ik denk 2x5 en daar zitten 7 koi in en die is nu echt vol.

En ik zou hem ook niet in je voortuin aan leggen, koi zijn nogal kostbaar en dat weten dieven ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:37

voor echte koi's moet je vijver eigenlijk 1.50 diep zijn en dan is 2 op 2.5 best klein.Mijn vijver in de voortuin is 2 op 4.5 en die is een meter diep ,ik had er ook graag koi's in gewild maar ze overleven niet.
Er zijn koiverenigingen en koi dagen.Daar kan je vragen stellen aan ervaren mensen, die geven ook raad met bouwen van vijvers ,is echt intressant, als je het goed wilt aanpakken en teleurstelingen wilt voorkomen

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:38

Bij mij is mijn hobby ook uit de hand gelopen. Ik heb 3 bakken staan. Allemaal gupjes, en appelslakken. Vandaag 125 appelslakken verkocht. Een vijver doe ik wel bij het volgende huis, helemaal geweldig kooikarpers.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:46

Ik zou je ook aanraden om je goed te informeren vooraf. Ik heb nu drie vijvers aangelegd en ik leer nog elke keer bij.
Als de kinderen groter zijn en kunnen zwemmen leg ik er misschien weer een nieuwe aan. Het blijft kriebelen.
Die vijverbol is fantastisch!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:04

Leuk zeg!
Wij hebben ook een grote vijver in de tuin met veel koikarpers voorntjes stekelbaasjes goudvissen sluierstaarten graskarpers en een hele grote Steur van ongeveer 1.50

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 23:07

de vijver wordt diep, en ik weet nopg niet precies of 2x2,5 de preciese maten worden hoor, kan best zijn dat de tuin groter is dan ik vermoed :P
de tuin is nog niet opgemeten oid ;)

zoals je kunt zien bovenaan mijn bericht, ben ik lid van een verenging die draait om aquariums, terrariums, paludariums, vijvers etc :)
ik ga dus van te voren nog wat mensen navragen.

komt helemaal goed :)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:09

Wij hebben er ook zelf een gemaakt, Met een waterval.. Zitten karpers goudvissen en 2 schildpadden in :D
Uitgraven en zijl erin. Hij loopt alleen lek keer leeg

Succes!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:31

2 x 2,5 is te klein voor Koi karpers. En er komt nog heel wat meer bij kijken wil je Koi's houden. 1.60 diep is wel goed maar niet echt super noodzakelijk. Maar redelijk zuiver water en een heel goed filtersysteem en niet alleen een pomp is wel belangrijk. Daarbij zijn Koi's erg dure vissen. Ik zou ze niet snel in mijn voortuin laten zwemmen. Daarbij, water in je voortuin is gevaarlijk voor kinderen, er moet echt een heel goed hek omheen. Ons plantenfilter is al groter dan de vijver die je wilt gaan maken. En onze Koi's zijn helemaal niet zo groot trouwens. De grootste is denk ik 40 cm of iets. Wij hebben duitse Koi's, die door een boer gekweekt worden in forellenvijvers. Die zijn veel goedkoper, en veel robuuster dan de japanse. Ze kunnen tegen kou en vorst en hebben niet zulk super helder water nodig en zij minder vatbaar voor ziektes. Onze zijn vijf jaar oud en er is er nog geen 1 dood. Alleen nu is het afwachten want er ligt ijs op de vijver voor een groot deel.
In een gewone vijver kun je eigenlijk geen Koi's houden, daar komt gewoon wat meer bij kijken.

Dit is onze vijver:

Afbeelding

En ik wil juist zo graag weer een aquiarium...haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:34

Mijn zus heeft een vijver van 15 bij 20 meter, maar volgens mij dobberen daar alleen eenden in.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:49

Daantjee12 schreef:
Wij hebben er ook zelf een gemaakt, Met een waterval.. Zitten karpers goudvissen en 2 schildpadden in :D
Uitgraven en zijl erin. Hij loopt alleen lek keer leeg

Succes!

Nou dit vind ik niet echt een goede tip. Schilpadden en vissen mogen zeker niet bij elkaar, als de schilpadden een beetje groot zijn gaan ze de vissen op eten. Lekker leven hebben je vissen dan nog.

En een vijver voor koi aanleggen is heel wat anders als dat jij zegt. In ieder geval niet uitgraven en zijl er in en klaar.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 16:13

manutjuh;

heb je dat tegen mij of daantjee12?

ik weet uiteraard dat het niet alleen uitgraven etc is, maar op het tijdtsip waarop ik mijn 1e bericht plaatste had ik niet de energy om een heel werkplan op internet te gaan zetten ;)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:56

Perrokai: Onwijs gave vijver!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:59

Daphne__ schreef:
manutjuh;

heb je dat tegen mij of daantjee12?

ik weet uiteraard dat het niet alleen uitgraven etc is, maar op het tijdtsip waarop ik mijn 1e bericht plaatste had ik niet de energy om een heel werkplan op internet te gaan zetten ;)

De quote is van Daantje, dus het was tegen haar. ;)