Kat Mauwt de Hele Dag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pilgrim

Kat Mauwt de Hele Dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:21

Ik heb twee katten, waarvan één momenteel vermist is. [BB] Mijn Grote Liefde Vermist!

Mijn andere kat (mijn katten zijn binnenkatten) is een hele lieve aanhankelijke rode kater (gecastreerd) van 4 en een half jaar oud. Hij is lief, speels enzovoort. Ik heb één probleem met deze kater. Hij mauwt de hele dag door. Overdag is dat niet zo erg, maar 's nachts doet ie het ook (dat is dus minder prettig) met echt van die uithalen. Het klinkt meer als oooooooooooooooooooew dan als een normale, gezellig mauw. Hij krijgt echt voldoende aandacht, beweging, eten en drinken. Ook houd ik de kattenbak goed schoon. Hij deed het ook al voordat mijn andere kat kwijtraakte.

Aangezien ik zeker weet dat de kat niets mankeert (hij is laatst nog geweest voor zijn jaarlijkse check-up) en ik er echt van wakker lig, vroeg ik me af of het mogelijk is om het diertje medisch gezien te helpen, bijvoorbeeld door de stembanden te verwijderen of te verlammen. Ik heb verder namelijk geen problemen met hem, hij is superlief en leuk. Ik heb ook nog geprobeerd hem tijdelijk bij mijn ouders onder te brengen, misschien vond hij mij om ons huis gewoon niet leuk. Maar ook dat mocht niet baten.

Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Pilgrim op 14-01-10 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Re: Kat Mauwt de Hele Dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:23

Ik volg dit even, mijn (overleden) kattin deed dit ook een tijdje, was gewoon omdat ze de eerste keer krols was. Heeft een weekje of 2 geduurd en dan was het gedaan.

Mijn jonge kater (nu 8 maand) loopt de laatste tijd ook heel de buurt bijeen te huilen (ook binnenkat) en ik denk persoonlijk dat het iets te maken heeft met vruchtbaar worden? Aangezien die van jou al gecastreerd is is het misschien hormonaal?

Hoelang doet hij dit al?

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:29

Chipieke: ik zie net dat ik schreef dat hij een half jaar oud is, maar dat klopt niet, ik was de 4 vergeten. Hij is 4 en een half. Hij doet dit al zo'n anderhalf jaar. Het is dus niets hormonaals, hij is gecastreerd op eenjarige leeftijd.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:59

hij doet dit al 1.5 jaar? my god.. hoe kun je slapen? :=
ik heb bij mijn 2 katten weleens dat ze ineens midden in de nacht keihard beginnen de mauwen in de keuken ( we willen eruihuiuiuit!), maar na enkele minuten word ik er vaak zo geirriteerd van, dat ik opsta, de keukendeur keihard opengooi ( waar ze altijd tegenaan geplakt staan op zulke momenten) en roep dat ze stil moeten zijn.

Ok.. niet bepaald pedagogisch verantwoord ( :+ )
maar de mijne schrikken hier vaak wel flink van, en stoppen dan wel met hard miauwen ( tot s'ochtends natuurlijk de wekker gaat,maar goed, dan mogen ze er ook uit)

echte andere oplossingen.. eventueel een radio met volume flink hard in de ruimte zetten waar je kat s'nachts zit?
en de afstandsbediening bij je bed neerleggen. elke keer dat hij begint, op de aanknop drukken en even enkele seconden zo laten.
heb weleens gelezen dat dit bij blaffende honden erg effectief werkt.
maar goed.. dat is wel weer een schrikreactie natuurlijk, en daar moet je zelf wel achterstaan om dit bij je dier te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:28

ik zou hier eens een mailtje naar wagen http://www.kattengedragstherapie.nl.
Hij is niet toevallig doof?

Lowara schreef:
echte andere oplossingen.. eventueel een radio met volume flink hard in de ruimte zetten waar je kat s'nachts zit?
ehm, zullen de buren een goed idee vinden. En wat denkje van jezelf als je probeert te slapen.... :+

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:39

Inderdaad, ik wil hem liever niet laten schrikken. Heb dit uit irritatie ook weleens gedaan, maar heeft geen enkele zin!

Ik kan inderdaad wel eens mailen, goeie tip! Doof is hij zeker niet. Hij luistert ook goed naar zijn naam.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:40

Mijn echte vraag is eigenlijk of hij (ik eigenlijk ;)) operatief te helpen is?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:42

Of je de stembanden eruit kan laten snijden?
Dat kan altijd, maar moet je dat willen? :=
Lijkt me nogal een rigoreuse oplossing.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:45

Het lijkt me wel mogelijk maar het lijkt me niet dat een dierenarts dit zonder mediche reden gaat doen voor het genot van de baas.
Want wat nou als er een keer echt iets mis is dan merk je het niet.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:15

Ja, precies. Ik heb ook wat bezwaren tegen zo'n ingreep, maar anders is het geen optie hem te houden. Waar beland hij dán? Lijkt me een veel beroerder idee!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:17

Ik zou dan toch de oplossing bij een gedrags therapeut voor katten zoeken.
Of mischien mankeert hij wel echt iets lichamelijk maar heb je dat nooit gemerkt een kat kan door de chek-up komen en toch nog iets mankeren ze gaan niet alles wat een kat kan heben onderzoeken daarbij.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:04

Ik heb een mail gestuurd naar de kattengedragstherapeute, misschien dat ze me kan helpen... Ik hoop het.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:11

Je zegt dat de katten binnenkatten zijn. Gaan ze dan nog wel eens naar buiten? En zo ja, hoe vaak? Misschien wil hij gewoon naar buiten en kan je hem ook naar buiten doen?

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:23

Ze zijn allebei nog nooit buitengeweest, ik woon langs een drukke weg en het is niet mogelijk. Het kan dus ook geen drive zijn om naar buiten te willen. Ze weten niet uit wat 'buiten' is. Buiten dat; hij ligt ook op z'n eigen kussentje te schreeuwen, hij staat niet voor het raam of iets dergelijks.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:00

Citaat:
Ze zijn allebei nog nooit buitengeweest, ik woon langs een drukke weg en het is niet mogelijk. Het kan dus ook geen drive zijn om naar buiten te willen. Ze weten niet uit wat 'buiten' is.

Die conclusie zou ik niet zo snel trekken. Het zou best zo kunnen zijn dat hij gewoon naar buiten wilt. Dat hij nog niet eerder buiten is geweest hoeft geen belemmering te zijn; een kat is een buitendier, geen binnendier. Dit zit in zijn bloed, net als bij een paard. Ik kan me voorstellen dat je ze niet graag naar buiten doet als je langs een drukke weg woont, maar ik persoonlijk zou nooit een kat nemen als ik deze 24/7 moet binnenhouden. Katten zijn jagers, die moeten kunnen jagen. Maargoed, daar heb jij nu niets aan natuurlijk.

Wat inderdaad wel opvalt is dat hij het ook liggend op zijn kussen doet. Misschien ongenoegen? Wel lastig als je medische oorzaken al uitgesloten hebt. Hopelijk kan de kattengedragstherapeute je verder helpen. Ik ben erg benieuwd en hoor het graag als er iets uit komt.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Horseware op 14-01-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 19:02

Ik zal het dan ook zeker laten weten. Dank je wel voor je reactie!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:10

ik ben ook benieuwd ,ik ken het wel bij oudere katten die flink kunnen miauwen.
dan is het te vergelijken met dementie, ze roepen dan om soortgenoten.

kun je dit op film zetten zodat misschien duidelijker is wat hij nou precies doet in zijn gedrag er bij?

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:25

Ik kan het proberen, maar het is precies zoals ik omschrijf, zal dus niet veel toevoegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:28

nou,je weet maar nooit wat een ander wel ziet wat jou misschien niet op valt?

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:55

Zit wat in. Ik ga het proberen.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:58

het verwijderen van stembanden is een verboden ingreep.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:05

Kijk, daar heb ik nog eens wat aan. Maar hoe ga ik het dan wel oplossen? Ik wil hem namelijk echt niet kwijt, maar hij drijft me tot waanzin. En als ik zo vrij mag zijn; hoe kom je aan die wijsheid? Ben je toevallig zelf dierenarts?

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:17

Pilgrim schreef:
Kijk, daar heb ik nog eens wat aan. Maar hoe ga ik het dan wel oplossen? Ik wil hem namelijk echt niet kwijt, maar hij drijft me tot waanzin. En als ik zo vrij mag zijn; hoe kom je aan die wijsheid? Ben je toevallig zelf dierenarts?

Het staat in de wet, kan je googlen op verboden ingreep huisdier. Het verwijderen van de stembanden staat niet expliciet vermeld, maar het is wel een handeling die het dier schade toebrengt. Net zoals nagels verwijderen, staart couperen, oren couperen.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:29

Oké, dank voor het opzoeken! Heel attent. Maar als het nou 'nodig' is? Er is vast wel een uitzondering op de regel. Ik zeg niet dat het bij mij nodig is, maar het zou kunnen. Als een dier z'n staart heeft gebroken, en het wordt geamputeerd. Kan me wel vinden in je standpunt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:33

met de jaarlijkse checkup is er dan ook bloed getrokken ? is zijn urine onderzocht ? Er zijn lichamelijke condities (oa nierfalen) die deze verschijnselen (soms) hebben.

Ook al is je kat vrij jong, nierfalen, blaasgruis komen toch vaak voor.

Bij een gedragsprobleem heb ik dit eigenlijk nog nooit gehoord (behalve idd bij dove katten- maar je zegt dat dit niet het geval kan zijn) dan verwacht je eerder plasgedrag in ongewenste plaatsen.