Ervaringen met herplaatsers? Honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Ervaringen met herplaatsers? Honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 12:22

Hoi Allemaal,

Ik heb zelf een herplaats hondje,en zou het leuk vinden om hier wat ervaringen te lezen van andere mensen die ook een herplaatser in huis hebben genomen.

Dus waarom je voor een herplaatser hebt genomen,hoe was de hond gehuisvest?
Is de hond veranderd in zijn karakter? Ben je tegen problemen aangelopen?

Puur interesse dus.

Ikzelf heb nu bijna een jaar lang een herplaatser,Spike.
Spike is een kruising boerenfox x labrador. Een 2 jarig gecastreerd reutje.
Ik wilde een herplaatser omdat we onze vorige hond in hebben laten slapen,en dat was ook een herplaatser,het gaf mij een super gevoel om een hond die weg moet een beter leven te geven..

Toen we gingen kijken bij Spike schrokken we enorm,hij was zo enorm dik,zijn rug was gewoon plat..hij had geen nek,alleen maar een hoofdje op zijn romp leek het wel..
Zijn karakter was lief,ik ben er meteen mee aan de slag gegaan,want hij was niet erg consequent opgevoed.. gelukkig vond hij het leren leuk,en nu luisterd hij perfect,ook in 'gevaarlijke' situaties!
Jammer genoeg is zijn hondentaal een beetje vreemd,althans,dat denk ik.. hij kan een beetje agressief reageren op andere honden..haren omhoog,grommen..en soms zelfs blaffen.
Blijkbaar zien andere honden aan hem dat hij niet weet hoe hij moet reageren,want bijna alle honden reageren er niet op,of negeren het en willen met hem spelen..Spike daarintegen speelt daarna vrolijk mee!

Ik ben enorm blij met mijn hondje,het is echt mijn maatje,mijn vriendje voor het leven!!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:33

Wij hebben nu ruim 1,5 jaar een Mechelaar, van marktplaats.
Hij was toen 7 maanden, en een enorme wildebras!!

Eenmaal thuis bij ons sprong hij overal op en overheen! :Y)
Hij had nog nooit aan een riem gelopen, trok enorm, luisteren ho maar.
Samengevat, hij had dus geen opvoeding gehad!

Hij blaft ook tegen andere honden als hij vast is. Ook kan hij niet los, want als hij iets ziet luisterd hij niet goed genoeg. Maar goed alles komt wel goed maar je bent er dubbel zolang mee bezig, want je begint bij puppynivo..... :D

Gelukkig is het een schat van een hond, en hij zal noooooit meer weg gaan!
Hij mag soms heel druk zijn en een draaaaaak wezen, maar we hebben nooit spijt van hem gehad!

Iris

latnahc2

Re: Ervaringen met herplaatsers? Honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:37

ik heb ook een herplaatster.
deze was aan een boom gevonden en had 8 a 9 kilo ondergewicht en zijn vacht was bruin van de ondervoeding hij is nu namelijk zwart.
in het begin was hij heel lief alleen luisterde hij voor geen meter.
nu luister hij goed alleen is hij niet meer lief voor vreemde of vreemde honden.
grommen haren omhoog en zelfs aanvallen is hem geen vreemd.
hij had in het begin ook voernijd maar dat is er gelukkig weer uit.
het gaat wel steeds iets beter met andere honden en ik ga binnen kort aan slag met een trainer.
ik ga geen herplaatser meer nemen omdat ik toch liever een hond zelf opvoed/socialiceer want een ouder hond is toch lastig om te veranderen is zijn gedrag.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:46

Ik heb dr 2. Een jack russell die ik op 7 jarige leeftijd kreeg, echt een super hondje! Had dr zelf niet beter kunnen opvoeden! En 3 en een half jaar geleden een anderhalf jarige mix uit Spanje. Beestje was zeer getraumatiseerd, was erg bang en sloopte ook nog wel eens wat maar is nu een superlieve hond waar je alleen nog aan ziet dat ze een verleden heeft als er rare/enge dingen zijn. Dan kruipt ze weer even in dr schulp maar niet voor lang, zoveel vertrouwen heeft ze ondertussen wel!

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:42

Ik heb ook een herplaatser (labrador reu van 2 jaar), vandaag precies 3 weken, tot nu toe gaat het erg goed. Op dit moment is hij ons wel wat aan het uittesten, maar buiten dat denk ik dat we het echt heel erg getroffen hebben met hem! Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van anderen die ook een herplaatser hebben!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:47

Ik heb ook een herplaatser een nu 7 jarige Duitse Herder die anderhalf was toen ze bij mij kwam wonen. Het was een werkhond in opleiding die door omstandigheden niet het vak in kon. Dus luisteren deed ze meer dan perfect! Alleen van spelen had ze nog nooit gehoord; achter een bal of stok aan?? waarom? :+ Maar dat pleziertje had ze toch wel snel door met wat hulp van commando's 'zoek' en 'bring' die ze wel kende. Nu is ze niet te stoppen :D
Inmiddels is het de perfecte huishond, ze luistert ontzettend goed en is echt de allerliefste en trouwste hond die je maar kan wensen. Het voelt alsof ze er altijd al was! We horen gewoon bij elkaar.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:09

Na 3 jaar zeuren kreeg ik toen ik 9 was onze eerste hond. Een herplaatser uit het asiel. Hij was terrier kruising geschat op 3 jaar en was een zwervertje. Hij was een enorme angstbijter, aaien kon je hem niet want dan beet hij in je handen. Hij heeft 3 x doorgebeten, 1x mijn vader, 1x mijn moeder en 1 x de hondentrainer. Toen hebben we op het punt gestaan om hem in te laten slapen. Dit hebben we toch niet gedaan. Wel hebben we hem laten castreren, hier werd hij wel rustiger van. Die 6 jaar dat wij hem hadden was hij een huishond (je kon hem niet fatsoenlijk aaien) maar hij was zindelijk en luisterde naar kom en zit (de rest niet, dan raakte hij in paniek op de training en begon te bijten) de meeste tijd lag hij in zijn mandje te slapen en hij kon prima met onze katten. Met ballen en stokken kon hij niet spelen, hij was er bang voor, als je alleen al een stok vastpakte kromp hij helemaal in elkaar, we denken dan ook dat hij een keer eens flink is afgeronselt met een stok. Toen wij op vakantie waren is hij een dag voordat we terugkwamen dood gevonden in zijn hok door de pensioneigenaar. Ze hebben hem onderzocht en hij bleek een hartstilstand te hebben gehad, deze dierenarts schatte hem dan ook op zeker 15 +. Dus ipv van een 3jarige hadden we dus een 9jarige in huis genomen.
Nu hebben we weer een terrierkruising maar van pup af aan. Zij luisterd goed en is lief, alleen kan ze totaal niet met onze katten (te groot jachtinstinct) en dat is jammer.. ze luistert op zich wel goed alleen tijdens de wandeling als ze eten ruikt dan is ze weg, of als ze een konijn ziet of zoiets is ze weg.

Als ik op mezelf woon ga ik niet meer voor een terrier, maar wel voor een herplaatser :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:20

Ik heb alleen maar herplaatsers gehad...... oh, nee, Dimo (Dimitri) komt van de fokker, de rest is herplaatser.

Wat kan ik er van zeggen? Heb een monster opgevoed naar een heerlijke hond, echt een wereldhond, een moest er ingeslapen worden ivm totaal geen remmingen + agressie, die hond was levensgevaarlijk.
Ik heb wel een abonnement op lastpakken, maar goed, zal mijn eigen temperament ook wel zijn vermoed ik. Over een tijdje komt er wss weer een onopgevoede lastpost, maar ja, hij is zo knap...... :+:

Overigens zijn het bij mijn wel allemaal rashonden, en weet ik vrij goed waar ze vandaan komen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:30

Ik heb ook herplaatsers. Alle drie van marktplaats. Twee teefjes jack russels die ik al weer bijna 5 jaar heb en een Deense dog die ik al weer bijna 3 jaar heb. Ook mijn katten zijn op 1 na herplaatsers geweest. Soms kwam er één aanlopen of werd hij gewoon achter gelaten bij een verhuizing. Ik heb er een moment 5 gehad waarvan er 4 herplaatser waren. Helaas zijn er nu al 3 overleden.
Mocht het op mijn pad komen, worden het weer herplaatsers. Ik heb nog geen moment spijt van ze gehad.
Inclusief mijn vriend, dat is ook een herplaatser. _O- _O-

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:36

Wij hebben 2 herplaatsers. De een is een volle Jack, de ander is een Jack x Boerenfox.
Met de eerste hebben we nooit enig probleem gehad, da's echt een hond uit duizenden. De tweede hond is een ander verhaal, er is niet eerlijk verteld hoe het beestje in elkaar steekt. (denk aan niet zindelijk zijn, slopen, blaffen als ze alleen is etc). Nu, na een half jaar gaat het eindelijk goed.
Beestje heeft gewoon enorm veel meegemaakt en daarom blijft ze ook bij ons

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:43

2 herplaatsers..

De eerste een x labrador, uit het asiel, wou alles grijpen, fietsers, brommers, bussen en andere honden..
Dat andere honden is er nooit helemaal uit gegaan, maar verder alles opgelost, super hond.
Al weer jaren geleden.... Hij is al weer eeuwen dood, helaas..

Mijn huidige hond, gedumpt, via via bij mij terecht gekomen.
Was verknipt mishandeld bang vogeltje, bang voor alles en iedereen.
Nu is hij een vrolijke frans, die veel lol heeft in het leven.
En helaas ben ik blijkbaar bij het aan mensen laten wennen doorgeslagen. Nu vind ie iedereen leuk.... en is volkomen maf..
In sommige situaties zie je nog dat hij een bizar verleden heeft.
En wordt dit jaar 10, heb hem al weer 8 1/2 jaar.... blijkbaar...

Heb ook nog een van de straat geschraapte kat, die de dierenbescherming niet kwijt kon.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:49

Wij hebben tot nu toe 4 honden van SOS-dier; eentje is overleden aan lymfeklierkanker, een Bearded Collie echt een scheet van een hond; we hadden hem nog maar ruim een jaar. Zijn bazin moest opgenomen worden.
Verder is onze stabij kruising Rosco al overleden, hij werd 14 jaar en is 7 jaar bij ons geweest. Moest weg vanwege geboorte kind.
Nu hebben we nog Vlekje, geen idee wat voor kruising, 16 jaar die is hier nu 3 jaar, en Sarah, soort JR die hebben we nu 5 jaar. Allemaal honden waar niks mis mee is.
De volgende wordt weer eentje van SOS................

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:52

wij hebben thuis een herplaats riesenschnauzer (mijn ouders)
1,5 jaar oude reu, die helaas geholpen is op zijn vorige adres

Problemen zijn we zeker tegenaan gelopen, we zijn soort van voorgelogen over de reden van zijn vertrek, en je kunt merken dat het dier 1,5 jaar lang zijn zin heeft gekregen...
Hij is heel erg drammerig en happerig, maar dit gaat vast nog goedkomen :)
verder is het een super hond :)
hij heeft bij die mensen haast nooit aan de riem gelopen, niet in huis gemogen enz..

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:53

ik heb ook een jackje van marktplaats gehaald

beestje was net 1 en ik was de 4de eigenaar .
ik snap er nog steeds niks van , ze is echt een schat .
kan super met de kids, is waaks , vraagt alleen veel liefde .

in het begin kon je je hand niet omhoog doen of ze kroop ineen.
ook de krant was een drama.

heb der nu al bijna 2 jaar en wil der echt voor geen goud meer kwijt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:46

tjady schreef:

_O- _O-

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:11

ook wij hebben alleen maar herplaatsers gehad, Border Collies.

Veel mensen beseffen niet dat BC's geen makkelijke honden zijn.

De eerste BC is door fokkers gedumpt omdat hij een 'krul' in zijn staart zou hebben en dus niet in het fokplaatje paste. Wij hebben ondanks een ziekte nog 6 jaar voor hem mogen zorgen en genieten. Vorig jaar hebben we hem moeten laten gaan...

De andere twee BC's rennen nog volop rond. Een teefje van 15 jaar, ook eruitgeschopt omdat ze blijkbaar een verkeerd gen doorgaf. Haar hebben we inmiddels bijna 10 jaar.

Dan nog een reutje van net 4 jaar, door mensen eruitgezet na 2 jaar in de garage opgesloten gezeten te hebben....
Hem hebben we nu bijna 2 jaar.

Geen makkelijke honden, echte BC's; veeleisend en met bijbehorende tic's. Geregeld gedacht: "o, dit komt nooit goed". Maar, ach, wat een schatten van honden !

Alle liefde en zorg die je in deze honden steekt krijg je dubbel en dwars terug.

Misschien een onterechte gedachte, maar ik zal nooit een hond bij een fokker kopen puur omdat ik de broodfok niet direct wil sponsoren. Tuurlijk doe ik dat indirect toch, er is ook een markt voor 'zielige', afgedankte honden.

Maar ach, laat me de gedachte dat ik een hond kan redden en zo iets goeds kan doen...

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:46

Kymalin schreef:
tjady schreef:

_O- _O-

komt die ook van marktplaats? :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:08

:D

Ik heb een whippet uit een belgisch asiel.
Zeer dominant teefje en dat past eigenlijk niet bij het ras, maar ze is wel erg lief.
Wij hebben er geen moeite mee maar ik kan wel begrijpen waarom ze in het asiel beland is.
In het begin beet ze als je haar wilde verleggen en ze gromde ook zeer gevaarlijk.
Nu is ze nog wel fel naar de andere honden maar die reageren zelden, heel af en toe geven ze een knauw terug.

Dan 2 galgo's uit Spanje.
Pipa is hier al 6 jaar en vanaf het begin een geweldige scheet, heel lief , heel aanhankelijk en doet niks verkeerd.
Javier is hier nu bijna 3 jaar en heeft zeker 2 jaar nodig gehad om te wennen.
Was zo bang in huis in het begin, gelukkig buiten niet.
In huis schoot hij zijn hoekje in(had hij zelf uitgekozen als zijn plek) en bleef daar de hele dag liggen.
Toen kwam hij na weken eindelijk voorzichtig kijken als de kinderen naar bed waren
na maanden kwam hij erbij liggen als het rustig was en vaak schoot hij dan achter mijn rug op de zetel(bedenk dat hij formaatje kleine dog is := ).
Inmiddels ligt hij er altijd bij vraag eeuwig om knuffels en kan er geen genoeg van krijgen.
Ook eten is lang moeilijk geweest, hij at alleen als ik er bij bleef staan en dan nog heel voorzichtig.
Wij wisten wel waar we aan begonnen, we waren goed voorgelicht over zijn probleem.

Tenbslotte hebben we Alma nog , een spaanse mastin(uit Spanje) .
Ook een heerlijke hond, klopt niet helemaal kwa rasbeschrijving want ze is veels te fanatiek.
In het begin beet ze de andere honden zonder waarschuwing en ook eens 1 van de kinderen toen die haar in het nauw dreef maar gelukkig was dat snel over.

Alle honden kunnen bij ons los, we lopen gewoon met ze in de bossen zonder lijn,
komen als we ze roepen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:04

Wat een leuke reacties allemaal!

Echt geweldig om te lezen dat er zoveel meer andere liefhebbers zijn die 2e hands honden een goed leven gunnen!

@freespirit :

Ik ben het met je eens hoor,ik zou nu ook geen pup willen..er zijn zoveel honden die weg moeten om 1 of andere reden,sommige met een verleden..sommige zijn al geweldig en daar moeten ze dan zomaar vanaf..

Iedere hond verdient een goed leven in mijn ogen,met een beetje geduld en veel liefde komt alles weer op zijn plek..

Ik kan echt huilen als mijn hondje op schoot ligt,en ik zie op tv dat er honden zijn die geslagen worden,uitgemergeld zijn en dergelijke.. dat gaat me echt aan het hart..en dan ben ik zooo blij dat ik mijn hondje een super leven kan gunnen.. want ik vind dat ik van mezelf mag zeggen,dat Spike een super leven heeft...

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:07

Ik heb ook een herplaatser, was 11 maanden toen ik m kreeg, inmiddels is ie net 8 geworden.
Een schat van een hondje, alleen moet ik m nu helaas wegdoen omdat het absoluut niet gaat met mijn zoontje samen... (zie onderschrift)
Geen keuze die over een nacht is gegaan, ben er al een jaar over aan het twijfelen, maar aangezien hij nu echt probeert hem te bijten moet hij nu echt weg.
Ik ben alleen zo bang dat hij niet op een goede plek terecht komt....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:08

Mijn labradorkruising komt van Marktplaats. Ik kan me écht geen betere hond wensen!!!

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:15

Wij hebben een Weimaraner reu van 2,5 jaar oud via de herplaatsprocedure van de rasvereniging. (hij moest nog 1 worden toen..)
Het is zo'n ontzettend gaaf beest, zo lief! Ook met kindjes en andere dieren, kan hem rustig tussen de paarden zetten.
Zijn vorige baas heeft hem gebracht om te kijken waar hij terecht zou komen en gingen beide huilend weg, maar verkeerd ingeschat hoeveel beweging een dergelijke hond nodig heeft..
Ze informeren overigens nog regelmatig hoe het met hem gaat.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:29

heb alleen nog maar "herplaatsers"gehad
in alle soorten en maten , soms was er
om het voorzichtig uit te drukken "duidelijk geen puppy cursus meegedaan"
maar ook het oudje van een overleden mevrouw zeer slecht ziend en doof , tot inbeslag genomen ketting hond

en nu hebben we een dumpertje rasechte inteelt jack russel geval en een politie hond die hier zijn "oude dag"mag genieten ,moet zeggen dat dat toch wel een verademing is voor de verandering .. een hond die wel al een goede opvoeding heeft genoten ,

hij had het echter veel te warm binnen dus zit weer lekker buiten
kan 2 binnen verblijven in maar ligt op dit moment ook weer languit in de sneeuw

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:34

Ik heb een kruising lab/herder achtige hond via sos-strays. Die haalt honden uit het buitenland.
We hadden toen destijds een Engelse Basset die helemaal wegkwijnde omdat zijn maatje overleden was. Alle nederlandse asiels nagekeken of er een hond tussen zat voor ons, maar helaas helemaal niks. Toen kwamen we via via op deze site. Eerst waren we helemaal verliefd op een kruising mastin, maar die vrouw had zelf kinderen die grote honden gewend waren, maar die waren zelfs een beetje angstig voor die hond. En aangezien mijn zusje toen nog 4 jaar was, hebben we dat niet gedaan. Daar was die hond te jong en onstuimig voor.
Toen gingen we verder kijken en kwamen we bij Chip uit. Het was een heel nestje van ong. 9 pups, toen waren ze 5 maanden oud. Wij dus kijken, de basset mee, want die moest uiteindelijk kiezen welke pup het leukste was.
Zo hebben we Chip dus gekregen.
Hij mankeert geestelijk nog wel wat, hij is bang voor vreemde mensen en gaat er met een boog omheen, en heel onderdanig naar mijn vader. Hij is niet lief naar alle honden, vooral kleine hondjes heeft hij een hekel aan. Ach ja, hij vind niet iedereen lief net zoals wij niet iedereen lief vinden.
Hij is erg waaks, en de postbode is vooral verboden, maar hij blijft niet uren doorblaffen.
Verder is hij heel lief voor het gezin en ook best wel verdedigend. Ik hoef dus niet bang te zijn als ik 's avonds laat de honden ga uitlaten!

We hebben ook nog een kruising eng. cocker met am. cocker spaniël van ong. 3 jaar oud.
Zij komt bij een ex-collega van mijn moeder vandaan, die kreeg een kind en had geen tijd meer.
Toen ze bij ons kwam poepte ze eerst alleen maar in de tuin, en daarna steeds op straat. Ze had ook totaal geen conditie en was na een kwartier al uitgeput.
Nu lopen we om de dag 3 uur in het bos, en ze kan het prima bijhouden. Ze poept nu ook keurig in het gras, waar het hoort. Wel is ze nu nog 7 kilo te zwaar, maar ze zit op dieetvoer en we zijn er al een tijdje mee bezig.
Gelukkig komt het stukje bij beetje wel weer goed.
Het zijn in ieder geval schatten van honden en ik zou ze niet meer kwijt willen!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:47

mijn oudste hond (13-jarige beagle) hebben we als pup gekocht, de andere 2 zijn herplaatsers.

mijn flatcoated retriever was een cadeautje dat mensen van hun dochter gekregen hadden, maar ze waren zo vaak op reis dat ze een andere thuis zochten voor de hond.
ze is bij ons gekomen toen ze 6 maanden was.
het is een adhd-er met een ongelooflijk vermoeiende will to please :o
mijn labrador was naar het asiel gebracht omdat zijn baasje niet goed meer voor hem kon zorgen.
het is echt een fan-tas-ti-sche hond :+:

als het goed is komt er volgende week nog een herplaatsertje bij.
(straks ga ik testen of hij vriendjes wil zijn met de andere honden)
ik was met mijn moeder mee gegaan naar het asiel om naar een duitse herder te kijken die ze gaat adopteren.
en daar ben ik als een blok gevallen voor nóg een labrador, een geweldige hond die ondanks zijn heerlijke karakter al heel wat maanden in het asiel zat.
hij was afgestaan omdat zijn baasje zwaar ziek is.
zo'n lieve (dikke :+ ) knuffelbeer verdient dat niet, dus heb ik manlief overtuigd om hem te adopteren.
ik had nog iets van hem tegoed }>