Wat te doen? niet luisterende hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kelly0188

Wat te doen? niet luisterende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:02

Sinds 3 weken hebben wij eindelijk een hond. Het is een labrador reu (herplaatser) geworden van 2 jaar, Luca genaamd.
Het is echt een super leuke en geweldige hond, maar hij test ons op dit moment zo vreselijk uit..
Hij haalt echt het bloed onder je nagels vandaan af en toe!
Zo ook net:

We gingen net een stuk wandelen in een hondenlosloopgebied.. We hadden hem dus los. De hond luistert eigenlijk goed, totdat hij iets ziet wat interessanter is (kinderen, andere hond, dode dieren,poep, eten etc).. We doen hem dus altijd meteen vast als we zoiets zien.
Nu waren er mensen in een omliggende sloot aan het schaatsen, ze zaten aan de kant..Ze riepen en aaiden Luca, we waren de controle dus al kwijt en opeens pakt hij een schaats van die man! Nou Luca rende om ons heen, helemaal vrolijk, maar luisteren ho maar! We kregen hem nooit meer te pakken.! Eerst met snoepjes geprobeerd hem bij me te krijgen en de schaats los te laten, lukte niet, daarna zijn we doorgelopen als test om te kijken of hij ons volgde en de schaats los liet,maar nee. Geprobeerd hem af te leiden met bal en stokken, ook niet. We hebben een hele tijd rustig staan wachten tot hij in de buurt kwam, maar nee.. Totdat ik hem te pakken kreeg, met schaats, toen dus plat op de grond geduwd en geschreeuw tegen hem, toen liet hij hem dus los..Hij doet dus hetzelfde met poep bijvoorbeeld..

Wat moeten wij in zulke situaties doen? Over 2weken beginnen we met de hondencursus, maar ik wil graag nu al weten hoe we moeten handelen op zulke momenten? Want, pff, wat voel je je machteloos op zulke momenten..!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:04

Aan de lijn houden is het beste,ik heb ook zo,n hond gehad.Op de cursus leer je wel hoe je de hond los moet laten lopen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:04

Niet schreeuwen en straffen als hij bij je terugkomt met schaats of wat dan ook. Belonen en belonen, want hij komt terug of je kreeg hem te pakken, en dat is wat je wilt.

Als jij hem straft als hij komt, of als je hem te pakken heeft dan zal hij het de volgende keer nog moeilijker toelaten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:05

Niet loslaten totdat je hem onder appel hebt, of met een longeerlijn aan loslaten, dan heb je hem wat makkelijker te pakken.

Op de grond duwen zou ik niet doen. Gewoon de schaats afpakken, desnoods zijn mond openwrikken en verder negeren. afsstraffen als je hem te pakken hebt werkt averechts.... ben je de volgende keer langer bezig hem te vangen.

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:06

Maar hij had de schaats in zijn mond, dus toch op heterdaad betrapt? ik heb altijd geleerd dat je dan wel mag straffen..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:08

Een hele harde duidelijke foei en los op dat moment kan je wel doen.

kohtje

Re: Wat te doen? niet luisterende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:12

Komt hij eindelijk krijgt hij op zijn kop! Niet handig . Iemand op curcus zij...dan schop je maar tegen een boom om stoom af te blazen. Een hond die je drie weken hebt zou ik niet los laten. Eerst trainen thuis en aan een lijn op vreem terrein. Het mooiste zou zijn als je naar een hondenclub gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:12

Niet meer los laten tot je op cursus gaat en weet hoe je hiermee om moet gaan, dit kan nog wel even duren, maar als je dit niet doet zal het van kwaad tot erger worden en jij helemaal niet meer ontspannen rondlopen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:13

Hij liep al een langere tijd met de schaats in zijn bek en zag de schaats dus niet als iets wat niet mag. Vervolgens heb je hem eindelijk te pakken, gooi je hem op de grond, schreeuwt erbij, rukt de schaats los en loopt waarschijnlijk pissig verder?
Zou jij ooit nog naar jezelf toe komen als je zo 'beloond' word? Ik niet hoor!

Zolang je hond niet onder apel staat, niet loslaten! Je hond krijgt keer op keer zijn zin doordat jij van alles uit de kast haalt, maar de hond uiteindelijk zelf bepaald wanneer hij komt.
Desnoods laat je hem uit met een lange lijn/longeerlijn zodat je hem wel onder controle hebt.

Succes bij de cursus!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:14

Je moet je hond niet straffen als hij naar je toe komt, zo wordt jij niet leuker en komt hij straks helemaal niet meer.
Als hij naar je toe komt met de schaats kan je het beste gewoon wat lekkers voor zijn neus houden en de schaats omruilen.
Je hebt deze hond net 3 weken, het is een herplaatser, dus moet je gewoon even wat geduld hebben.
Wat je ook echt niet meer moet doen is je hond op de grond drukken, hier snapt hij geen bal van en een hond dwingen zich over te geven heeft geen zin. Als je zo heftig blijft straffen vind hij je straks helemaal niet meer leuk.

Ik wil je heel graag meer tips geven, ik heb zelf les gegeven en ben bijna gedragstherapeut dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb. Als je dus nog iets wilt vragen kan je dat ook via pb doen.

Neem in ieder geval voortaan wat lekkers mee, als je hem dan aan een lange riem hebt of longeertouw, laat je hem lekker lang lopen, dan roep je hem een paar keer bij je, geef je hem wat lekkers en dan laat je hem weer lopen.
Zo gaat hij leren dat jij echt heel erg leuk bent, en dat het dus erg fijn is om naar je toe te komen.
Verder als je iets uit zijn mond wil halen, ruil het dan voor iets wat hij erg lekker vind. Niet gaan lopen trekken, vaak wordt het dan juist een spelletje, gewoon iets lekkers voor zijn neus, als hij het los laat zeg je dat hij braaf is en geef je hem de beloning.

Als je meer tips wil hoor ik het wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:16

Doet me aan de labrador van mn vader denken.
Die zoekt ook een trofee om daar heel hard mee rond te gaan rennen (klomp van mn vader, tas, kussen, trui) en zich niet te laten vangen. Ze luistert overigens wel naar mn vader dus als die een keer goed roept komt ze weer aangestormd om dan netjes voor m te gaan zitten met het voorwerp nog in de mond. Cursus hielp erg goed. :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:17

Oh ja en vooral niet achter je hond aan gaan rennen, vind ie feest namelijk.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:19

Eerst als je 'm hebt gevangen gewoon duidelijk nee of foei zeggen, daarna los vragen, afpakken. Dan belonen. :j

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:22

Oh ja lekker onduidelijk, je hebt je hond en dan ga je foei zeggen, ten eerste weet deze hond waarschijnlijk nog niet eens wat foei of nee betekend, dat is ook iets wat ze op een goeie hondenschool je aanleren op een goeie manier natuurlijk.
Verder moet je dus NIET je hond straffen als je hem te pakken hebt, zo wordt je alleen maar minder leuk voor hem. Kan je steeds langer gaan wachten tot hij bij je komt.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:23

Ik zou beginnen met trainen aan de lange lijn, als hij niet luisterd kun je hem direct straffen, en zo de lengte steeds meer uitbouwen zodat hij steeds meer de ruimte krijgt, en door krijgt dat hij gewoon moet luisteren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:25

kelly0188 schreef:
Maar hij had de schaats in zijn mond, dus toch op heterdaad betrapt? ik heb altijd geleerd dat je dan wel mag straffen..

Gek hè?? Dat ie dan niet meer bij je wilt komen..
Straffen is niet erg, maar dan wel op het moment dat hij het fout doet (dus pakt), en niet als hij het na 2 minuten nog in zijn bek heeft.. dan snapt hij alleen dat hij op zijn flikker krijgt als hij komt.. dus blijft hij weg..

Altijd belonen als hij komt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ookal duurt het nog zo lang... ookal zit hij daarvoor nog zo fout.
Op het moment dat hij komt is hij braaf.. want hij moest komen, en dat doet hij.
En idd.. als hij los laat op commando ook belonen, want hij laat los.

Verder niet los laten totdat je je hond onder appél hebt.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:27

Ik zou wel eerst met hem op cursus gaan en voorlopig aan de lijn houden,wil hij poep eten of iets anders doen wat niet mag dan ben je meteen bij hem en kun je hem zeggen dat dat niet mag,want dit achter hem aanrennen is frustrerend voor jullie en hij maakt er een spelletje van!

Daarbij komt ook nog eens dat als je de verkeerde hond tegen die niet tegen andere reuen kan en wilt vechten en jou hond gaat er op af dan heb je echt een probleem als hij niet naar jullie luisterd en je hem niet meer te pakken krijgt! ;)
Voorlopig gewoon even aan de lijn totdat hij goed naar jullie luisterd!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:29

Inderdaad goed bedrag belonen. Komt hij naar je toe ookal haalt hij het bloed onder de nagels vandaan door eerst een uur weg te zijn beloon hem als nog want dan legt hij een link ik kom+ik krijg een beloning anders is het ik kom+ik word gestraft terwijl ik kom. Begin wellicht even helemaal opnieuw met de opvoeding, oefen eerst in een prikkelloze omgeving een schuur of iets dergelijks met de basiscommando's en beloon hem echt als een pup als hij het goed doet, zorg voor de lekkerste beloning die te vinden is zodat hij het leuk gaat vinden om te luisteren. Zo kun je door trainen hem leren dat jij leuker bent dan andere mensen etc.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 12-01-10 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:29

rockwitch schreef:
Oh ja lekker onduidelijk, je hebt je hond en dan ga je foei zeggen, ten eerste weet deze hond waarschijnlijk nog niet eens wat foei of nee betekend, dat is ook iets wat ze op een goeie hondenschool je aanleren op een goeie manier natuurlijk.
Verder moet je dus NIET je hond straffen als je hem te pakken hebt, zo wordt je alleen maar minder leuk voor hem. Kan je steeds langer gaan wachten tot hij bij je komt.

Je moet hem inderdaad niet straffen als hij naar je toe komt. Het loslaten is een tweede en kan je volgens mij beter berijken door het open wrikken van de mond en dan gewoon afpakken en negeren. Ik ben zoiezo niet zo'n fan van straffen door op de grond te duwen oid wij pakken onze hond altijd gewoon bij de neus, maar die van ons is ook niks gewent natuurlijk. Kan zijn dat die van jou daar niet van onder de indruk is.

Veel succes bij de cursus, tot die tijd koop een hele lange riem zodat hij toch nog wet bewegingsruimte heeft zonder dat hij zo kan ontsnappen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:32

sooow jij straft jou hond wel heel erg heftig als je hem bij de neus pakt zeg, als hij daarvan onder de indruk is zou ik het toch wel even heel wat milder aanpakken. Om de neus pakken is namelijk zo'n beetje de zwaarste straf die je een hond kan geven, als je hondengedrag onderling een beetje bestudeerd snap je waarom.

Ik vind het openwrikken van de bek ook niet echt verstandig, je weet nooit of hij heel erg fanatiek is met zijn speeltjes en als je zijn bek open wrikt kan het zomaar zijn dat zijn tandjes ineens in je handen staan.
Omruilen voor wat lekkers heeft in mijn ogen tot nu toe nog het beste resultaat, en dat heb ik in de jaren zelf ervaren.

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:34

Maar hij kwam niet naar me toe hoor.. hij rende langs me, waardoor ik hem bij zijn halsband kon grijpen.. Maar idd.. ik dacht al dat ik fout gehandeld had, daardoor opende ik ook dit topic..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:35

grijpen is idd ook niet zo handig, ik snap wel dat je dat deed hoor, want dan heb je zoiets van mooi hij is in de buurt gauw pakken.
Alleen het probleem bij grijpen is dat je het vaak bovenop doet, dus zit je heel erg dominant te doen, verder pakken veel mensen (zeg niet dat jij dat ook deed) per ongeluk, of expres een pluk vacht of nekvel mee, dus dat is ook niet echt grappig voor een hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:36

Kelly hoeveel ervaring heb je met honden want als ik je verhaal hier zo lees moet je nog erg veel leren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:38

Chiqa schreef:
Kelly hoeveel ervaring heb je met honden want als ik je verhaal hier zo lees moet je nog erg veel leren.

Idd echt heel goed dat je een herplaatser kiest maar let wel dat deze vaak weer opnieuw opgevoed moeten worden. Consequentie een positieve conditionering is hierbij erg belangrijk.

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:43

Chiqa: Nou idd..het is onze eerste hond samen (vroeger wel honden gehad). Ik heb me goed ingelezen, maar ook expres meteen opgegeven voor cursus..omdat ik weet dat we nog wat onervaren zijn. Daarom ook gekozen voor een herplaatser en een wat makkelijker ras. Maar ik wil wel graag leren en doe mijn best om het zo goed mogelijk te doen.