je raad nooit waar mijn vissen nu in zwemmen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_merel_

je raad nooit waar mijn vissen nu in zwemmen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 16:57

Ik kreeg gister zomaar vissen van mijn vriendje voor op de woonkamertafel!
Superleuk, hele grote kom en natuurlijk hippe steentjes en een plantje!

Wij helemaal volgens gebruiksaanwijzing alles goed schoongemaakt en gewassen,
vissen in het zakje laten wennen aan het water en daarna los!

Nu blijkt dat onze kraanwater zoveel kalk bevat, dat het gewoon wit blijft!
gevolg: onze visjes happen naar lucht boven in de kom!

Vandaag hadden wij dus superveel medelijden met onze visjes dat we maar BAR LE DUC in de kom gedaan hebben! jahjah! Ze zwemmen nu dus in een kom met liters BAR LE DUC. Nu zwemmen ze helemaal happy rond in kristalhelder water!

Ik heb alleen wel een visje die lucht in de buik heeft en dus bovenkomt....
Hebben jullie tips of oplossingen?

Groetjes!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:58

en als je water in een glas doet om te drinken??
lijkt me eerder dat die aanslag door de steentjes komt, dat ze vaker uitgewassen moeten worden
heb je drijvend voer, dan kan inderdaad voorkomen dat ze lucht happen
je kan beter korreltjes nemen dan
ook is een kom niet de beste huisvesting voo reen vis, maar een bak

_merel_

Re: je raad nooit waar mijn vissen nu in zwemmen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:03

Wij drinken nooit water uit de kraan! Wij hebben het water nooit lekker gevonden! In een glas is het ook wat wittig... Dat is wel bekend hier in de omgeving! Maar onze schilpadjes en eerdere vissen hadden nooit een probleem met het water! Onze vissen krijgen granulaat... Speciaal sluierstaartenvoer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:05

Je kunt een filter kopen bij een dieren speciaal zaak, net als potjes met spul waarmee je kraan water geschikt kunt maken voor vissen. Het is namelijk door de grote hoeveelheden chemicaliën sowiezo niet geschikt voor vissen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:06

OK! Dankjewel! Weet je ook hoe dat heet?

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:07

Ik zou geen ronde kom doen allereerste, maar gewoon een vierkante kopen. dan kan je ook een waterfiltertje aanschaffen, zijn bij tuincentra's niet duurder dan 8 euro!
een paar uur per dag de filter aan en je water word vanzelf helder!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:08

Ik weet niet uit mijn hoofd hoe het heet, maar je kunt er gewoon om vragen :)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:08

dankjewel!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:10

mijn vissen zwemmen overisgens niet in zo'n "bal"
Ze hebben een hoge cilinder!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:14

Overgens is dat van die ronde kom vs. vierkante bak ook een goede. Een vierkante bak is veel minder stressvol voor je vissen.

Zie nu dat je een cilinder hebt: nog slechter. Dan hebben kunnen ze dus niet een flink eind recht vooruit zwemmen, terwijl goudvissen just lange afstandszwemmers zijn. Komt nog eens bij dat de hoeveelheid oppervlakte wat in contact komt met de lucht heel erg klein is in vergelijking met de hoeveelheid water, dus zal je water heel snel weinig zuurstof bevatten. Een luchtpomp, icm een zuurstofinbrengend filter is onmisbaar.

Ook moeten vissen een plek hebben om zich te verstoppen, bij voorkeur iets waar ze helemaal in kunnen. Een huisje oid is goed, let er wel op dat ze goed door de opening heen kunnen.

Ook zijn goudvissen scholenvissen, en moet je ze eigenlijk met 5 tegelijk houden, en ze hebben 40liter water per stuk nodig.

Steentjes onderin staan leuk, maar goudvissen wroeten veel, en kunnen daarom beter op aquarium zand gehouden worden.

Drijvend voer is niet zo goed, zinkende korrels zijn veel beter. Als je drijvend voer hebt en je vind het zonde om het weg te gooien kun je het geven door het tussen duim en wijsvinger te nemen en het onder het wateroppervlak los te laten.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:18

Aquasafe moet je halen voordat je ze in gewoon water doet!
Ik heb in een dierenwinkel gewerkt :=

En inprincipe kan een vis gewoon in een kom hoor! alleen als je er meer dan 1 heb moet je wel een wat grotere nemen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:21

Desperado_ schreef:
Aquasafe moet je halen voordat je ze in gewoon water doet!
Ik heb in een dierenwinkel gewerkt :=

En inprincipe kan een vis gewoon in een kom hoor! alleen als je er meer dan 1 heb moet je wel een wat grotere nemen.

Sorry, maar dat is echt het slechtste advies ooit. Een goudvis heeft 40 liter water per stuk nodig. Daar komt bij dat door de rondheid ze ook rondjes gaan zwemmen, en geen langere stukken rechtuit kunnen zwemmen, wat goudvissen wel horen te doen. Komt nog bij dat wat ik hierboven ook al zei over de cilinder, grootte van de oppervlakte van het water staat absoluut niet in verhouding tot hoeveel water je hebt, waar ze zuurstof gebrek door krijgen.

Kommen worden niet voor niets verboden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:23

MBT de kom gaat het in de eerste niet om de grootte van de kom ten opzichte van de vis, een grote kom kan immers ook veel water bevatten, maar om de uitwerking die de bolle vorm heeft op het gemoed van de vis. Een rechte wand geeft een veel minder vertekend beeld en voorkomt een boel stress bij de vis. Iets wat heel simpel op te lossen is en waaraan elke visliefhebber toch waarde zou moeten kunnen hechten :)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:26

wahah, wat grappig, dat ze nu in bar le duc zwemmen whaha

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:32

owow... Ik zal kijken wat ik kan doen!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:43

@Vjestagirl, dat is toch helemaal niet te realiseren!
Weet je hoeveel 40 liter is! Per vis??
Dat zijn per vis zeker 3 van zulke emmers: https://www.moonenpackaging.com/photose ... 43&large=1

@TS, wel grappig dat ze in de barleduc zwemmen..doet me denken aan die reclame van die kreeften. Maar volgens mij was dat Chaudfontaine?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:44

Goudvissen hebben wel wat meer nodig dan een kom iig... Goed filter omdat 't ontzettende vervuilers zijn, aquarium van uiteindelijk toch wel minstens 1.20m.
Wat betreft die waterverbeteraars, dat is in Nederland echt nergens voor nodig. Al vind ik 't wel vreemd dat jullie water zo vol kalk zit dat 't wit is...

@ Sanne: 40 liter water per vis is makkelijk te realiseren. Gewoon een groot genoeg aquarium kopen :P

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:45

In de reclame is het idd CF :) Pas maar op, straks willen ze niks anders meer ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:46

En dan.. als je 4 vissen hebt moet je er 160 liter in gooien?
Volgens mij gaat er in mijn bad nog minder... voor 4 kleine goudvisjes. Dan heb ik het niet over vijvervissen ofzo.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:47

Die 4 kleine goudvissen groeien nou eenmaal wel uit tot 4 grote vissen van 20-30 cm. Nu hoeven ze ook nog niet in 40 liter per vis. Maar dat zal uiteindelijk toch echt wel nodig zijn.

Edit: TS, misschien dit topic even doorlezen [BB] denk na voor je een sluierstaartje/goudvisje koopt!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:48

Ik weet niet wat voor vissen jij normaal in 'n kom ziet.. :') maar ik heb nog nooit een vis gezien (buiten de vijver om) die zo groot zijn.

Vjestagirl

Nagini schreef:
@Vjestagirl, dat is toch helemaal niet te realiseren!
Weet je hoeveel 40 liter is! Per vis??
Dat zijn per vis zeker 3 van zulke emmers: https://www.moonenpackaging.com/photose ... 43&large=1

@TS, wel grappig dat ze in de barleduc zwemmen..doet me denken aan die reclame van die kreeften. Maar volgens mij was dat Chaudfontaine?

Dat is prima te realiseren. Ik geloof dat Jockjuh hier op bokt een aquarium van 1100 liter heeft staan. Kun je zelfs 27,5 goudvis in stoppen. Dus dan is een aquarium van 200 liter ook wel te realiseren.

En ja, dat kost veel geld, en ja dat kost veel werk om het te onderhouden. Ik snap dan ook nogsteeds niet waarom goudvissen zo goedkoop zijn, want het lijkt van die leuke schattige makkelijke visjes voor de kinderen. En dan worden ze maar 5 maanden, nou, dan halen we toch een nieuwe? Die dieren kunnen 30 jaar oud worden als je ze op de juiste manier houdt.

Vjestagirl

Nagini schreef:
En dan.. als je 4 vissen hebt moet je er 160 liter in gooien?
Volgens mij gaat er in mijn bad nog minder... voor 4 kleine goudvisjes. Dan heb ik het niet over vijvervissen ofzo.

Een goudvis IS een vijvervis...

Nagini schreef:
Ik weet niet wat voor vissen jij normaal in 'n kom ziet.. :') maar ik heb nog nooit een vis gezien (buiten de vijver om) die zo groot zijn.

Dat komt omdat ze door de verkeerde manier van houden (dus in een kom, met drijvend voedsel, zonder filters, zonder toevoegingen aan het water, door bij het verschonen al het water eruit te halen en nieuw (vaak ijskoud) kraanwater erin te doen en de vis daar zonder pardon in te donderen) ze vaak maar een jaar oud worden. Toen jij een jaar was was je ook niet zo groot als dat je nu bent...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 10-01-10 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:50

Hm.. ik dacht altijd dat er verschil was.. tussen een 'binnen' en 'buiten' vis..

Ik heb zelf geen vissen hoor ;) Heb er helemaal niets mee..

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:50

@Vjestagirl wij verkochten nog gewoon kommen hoor!
Heb ook nog nooit gehoort van mijn toen collega's dat ik ze niet mocht verkopen.

Goudvis van mijn vriendin zit al 3 jaar lang in een kom, dat beest is heel erg groot en leeft nogsteeds!