Help! tanden v konijn zijn getrokken en nu eet hij niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

Help! tanden v konijn zijn getrokken en nu eet hij niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:04

Gisteren zijn de voortanden van mijn konijn getrokken omdat hij olifantstanden had.
Inmiddels zijn we een dag verder en wil hij niet eten, heb hem al kort hooi gegeven, gewone brokjes enz maar niks helpt.
Ook drinkt hij nauwelijks.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Het is natuurlijk niet niks om je voortanden kwijt te zijn en ik kan mee voorstellen dat het pijn doet. Hoe kan ik het hem zo aangenaam mogelijk maken?

ShauniBef

Re: Help! tanden v konijn zijn getrokken en nu eet hij niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:06

Nee omdat het mischien zeer doet := .. Geef hem wat brinta oid.. Gaf ik me cavia toen de tanden waren getrokken.. Of yoghurt..

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:06

Als bij ons de tanden worden getrokken doet het inderdaad de dagen erna behoorlijk pijn.
Ik denk dat je gewoon een beetje voer + wat zacht's + hooi in z'n kooitje moet doen, en dan gaat die het als die kan vast zachtjes proberen te eten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:08

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:11

Via een spuit eten geven?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:16

Iris, heb je geen pijnstillers meegekregen voor je konijn? Dat is héél belangrijk, ik zou snel de dierenarts bellen. En zacht voedsel, bijvoorbeeld babyvoeding (de groente versie dus) geven.

Héél veel succes! :(:)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:21

Getrokken?? Hij had neem ik aan tanden die door bleven groeien?
Dan worden ze normaal gesproken geknipt eens in de zoveel tijd.
Volgens mij mag je ze bij een konijn nooit weghalen, omdat dat de belangrijkste tanden zijn om te overleven.
Ik deed het bij mijn oude konijn zelf met een speciaal tangetje.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:22

Ik heb net mijn eigen dierenarts gebeld en die zegt dat ze meestal een pijnstiller inspuiten die wel een tijdje werkt.
Als hij binnen nu en een paar uur niet eet/drinkt dan ga ik bij mijn eigen dierenarts dwangvoeding halen, ik zag hem net wel een klein stukje hooi naar binnen werken dus ik hoop dat het allemaal meevalt. Ik heb nu wat brokjes geweekt en hoop dat hij dat eet.
Zijn tanden zijn getrokken omdat hij olifantstanden had en die anders eens in de 6 weken geknipt moesten worden met als risico dat bij het scheuren vd tand er vuil tussen gaat zitten wat abcessen kan veroorzaken.
Ik heb geinformeerd bij de konijnenopvang en dierenarts en die adviseren om de voortanden te laten trekken.
Laatst bijgewerkt door iris17 op 08-01-10 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:23

Je moet hem zolang hij niet zelf eet dwangvoederen. Je DA heeft vast een geschikt voertje en anders kun je eerste hapje van olvarit nemen groentesmaakjes. met een spuitje ingeven vaak op een dag. en pijnstillers lijkt me aangewezen.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:26

Citaat:
Dan worden ze normaal gesproken geknipt eens in de zoveel tijd.
Volgens mij mag je ze bij een konijn nooit weghalen, omdat dat de belangrijkste tanden zijn om te overleven.
Ik deed het bij mijn oude konijn zelf met een speciaal tangetje.

Dat was idd de behandeling in ongeveer 1912. :+
Het risico van knippen is dat een tand splijt en er aan de basis van de tand een abces ontstaat wat moeilijk te behandelen is. De snijtanden kunnen ze missen, want ze hebben nog 24 kiezen waarmee ze prima kunnen kauwen. Dit is de behandeling van keuze, zeker bij een jong konijn met nog een lange levensverwachting waarbij je anders heel vaak zou moeten knippen (elke 6 weken).

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:27

@ aerdenhout1: nee hoor, bij mijn moeder haar konijn zijn die ook getrokken. Omdat ze iedere week naar de DA moest, en zelf niet durfde te knippen. (ze kon geen eens zijn mondje vinden) Toen dat bij het konijn van mijn moeder gedaan werd, heb ik het konijn potje wortel van olvarit met de spuit in zijn bek gedaan.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:31

Zo ik heb net brokjes geweekt, eens even kijken hoe hij daar op reageerd.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:34

olvarit eerste hapje, beter nog
is critical care van science selective

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:38

bij de DA heb je speciaal oplosvoer voor konijnen.
Dit is een poeder waar alles inzit.
Je moet het dan gewoon aanmaken met water en dan met een spuit (zonder naald natuurlijk) in de bek spuiten.

Het grootste gevaar als konijnen niet eten, is dat de darmen stilvallen.
En dan is het gedaan..... (spreek uit ervaring)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:53

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:54

Als bijvoeding kun je ook yacult (ja, hoe je het schrijft) geven. Ik vind het zelf erg smerig,
maar mijn konijn vond het een groot succes :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:32

Weer wat geleerd!! :))

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:33

haha ja inderdaad!
Remi wil het geweekte eten niet dus ik ga nu voor hem dwangvoeding halen, ik hoop echt dat hij het gaat redden want hij is zo lief.
Het arme beest heeft al genoeg meegemaakt dus ik hoop dat na dit gedoe hij een heel leuk leven krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:43

ik heb toch wel goede resultaten gehaald met fruithapje van olvarit. babyhapje dus he?
appel gaat prima maar ook een gewoon hapje met wortelsmaak wil goed.

je kunt ook wat fruit pureren in een mixer en dit geven.
niet al te veel,steeds kleine beetjes en dan eventueel mengen met wat geweekte brok.

sucees en hopelijk gaat je nijn wel weer eten

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 18:49

Inmiddels heb ik hem dus dwangvoeding gegeven maar hij vond het echt niet leuk.
Had aan de zijkant van zijn bekje gespoten en uiteindelijk kwam het door het gat aan de voorkant er weer uit, gelukkig heeft hij wel veel binnen gekregen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:52

toch even waarschuwen hoor, dat je niet teveel in 1x naar binnen spuit,hij moet het wel door kunnen slikken he? :(:)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:19

Citaat:
Dat was idd de behandeling in ongeveer 1912.

En nu vaak ook nog.

Mijn konijn heeft ook olifantstanden en z'n kiezen staan scheef waardoor er haken op komen. Elke 6 weken knip ik z'n tanden en elke 6 maand ongeveer worden de kiezen onder handen genomen (gelukkig groeien de kiezen niet zo snel vermits hij daarvoor onder verdoving moet).
Konijn gaat nu zo al anderhalf jaar door het leven en ondergaat het eigenlijk probleemloos, niks gespleten tanden of abcessen. Met een speciaal tangetje en als je beetje weet wat je doet kan het best wel lukken.
Ik neem hem altijd mee naar unief voor z'n kiezen en heb daar ook al gesproken over trekken maar voorlopig doen we het niet omdat hij op deze manier nog goed mee kan. Trekken is een vrij serieuze ingreep en houdt ook risico's in zoals bvb niet eten (wat snel fataal kan verlopen).

Iig, konijn papje geven en idd dwangvoederen indien ze niet eten. Als ze stoppen met eten kan het na 24-48u al faliekant aflopen.
Veel succes met je konijntje.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:36

En het is en blijft niet de beste behandeling tanden knippen, dus waarom die ellende terwijl je ze ook kan laten trekken wat over het algemeen veel minder ellende neemt. Ik heb al bij vele konijnen de tanden laten trekken en bijna allemaal aten ze dezelfde dag nog, een enkele dwangvoeding, maar er is nog nooit 1 door dood gegaan. Dus ik sta helemaal achter de tanden trekken.
Ik vind het raar dat de dierenarts niet meteen dwangvoeding heeft meegegeven, Doe dit toch zeer regelmatig. Bied daarnaast groen aan, maar uiteraard in kleine stukjes, knip het hooi door de midden.
Zoals ik aangaf ik heb al meerdere konijnen zonder tanden gehad dus eten kunnen ze zeer goed zonder. Daarnaast pijnstilling geven en bij te lang niet eten ook cisaral drops.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:38

Yes, het gaat al wat beter met hem!!
Net heb ik even met hem gekroeld en het was net of hij zich meteen een stuk beter voelde, ging meteen een beetje hooi eten en vervolgens liep hij naar zijn voerbak en heeft ook wat brokjes gegeten.
Het was niet veel maar het is iig iets, ook heb ik 'm horen drinken en inmiddels heeft hij ook gekeuteld want dat had hij vandaag ook nog niet gedaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:02

Fijn dat het nu beter gaat, meestal moeten ze even op gang komen. Het hooi wel knippen he :) zeker eerst is dat allemaal zo gevoelig dat zo'n lange hooispriet niet zo fijn voelt. Wortel kan je trouwens als je dat geeft het best in kleine reepjes en dan weer in kleine stukjes snijden.