“VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

“VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 12:09

Ik heb hier en daar al in topics gezocht maar kan niets vinden over het bereiden meerdere soorten kattenvoer gemaakt van vers vlees.

Mijn katten krijgen, naast hun brokjes, ’s avonds voor de lekkerheid maar toch ook een beetje voor de vulling Whiskas vlees zakjes. Maar deze zijn niet echt gezond voor een kat en bestaat grotendeels uit vocht, heb ik begrepen…. :\

Mijn moeder maakte vroeger voor onze Bouvier iedere avond verse Hart. Het meurde als een idioot in de keuken maar de hond vond het heerlijk en het bleek een gezonde kost te zijn, naast haar brokjes.

Nu wil ik meerdere “maaltijden” van vers vlees bereiden, deze in porties verdelen en gelijk invriezen zodat ik een voorraad heb voor ongeveer 1 maand, bestemd voor 2 katten. Ik ben een liefhebber van voorraden. :j

Ik heb de volgende vragen:
- Welke vis mag ik gebruiken voor mijn katten? Hoe bereid ik deze?
- Welk vlees kan ik hiervoor het beste gebruiken? Hoe bereid ik deze?
- Klopt het dat Kool-vis ook daadwerkelijk gezond is? Wie heeft de bereidingstips?
- Hoeveel mag ik mijn katten geven per portie? Het zijn namelijk binnenkatten en bewegen minder dan een buitenkat.
’s Zomers zijn ze actiever in beweging omdat ze dan op vliegen- en muggenjacht gaan. (erg leuk om te zien)

Ik zoek minimaal 3 soorten vis en 3 soorten vlees gerechten. Meerdere tips zijn natuurlijk altijd welkom. ;)

Als het maar gezond is en mijn katten vitaal blijven.

Alvast super bedankt voor het meedenken en de recepten +:)+
Laatst bijgewerkt door VDB op 08-01-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Jeanine_x

Re: “VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:11

Ik ga meelezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:11

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:12

koolvis of kabeljauw kook ik voor mijn katten (totdat het wit kijkt en bijna uit elkaar valt)

Maar verder kan ik je niet helpen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:12

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 12:12

Dankjewel Sies, maar ik zoek echt Recepten...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:13

@sies: waarom kook jij vis voor je katten?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:13

Onze katten staan op barf (samen met de hondjes) en zelf zo hun voorkeur voor vlees en vis.
Het nadeel van Wiskas en andere soorten "vlees" uit een zakje is dat er veel water en rotzooi in zit.
En het is in verhouding nog duur ook!

Je zou beter bij de supermarkt een pakje smuldier kunnen kopen, deze heb je in diverse varianten.
Goed en puur vlees.
En anders hebben ze bij Herbyvers.nl zeer voordelig vlees voor barfers.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:16

Ik pas 1 keer in de maand een weekend op bij mensen die fokken met raskatten.

Die geven af en toe gewoon rundvlees (geen idee hoe ze dat klaar maken :o)
En de katten krijgen af en toe eendagskuikens (dode, uit de diepvries) die laten ze ontdooien en snijden ze in stukjes..
De meeste katten zijn er echt dol op..
Had het nog nooit eerder gehoord tot ik daar kwam :P

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 12:17

Hoi Annebe, ik heb een topic geopend om vers vlees recepten te lezen. ;)
Links zijn ook welkom maar het is wel handig dat ik de bereidingswijze kan lezen van meerdere "recepten" van vers vlees. Ik weet namelijk niet wat gezond is en hoe ik het kan bereiden.
Laatst bijgewerkt door VDB op 08-01-10 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:19

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:19

Al het vlees (met uitzondering van varkensvlees... dit eigelijk helemaal vermijden) kan je gewoon rauw geven, waarom er een "recept"van maken?

Een wolf of een katachtige in het wild kookt ook niet eerst zijn prooi!
En botten gaan spinteren als ze gekookt worden.
(Ja ook de kippebotjes kunnen rauw)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:20

Ik haal wel eens zalmkoppen op de markt, die krijgen mijn katten in zijn geheel. Ik vries ze meestal wel even 3 weken in om bepaalde bacterieen te doden (weet even niet welke het zijn maar staat ook op barfplaats).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:21

Mijn honden krijgen af en toe eens een hele kip, of runderhart. Runderhart krijgt mijn kat ook.

Het liefst zou ik ze helemaal op vers zetten, maar die vriesruimte heb ik niet.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 12:23

Een zalm kop is een goede tip Letsdun. dankjewel. Is het ook echt gezond voor een kat?

EDIT aanvulling: Liezel, de runderhart, hoe maak je die klaar? Kook je het of geef je het rauw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:25

Kan allebei, maar waarom zou je 't koken?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:26

mijn katten krijgen rauw rundvlees ( bieflappen, runderlappen, rundergehakt, runderhart)

kippenvlees ( rauwe kipfilet, bevroren kuikentjes, grof gemalen kipgehakt met stukjes bot)

vis: koolvis, zalm, stukken afval van de markt ( zalkoppen enz), kabeljauw enz.

ik kook niks, ze krijgen het gewoon rauw

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 12:27

Waarom niet koken Sonja?
Het lijkt mij wel een prettiger idee om het te koken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:30

Maar jij bent geen poes ;)
Niets op tegen hoor om het te koken, als je dat zelf prettiger vindt, maar voor je kat is het absoluut niet nodig.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:33

als mijn kat aan de dunne is mag ik van mijn da een stukje kipfilet koken. Ze vind het heerlijk en het stopt goed verder lees ik even mee voor recepten.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 12:36

Hoelang mag je kipfile koken als je het in blokjes hebt gesneden?
En hoeveel mag ik geven aan binnenkatten die nogal kieskeurig zijn? ;)

Sonja schreef:
Maar jij bent geen poes ;)
Niets op tegen hoor om het te koken, als je dat zelf prettiger vindt, maar voor je kat is het absoluut niet nodig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:38

Maar wat voor recept zoek je dan? Je kunt het vlees gewoon rauw geven, zo natuurlijk mogelijk, daar hoef je dus niks aan klaar te maken!

Houd het volgende in gedachten:
- geen varkensvlees
- geen kruiden
- niet verhitten, hooguit afspoelen met warm/ heet water om wat extra geurstoffen vrij te laten komen
- geen botjes of graten als je kat geen vlees gewend is
- geen dragende beenderen

Als je zo natuurlijk mogelijk wilt voeren, dan moet je voor jezelf bedenken wat je kat(achtige) ook zelf zou eten in het wild. Dat zijn bijvoorbeeld muizen en andere knagers, konijn, haas, kip en kuiken, duif, kalkoen, kwartel, eend. Tevens alle vissoorten, alhoewel de grotere vissen vaak te hard zijn qua bot. Deze kleine dieren kun je in zijn geheel voeren, al dan niet schoongemaakt (geplukt of gevild en darmstelsel eruit) of in deeltjes. Dieren als paard, geit en rund zou een kat normaal niet vangen en zijn dus minder natuurgetrouw, maar kun je alsnog best voorschotelen. Probeer per 2 weken van minstens 5 diersoorten vlees te geven.

Als je in deeltjes voert, maar je wilt wel een volledig voedingspatroon bereiken (niet per sé nodig als je met name brokjes voert), dan ga je het hele prooidier nabootsen. Je voert dan bij benadering 40% spiervlees, 40% botvlees en 20% orgaanvlees. Dit hoef je niet per maaltijd te voeren, maar hou dan aan dat je deze percentages verspreid over 2 weken volledig voert.

Katten zijn volledig carnivoor en hebben geen (gekookte of gepureerde) groenten, fruit, noten of granen nodig, maar vinden dit soms wel lekker als extra toevoeging. Als je meestal dieren uit de bio-industrie voert, is het mogelijk dat je kat er vaker om vraagt dan wanneer je wild voert.

Een voorbeeldmenu van mijn katten deze week (gewichten zijn een indicatie):
maandagmorgen 150 gram eendenhart en konijnlever
maandagavond 150 gram eendennekken
dinsdagmorgen 150 gram kalkoengehakt
dinsdagavond 150 gram kwartel
woensdagmorgen 150 gram kalkoengehakt
woensdagavond 150 gram eendennekken
donderdagmorgen 150 gram wildspiervlees
donderdagavond 4 eendagskuikens
vrijdagmorgen 150 gram wildspiervlees
vrijdagavond 150 gram konijnkarkas
zaterdagmorgen 150 gram eendenhart en konijnlever
zaterdagavond 150 gram konijnkarkas
zondagmorgen 150 gram paardenvlees
zondagavond 150 gram kippennekken

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:42

Gewoon spiervlees en orgaanvlees kun je best koken, maar besef dat daarmee veel goede voedingsstoffen verloren gaan. Een gezonde kat (en hond) zijn niet vatbaar voor de bacterien (salmonella bijvoorbeeld) waar wij wel gevoelig voor zijn. Rauw vlees bevat voor een carnivoor júist veel goede bacterien, die de darmflora perfect ondersteunen.

Botvlees en vis met graten mag je pertinent níet verhitten voor je kat of hond. Dan gaat het splinteren en dat is vragen om problemen. Zo'n soepbot van de slager is eigenlijk ontzettend slecht: het splintert na koken én het is een dragend bot dus zó hard dat het gebit er van slijt.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:43

Voor een carnivoor hoef je dus helemaal niets te koken! Gewoon heerlijk rauw geven en dan heb je geen recept nodig. Alleen moet je wel weten wát te geven en in welke verhoudingen.
Vis zou ik tot slechts 1 keer per 2 weken beperken, dit omdat vis niet of nauwelijks tot het natuurlijke menu van een katachtige behoort. Ook heb je dan meer kans op een vitamine A overschot/vergiftiging!

*edit* zie dat chubby een heel menu heeft geplaatst +:)+

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 12:46

Wauw Chubby :oo :wow: Wat een openbaring. Super bedankt voor je uitleg! Je menu is top. Is de 150 gram bestemd voor 1 kat of 2 katten samen?

Je vraag over wat voor recepten ik zoek bedoel ik recepten van vers vlees om het klaar te maken. ;-)
Is het waar dat kipfile vol met chemische middelen zit die die kippen krijgen en dat je katten het risico lopen ziek te worden hierdoor? Ik zou dolgraag kipfile willen klaar maken maar dan haal ik het wel bij de biologische kippenboer?

EDIT: Laika, dankjewel voor de tip over vis wat ze niet vaker dan 2 keer in de week mogen hebben.
Laatst bijgewerkt door VDB op 08-01-10 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt