vraagje over bordeaux dog puppy

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

vraagje over bordeaux dog puppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 08:53

Hallo
Nu hebben we bijna een week geleden een bordeaux dog puppy gekocht.
Nu zagen we thuis dat ze nogal moeilijk loopt met haar achterbenen naja heupen dat ze wat wijkt en wat raar loopt.
Nu is het over het algemeen bekend dat bordeaux doggen vaak last hebben van hun heupen omdat ze of teveel kraakbeen hebben of te weinig ?
Overigens waren ze ouders raszuiver en waren alle pups goedgekeurd bij de da.
Nu waren wij maandag gelijk naar de da gegaan om haar na te laten kijken alles was goed en vroeg of dat hij even naar haar heupen wilde kijken terwijl ze liep.
De da zag precies hetzelfde als ons en deed wat testen om te kijken of er iets mis was.
Uit testen bleek er niets mis te zijn maar we moesten geen lange wandelingen gaan maken maar elke bewegingen die de pup zelf doet was goed. Nu is het zo dat wij een laminaat vloer hebben wat nu niet echt bevoordelijk is.
Verder twijfelde ik deze week echter of dat ik niet een second opinion wouw.
En dat doen we dus nu ook we gaan naar een grote dierenkliniek om haar daar te laten bekijken.
Want ben er op de een of andere manier niet echt gerust op en hoop dat we daar hetzelfde te horen krijgen.
Wie heeft er ook een bordeaux dog of kent iemand met zon hond en kent de problemen daarvan ?

Edit het wat wijken in zn loop is echter alleen goed te zien tijdens het rennen
Laatst bijgewerkt door Pepper3 op 08-01-10 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nicci88

Re: vraagje over bordeaux dog puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:56

het is gewoon dat honden van grotere rassen sneller last hebben van de heupen.
En dan met name van HD (heupdisplasie).
Vooral als de pups geen stamboom meekrijgen, is de kans groot dat de ouders hier niet op getest zijn.

Voor de zekerheid kun je foto's laten maken.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 08:58

Ja klopt dat hadden wij ons ook ingelezen voordat we de pup kochten echter was het niet hd geloof ik want dan kan ze niet lopen en heeft ze pijn mischien dat dat nog komt ?
In iedergeval we gaan vanavond even om een second opinion en ben benieuwd

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:58

Ik ken de problemen niet zo zeer, maar ik kan je wel een goede kliniek in de buurt aanraden, de Rashof in Berkel Enschot.

Hoop dat het mee gaat vallen zeg... Pff, een pupje dat al moeilijk loopt... Wat versta je onder raszuiver? Hebben de ouders een stamboom? Zijn ze getest op erfelijke aandoeningen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:59

jelledaantje schreef:

Waar ga je naar toe?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:59

Ik zou je persoonlijk aanraden om eerst een goedkoop tapijtje te gaan leggen, dit hoeft echt niet duur te zijn en het is maar voor tijdelijk maar zorgt voor veel minder problemen.
Zijn beide ouders ook getest op HD? Dat ze raszuiver zijn hoeft natuurlijk niet te zeggen dat ze geen HD hebben...
Verder inderdaad geen lange wandelingen, niet trap laten lopen etc etc. Het is en blijft een groot hondenras, en bij de grotere rassen is de kans op HD altijd aanwezig.

Honden met HD kunnen overigens echt nog wel lopen, ligt er alleen aan in welke mate de HD aanwezig is...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:00

Leg ook wat kleden neer in de huiskamer zodat die ook wat "vaste"plekken heeft om te lopen.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 09:02

Ja zo moeilijk opzich ook niet want ze kan goed lopen en rennen maar je ziet gewoon dat ze niet goed loop niet recht en met haar achterhand een heel klein beetje wijkt.
Haar ouders hebben geen stamboom hebben we bewust ook niet voor gekozen omdat we mensen kennen die wel een stamboompup hadden en die daar jaren lang aan een stuk mee naar de dierenarts hebben gelopen.

Wel het jammere vind ik dat je niet gewoon meer een pup of pony of wat dan ook kan kopen zonder aandoeningen gewoon van het doorfokken.
Echter vind ik het ook jammer dat de mensheid daar niet eerlijk over is tydens het verkopen erg jammer.
Maar het draait gewoon om geld

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:03

jelledaantje schreef:
Ja klopt dat hadden wij ons ook ingelezen voordat we de pup kochten echter was het niet hd geloof ik want dan kan ze niet lopen en heeft ze pijn mischien dat dat nog komt ?

HD is progressief.
Dit betekend dat het verergerd.
Dus ook de pijn zal naarmate hij ouder word erger worden.

Maargoed, het is maar een optie van wat hij zou kunnen hebben.
Misschien is het niets, maar je kunt er altijd een DA naar laten kijken.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 09:04

@ iris82 naar dierenkliniek de langstraat in waalwijk

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:04

Helaas, dat de ouders raszuiver zijn hoeft niets te zeggen. Een raszuivere hond kan ook HD etc hebben. Zijn ze ook getest op eventuele HD of ED, en ik weet niet waar het ras verder op getest behoort te worden?

Dan nog is er een kans dat een pup met een afwijkende heupkom, geboren wordt. In ieder geval veel succes, ik hoop dat jullie pup geen hd heeft!!

Daarnaast gelijk tapijt leggen in huis, geen trappen lopen, niet teveel aan de lijn, geen gekke dingen doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:05

Maak jezelf niet te druk he! Pups kunnen nu eenmaal heel onhandig lopen en inderdaad scheef. Misschien heeft die bij de fokker wat te weinig bewogen en is hij nog niet lekker buiten geweest daar. Dus gewoon nog slappe hap :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:07

oei oei, een bordeaux zonder stamboom. Wil niet zeggen dat je een slechte pup hebt gekocht maar de kans is natuurlijk erg aanwezig dat beide ouders niet getest zijn op HD en dat de pups dit dus ook mee krijgen. En nogmaals, een hond met stamboom hoeft natuurlijk ook niet perse getest te zijn op HD, daarom is het enigszins belangrijk dat je vraagt of ze getest zijn op HD en zo nee, dan hoef ik daar geen pup.
Nu zie ik ook wel soms dat de pups van wat grotere rassen vaak een typisch loopje hebben, maar dit kan natuurlijk ook gewoon van de slungeligheid komen.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:08

[[/quote]

HD is progressief.
Dit betekend dat het verergerd.
Dus ook de pijn zal naarmate hij ouder word erger worden.

Maargoed, het is maar een optie van wat hij zou kunnen hebben.
Misschien is het niets, maar je kunt er altijd een DA naar laten kijken.[/quote]

Maar wordt je hond getest op HD, dan krijgt deze een gradatie mee, HD- (HD vrij) HDtc (goede heupen, maar uit mijn hoofd is de norbergwaarde dan niet geweldig) of HD+ (HD positief) Daarnaast kan de kom te ondiep zijn, of de kop niet goed gevormd geloof is. Maar goed, zo heel goed weet ik het ook niet. De ene hond wordt er oud mee, de ander niet vanwege de pijn. hoe zwaarder de hond hoe slechter de prognose....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:09

jelledaantje schreef:
Ja zo moeilijk opzich ook niet want ze kan goed lopen en rennen maar je ziet gewoon dat ze niet goed loop niet recht en met haar achterhand een heel klein beetje wijkt.

Ik wil je niet bang maken, maar ik heb zelf een bordercollie. Mijn vroegere overburen vonden dat ook wel een leuk hondje en zijn toen ook ergens een pupje (zonder stamboom) gaan halen. Die begon ook gelijk te hinken en te slingeren. 3x naar de DA geweest, meerdere onderzoeken en nog geen week later was het beestje gehemeld omdat het nooit meer goed zou komen.

jelledaantje schreef:
Haar ouders hebben geen stamboom hebben we bewust ook niet voor gekozen omdat we mensen kennen die wel een stamboompup hadden en die daar jaren lang aan een stuk mee naar de dierenarts hebben gelopen.

Dat is gewoon een slechte reden. :\ Past een beetje in het straatje van: ja maar mijn opa rookte ook en die is 90 geworden. Met ieder dier kan iets mis zijn. Maar helemaal als je een rashond koopt kun je het beste zo veel mogelijk uitsluiten! En hoe doe je dat? Door de ouders te laten testen op erfelijke aandoeningen.

Ik zet niet dat een stamboom heilig is (echt niet zelfs!) Maar als je een dier koopt zoals een bordeaux dog, die gruwelijke populair zijn en daardoor er veel te veel mee aan gefokt wordt zonder rekening te hoduen met eventuele aandoeningen en ziektes, dan MOET je gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:11

somokkele schreef:
Maar wordt je hond getest op HD, dan krijgt deze een gradatie mee, HD- (HD vrij) HDtc (goede heupen, maar uit mijn hoofd is de norbergwaarde dan niet geweldig) of HD+ (HD positief) Daarnaast kan de kom te ondiep zijn, of de kop niet goed gevormd geloof is. Maar goed, zo heel goed weet ik het ook niet. De ene hond wordt er oud mee, de ander niet vanwege de pijn. hoe zwaarder de hond hoe slechter de prognose....

Voor zover ik weet klopt dit zo ongeveer :-)

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 09:20

De ouders zijn zover ik wet niet getest.
Ook is gewoon de heup goedgekeurd bij de vorige da hij zat er gewoon netjes in is ook bewezen doormiddel een test die ze bij haar gedaan hebben

Verder nemen we haar nog niet mee aan de riem ze word deze week pas 9 weken.
Mag ze uiteraard geen trappen lopen want de andere honden van ons mogen dat ook niet en probeer ik ik haar in alle rust op te laten groeien

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:22

Mja, maar dat kunnen ze nooit met 'zekerheid' zeggen 'op het oog', daar zal toch echt verder onderzoek voor nodig zijn.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:22

Dat ze wel/geen HD hebben kan alleen worden gezien met een röntgenfoto. Tuurlijk er zijn testjes om te zien of de heup goed in de kom zit of niet, maar dit geeft geen uitsluitsel tot HD...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:23

hele stomme vraag misschien, maar waarom koop je in hemelsnaam een pup van deze orde waarvan je niet weet of de ouders getest zijn?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:27

het kan ook heel goed zijn dat bij z`n kleine pup alles nog veel te veel in de weg zit, je moet je wel bedenken dat hij heel groot gaat worden en dat het nu allemaal nog zo uit propotie is.

En zoals meerdere zeggen toch een tapijtje, je kan hem ook sokjes of schoentjes aandoen maar of dat nu ech prettig is.

Succes!

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:28

KiWiKo schreef:
hele stomme vraag misschien, maar waarom koop je in hemelsnaam een pup van deze orde waarvan je niet weet of de ouders getest zijn?

Da's geen stomme vraag maar juist een hele slimme :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:33

Sokjes daar wordt het over het algemeen niet minder glad mee op laminaat. Dan zou ik voor degelijke hondenschoenen gaan en daar heb je goede webwinkels voor zoals: http://www.kwispelbiznizz.nl/ waar ik zelf goede ervaringen mee heb.

Maar natuurlijk eerst uitsluiten dat er niets anders aan de hand is. (overigens leuke typo: ik typte in eerste instantie: 'niets aan de hond is' :D )

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:36

schoenen of stuk tapijt neerleggen kunnen sowieso geen kwaad vind ik zelf. Baat het niet, dan schaadt het niet. En zo'n pup kan veel minder snel uitglijden.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:41

Nog niet teveel zorgen maken! Bij de grote pups hangt alles als los zand in elkaar. Pas als ze een maand of 14 zijn, dus uitgegroeid zijn zou je een keer een rofo kunnen laten maken.