stieren buiten zonder water of kuil/ hooi...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

stieren buiten zonder water of kuil/ hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:05

Beste mensen,

Bij ons om de hoek staan 2 stieren in een weiland van Natuurmonumenten.
Ze zitten bijzonder goed in hun vacht, en zo op het eerste oog lijken ze er dan ook prima uit te zien. Ik ben echter toch even gaan
kijken en ze hebben geen water en geen aanvullend ruwvoer.
1 stier laat zich overdreven goed aanhalen, en hem heb ik kunnen bevoelen. Als het een paard zou zijn, zou deze stier extreem mager zijn.... maar een koe lijkt over het algemeen iets 'beniger' te zijn. Ik zou even willen weten of je op dezelfde manier kunt voelen (ribben/ schouder/ achterhand) of koeien te mager zijn.
Verder probeerde ik een stuk huid te pakken en te kijken of ze ook uitdroogverschijnselen hebben, de vacht is echter te dik... ik kon dat niet goed zien.

Nu wil ik toch even gaan bellen en kijken of daar niet alsnog water en evt kuil/ hooi naartoe kan.
Iig water, want de luchtvochtigheid in nihil en er is echt niets te drinken voor die dieren... ook geen plassen die ze stuk kunnen trappen.

Wat denken jullie? Zou handig zijn wanneer mensen met ervaring met koeien er iets zinnigs over kunnen zeggen....

jowien

Re: stieren buiten zonder water of kuil/ hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:08

Bel morgen even naar het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten in 's Graveland (tel nr vindt je op internet). Ze zijn open van 10-17u (dus nu net gesloten helaas). Zij kunnen het aan de lokale boswachter vragen. Vaak zijn het dieren van een boer die op grond van Natuurmonumenten lopen. De boswachter weet wel wie de eigenaar is.

Of de stieren mager zijn en hoe je dat kunt beoordelen hangt ook erg van het ras af. Melkvee is anders mager dan vleesvee zeg maar. Weet je wat voor ras de stieren zijn?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:08

Ik ken ook een land en daar staan paarden en koeien,daar krijgen ze kuil als het echt heel erg nodig is anders niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:10

Ze voeren in principe nooit bij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:10

Vermoedelijk vleesvee.... ze zien er beduidend anders uit dan standaard melkkoeien.
Zijn ook iets meer 'gedrongen' qua postuur.
Paarden drinken al snel 2x zoveel water dan gebruikelijk met deze lage luchtvochtigheid, en dat kunnen ze niet alleen maar compenseren door het eten/ likken van sneeuw... wat overigens ook niet erg goed schijnt te zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:11

Vjestagirl schreef:

Zoiets dacht ik zelf ook. En het is in principe ook normaal dat de dieren in de winter gewicht verliezen, mits ze in de zomer genoeg reserve kunnen opbouwen.
Maar zowel geen voer als geen water... ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:12

Vjestagirl schreef:

Maar onder deze weersomstandigheden zou dat toch wel moeten lijkt me?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:12

Relaxed schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar onder deze weersomstandigheden zou dat toch wel moeten lijkt me?

Er zit iig nul komma nul vlees/ vet op nu. Ze zijn over de gehele linie mager, je kunt overal de botten direct onder de huid/ vacht voelen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:18

Moeilijk te zeggen bij koeien, maar als ze hun rug bollen is het foute boel. Zonder water is niet zo heel erg omdat ze de sneeuw kunnen eten. Maar een beetje ruwvoer om warm te worden is toch niet te veel gevraagd, ik zou gewoon even de eigenaar van het land (natuurmonumenten)bellen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:24

Lage luchtvochtigheid? 87% op het moment. De luchtvochtigheid ligt in de winter altijd hoger dan in de zomer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:27

Anne. schreef:
Lage luchtvochtigheid? 87% op het moment. De luchtvochtigheid ligt in de winter altijd hoger dan in de zomer.

Mmm, dat zal dan door de dooiperiode van vorige week komen. De week daarvoor was de luchtvochtigheid nl historisch laag... Ik nam dat dit nog steeds het geval was.
Enfin, de paarden drinken meer dan normaal gesproken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:28

Ninx, even voor de zekerheid naar Natuurmonumenten bellen, zit bij je om de hoek. ;)
Lijkt me dat vee gewoon bijgevoerd dient te worden. De schapen bij ons krijgen ook gewoon eten bijgevoerd, hoor.
Baat het niet, dan schaadt het niet. Juist lief van je dat je zo attent bent!!! +:)+

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:31

Bijvoeren wordt niet snel gedaan bij begrazingsdieren in grote natuurgebieden. Maar wel bij gewoon runderen in een gewone wei hoor (en dat is het geval denk ik in 's Graveland?). Ligt aan hoe de wei er aan toe is, aan de beesten en soms aan de eigenaar.
Ik zou morgen even bellen, zoals Twiggy2008 ook zegt, je maakt je zorgen om die dieren, dan is dat de snelste weg denk ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:32

Ik was sowieso van plan om morgen te bellen, helaas was ik zojuist net te laat.
Op zich kunnen ze best wat hebben, maar deze aanhoudende koude is toch wel uniek en er zit geen gram vet aan... ze kunnen zich onmogelijk warm houden op bruin/ bevroren gras alleen lijkt me.
1 van die stieren was ook overdreven aanhankelijk en likte doorlopend aan het hek, vond het dier niet 100% fris ogen... enfin, ik ben niet goed genoeg thuis in koeien om er echt iets zinnigs over te zeggen. Morgen maar eens aan de bel trekken...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:33

jowien schreef:
Bijvoeren wordt niet snel gedaan bij begrazingsdieren in grote natuurgebieden. Maar wel bij gewoon runderen in een gewone wei hoor (en dat is het geval denk ik in 's Graveland?). Ligt aan hoe de wei er aan toe is, aan de beesten en soms aan de eigenaar.
Ik zou morgen even bellen, zoals Twiggy2008 ook zegt, je maakt je zorgen om die dieren, dan is dat de snelste weg denk ik.

Het is een weiland. Maar ook in begrazingsgebieden vind ik het niet altijd juist dat er niet wordt bijgevoerd. Men stelt wel dat dit in de natuur ook niet gebeurt, maar in de natuur hebben ze meer dan een postzegel en kunnen ze lopen totdat ze hebben gevonden wat ze nodig hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:34

Jowien, ik denk dat de stieren in een weitje staan van NM. Dat is wat Ninx bedoelt. NM heeft in die omgeving ook heel veel kleinere stukjes land, waar vee op staat. En dan is voedsel zoeken wat lastiger, op zo'n kleiner stukje.

De runderen hier bij ons op de hei worden inderdaad niet bijgevoerd, die zoeken gewoon zelf naar hun eten. Al hoewel ik ook vind dat hiervoor uitzonderingen horen te zijn....... Want ook die gebieden zijn uiteindelijk afgezet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:37

Twiggy2008 schreef:
Jowien, ik denk dat de stieren in een weitje staan van NM. Dat is wat Ninx bedoelt. NM heeft in die omgeving ook heel veel kleinere stukjes land, waar vee op staat. En dan is voedsel zoeken wat lastiger, op zo'n kleiner stukje.

De runderen hier bij ons op de hei worden inderdaad niet bijgevoerd, die zoeken gewoon zelf naar hun eten. Al hoewel ik ook vind dat hiervoor uitzonderingen horen te zijn....... Want ook die gebieden zijn uiteindelijk afgezet.

De hei is voor een dier als een paard of koe maar een klein lapje inderdaad... dat vind ik ook Twig.
Door die dikke vacht lijken die dieren er goed uit te zien, schijn bedriegt soms echter...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:39

Ninx, super dat je gaat bellen in elk geval! :)
Onze buren (de buren bij de paarden ;) ) hebben de koetjes en hun stier binnen staan nu. Ik heb ook geen verstand van koeien verder. :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:45

Vjestagirl schreef:

dacht meer "uit principe"

jaarlijks sterven er dieren die in beheer zijn van natuurmonumenten
de hongersdood .. omdat bijvoeren niet natuurlijk zou zijn
uiteraard is ze opsluiten achter draad in een te klein gebied uiterst natuurlijk.... :+

als dit een weide gehuurd is door boer , tja dan MOET er ineens wel bijgevoerd worden indien de weide niet genoeg blijkt te zijn .. maar is het een begrazings gebied
tja dan schijnen er toch andere regels betreffende welzijn van het dier te zijn ..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:50

he maar meid denk je er wel om met een stier, je zal niet de eerste zijn die zich daarin vergist

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:57

Als ik naar onze buurboeren kijk: De ene melkveehouder heeft z'n jongvee naar huis (binnen) gehaald, de ander z'n vleeskoeien staan ook sinds een maand op stal, en weer anderen hebben hun melkkoeien binnen en het jongvee nog op het land lopen, maar die worden standaard voorzien van een enorme bult kuil.
Op zich zou het dus niet zo'n gek idee zijn er wat extra gras in te stoppen, lijkt me zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:05

Caira schreef:
he maar meid denk je er wel om met een stier, je zal niet de eerste zijn die zich daarin vergist

Hahaha, ze staan echter een ijzeren omheining... en daar klimt ondergetekende niet overheen ;) Ik wil nog even heel blijven... hihihi!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:14

nickyu schreef:
Vjestagirl schreef:

dacht meer "uit principe"

jaarlijks sterven er dieren die in beheer zijn van natuurmonumenten
de hongersdood .. omdat bijvoeren niet natuurlijk zou zijn
uiteraard is ze opsluiten achter draad in een te klein gebied uiterst natuurlijk.... :+

als dit een weide gehuurd is door boer , tja dan MOET er ineens wel bijgevoerd worden indien de weide niet genoeg blijkt te zijn .. maar is het een begrazings gebied
tja dan schijnen er toch andere regels betreffende welzijn van het dier te zijn ..

Het ligt wel iets gecompliceerder als dat hoor. Ik snap goed dat veel mensen zo denken, maar het is echt wel goed uitgedacht.

In feite laten ze de natuur hun beloop. De sterkere overleven, en de zwakkere die zwakken af. De dieren worden goed in de gaten gehouden en als duidelijk word dat een dier het niet gaat redden word die vroegtijdig uit zijn leiden verlost. Dit is een natuurlijke manier om groepen op een normale grote te houden die het gebied aan kan. Wat moet je namelijk anders met een groep verwilderde dieren.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:32

hum zijn toch gebieden in nl waar het "anders"gaat
en gebieden die toch niet zo "goed zijn uitgekiend"

dat men de zwakkere er tussen uit haalt , al dan niet voor particuliere verkoop al is het vaker slacht of dierentuin voer
daar heb ik niet zo veel problemen mee
wel als er niet word ingegrepen of veeeel te laat
(particulier had minimaal boete aan reet gehad)

ben wel heel erg blij dat dacht vorig jaar maar kan ook het jaar daarvoor geweest zijn een rechter heeft besloten
dat een boswachter een gewond geraakt dier door prikkeldraad mocht afschieten buiten het zeizoen ..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:37

natuurmonumenten is lang niet altijd eigenaar van de dieren die op hun land staan. Er wordt ook veel land verpacht