Vacht is statisch geladen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Vacht is statisch geladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:54

Sinds een tijdje is mijn kat elektrisch :+ Nee, statisch geladen dus :Y)
Als je hem aanraakt krijg je een elektrische schok, die ik zelfs door m'n kleren heen voel.
In het donker zie je soms zelfs vonken als je hem streelt.
Verder niet alleen op z'n hoofd, maar over heel z'n lichaam.
Hij heeft het het meest als hij uit z'n mandje komt, maar voordien nooit last van gehad..
Zal wel hetzelfde zijn als bij mensen, mijn trui is 's winters ook vaak statisch :j
Maar nu vraag ik dus hoe ik dit kan stoppen/verminderen.
Johnny houdt echt van aandacht, maar als ik hem streel doet zo'n schokje soms écht pijn,
en hij vind het echt erg als je hem niet aait :')

Anoniem

Re: Vacht is statisch geladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:59

Oh hier ben ik ookwel benieuwd naar, 1 van de katten van vriendlief is echt een enorme aandachtvrager (als je hem wegduwt spint hij al :+ ) maar ik geef en krijg nu steeds schokjes tijdens het aaien, niet echt ideaal. Ben benieuwd of er een oplossing voor is :=

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:02

Er is een oplossing voor hihi wachten tot het niet meer vriest en de verwarming niet meer zo hard hoeft te draaien :P zelfs ik ben nu statisch geladen en geef mijn dochter vaak een schok als ik weltrusten zeg.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:49

Ik zelf ben ook vreselijk statisch geladen, komt echt van wat Gaby zegt hierboven.
Ik zie er vooral tegenop om naar bed te gaan en dan mijn kleren uit moet doen, dan prik ik echt van alle kanten. ;(
En dat geluid, brrr, krijg ik gewoon kippevel van!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:51

ik heb het momenteel ook als ik mn kleren uit trek de kat gelukkig NOG niet... ook zo een aandacht vrager.
ben wel benieuwd of er een foefje voor is :')

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:53

Voor zover ik weet is er geen foefje voor, ja geen verwarming op lijkt me dan :+ Maarja dat is ook weer zoiets!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:55

Staat de kattenmand in de buurt van de verwarming? Als je het op een plek wat verder daar vanaf zet zal het waarschijnlijk al wat afnemen. Maar helemaal denk ik niet, want ja iedereen is met dit weer toch heeeeel fanatiek aan het stoken.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:55

Zoveel mogelijk kleren van katoen en geen rubberen zolen(glijd lekker met die sneeuw)en niet teveel aaien ;( want wrijving tussen verschillende lagen geeft weer een statische lading. :(:)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:23

Bij mij slaan de vonken er al vanaf als ik een fleecetrui over m'n hoofd uittrek en met de katten maak ik ook geregeld 'contact'. Je kunt proberen jezelf in elk geval te ontladen door bv. even een (niet hete!) verwarmingsbuis oid kort beet te pakken. As mijn haren erg statisch zijn, ga ik er even met vochtige handen doorheen en dat helpt ook als ik de katten aai, even mijn handen wassen en ver genoeg afdrogen om het aaien niet vervelend te maken en niet te veel haren aan m'n handen te krijgen, maar genoeg om ook de vacht van de poezels weer anti-statisch te krijgen voor even.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:28

mijn kat ook :j

die kriebel ik dus alleen wat op dr koppie
bij lange halen over dr rug krijg ik een schok :+

haar mandje staat idd bij de verwarming (krabpaal) maar heb liever dat dan een aai :j
poes waardeert de verwarming zo erg :P

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:30

Ahhh... Ik heb dat ook hoor. Ik ben zo statisch als wat en de beesten hier ook. Zelfs als ik mijn paard borstel of aai krijg ik een knal.
Of leuk als je je autodeur dicht of open wil doen ;(

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:36

O, heel herkenbaar en heel vreselijk! Mijn katten zijn graag dicht in de buurt, maar dat doet soms best wel pijn! Komen ze heel lief met een pootje aan en dan krijg ik weer een knal. Vooral het borstelen van mijn langharige kat is op het moment geen pretje. Ik doe er altijd wat vachtverzorging van petsilk op voor katten voordat ik begin. Misschien is dat voor het aaien ook wel een tip, dan zijn ze niet zo "droog".

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:29

Mensen met een plavuizen-vloer in huis hebben hier grotendeels geen last van. Tenzij ze dicht bij de verwarming zitten en plastic kleren aan hebben (kunststof kleding) Veel mensen hebben vloerbedekking en dat maakt de schok wel "zwaarder" :D

gaby12 schreef:
Zoveel mogelijk kleren van katoen en geen rubberen zolen(glijd lekker met die sneeuw)en niet teveel aaien ;( want wrijving tussen verschillende lagen geeft weer een statische lading. :(:)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:34

Ik heb Noa ook een paar keer erg laten schrikken door electrisch geladen te zijn! Met rubberen zolen van mijn thermolaarzen en toen haar dikke winterdeken afgedaan, nou, ze knetterde al toen ik het deken afhaalde. Ik probeer mezelf eerst even te ontladen door iets van ijzer oid vast te pakken dat is beter dan te ontladen via mijn arme paardje :o
Het is de droge kou in combinatie met wrijving.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:14

mijn kat is sinds een tijdje ook statisch
haha,alleen krijgen we allebei steeds een schok en dan is ie boos op mij..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:16

Wassen met wasverzachter en niet in de droger doen. Werkt prima met fleecekleding. :+

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:25

hier hetzelfde probleem, 2 langharige katten, en ze staan elke keer onder stroom :=
vooral de grote is een crime, die krijgt elke keer een "knal"als ik hem aai, echt zo sneu

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:29

Misschien een idee om een tijdelijk aai-verbod in te voeren zodat we onze eigen beesten niet electrocuteren? :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:17

Anne_GTI schreef:
Wassen met wasverzachter en niet in de droger doen. Werkt prima met fleecekleding. :+

zal die kat ook erg waarderen :Y) :')

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:23

Leuke katoenen handschoentjes dragen bij het vertroetelen :D
Nee zonder gekheid, ook het kleedje/bedje waar je poezebeest op ligt doet vaak mee in de statische lading. Die van ons is dol op zijn fleecekleedje met alle gevolgen van dien... :o
Laatst bijgewerkt door Mirjam79 op 08-01-10 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:24

Of kat in de wasmachine wassen met wasverzachter....? :')
Bedoel je dat? :o?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:25

Ik hebgeen droger, dus daar gaan mijn fleece truien ook niet in :D Het probleem is meer dat mijn haren, lang en fijn, heel snel statisch worden met dit weer en dat wordt dan weer afgegeven aan de truien, dus daar kan ook geen wasverzachter tegenop.

Mijn schatjes liggen ook graag op een fleecedekentje, maar ik heb nu toch maar even een oud 1-persoonsdekbedje opgevouwen neergelegd met een katoenen overtrek, scheelt toch wel iets en ze vinden het nog lekkerer liggen dan het fleecedekentje.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:22

Ik heb hetzelfde met mijn paard. Als ik hem aai, TATS! En ik schrik ervan, en daarvan schrikt mijn paard ook weer. Vind het ook niet leuk.

Misschien net als bij auto's, zo rubber slang in je broek hangen die over de grond sleept? ;)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:23

hier nog 1 die lectrisch geladen rond loopt
zo ook alles wat k aanraak van t konijn en kat en hond en paard zeer vervelend

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:25

ja... 1 van mijn katten doen graag 'neusje neusje' en ik krijg nu regelmatig een schok vaan haar :+

overigens, mijn paard is ook statisch :=