Hond bijt visite bij binnenkomst, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Hond bijt visite bij binnenkomst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 14:31

We hebben een Airedale reu (gecastreerd) van ongeveer 7 jaar oud. Niet de makkelijkste honden..
Hij zit nog maar sinds kort bij ons, daarvoor woonde hij bij mijn ouders (waar hij dit gedrag ook had).
Vanmorgen kwam er visite binnen, klopte netjes op de deur, blijft netjes op de mat staan wachtten (lokte dus echt niets uit) en Junkie (zo heeft de hond) rent fel blaffend op haar af, gaat dominant voor haar staan en bijt haar direct in haar mouw.

Ik heb hem op zijn flikker gegeven, dat gedrag wens ik hier niet. Nou vroeg ik me af wat het beste plan van aanpak is.. Ik had al bedacht om anders een bal bij de buitendeur te leggen die de visite dan kan pakken (positieve afleiding). Maar eigenlijk wil ik gewoon niet dat hij zo fel doet, en hij weet dat het niet mag want hij lag al in zijn mand voordat ik er bij was zo ongeveer..

geerke

Re: Hond bijt visite bij binnenkomst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:39

ik denk dat je hem niet onder appel hebt....hij zou gewoon in zijn mand moeten blijven totdat de visite binnen is en hij het commando krijgt om zijn mand uit te komen.

Het beste is misschien dat iemand anders de deur open doet en dat jij bij de hond blijft staan,die in zijn mand moet blijven....met een slipketting om,en dat je er een flinke ruk aangeeft als hij ook maar aanstalten maakt om te bewegen.

Als de viste binnen is en rustig zit mag hij eens kijken wie het is.
En wel belonen natuurlijk....
Is hij wel opgevoed?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:41

Heeft hij dit bij iedereen die binnen komt of alleen bij vreemden? Ik vraag me ergens af of een bal gaat werken, want hij vliegt de mensen aan en is meteen daarna dus weer koest blijkbaar...? Hebben je ouders geen idee wat dit veroorzaakt kan hebben? En hoe reageerd ie op de visite als ze zitten?

Bijt hij echt direct? Je zou het kunnen proberen met hondensnoepjes... Denk dat dat meer effect heeft dan een bal. Iets lekekrs trekt toch wat gemakkelijker de aandacht weg dan een bal die weggegooid wordt als je op een persoon focussed. Misschien aan te raden om in het begin met wat grotere botten/brood/oid te werken, zodat de visite niet al te dicht bij zijn bek hoeft te komen. Dat kun je dan uiteindelijk afbouwen naar kleinere snoepjes en uiteindelijk een aai... Of het beest sowieso in zijn mand laten blijven tot de visite zit. Maar dan moet ie niet alsnog als eerste reactie aanvliegen hebben...

Lastige situatie zeg... Ben benieuwd naar wat andere Bokkers zeggen. :) :j

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 14:49

Hij is goed opgevoed, luisterd prima en op dit ene na (en zijn verschrikkelijke obsessie voor eten en een bal) is het een superhond. Hij doet het niet bij iedereen, en niet altijd (dus ze zou morgen binnen kunnen komen en dan zou er niets aan de hand zijn). Het is maar net waar ie is in de kamer en hoe zijn pet staat lijkt het. Wij hebben een lang, groot huis, en als ik achter de pc zit zit ik aan de andere kant van de woonkamer. Soms ligt hij hier bij mij en soms in zijn mand (halverwege de kamer).. en de rest van de tijd schooierd hij wat rond :D

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:54

Ik denk dat je een redenatiefout maakt. In jouw ogen lokte het bezoek niks uit, maar de hond zag dat duidelijk anders: iemand betreedt zijn terrein en dat is voor hem voldoende aanleiding.
En wie zegt dat hij weet dat het niet mag? Jij benadert de hond met een boze houding en daarop gaat hij snel in zijn mand liggen. Hoe weet je dan dat hij het verband heeft gelegd met het eerder vertoonde gedrag en niet alleen met jouw boze houding?
Ik denk dat je om gevaarlijke en ongewenste situaties te voorkomen je 'management' moet aanpassen. Dus er voor zorgen dat bezoek niet zelf binnen kan komen, ook al kloppen ze eerst. Deur op slot doen bijvoorbeeld en als er aangeklopt wordt de hond onder appel zetten en dan pas het bezoek binnen laten. Of ervoor zorgen dat de hond niet verblijft in de ruimte waarin onverwachts bezoek kan binnen komen.
Natuurlijk kun je hierop gaan trainen, maar als een hond dit gedrag al langere tijd vertoont dan heb je het niet zo 1,2,3, er uit en blijft de situatie met onverwacht binnen komend bezoek toch een risico dat ik niet zou willen nemen.
Overigens vind ik het vanuit de hond nog helemaal niet zulk onlogisch gedrag. Ik heb zelf ook honden bij wie onverwacht bezoek niet zomaar binnen kan komen. Daar zijn ze net even te waaks voor. Bijten zullen ze niet, maar er dreigend voor gaan zitten wel. Bij mij kan bezoek dan ook alleen binnen komen als ik de deur open maak. En dan is er niks aan de hand.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:55

Komt de voordeur gelijk in de huiskamer uit dan? Of zit er nog een deur tussen? Mij is qua honden de regel geleerd dat hond niet met baas naar de deur gaat. Alleen de baas begroet mensen die aan de deur komen. Hond begroet pas als bezoek al binnen is.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:00

Bedankt voor de reacties! De deur komt in de keuken uit, en die gaat direct over in de woonkamer.

@Oprtalj: Denk jij dat een beloning van de visite kan helpen? Dat hij denk; "jippie er komt iemand binnen?" Of denken ze zo niet? Het liefst doe ik die deur namelijk niet op slot, ga er zelf ook de hele dag door in en uit.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:16

geerke schreef:
ik denk dat je hem niet onder appel hebt....hij zou gewoon in zijn mand moeten blijven totdat de visite binnen is en hij het commando krijgt om zijn mand uit te komen.

Het beste is misschien dat iemand anders de deur open doet en dat jij bij de hond blijft staan,die in zijn mand moet blijven....met een slipketting om,en dat je er een flinke ruk aangeeft als hij ook maar aanstalten maakt om te bewegen.

Als de viste binnen is en rustig zit mag hij eens kijken wie het is.
En wel belonen natuurlijk....
Is hij wel opgevoed?

Dit is niet mijn manier, ben ook tegen de slip als het kan en ik heb bijna nog nooit een gevaL meegemaakt waarbij het nodig is.
Wel word het helaas vaak en verkeerd gebruikt.

Wat ik in jouw situatie zou doen is inderdaat dat niemand zo naar binnen kan lopen.
Wil ik bij ons ook niet hebben, heb allemaal honden met een verleden.
Ze bellen maar aan en dan doe ik de deur wel open,...... of niet, ha, ha.

Als ze aanbellen doe je de hond in de bench met wat lekkers en een kluif.
Dan laat je de visite binnen en jullie negeren de hond volledig.
link er komen mensen dan krijg ik wat lekkers en hij kan alles op zijnn veilige plekje bekijken in alle rust.
Wanneer hij rustig is doe je de bench ook open.

1 Van onze honden vind sommige mensen ook beangtigend en als het fout gaat is het ook op het moment van binnenkomst.
Ik vemoed dat dat is omdat ze dat dan niet meer kunnen overzien en dan dus uit angst grijpen.

Later is het namelijk goed.

De hond bij goed gedrag altijd prijzen!

Wanneer je de hond alleen maar straft zal hij de link gaan leggen van als er mensen komen krijg ik straf.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:17

De deur wel op slot doen!Is fijner voor je hond en uiteindelijk ook voor jou en de visite.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:52

De koekjes methode begint hier langzaam zijn vruchten af te werpen. Wij zitten met 2 lastige portretten waarvan bij 1 het een probleem is van haar vorige baas en de jonge herder die het gedrag copieert. Beiden houden we vast tot de visite binnen is (door ons binnengelaten) en eerst gaat er een koekje in. Zijn beide honden gekalmeert dan pas gaan ze los en niet eerder dan dat. Daarna gaat er nog vaak een koekje in en langzaam aan gaat het beter.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:00

Ik wou de visite zelf een snoepje laten geven.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:01

Ik denk dat je het beste kunt beginnen met snoepjes gegeven door jezelf. Minder kans dat ie in handen gaat happen ipv in mouwen. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:04

WIj hebben het eerst zelf gedaan, maar wel vlak bij de visite. Na 2 keer was dat niet meer nodig en geeft de visite het zelf. En dat heeft tot nu toe nog geen vingers gekost.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:15

Wij hadden een hond die het ook deed. Meestal komen de mensen hier via de achterdeur naar binnen. Als hij dan in de bijkeuken lag (waar je binnen kwam) dan was je de pineut. Of hij begon heel hard te blaffen. Gaf je dan een grote mond terug, was het goed. Zo'n held was het dus niet. Maar hij heeft heel wat mensen te pakken gehad. Ze waren zo gewend om door de achterdeur binnen te komen, maar dat kon wel met de vorige 2 lieve honden. En de reu accepteerde het niet. Dus als we mensen aan zagen komen, liepen we zelf naar de achterdeur om die te openen en de hond terug sturen naar de keuken/mand. Mijn moeder nam meetsal hondenkoekjes mee, maar ook die is wel eens in haar hand gebeten door de reu. Kwam de visite nu door de voordeur (na eerst aangebeld te hebben) was er geen probleem, mocht je zo binnenkomen. Je moest je gewoon even melden, dan was het goed. Stiekem binnen komen mocht niet. Het probleem heeft zich vanzelf opgelost: de hond is vorig jaar overleden.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:49

Ik vind de laatste zin echt belachlijk klinken.
Probleem kon ook makkelijk opgelost worden, je gaf zelf al aan als je je eerst melde was er niets aan de hand.
Dus laat de mensen dan gewoon aanbellen.
Echt belachlijk die laatste zin, bah.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:06

Mariska_28 schreef:
Ik wou de visite zelf een snoepje laten geven.

Dus de visite kan in princiepe zo bij jullie binnenstappen?? Als dit zo is dan kan ik het gedrag van de hond op zich wel begrijpen. het is zijn terrein en misschien toch waaks gedrag?? Ik zou er persoonlijk voor kiezen om OF die deur op slot te doen OF er voor te kiezen dat de visite gewoon aanbeld/klopt en ook buiten blijft staat totdat jij de deur open doet. de koekjes manier is op zich heel goed maar ik denk niet in combinatie met een deur waar iedereen zo in en uit kan lopen. na ja, dat ligt eraan hoe waaks jij je hond wilt houden. het lijkt me een beetje banketstaaf als op een gegeven moment lekker in z'n mand blijft liggen en mogelijke indringers zo binnen laat ;)
Wat doet de hond bijv. als jij de deur zelf open doet?? vertoond hij dit gedrag bijv. alleen als er mensen zo binnen stappen of ook als iemand van het gezin netjes de deur open doet??

Een paar maanden terug kwamen er bij mij 2 gedragsdeskundigen langs om mijn probleemhond te "bekijken". Ik had hun al verteld dat ik niet zeker wist wat hij zou doen als hun binnen zouden stappen. Ik hield hem op dat moment vast en moest hem los laten. mocht hem ook absoluut niet straffen met een slipketting of wat dan ook. daarmee kan je 2 kanten op. je hond is inderdaad zo onder de indruk dat hij het nooit meer zal proberen, OF je hond associeerd de afstraffing met het bezoek en zal het elke keer proberen. deze gedragsdeskundigen werkten bijv. alleen op de positieve manier. ze hadden stukjes frikandel bij hun en bij binnenkomst riepen ze mijn hond en duwden hem eigenlijk meteen een stuk frikandel in z;n bek. kan ook inderdaad een balletje gooien. hierna was er niets aan de hand en waren ze dikke vriendjes.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:16

Lees de boeken van Jan Fennel maar eens.

Hond negeren is HET sleutelwoord!!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:05

Bordjes plaatsen waarop staat dat je hond bijt en een bel installeren.
Vervolgens kun je 2 dingen doen.

Optie 1 is de hond opsluiten in een ander vertrek als je bezoek ontvangt.
Optie 2 hond onder appel zetten en voor de zekerheid een lange lijn eraan, mocht hij dan niet luisteren dan kun je voorkomen dat hij bij het bezoek kan komen. Daarnaast moet het bezoek de hond volledig negeren.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:12

Bijt ie ook als jij de deur open doet voor visite? Zo nee, dan is het idd een verdedigen van zijn territorium en is het pas okee als de baas mensen binnenlaat. Op dat moment voelt hij zich niet geroepen te gaan verdedigen, immers het is okee volgens jou.
Doet hij het dan ook, dan zou ik een tijdje gaan oefenen en hem dus onder appél op zijn plaats laten liggen als er geklopt en binnengekomen wordt. De hond mag het bezoek pas komen begroeten als jij 'm roept en je kan dan de visite idd iets lekkers laten geven.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:13

Nou hij heeft weer iets nieuws bedacht..
Wij hebben de stallen hier 2 huizen verderop, bij een buurman. We nemen de honden altijd los mee, is echt maar 50 meter lopen denk ik. Zijn we daar bezig, komt de eigenaar van de grond (die Junkie dus wel kent, en hij hem ook) aanlopen. Junkie vliegt (echt vliegt!) hem aan, en bijt hem in zijn mouw.. Man geschrokken natuurlijk, en ik ook. Het lijkt wel of hij zich steeds meer op zijn plaats begint te voelen, en steeds feller wordt... Naar ons is het de liefste hond die je je kan voorstellen, maar op deze manier gaat de lol er wel heel snel af..

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:51

Je werkt het zelf in de hand.

Het is je al zo vaak aangeraden en je zei het zelf ook als je zelf de deur opdoet dan doet de hond niets.
Dit is zoooo simpel op te lossen.
Het lijkt wel of je het op wilt dat de hond z'n plek verdedigt.

Zorg er nou gewoon voor in huis en bij ze stallen enz. enz. dat er niemand uit zichzelf het terein op kan, lijkt ij niet zo moeilijk toch.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:58

Maar bij de stallen is gewoon buiten, niet binnen ofzo... Hier laten we ze 'normaal' altijd gewoon los lopen, dit is de eerste keer dat hij zoiets doet. Zal het dan betekenen dat hij nooit meer los mag lopen? En het is mijn terrein niet he.. en trouwens terrein is een groot woord..grasveld met schuilstal erop.. en kan ook niet afgesloten worden..

Ik vind het gewoon zo jammer, het is zo`n leuke hond waar ik dit echt niet van verwacht had.. ;( De volgende stap is dat ie mensen in het bos gaat aanvliegen ofzo?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:05

annebe schreef:
Lees de boeken van Jan Fennel maar eens.

Hond negeren is HET sleutelwoord!!

Geweldige boeken.
Inderdaad zou ik de hond niet los laten lopen nu.
Nu is het de buurman straks een kind.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:07

Ja dat kan.

Misschien niet leuk om te horen maar wel de waarheid.
Kan je niet een stukje afzetten?
Anders hond aan de lijn.

Wat ook wel eens wil helpen.
Hond muilkorf omdoen, kan hij niet bijten en kan je oefenen.
Alleen het nadeel hiervan is, dat wanneer men een hond met een muilkorf ziet denk men hond is gevaarlijke en word hij anders benaderd, dit kan weer tegenstrijdig werken.

Ik ken een hele goede gedragstrainer in Ruurloo, echt die is heel goed.
Is niet van het schreeuwen, rukken, trekken, is vriendelijk naar mens en dier en correct.
Heeft mega veel diploma's en ze leerd nog steeds door.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:08

Alsof een kind erger is.......vind dat altijd zo vreemd.