Kitten braakt regelmatig, waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Kitten braakt regelmatig, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:25

We hebben een poesje van ongeveer 5 maanden oud, ze wordt met regelmaat ontwormd en ontvlooit en ze krijgt onbeperkt brokjes (van Felix) en water. Als afwisseling krijgt ze 2 keer per dag een kleine hoeveelheid brokjes in saus van Whiskas junior.

Ze braakt sinds 3 dagen ongeveer 3 keer per dag maar verder vertoond ze geen raar gedrag ofzo. Voor en na en het braken vliegt ze even overactief rond als altijd. Weet iemand wat de reden kan zijn van het braken? Als het nog even zo doorgaat gaan we natuurlijk wel langs de dierenarts maar omdat ze verder helemaal nergens last van lijkt te hebben kijk ik het nog even aan. Dus wie weet wat dit kan zijn?

zonnebloem18

Re: Kitten braakt regelmatig, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:33

Ik herken hier heel erg mijn Ivy is uiteindelijk bleek het aan de hormonen te liggen.

Heb alle bloedonderzoeken mogelijk laten doen rontgenfoto's uiteindelijk zelf een endoscopie maar niks gevonden.
Andere soorten voer medicijnen, poedertjes en papjes maar niks werd beter.
Toen werd ze gesteriliseerd en sinds dien heeft ze er geen last meer van.

Ook zij was gewoon lekker actief helemaal niet zwak of ziekig.
Ik zou haar zo snel mogelijk laten steriliseren en kijken of het dan beter wordt.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:35

waarom leg je deze vraag niet eens voor aan een DA? kost iets, maar dan weet je zéker wat het beestje mankeert en kan er wat aan gedaan worden. hier kunnen we alleen maar raden wat er aan de hand is.

Overigens is 'z.s.m. castreren' nou niet echt de beste oplossing :+ qua castreren is het beste te wachten tot je kat/poes helemaal volgroeid is. overigens is met 5 maanden castreren niet eens mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Mano88 op 04-01-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:37

Het kan te maken hebben met het voer wat je geeft (ook al geef je dit al langer) Ga op zoek naar een voer waar het hoofdingredient vlees is en niet graan! Je geeft nu namelijk iets zeer slecht verteerbaars aan je kitten :)) Bv Royal Canin, Iams, Hills etc etc

De Whiskas zakjes zijn ook puur voor de lekker, die zou ik dan heel even weglaten en kijken hoe het op ander voer gaat. Blijft het probleem bezoek dan zeker de dierenarts!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:37

Spuugt ze direct na het eten? Dat doet de mijne ook wel eens. Dan is ze gewoon te druk geweest meteen na het eten :j

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:38

Ik zou eens ander voer proberen te geven. Het kan ook zijn dat ze erg schrokt met eten en dan valt het verkeerd in haar maag. Maar Felix en Whiskas zijn wel de goedkopere merken om te geven.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:42

Felix is eigenlijk gewoon rotzooi voer. Ik zou idd echt wat anders proberen. Of kijk eens in een dierenspeciaalzaak.
Niet het duurste voer is het beste blijkt wel bij mijn kitten (4maand) die ging onwijs kotsen van het voer van de DA.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:43

Mijn (volwassen en gecastreerde) kater spuugt ook wel eens na het eten. Niet altijd direct, maar hij heeft dan wel echt heel gulzig zitten eten. Of idd te druk na het eten. Dat is echter geen 3x per dag... Ik zou gezien de frequentie toch de dierenarts ff bellen, helemaal goed klinkt het nl niet. Het kan aan het voer liggen, maar 't kan ook lichamelijk zijn. Een duurder merk is geen garantie dat het beter gaat iig. :)

Succes, hopelijk valt 't mee! :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:47

Loesje88 schreef:
Overigens is 'z.s.m. castreren' nou niet echt de beste oplossing :+ qua castreren is het beste te wachten tot je kat/poes helemaal volgroeid is. overigens is met 5 maanden castreren niet eens mogelijk.

Kittens kunnen met 8 weken al geholpen worden niet willen is wat anders als niet kunnen.
Gelukkig raken steeds meer dierenartsen overtuigd dat vroegcastratie niet perse slecht is en met 5 maanden zit je al niet eens meer op vroegcastratie.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:49

Ik ga helemaal mee met annepanne en morrie, probeer eerst eens of het ligt aan het merk/soort voer dat je geeft en ga dan pas denken aan ingewikkelder problemen als ziekte en hormonen etc ;)

Je zegt dat je onbeperkt voert, dat is niet nodig (en zelfs niet zo goed). Ik zou beginnen met porties voer geven, drie keer per dag porties van ongeveer 15 gram. Dat kun je een beetje weken in water zodat het zacht wordt, wat de maag beter kan verdragen. Die brokjes in saus zou ik even weglaten (en 2x per dag kun je geen afwisseling meer noemen ;) bovendien is zachtvoer eigenlijk niks meer dan heel duur water. Kijk maar eens bij de ingredienten). Als het braken hiermee ophoudt zou ik geleidelijk overstappen op een voer van betere kwaliteit (zelf heb ik Royal Canin, is een wat duurder merk, maar als je het niet onbeperkt geeft maar afweegt is het prima te doen. Overigens hoeven ze hier minder van te hebben omdat er hogere kwaliteit ingredienten in zit). Houdt het braken aan, dan zou ik eens naar de DA gaan.

Succes! :)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:57

Dat zijn snelle reacties :)

We willen haar met 6 maanden laten "steriliseren". Zo kan ze ook gewoon buiten (we wonen op het platteland dus daarover geen commentaar aub).

Ander voer heb ik idd aan gedacht, de zakjes whiskas laten we maar eens een tijdje weg. Het is me wel opgevallen dat ze heel erg schrokt, ze moet ook meestal hikken na het eten.

De DA ga ik heen als ik het nodig vind en in mijn ogen is het nu nog niet echt nodig. Ik ga niet meteen daarheen rennen voor ieder wissewasje.

Bedankt voor jullie advies, ik zat zelf al aan ander voer te denken maar nu jullie het ook allemaal zeggen zal ik het maar gewoon doen. Meer reacties zijn natuurlijk welkom ;)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:03

Ik ren ook niet voor ieder wissewasje naar de da, maar een keer bellen kan nooit kwaad. Moet je overigens wel de dierenarts voor hebben... Je hebt er zat tussen zitten die meteen roepen dat je maar ff langs moet komen. Gelukkig heb ik wat dat betreft een hele fijne da die ook wel eens aan de telefoon verteld dat ik het maar gewoon even aan moet kijken. :)

Overigens vind ik het al heel netjes dat je de poes laat helpen voor je haar los laat. :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:04

Royal canin voor kittens geven wij, is ook niet zo duur dus ik zou dat eens proberen te geven. Die van mij kotste ook heel snel schrokken enzo maar met dit voer heeft hij dat niet meer, met Hills had hij dat wel.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:05

Netjes dat je het zo aanpakt, ik hoop dat het gauw beter met haar gaat hoor :j
Hikken is meestal ook een teken dat ze te snel gegeten hebben. Die van mij deden dat ook weleens toen ze klein waren, dan hadden ze echt als een malle hun bakjes leeggeschrokt. Wat ik zelf erg makkelijk vind is het voer in het bakje afwegen op een keukenweegschaal. Toen de mijne zo klein waren als die van jou deed ik het voer altijd weken in heet water zodat het zacht werd. Bijkomend voordeel van afwegen trouwens is dat je overgewicht in de hand houdt :j

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:06

Gewoon naar de DA gaan tenzij je je kat graag dood wilt natuurlijk.
Die 40 euro voor een cunsult is je kat toch wel waard of niet soms.

En ook gewoon goed voer geven gewoon royal canin en dan ook de juiste voeding voor de juiste leeftijd en omstandigheden

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:10

Ik zou ook niet voor elk ding naar de dierenarts gaan. Ik zou eerst ander voer proberen als het dan binnen 1 a 2 dagen niet overgaat zou ik wel naar de dierenarts gaan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:10

Ik voer zelf ook Royal Canin, maar 'gewoon goed voer geven gewoon royal canin' ben ik niet met je eens. Er zijn meer goede merken en ik denk dat er zelfs betere merken zijn... :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:12

Moontje1991 schreef:
Gewoon naar de DA gaan tenzij je je kat graag dood wilt natuurlijk.
Die 40 euro voor een cunsult is je kat toch wel waard of niet soms.

Dat vind ik wel heel straf gesteld, hoor. Dat een kitten braakt wil nog niet meteen zeggen dat het een zaak van leven op dood is. Voerbeleid aanpassen, en voor de zekerheid misschien een keertje bellen met de DA is voldoende als eerste stap imo. De meeste assistentes (en als je geluk hebt heb je meteen de DA zelf aan de lijn) zijn echt niet te beroerd om wat advies te geven. Vergeet niet dat een ritje naar de DA voor dieren ook stress oplevert.

Houdt het braken aan nadat je het voer en voerschema hebt veranderd, dan zou je er eens aan kunnen denken om een afspraak met de DA te maken, ja. Maar als het beestje verder nog levendig is, goed plast en poept, actief en warm is en geen andere klachten vertoont is het 99 van de 100 keer geen zaak van leven op dood hoor ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:14

Morrie05 schreef:
Ik zou ook niet voor elk ding naar de dierenarts gaan. Ik zou eerst ander voer proberen als het dan binnen 1 a 2 dagen niet overgaat zou ik wel naar de dierenarts gaan.

Niet voor elk ding maar als je het zelf niet weet en je bent bezorgd (anders open je geen topic) dan is er dus iets aan de hand en kun je beter de dierenarts bellen/

Zwartwitje ik weet niet hoe jou dierenarts werkt maar hier is het normaal om ook voor een spoedje eerst te bellen en als de dierenarts het nodig vindt dan pas erheen te gaan en niet zomaar er heen te scheuren.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:18

Waar gaat het hier om een 'spoedje'?

Jij hebt het zelf over 'naar de DA gaan', dat is wat anders dan eerst even bellen. TS krijgt hier in het topic goede tips waar ze wat mee kan, en als ze het nog niet vertrouwt zou ik zeker aanraden om ook nog even met de DA te bellen (wat ik geloof ik ook heb gedaan). Overigens heb ik zelf als paraveterinair stage gelopen bij onze dierenartsenpraktijk, en wat ik hier in het topic heb gezegd zou precies hetzelfde zijn als wat ik iemand aan de telefoon zou hebben geadviseerd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:21

Loesje88 schreef:
waarom leg je deze vraag niet eens voor aan een DA? kost iets, maar dan weet je zéker wat het beestje mankeert en kan er wat aan gedaan worden. hier kunnen we alleen maar raden wat er aan de hand is.

Dat is niet waar, de mijne is wel met 5 maanden geholpen omdat ze met 4,5 maand al krols werd.

Goed voer lijkt me wel iets om op over te stappen, dat is ook in het behoud van het beestje

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:23

He, wat vervelend!
Ik zou idd die zakjes met vlees / brokjes achterwegen laten.
Die van mij krijgt alleen brokjes voor kittens (even het merk vergeten, is een gele zak van 2.5 kg dacht ik) in het begin weekte ik de brokjes, nu niet meer. Ik vul het bakje als het leeg is, maar hij is ook de hele dag buiten verder, dus eet een bakje per dag.
Die van ons is gecastreerd met 7 maanden.
Als je je kitten nu alleen nog droge brokken voert (eventueel zelf weken) en het gaat dan niet beter zou ik idd langs de DA gaan.
Hou wel in de gaten of ze genoeg drinkt, met overgeven kunnen ze namelijk uitdrogen.
Misschien is het mogenlijk ook de tempratuur op te nemen, als je dan de DA belt kun je die ook vermelden, en heeft de DA meer info om je te helpen over de telefoon.

Sterkte!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:13

Caira schreef:
Loesje88 schreef:

Dat is niet waar, de mijne is wel met 5 maanden geholpen omdat ze met 4,5 maand al krols werd.

Goed voer lijkt me wel iets om op over te stappen, dat is ook in het behoud van het beestje

Het kán wel, maar het beste is om (zo lang als mogelijk) te wachten.

Ik zou gewoon een telefoontje naar de DA plegen, eens horen wat hij hiervan vind, en inderdaad evt. het voer veranderen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:17

Moontje:

Ja oke maar dat wil nog niet zeggen dat je meteen maar naar de dierenarts moet rennen, wij hadden dit ook met 1 kitten, en hebben toen ander voer geprobeerd en nu gaat het perfect. Je heb niet overal meteen de dierenarts voor nodig.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:18

Morrie05 schreef:
Moontje:

Ja oke maar dat wil nog niet zeggen dat je meteen maar naar de dierenarts moet rennen, wij hadden dit ook met 1 kitten, en hebben toen ander voer geprobeerd en nu gaat het perfect. Je heb niet overal meteen de dierenarts voor nodig.

idd zo denk ik er ook over.

Ze heeft haar eerste portie geweekte brokjes al op en ligt nu lekker te slapen. Hopelijk helpt het. Bedankt allemaal!