Wak slaan voor eenden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Wak slaan voor eenden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:41

Bij ons in de vijver naast de straat zitten heel veel meerkoeten, waterhoentjes, zwanen en eenden.
Nu het zo gevroren heeft, zijn de zwanen en de eenden vertrokken. De meerkoetjes en waterhoentjes zaten eerst met zijn allen in een miniwak, maar dit wordt steeds kleiner / is ondertussen dicht gevroren.
Er zit ook veel vis in de vijver.

Is het noodzakelijk om een wak te maken voor de vogels en de vissen of moet ik mijn leven daar niet aan wagen?

upendo

Re: Wak slaan voor eenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:41

Aan de kant zou je dat kunnen doen, maar je hebt een grote kans dat het weer dichtvriest.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:42

Ik zou het niet doen, Met moeder natuur moet je je niet bemoeien ;)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:51

Ik denk dat het beter is om brood, vetbollen o.i.d buiten te leggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:52

Moeilijk moeilijk.
Ik ben er nog steeds niet uit.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:54

Lastig... Als het een wak wordt waarin stukken ijs blijveen drijven vriest het heel snel weer dicht en vaak sneller dan een normaal wak dat zou doen met het risico dat er meerkoeten ofzo in vast vriezen.

Wat je in elk geval zou kunnen doen voor de dieren op het ijs is brood en wat zaden strooien. Flinke scheut plantaardige olie over dat brood, dan voorkom je bevriezing daarvan en die olie kunnen ze goed gebruiken.

Voor de vissen in het water hoef je geen wak te slaan, die zitten als het goed is diep in de modder onderin.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:57

Ow kijk daar is Nickeltje al. :)
Die moet het toch weten.

De vorige keer hebben kleine pokkejong het wak gewoon iedere dag opengeslagen, maar dat is deze keer helaas niet het geval geweest.

Brood heb ik nog wel, olie ook, heb alleen kanarievoer maar dat zijn ook zaden. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:00

ik zou wel een wak slaan,maar het dan ook open houden.
Wa wij vroeger deden,is stro op het ijs langs het wak leggen.
Zo vriezen de eendjes niet vast.

Niet te dicht aan de kant in verband met honden..

Annetu_@
Hoezo met moeder natuur moet je je niet bemoeien?
Zit jij ook in een grot met een berenvel om dan?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:05

Ik vind het ook altijd zo sneu die meerkoetjes en water(h)oentjes :j

Hier staat 'gelukkig' altijd een fontein te spuiten en is er dus altijd een groot wak.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:08

geerke schreef:
ik zou wel een wak slaan,maar het dan ook open houden.
Wa wij vroeger deden,is stro op het ijs langs het wak leggen.
Zo vriezen de eendjes niet vast.

Niet te dicht aan de kant in verband met honden..

Annetu_@
Hoezo met moeder natuur moet je je niet bemoeien?
Zit jij ook in een grot met een berenvel om dan?

Nee maar mij is geleerd dat je je met moeder natuur niet moet bemoeien. Dit is niet de eerste winter dat die eendjes geen wak hebben ofzoiets. Ik zou ze eerder brood voeren en vetbollen geven zoals hierboven al genoemt is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:11

Eenden eten geen vetbollen imho.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:13

Voor de vogeltjes dan :P
Ik kwam namelijk even niet op het woord 'zaadjes' :D

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:16

Annettu_ schreef:
Nee maar mij is geleerd dat je je met moeder natuur niet moet bemoeien. Dit is niet de eerste winter dat die eendjes geen wak hebben ofzoiets. Ik zou ze eerder brood voeren en vetbollen geven zoals hierboven al genoemt is.

En dat is niet bemoeien met de natuur? :))

Ik zou geen wak slaan, ivm vastvriezen. Brood met wat vettigs eraan zoals (niet te plakkerige) pindakaas, olie of boter kunnen ze echter wel gebruiken met deze kou!
Laatst bijgewerkt door Aroree op 04-01-10 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:18

Annettu_ schreef:

En dat is geen bemoeien met de natuur?
Ik zou bijvoeren en geen wak, heb eens een eendje vastgevroren zien zitten.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:19

@ Marloez, zo zeg, great minds think alike :+

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:20

Vergeet niet dat eenden en andere watervogels ook vaak zitten te rusten op het ijs, waardoor het lijkt alsof ze vastgevroren zitten. Vermoed je dat, gooi dan eerst iets in hun richting als een boterham of een pol gras om te kijken of ze opstaan, voordat je reddingsacties gaat uitvoeren ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:22

Het zijn echt niet de eenden en meerkoeten waar je je druk om hoeft te maken met vorst, die doen het op zich ook een tijdje best op ijs of gras en bijvoeren is een mooi meegenomen luxe voor ze.

Vogels die echt water nodig hebben en het nu ook echt heel zwaar hebben met vorst zijn reigers en aalsgolvers.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:24

Ik ga een fijne combi van mijn weekendbolletjes (helaas niet opgegeten en nu te droog) en olie maken en samen met de hond op pad.

Wak zal ik maar laten zitten dan...

We hebben ook twee reigers en de nodige aalschovers in de vijver.
Geloof dat ik op een goede dag wel eens een stuk of 8 aalschovers gezien heb.
Maar helaas geen idee waar die nu op dit moment zitten. :(

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:29

Wat kan je dan het beste voeren als je die reigers en aalscholvers wilt helpen en hoe kan je die water geven?

Heb wel een bakje staan voor de kleine vogels in m'n tuin, met een steen in het bakje zodat ze zich niet kunnen wassen, maar daar heeft zo'n aalscholver niks aan.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:31

Voor beide echt niet nodig.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:35

Nickeltje schreef:
Vogels die echt water nodig hebben en het nu ook echt heel zwaar hebben met vorst zijn reigers en aalsgolvers.

Kan het verkeerd begrepen hebben natuurlijk. Water om te drinken of open water om vis te kunnen vangen? Vissen zitten volgens mij nu zo diep dat ze daar niet bijkunnen. Vandaar dat ik dacht water om te drinken. Dan zouden ze dus én drinkwater én voer nodig hebben.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:36

De reden dat reigers en aalscholvers veel meer afhankelijk zijn van water is omdat hun eten daarin rondzwemt, niet omdat ze het moeten drinken oid ;) (iig niet meer dan andere vogels). Reigers zijn vaak zo slim dat ze een plek opzoeken waar gevoerd wordt, aalscholvers zijn daarin wat schuwer en komen niet zo gauw op mensen af. Als je reigers wilt voeren kun je dit doen met een zak vis van de visboer, stukken vlees (ongezouten, ongekruid) van de supermarkt of je haalt een zak eendagskuikens bij de dierenwinkel en voert die (ontdooid uiteraard). Wel op de plekken gooien waarvan je zeker weet dat het meteen opgegeten wordt door de reigers, anders gaan er honden of katten mee aan de haal ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:37

Tja het bijvoeren van reigers en aalsgolvers is moeilijk.

Aalsgolvers gaan bij vorst wel op zoek naar open water, die trekken naar een rivier of iets dat stroomt en niet snel dicht zit.

Reigers zijn lastiger. Die zijn nogal honkvast en blijven dus in hun eigen kleine gebiedje en als daar alles dicht gevroren zit proberen ze wat muizen te vangen, maar hebben ze het moeilijk.

Reigers kan je bijvoeren met vis of eendagskuikens, maar dat is niet echt iets dat veel mensen in huis hebben of over houden van eigen ontbijt...

Manex, watervogels drinken niet heel veel. Ze krijgen met hun eten water binnen. Je hebt gelijk dat eenden enzo nu wel water kunnen gebruiken, maar eenden bijvoorbeeld zijn makkelijk genoeg om in de sneeuw op zoek te gaan naar gras en krijgen zo ook vocht binnen.

Een reiger drinkt niet echt, die neemt niet zoals een eend of een kip echt slokken van water, die eten vis en kikkers waar vocht in zit.
En inderdaad met vorst zitten vissen dieper, kikkers ook. Reigers hebben het in de winter altijd moeilijk, maar als het water open blijft en niet diep is, peuren ze met hun tenen vaak wat uit de modder dat omhoog komt en opgegeten kan worden...

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:39

k zag pas langs de snelweg ook een half bevroren aalscholver had echt medelijden met t beestje maarja je stopt ook niet even langs de snelweg...

over de eenden zou ik me niet te druk maken ...je kan ze inderdaad wel goed bijvoeren ....

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:41

Bedankt voor de duidelijke antwoorden! Ik woon aan het water namelijk en zie hier regelmatig reigers maar had geen idee wat die nou eten.
Aalscholvers zitten hier inderdaad niet zo gek veel.
Wel meerkoeten. Die wandelen de hele dag door de tuin en snaaien van alles en nogwat.