Hond alweer Hotspot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Hond alweer Hotspot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:23

Hallo Bokkers

Ik heb een (bijna) 11 jarige teckel en ik heb hem vanaf dat hij 4 jaar oud is.
Vanaf het moment dat ik heb 2 jaar had, hij was dus 6 heeft hij om de haverklap huid problemen.
Natuurlijk bij de da geweest, hij is op van alles onderzocht: parasieten, voedselallergie naja noem maar op.

Maar minstens 2x per jaar gaat het mis, dan krijgt hij op zijn linkerheup een enorme hotspot infectie, meestal ben ik er redelijk op tijd bij (zoals nu) en soms kom ik er pas achter als het eigenlijk al te laat is.

Nu is hij een aantal maanden geleden opnieuw behandeld, en wat zie ik vandaag; hij is flink aan bijten, net iets onder de staartwortel, en ja hoor, een open plek.
Direct Hydrocortiderm erop gesmeerd (advies van DA)opgesmeerd en zo'n lampenkap om....

Ik word er inmiddels een beetje moedeloos van, parasieten heeft hij niet, dus ook geen vlooien.

Heeft iemand hier ervaring mee en tips??

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Hond alweer Hotspot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:44

[BB] Hotspot hond wat houdt dit in?

Heb ervaring, bij mij was het dus wel een vlo....Kunnen meerdere oorzaken zijn, zaak is dat je dr op tijd bij bent, liefst kaal laat scheren en met het juiste middel snel moet genezen.
Heel verstandig dat je een kap om heb gedaan zodat het niet meer uit kan breiden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:51

Chiqa schreef:
[BB] Hotspot hond wat houdt dit in?

Heb ervaring, bij mij was het dus wel een vlo....Kunnen meerdere oorzaken zijn, zaak is dat je dr op tijd bij bent, liefst kaal laat scheren en met het juiste middel snel moet genezen.
Heel verstandig dat je een kap om heb gedaan zodat het niet meer uit kan breiden.

Ooh, ik wist niet dat er al een topic over was....

Of maakt dat in dit geval niet uit? Vast wel..

Naja in elk geval, ik heb de hond en 2 katten, worden zeer regelmatig behandeld tegen vlooien, eerder altijd met Frontline, tegenwoordig met Stronghold...

Ik heb goede ervaringen met Hydrocortiderm, maar dat is steeds het behandelen ervan en ik wil het zo graag voorkomen, ik vind het zo sneu elke keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:57

Is een oud topic hoor van van de zomer. Ik heb toen cortavance gebruikt, en dat werkte erg goed, ook een AB kuur.
Ik zou het wel iom met de DA doen ze kunnen hier heel erg veel last van hebben (pijn en koorts)
Het is toch een huidontsteking. En geen lichte!
Frontline niet meer gebruiken vlooien zijn resistent daarvoor en met hotspot moet je dat risico niet nemen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 01:08

Chiqa schreef:
Is een oud topic hoor van van de zomer. Ik heb toen cortavance gebruikt, en dat werkte erg goed, ook een AB kuur.
Ik zou het wel iom met de DA doen ze kunnen hier heel erg veel last van hebben (pijn en koorts)
Het is toch een huidontsteking. En geen lichte!
Frontline niet meer gebruiken vlooien zijn resistent daarvoor en met hotspot moet je dat risico niet nemen.

Ik zal morgen de da weer even bellen, maar ik denk dat hij zegt Hydrocortiderm smeren....
Wat voor spul is dat cortavance?

Het is nu goddank niet zo erg als een paar maanden terug, ik heb helaas de foto's ervan niet meer, maar dat was dusdanig ernstig....., ik voelde me zo schuldig dat ik het niet eerder had gezien.... ;(
Daarom ben ik nu weer zo alert als hij zit te bijten...

Frontine gebruik ik inderdaad niet meer, ik heb stronghold van de DA

maar echt voorkomen zit er dus niet in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:13

Het is een cortisone spray, een waterachtige vloeistof die je op moet spuiten.
Het is meteen jeukstillend, Donna had het op haar wangen (Beide) en heeft geen kap nodig gehad.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 01:19

Chiqa schreef:
Het is een cortisone spray, een waterachtige vloeistof die je op moet spuiten.
Het is meteen jeukstillend, Donna had het op haar wangen (Beide) en heeft geen kap nodig gehad.

Ik denk dezelfde werkzame stoffen als die spray, dit verzacht, kalmeert en heeft een genezende werking..

Op haar wangen? Dat is ook zielig maar kon ze er in elk geval niet aan bijten....

die teckel van mij heeft het altijd op dezelfde plek.....

weet jij trouwens hoe je checkt of de anaal klieren wel oké zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:57

Nee anaalklieren heb ik nog nooit mee te maken gehad.
Donna had het dan wel op haar wangen, kon ze n iet bijten maar wel krabben met haar poten.
Hoelang duurt het meestal voordat je resultaat ziet bij jou hond met die zalf?
Hier zag ik met een dag al dat de zwelling minder werd, de korst donker. Echt heel goed spul, mag het niet voor katten gebruiken dus agressief is het wel.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 01:00

Chiqa schreef:
Nee anaalklieren heb ik nog nooit mee te maken gehad.
Donna had het dan wel op haar wangen, kon ze n iet bijten maar wel krabben met haar poten.
Hoelang duurt het meestal voordat je resultaat ziet bij jou hond met die zalf?
Hier zag ik met een dag al dat de zwelling minder werd, de korst donker. Echt heel goed spul, mag het niet voor katten gebruiken dus agressief is het wel.

Nou, het is nog niet zo erg dat er al een zwelling te zien is.

Maar nu is het zo dat als hij flink zijn best doet hij erbij kan met zijn kap om....
Ik heb nog wel een kap, maar die is zo groot dat hij niet meer kan drinken en eten......

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:43

Hydrocortiderm bevat ook cortison het is aleen in de vorm van een zalf en werkt dus hetzelfde chiga als de spray die jij beschrijft.
Wel goed je handen wassen want het bevat hormonen die ook door onze huid word opgenomen ;)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:42

gaby12 schreef:
Hydrocortiderm bevat ook cortison het is aleen in de vorm van een zalf en werkt dus hetzelfde chiga als de spray die jij beschrijft.
Wel goed je handen wassen want het bevat hormonen die ook door onze huid word opgenomen ;)

Aah weer wat geleerd ;)
Handen wassen doe ik zeker wel, niet eens ivm wat er in die zalf zit, maar wel als ik omdat ik dan de wond heb aangeraakt...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:48

Misschien een domme vraag hoor, maar wat voer jij?
Ik heb een Airedale, en die staan bekend om huidproblemen. Ik voer nu sinds kort KVV (kant-en-klaar versvoeding) om eens te kijken of dat wat kan helpen. Dit zijn een soort van vleesworsten, met alles erin wat een hond nodig heeft (o.a. ook stukjes bot enzo). In brokken zitten o.a. veel granen, en honden eten die van nature natuurlijk niet :D
Hier staat wat meer info over KVV: http://members.multimania.nl/heiligenblut/resume0.html

Misschien een idee om te proberen?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:51

Nee is geen domme vraag....

Momenteel heeft hij pedigree senior, maar hiervoor zat ik op CaroCroc, dat is ukanuba maar dan net even anders...pedigree ga ik wel weer mee stoppen, maar ja, voer was op en ik moest toch even wat halen bij de supermarkt!
Het is alleen zo, dat in de 5 jaar dat hij er last van heeft, ik alles al geprobeerd heb, zelf uhm, uhm..., ben de naam kwijt, maar iets tegen allergie en dat is het ook niet....

Hij is op alles al onderzocht

edit: biologisch voer heeft hij trouwens tussendoor ook nog gehad.....

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:56

Jeukanuba normaal? Daar kan het heel goed aan liggen.

Ga eens een maand of 3 kvv voeren en kijk dan of het beter word. Tussendoor niet (!) wisselen van voer!

Met spraytjes en zalfjes haal je de gevolgen wel weg, maar de oorzaak van de jeuk niet dus schiet het niet op.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:01

Dit heeft onze hond ook gehad, maar dan op zijn wang.
We kregen eerst antibiotica van de DA maar dit hielp niet.
Toen ben ik naar een dierenspeciaal zaak geweest om te kijken of die wat wisten.
Daar was toevallig een hondentrimmer.
Deze rade Jean Peau Zwavelteer (shampoo) aan.
Dit drie maal daags puur er op smeren, zonder uit te wassen.
En 1 keer in de week wassen.
Het was binnen twee weken weg.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:02

Sancha schreef:
Jeukanuba normaal? Daar kan het heel goed aan liggen.

Ga eens een maand of 3 kvv voeren en kijk dan of het beter word. Tussendoor niet (!) wisselen van voer!

Met spraytjes en zalfjes haal je de gevolgen wel weg, maar de oorzaak van de jeuk niet dus schiet het niet op.

Nee geen Eukanuba normaal...., het is Carocroc
IK heb heel goede ervaringen ermee

nogmaals, hij heeft niks te maken met voer, ik heb hem ook jaren Royal Canin gegeven en toen had hij het tussentijd voer.

Ooh ja, hypo allergeen voer heeft hij ook gehad, wist even niet meer hoe het heette
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 05-01-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:04

luna1986 schreef:
Toen ben ik naar een dierenspeciaal zaak geweest om te kijken of die wat wisten.

2 weken?
Dat vind ik nog lang.....

De laatste keer dat het heel ernstig was heeft de DA het schoongemaakt met anti biotica, daarna behandeld met hydrocortiderm en na een paar dagen was de ownd helemaal dicht.

Maar goed, het gaat mij dus niet om de behandeling maar om het voorkomen, ik heb hem 7 jaar en hij heeft het sinds 5 jaar....

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:10

Lotus83 schreef:
luna1986 schreef:

2 weken?
Dat vind ik nog lang.....

De laatste keer dat het heel ernstig was heeft de DA het schoongemaakt met anti biotica, daarna behandeld met hydrocortiderm en na een paar dagen was de ownd helemaal dicht.

Maar goed, het gaat mij dus niet om de behandeling maar om het voorkomen, ik heb hem 7 jaar en hij heeft het sinds 5 jaar....

Dit zonder medicijnen, alleen met een zwavelteer shampoo, vind ik wel meevallen, zeker omdat het niet zo'n aanslag is op zijn lichaam.
Volgens de hondentrimmer komt het alleen voor bij de dunne huid.
Denk hierbij aan de wang (vlak bij de oren) flanken enz. plekken die ook sneller zweten.
Hij gaf op door het broeien van de huid, daardoor gaat het jeuken en krabben/bijten ze het open.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:25

Onze hond heeft het nu een paar keer gehad en ik hoop nooit meer, wij kregen het advies hem met speciale schampoo te wassen "Espree Tea Tree & Aloe Shampoo" dit eens per maand, help goed. en ik weet niet of je hond van water houd en vaak zwemt? (geen idee bij een teckel) maar daarna goed afdrogen en niet laten rollen of schuren in het gras omdat ze een hele dunne huid hebben gaat het snel open.
En al die dure spullen van de da...ik was de plek direct met betadine shampoo,droog het goed af en smeer er calendulanemulsie op, binnen een week is het weg (wel elke dag wassen en meerdere malen per dag smeren).

Hoop dat je een oplossing vind, succes.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 01:22

Nou... de kap om zijn hoofd helpt dus niet......, hij weet zich zo te draaien met zijn lijf dat hij precies bij de plek onder zijn staartwortel kan, is nu dus open.....

Dus. meneer is nu in rekverband gewikkeld, onder zijn buik, rondom zijn staart, het ziet er niet uit, maar ja, anders geneest het niet......, vind het zo sneu

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:36

Hoe vaak gebruik jij je vlooienmiddel?
Onze is ook allergisch voor vlooien en krijgt er ook hotspots van.
Wij ontvlooien iedere maand. Zodra er maar 1 vlo op de hond zit, krijg ze gelijk hotspots.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 12:38

Iris82 schreef:
Hoe vaak gebruik jij je vlooienmiddel?
Onze is ook allergisch voor vlooien en krijgt er ook hotspots van.
Wij ontvlooien iedere maand. Zodra er maar 1 vlo op de hond zit, krijg ze gelijk hotspots.

Zoals ik al eerder had geschreven..
Ik heb 2 katten en een hond en hebben alle drie geen vlooien

Ze word regelmatig behandeld met Stronghold (voorheen Frontline, maar dat al sinds augustus niet meer) en de katten komen niet buiten dus niet kunnen geen beestjes mee naar binnen nemen.

Daarnaast heb ik natuurlijk wel gekeken of ik iets bij ze heb kunnen ontdekken, maar gelukkig niet.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:52

Ik heb het zo met mijn teckel te doen.....
Hij heeft al zoveel moeten doorstaan kwa ziekte in zijn leven (met 6,5 een zware operatie en 6 weken bench/bed rust...) en nu dit weer voor de zoveelste keer

Nog steeds die kap om, 2x per dag zalven, haalde net het verband eraf om te verschonen, en ben toch maar gaan scheren, de wond doet hem pijn... even een kleine dosering metacam gegeven (ja, ik weet wat ik doe, heb het in huis van de DA)
Weet wel dat het niet in 3 dagen weg is, maar het is niet tof om te zien als je dier pijn heeft ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 07:43

Dan duurt het wel erg lang....Bij mijn hond zag ik met een dag al verbetering, haar wangen zagen helemaal dik van de hotspot.
Ik ben wel meteen gaan scheeren

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:56

Tis nu een dag of 4.....

Heb het gister geschoren, de dagen ervoor wel steeds ingesmeerd...
Bel zo even met de DA, vragen of ik moet blijven zalven etc. of dat hij iets anders wil.

Hij loopt nog steeds met verband om zijn staart..., arm dier.