de gouden tip gezocht (hond verhaart het hele jaar )

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

de gouden tip gezocht (hond verhaart het hele jaar )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 19:35

Mijn hondje is nu 4,5 jaar oud en met de jaar lijkt het verharen erger en erger te worden.
Inmiddels weet ik zelf niet meer wat ik er aan kan doen.
Elke dag werd ze geborsteld en een half uur later lag het hele huis weer vol met haren.
Ik hoorde van de dierenwinkel dat het ook aan het voer kon liggen ( ik voerde eukanuba).
Ben hierdoor overgegaan op royal canin, ook dit had geen effect dus ben na een jaar weer terug gegaan naar eukanuba.
van iemand kreeg ik de tip om de hond een aantal keer per week met de petvac te doen.
http://honestinfomercialreviews.com/wp- ... system.jpg
En heb dus een petvac aangeschaft en deed haar er 3 maal per week mee. (deze koppel je aan de stofzuiger en tijdens het borstelen word de hond dus ook gezogen)
Nu heb ik een heel zenuwachtig hondje en als ze de petvac aanziet komen dan gaat de staart tussen haar poten.
Als ik haar hiermee onder handen neem gaat ze piepen en trillen de staart gaat nog verder tussen dr poten.
Ik vind dit gewoon ontzettend zielig.
Inmiddels ben ik bezig met schapenvet door het voer te doen , is goed voor de vacht, maar zie tot zover nog geen effect.
Ben ook met haar naar de dierenarts geweest om haar te laten onderzoeken , het zit mij gewoon niet lekker, deze kon niks afwijkends ontdekken.

Ik weet het niet meer.
Is er iemand die de gouden tip voor mij en luna heeft ???

Sammyy

Re: de gouden tip gezocht (hond verhaart het hele jaar )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:37

het kan idd heel erg aan het voer liggen. Maar er zijn natuurlijk wel veel meer soorten voer als de 2 die jij hebt geprobeerd.

En die petvac zou ik idd niet meer gebruiken als ik jou was. Arm ding :(:)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:39

Hier nog 1,goeie vriend heeft ook zo'n wandelde haarbal,vreselijk! men wat erg,overal haar. (Zo'n golden retreuver) Maar bij die is de oorzaak dat die gecastreert is toen die in de rui zat en dan blijft die altijd in de rui.... Ik ben benieuwd of je de gouden tip krijgt.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 19:40

Samantha het klopt inderdaad dat er meer soorten zijn dan die ik heb geprobeerd maar ik heb ook rekening te houden met de andere 3 honden.
Volgens mijn dierenarts heb ik inmiddels de 2 beste soorten voer geprobeerd en zou er toch wel een effect moeten zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:42

Ik heb ooit geleerd dat je dan juist NIET elke dag moet borstelen/kammen. Dat ze daardoor blijven aanmaken van nieuw haar.
In het begin is het erg moeilijk, maar toen ik dat toch geprobeerd heb, heeft het wel geholpen en verhaarde mijn hond wel minder en later weer gewoon 2 keer per jaar. Dat was dan ook de enige periode dat ik wel borstelde, maar ook dan, zo min mogelijk.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:43

wat voor hond is het? heb je een foto van haar vacht? ik ben hondentrimster misschien kan ik je helpen.

En idd hoe meer je kamt hoe erger het wordt, 1 keer per week is al vaak!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:45

Jeddah schreef:
Ik heb ooit geleerd dat je dan juist NIET elke dag moet borstelen/kammen. Dat ze daardoor blijven aanmaken van nieuw haar.
In het begin is het erg moeilijk, maar toen ik dat toch geprobeerd heb, heeft het wel geholpen en verhaarde mijn hond wel minder en later weer gewoon 2 keer per jaar. Dat was dan ook de enige periode dat ik wel borstelde, maar ook dan, zo min mogelijk.

Klopt, dat werkt bij onze hond ook het beste. Iedere dag borstelen maakt het inderdaad juist erger.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:45

misschien kun je haar scheren? en bij koud weer gewoon een dekje buiten opdoen?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 19:47

Afbeelding

Hier was ze nog jong.
zo zal eens een foto maken van haar vacht ingezoemt.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:47

moyra schreef:
Samantha het klopt inderdaad dat er meer soorten zijn dan die ik heb geprobeerd maar ik heb ook rekening te houden met de andere 3 honden.
Volgens mijn dierenarts heb ik inmiddels de 2 beste soorten voer geprobeerd en zou er toch wel een effect moeten zijn.

Nou die 2 merken die jij heb vallen bij mij nou niet bepaald onder de 2 beste soorten voer... bij mijn da's ook niet.

Mijn tekel staat op cavom en mijn andere hond op vega brok.

Cavom is een erg goed brok... Ken vele honden die op deze brokken staan, en die doen het erg goed.

Je moet inderdaad niet elke dag borstellen, word het alleen maar erger van. 1 keer in de week een goede borstelbeurt is zat. En borstel met de furminator. Die haalt al het losse haar weg.

Als de honden kale plekken krijgen, voeren we zeewier en zo nu en dan zalmolie.Wellicht helpt dat ook wat

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 19:49

NienkeNiels schreef:
misschien kun je haar scheren? en bij koud weer gewoon een dekje buiten opdoen?

Ik ben juist bang dat het na het scheren nog erger word ?
Ik heb wel een honden tondeuse in huis liggen (scheer de andere zelf namelijk).
En heb er wel eens aangedacht om haar te scheren maar als het nog erger word lijkt het mij voor de hond helemaal niet fijn.

Kan ik niet meer borstelen nu nog doen ?
Gezien ik al ruim 3 jaar volop aan het borstelen geslagen ben ?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:50

Horseware schreef:
Jeddah schreef:

Klopt, dat werkt bij onze hond ook het beste. Iedere dag borstelen maakt het inderdaad juist erger.

Dat is ook wat ik geleerd heb :j
Als je al goed voer hebt zou ik aanraden om een furminator(rare harenborstel) te proberen, hiermee kan je het dode haar er goed uit krijgen.
Maar dit mag je niet vaak doen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:51

Ja, dat kan je beslist nu al doen :j Gelijk stoppen met elke dag en proberen niet meer als 1 keer per week, heel lichtjes alleen de haren die er op liggen eraf kammen.

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:51

Ik lees even mee. Ik heb een boerenfox die ook het hele jaar door verhaart.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 19:51

smokey17 bedankt voor je reactie zal eens aan mijn da vragen over de merken voer die jij aankaart.

In de schapenvet die ik door het eten doe zit zalmolie in verwerkt.
Zal zeewier ook met mijn dierenarts overleggen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:53

niet scheren hoor! wordt het alleene erger van! is het een 100% gladharige jack russel? of zit er een ruwharige doorheen? verder moet een hond niet te warm liggen dat stimuleert ook de verharing, mijn honden liggen in een onverwarmde ruimte en die haren nauwelijks ,honden die veel binnen zitten met verwarming aan verharen veel meer! zo ook bij katten.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:53

Er zijn meerdere redenen waardoor een hond veel haaruitval kan hebben; enkele redenen zijn: voor de hond verkeerde voeding, stress, castratie en overmatig borstelen.

Als ik jouw verhaal lees, zouden het (wellicht op de castratie na ;)) alle redenen kunnen zijn. Ik ga dus mee in het advies van de bovenstaande mensen; ander voer (eukanuba en royal canin zijn niet de enige merken en binnen een merk heb je ook verschillende typen voer), direct stoppen met de petvac (levert duidelijk stress op!), doorgaan met het schapenvet (let op dat je goede kwaliteit hebt en een juiste hoeveelheid voert) en minder kammen. Let even niet op de haren en geniet van elkaar, ga lekker wandelen en doe dingen die ze leuk vindt!

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:54

Wij gaven volgens mij eierkoeken?
Het hielp wel een beetje maar niet echt veel, daarom zijn we dr weer mee gestopt.
Daarna kreeg ze nog iets anders maar ik weet niet meer hoe dat heet..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 19:54

furminator ben ik eens op google gaan opzoeken maar die zit ook bij de petvac.
Dat is zeker het proberen waard om het eens zonder het gehele systeem te proberen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:55

@Uriah: Dat is ook zo(verwarmde ruimtes), we hebben vloerverwarming, en dat is niet ideaal met een hond :=

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:55

O ja, je hebt ook schapenvetblokjes met zeewier, twee vliegen in 1 klap ;)

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:56

Niien_S schreef:
Wij gaven volgens mij eierkoeken?
Het hielp wel een beetje maar niet echt veel, daarom zijn we dr weer mee gestopt.
Daarna kreeg ze nog iets anders maar ik weet niet meer hoe dat heet..

Eierkoeken zit veel ammoniak in; helpt bijv wel bij honden die poep eten maar niet tegen haaruitval.

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:00

Ohjaa! haha Weer wat anders..
Dan gaven we van dat schapenvet maar dat hielp bij ons niet..

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:00

Moyra, die petvac is prima hoor je moet het alleen wat minder doen :D gewoon je handjes wat meer in bedwang houden ;)

En niet teveel tegelijk proberen ,gewoon eerst eens kijken of het beter wordt als je minder kamt.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 20:00