kitten bij een 'oudere' kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

kitten bij een 'oudere' kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:54

Ik heb een katje van nu ruim een half jaar... en ik heb vanavond een advertentie in de krant gezien van de dierenbescherming.. en ik zag daar zo'n schattig katje in staan... en ik zat toch al te twijfelen om er een 2e bij te nemen.... omdat deze nogal wel eens de boel afbreekt hier.. en denk dat het beetje door verveling komt... en met een katje erbij heeft ie toch een speelkameraadje :D
maar ik heb nou niet echt heeeeel veel kattenervaring.. (altijd honden gehad)
maar gaat het wel goed als ik een kitten van 9 weken bij een katje van 6 maand doe?? die hier dus al een tijdje zit??

en is het verstandig om dan evt een kattenbak erbij te kopen? of kunnen ze met zn 2en op 1??

ps.. ik heb er vanmiddag even heen gebeld.. ik moet contract ondertekenen.. dat ik hem niet mag verkopen. en als het niet goed gaat dat ik hem aan hun moet teruggeven... dus dat vind ik wel fijn!

trouwens.. die van mij is een mannetje.. en vorige week gecastreerd.. dus het beste is denk ik om een mannetje erbij te doen he? ;)

nou tips zijn van harte welkom...

morgen om 4 uur moet ik komen kijken :o

_00_0

Re: kitten bij een 'oudere' kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:58

ohh spannend.

Ik denk dat het wel goed zal gaan, ze zijn beiden nog jong en gecastreerd. Het is natuurlijk altijd afwachten. 2 kattenbakken is aan te raden. Was iets met terratorium en eigen geur. ( ben ook meer een hondenmens :p )

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:01

je kan best een katje van 9 weken bij een katje van 6 maanden nemen, al zou ik zelf voor een iets ouder katje kiezen (bijv van de dezelfde leeftijd). Maar het kan best heel goed gaan hoor. Is een kwestie van afwachten en ze de tijd geven samen. Ze kunnen best samen op 1 kattenbak, maar een tweede erbij is eigenlijk beter.
Nu die van jou gecastreerd is, kan je er ook een poesje bij nemen, hoeft niet perse een kater te zijn. Het moet gewoon samen klikken. Een katje van 9 weken is nog wel heel plooibaar (ja hoe zeg je dat nou?), ze kunnen zich nog makkelijk aanpassen. Wij hebben zelf bij ons oude kat van 11 een kitten genomen. we hebben regelmatig opvang-kittens in huis van het asiel en dit was ook een opvangertje en is blijven hangen. Dat ging van het begin af aan heel goed met onze oude poes.
succes met je bijna-nieuwe aanwinst en laat je foto's zien als je er een katje bij hebt?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:04

Ik heb al een poes van 5 jaar en heb er sinds een paar weken een kitten (mannetje) van 4 maanden bij. Ze moesten heel erg aan elkaar wennen (kitten heeft nu ook een snee in zn oor :P) maar nu beginnen ze steeds vaker met elkaar te spelen. Is denk echt een kwestie van uitproberen.
Twee kattenbakken is wel fijn ja :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 00:06

nou ik had dus eigenlijk ook een vrouwtje in gedachten.. die sprak me als eerste aan op de foto.. maar die vrouw zei dat dat soms wel problemen kon geven.. omdat ook al was spot (kat wat ik nu heb) gecastreerd.. die hadden dan waarschijnlijk toch over een jaar de neiging om een keer er op te springen.. en een vrouwtje kon daar soms zo van schrikken dat ze hun hele leven verder bang voor de andere kat bleven.. dus ze raadde me aan een kater te nemen...

klopt dat verhaal een beetje? :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:13

Dat gaat prima hoor :j

Ik heb zelf een kattin van 7 jaar en een kater van 2 jaar (ook als kitten gekregen). En in juli dit jaar is er nog een kitten (poesje) bijgekomen. Dat ging vanaf het eerste uur heel goed. Wel even wennen enzo, maar er is nooit ruzie geweest eigenlijk.
Ze is nu een maand of 8 en krols. Mijn kater heeft nog niet de neiging om er op te springen. En mevrouw wordt binnenkort ook geholpen, dus dan is het helemaal geen probleem meer.

Hij heeft trouwens ook nooit de neiging gehad om op mijn oudere (ook geholpen) poes te springen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:17

Ik had ook een kitten bij mijn 3 jaar oude kat genomen maar die was zo beledigd dat hij in huis ging pissen.Daarna ging hij steeds bovenop het arme diertje liggen(die dit helemaal niet erg vond en gewoon door sliep) na een maand of 4 was het geen probleem meer.Denk omdat toen heel het huis al naar zijn eigen zeik rook. |(
Ze negeren elkaar nu volkomen,hoewel de jongste de oudere nog wel eens op zijn donder geeft.Een poes of kater erbij maakt volgens mij geen enkel verschil.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:23

Heey

leuk dat je weer een poes wilt nemen!
het kan best hoor maar waar je heel erg op moet letten is hoe ze kennis gaan maken met elkaar.

Ikzelf heb helaas door gebrek van informatie mijn katten vekeerd kennis laten maken waardoor ze geen echte maatjes zijn ze kunnen wel met elkaar leven dat wel maar bij elkaar liggen of elkaar likken of samen spelen dat zal nooit gebeuren.

ik zeg natuurlijk niet dat het bij alle katten zo gaat maar ik zal je paar tips geven hoe je ze het beste aan elkaar kan laten wennen.

1e dag: 2 handoeken pakken of washandje en dan bij iedere poes over de vacht heen halen. de poezen in apparte kamers natuurlijk. dan de ene washand bij de ene en de andere washandje bij de ander zodat ze elkaars geur kunnen ruiken.

Daarna: ik weet natuurlijk niet hoe je huis eruit ziet:P maar dan kan je het beste de ene kat achter een deur doen en zodat ze elkaar kunnen horen en onder de spleet van de deur kunnen krabbelen .

daarna weer terug zetten in apparte kamers.
washandjes gewoon laten liggen.

2e dag
de deur mag open ! natuurlijk spannend aan elkaar snuffelen zodra je ziet dat de ene het niet leuk vindt zet je ze weer even appart en probeer je het een uurtje later weer.
als het goed gaat een half uurtje bij elkaar laten en dan weer even appart

dus met andere woorden rustig opbouwen.

denk dat veel mensen zeggen dat hoeft helemaal niet maar dat zeiden andere mensen ook tegen mij van oh gewoon bij elkaar doen ze moeten het zelf uitzoeken nou grote fout dus.

ik hoop dat je hier wat aan heb

Groetjesss

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:25

dank je wel voor de tips!
ik moet om 4 uur kijken.. ik ben benieuwd!!!
heb wel besloten om hem pas evt na 1 januari op te halen... waarschijnlijk vinden kittens dat vuurwerk nogal eng.. en dan is het dubbelop in een vreemde omgeving.. dus dat vind ik sneu... :P

maar goed.. misschien wordt het wel niet eens wat ;)

we zullen zien!!

ik hou jullie op de hoogte!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:39

En, hoe was het?
Mijn kitten maakt dit jaar ook voor het eerst vuurwerk mee. Maar mn andere kat trekt zich niets aan van al dat geknal en dat scheelt dan ook wel denk ik.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:42

je kan het nooit van te voren weten, dus gewoon proberen en als het niet gaat is er vast wel een ander lief baasje die hem ook super schattig vind. :)
bij mij ging het goed, maar wij kregen de tweede toen hij 1 week oud was en die kon dus nog niks dus de eerste had lang de tijd om er aan te wennen. en nu zijn het de beste vriendjes.
dit zijn ze :

Afbeelding

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:44

Jeetje wat schattig mang!
Hoe komt het dat de kitten zo jong was toen ie bij jullie kwam?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:46

Mang, wat een vreselijk lief stel zo!!
TS, hoe is het gegaan? Heb je er een 2e 'kind' bij? :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:48

Heino schreef:
Jeetje wat schattig mang!
Hoe komt het dat de kitten zo jong was toen ie bij jullie kwam?

hij lag halfdood, helemaal verstijfd en onderkoelt onder een pallet, ongeveer 5 meter van zijn nest vandaan. toen zijn we naar de dierenarts gegaan met hem en die zij dat hij te zwak was om terug naar het nest te gaan. dus hebben we hem mee naar huis genomen in de hoop dat hij het zou redden. 10 keer per dag een flesje speciale melk (dus ook 's nachts :Z )
hij is nu wel heerlijk gericht op mensen omdat wij hem hebben opgevoed dus dat is fijn. maar hij zal wel altijd klein blijven omdat hij gewoon een achterstand heeft en de voedingstoffen uit zon flesje speciale melk lang niet zo goed zijn als de stoffen uit de moeder. :)

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:50

@Mang, dat witje is klein zeg..... lief, zeker eerst wel een zorgenkindje geweest? (lees nu net je berichtje, ja dus, maar je hebt hem gered!)

Ik heb verspreid over een aantal jaren 7 katten van verschillende leeftijden opgevangen, sommige tijdelijk, sommige blijvend (ik had als basis zelf 3 katten )

Op wat corrigerende tikken onderling heb ik eigenlijk nooit noemenswaardige problemen gehad, de nieuwe kat met een eigen kattenbak eerst in 1 kamer zetten om hem te laten wennen, gaat die naar de bak en eet hij/zij zet je de deur open en kan iedereen met elkaar kennis maken. Zeker met een kitten zou het goed moeten gaan. die moet zichzelf immers nog bewijzen.

Ben benieuwd wat je van het katje vond!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:55

Het voordeel van een kitten is dat bijna alle katten een kitten accepteren en ervoor willen zorgen. En kittens zijn over het algemeen vreemd genoeg toch pittig genoeg om van zich af te bijten. Voordeel is dan bovendien dat de oudste het langste er is en zich niet te veel aangevallen zal voelen in zijn rechten als oudste en "dominantste" omdat zo'n jonkie simpelweg gewoon niet zo heel bedreigend is over het algemeen. Twee mannetjes samen zijn prima hoor. Ventjes zijn meestal speels dus dan kunnen ze samen spelen. Als je meerdere katten hebt is het inderdaad aan te raden om een extra bak te nemen.
Het advies van asielen dan wel kattenkenners is zelfs stiekem: het aantal katten + 1 maar dat is niet altijd haalbaar natuurlijk.. dus dan is 2 kattebakken een goede start ;-) Succes ermee en houd ons op de hoogte! En een kitten hoef je echt niet in een aparte kamer te doen hoor, wat een kul, gewoon lekker een handdoek meenemen naar het huis waar ze nu wonen en dat bij de moeder en andere kittens leggen. Die handdoek weer mee naar huis nemen en in een mandje leggen, dan heeft poeslief direct een "thuis" dat naar mama en de rest ruikt. En een kattenbak in de buurt zetten waar hij bij kan.
Laatst bijgewerkt door fargo op 30-12-09 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:57

fargo schreef:
Het advies van asielen dan wel kattenkenners is zelfs stiekem: het aantal katten + 1 maar dat is niet altijd haalbaar natuurlijk.. dus dan is 2 kattebakken een goede start ;-) Succes ermee en houd ons op de hoogte!

De laatste jaren had ik zelfs zonder problemem 3 katten op 1 bak (wel een extra grote bak) dus daar kan je ook mee experimenteren

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:57

mang schreef:
hij lag halfdood, helemaal verstijfd en onderkoelt onder een pallet, ongeveer 5 meter van zijn nest vandaan. toen zijn we naar de dierenarts gegaan met hem en die zij dat hij te zwak was om terug naar het nest te gaan. dus hebben we hem mee naar huis genomen in de hoop dat hij het zou redden. 10 keer per dag een flesje speciale melk (dus ook 's nachts :Z )
hij is nu wel heerlijk gericht op mensen omdat wij hem hebben opgevoed dus dat is fijn. maar hij zal wel altijd klein blijven omdat hij gewoon een achterstand heeft en de voedingstoffen uit zon flesje speciale melk lang niet zo goed zijn als de stoffen uit de moeder. :)

Jeetje wat een mazzel! Ik heb zelf ook zo'n pleegkitten gehad, lag onder een caravan op de camping van mijn opa en oma. Hij was al een week of 2 maar had niesziekte en is helaas overleden na 1.5 week. Die moest ook dag en nacht gevoerd worden. Vond het wel erg leuk om te doen, net een echte baby :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:58

Alleen als het misgaat moet je dan weer hopen en bidden dat ze hun "protesteerplasjes" niet meer door het huis doen en op de later aangeschafte bak. Dus dat ze eventuele foute dingen weer afleren als het niet gaat. Wij hebben 3 poezen en 3 katers en ze hebben 1 hele grote bak en 2 ook behoorlijk grote bakken en gelukkig gaat dat redelijk, al heb ik er 1 die wel eens wildplast :o

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:03

Heino schreef:
mang schreef:

Jeetje wat een mazzel! Ik heb zelf ook zo'n pleegkitten gehad, lag onder een caravan op de camping van mijn opa en oma. Hij was al een week of 2 maar had niesziekte en is helaas overleden na 1.5 week. Die moest ook dag en nacht gevoerd worden. Vond het wel erg leuk om te doen, net een echte baby :P

agh, das zonde.. :(:)
iedereen zij bij guus (zo heet hij :+ ) ook dat hij het niet zou halen en moet je hem nu eens zien *D :
Afbeelding

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:12

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:15

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:33

Is volgens mij ook best wonderlijk hoor, dat jouw Guus het overleefd heeft :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:36

Heino schreef:
Is volgens mij ook best wonderlijk hoor, dat jouw Guus het overleefd heeft :)

ja dat klopt wel. je hoort vaak zulke verhalen die minder goed aflopen. maar de dierenarts heeft nog nooit zo'n metamorfose (positief) gezien

je hoeft je niet in te houden, hij was inderdaad spuuglelijk :')
Afbeelding

maar nu is het een lekkerding :+:
Afbeelding

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:36

maar we gaan wel een beetje offtopic nu :+