Kritiek kunnen verdragen als een huisdier te dik is.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kritiek kunnen verdragen als een huisdier te dik is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:59

Ik blijf me dr elke keer weer over verbazen dat baasjes van dikke dieren geen hand in eigen boezem kunnen steken als het om (te) dikke huisdieren gaat.(Uitzonderingen daargelaten)
Bokkers die foto's plaatsen van een voor het oog veel te dier, lacherig doet over hun 'vreetzakkie'
en dan met stomheid geslagen lijken als jij je dr over uitlaat dat dit mss toch zorgerlijker is dan TS zich voordoet.

(Ernstig) overgewicht is wel degelijk een gevaar voor de welzijn van onze huisdieren, suikerziekte, hart
en vaatziektes, conditie en gewrichtsproblemen.

Een oordeel zal al sneller klaarstaan als er een foto wordt geplaatst met een hond of kat die geopereerd is aan longkanker, die ligt te slapen naast een overvolle asbak.
Of een TS opend een foto van een dier wat net geopereerd is onder genot van een peukie.
Dán zou het oordeel wel gevelt mogen worden maar als er een foto wordt geplaatst van een te dik huisdier naast een overdaad aan voedsel, of onder het commentaar van het is zo'n lief dikkertje, dan klimmen we in de hoogste boom?

Wie kan mij uitleggen wat het verschil is?
Of is dit net zoiets als dat we wel iets mogen zeggen van te dunne mensen maar als we iemand een dikzak noemen dit een belediging is?
Wie kan mij dat op een eerlijke en goed onderbouwende manier uitleggen?
Mss dat ik er dan iets van begrijp :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:07

Ik kan me er ook behoorlijk aan ergeren als je te dikke huisdieren ziet, bijv. bij DA of tijdens het wandelen op straat. Van die worsten-Jack Russels, of van die mollige Labradors. Ooit kregen wij van de DA een standje dat onze collie van bijna een jaar te dik was, mocht wel een kilo of 3-4 af en dat op een gewicht van 25 kilo. Best veel dus, gelukkig was het er zo weer af. Voer minderen, meer beweging en het was zo goed. Sindsdien hou ik er in de gaten. Maar de opmerking van onze fokster sloeg wel alles: onze collie leek op haar moeder, die was ook zo. Kortom, dus ook veels te dik! Ik vind zelf onze beestjes soms wat te dun, maar volgens de DA is het prima!
In het plaatselijke dierenasiel hier, hebben ze een aparte kamer voor de te dikke katten. Je schrikt je dood als je dat ziet: van die mega-katten van een kilootje of 8 tot 10! Die zitten ook allemaal op dieet. lekker makkelijk , in 1 kamer. Ook kun je hier bij de DA een afslank-plan volgen voor je huisdier. Regelmatige controles en op de weegschaal en tips van de assistente. Het is toch erg dat dat bestaat, maar dus wel hard nodig! Een soort Weight-watchers voor de hond/kat.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:10

Ik heb bijzonder veel commentaar gehad op mijn veel en veel te dikke hond.
Ze kwam zo uit het asiel, zat samen met haar slanke zusje en werd moddervet.
Ik werd erg moe van alle mensen die mij er maar over bleven aan vallen, zelfs na uitleg.
ben nl van mening dat afvallen niet razendsnel moet gaan, crashdieet is in mijn ogen ongezond.

Nu noem ik mijn hond nog steeds dat dikke ding, terwijl het nu een hondje met gezond gewicht is.

Te dik zijn vind ik overigens wel dierenmishandeling!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:20

Chiqa schreef:
(Ernstig) overgewicht is wel degelijk een gevaar voor de welzijn van onze huisdieren, suikerziekte, hart
en vaatziektes, conditie en gewrichtsproblemen.

Klopt, mooi verwoord.
Maar weetje, mensen die weten dat hun HD (huisdier) obesitas heeft, zetten hem op dieet, net als ik.
Wat is dat nog het nut om iemand pijn te doen door iemand helemaal af te zijken, als ze 20x zegt dat ze er allang heel hard mee bezig is om te laten afvallen?
Leg mij dát dan eens uit.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:41

Ach, ik waag me er niet aan hoor. Ik weet een geval van hondje met atrose en zielig dat het volgens de baas is. Maar wordt wel elke 10 minuten volgestopt met lekkers en aangemoedigd op de bank te springen en naar boven te lopen. En ze is zo zielig vanwege de gewrichtslijtage.

Maar voor diegene heb ik wel meer twijfels in doen en laten dan alleen betreft de opvoeding van de hond.. ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:43

Tja..dan nog is het de vraag wat te dik is :)

Onze katten zijn ook wat te dik! En worden zelfs moddervet genoemd door sommige, terwijl wij hun katten juist (te) mager vinden. Onze dierenarts heeft aangegeven dat het lekker stevige poezels zijn, maar dat als ze zo blijven dat er niks aan de hand is. Wie is dan een ander om erover te gaan zeuren?

Onze poezels komen ook al op een wat hogere leeftijd en tegen de tijd dat ze echt wat ouder zijn dan gaan wij ze echt niet op dieet zetten hoor :n.

Overigens zijn wij baasjes die ze liever wat de dik dan te dun hebben. De poezels hier schommelen weleens in hun gewicht en vooral in de zomer raken ze gewicht kwijt (warmer en dus eten ze stukken minder) en in de winter eten ze meer. Er staat altijd brokken voor ze klaar en ze kunnen best zelf beslissen wat ze nodig hebben (ja je hebt uitzonderingen)

Nee, het is niet goed om huisdieren modder en modder vet te voeren, maar ik vind dat er vaak veel te snel en veel te veroordelend wordt geroepen. Wil je je hier echt voor inzetten. Prima! Maar ga dan zeuren bij de baasjes die er echt niks aan (willen) doen :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:43

Om even bij te vallen: ik snap jullie reactie volkomen, mijn kat heeft ook wat teveel (maar dat probleem ligt net even wat anders) wat zouden jullie denken als jullie deze kat zien:

PS, dat vetkwabje aan de rechterkant is puur huid, tis geen vet, ze rolde net om dus ze lijkt nog dikker als ze is, je ziet op een gegeven moment rechts haar vacht wat lichter worden door licht, dat is waar de losse huid begint en is dus geen vet.

Bedoelen jullie dit als overgewicht of echt worstronde honde/katten die niet fatsoenlijk rond kunnen rennen etc etc.

Afbeelding

(2e fototje voor het idee)
Afbeelding

Mijn kat plundert het hele huis als er geen eten staat, vandaar dat er net iets teveel gewicht aan zit (staat altijd eten) maar DA heeft gezegd dat het nog niet schadelijk is als ze maar niet meer aankomt en bij voorkeur wat afvalt, ze krijgt nu dan ook light voer.
Laatst bijgewerkt door Xyris op 27-12-09 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:52

Toen onze Lab kwam, woog ze 5 kg te zwaar. Als gevolg daarvan liep ze kreupel en was ze snel moe. Inmiddels is mevrouw 6 kilo afgevallen, loopt niet kreupel meer en heeft voldoende energie.
Ik zie liever honden die iets te rank zijn dan honden die te dik zijn.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 05-01-10 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:53

Xyris schreef:
Om even bij te vallen: ik snap jullie reactie volkomen, mijn kat heeft ook wat teveel (maar dat probleem ligt net even wat anders) wat zouden jullie denken als jullie deze kat zien:

PS, dat vetkwabje aan de rechterkant is puur huid, tis geen vet, ze rolde net om dus ze lijkt nog dikker als ze is, je ziet op een gegeven moment rechts haar vacht wat lichter worden door licht, dat is waar de losse huid begint en is dus geen vet.

Bedoelen jullie dit als overgewicht of echt worstronde honde/katten die niet fatsoenlijk rond kunnen rennen etc etc.

http://usera.ImageCave.com/Kaluma/05022008043-copy.jpg

(2e fototje voor het idee)
http://usera.ImageCave.com/Kaluma/05022008041-copy.jpg

Mijn kat plundert het hele huis als er geen eten staat, vandaar dat er net iets teveel gewicht aan zit (staat altijd eten) maar DA heeft gezegd dat het nog niet schadelijk is als ze maar niet meer aankomt en bij voorkeur wat afvalt, ze krijgt nu dan ook light voer.

Pff light voer, bestaat dat nu ook al voor dieren.. Wat dacht je gewoon van minder voer, afbouwen en het dan zo laten. Dan missen ze niets en hebben ze ook niet meer het risico dikker te worden.

Ik ben het opzich echt met de ts eens, vind het ook altijd echt sneu om te dikke dieren te zien met baasjes die dat schattig vinden en er niets aan doen. Maar dan een meid af gaan zeiken terwijl je standvastig haar antwoorden negeert. (namelijk dat de hond wel degelijk op dieet staat, dat er wel degelijk wat aan gedaan wordt in overleg met een dierenarts) Tja dat vind ik heel erg laag en dat zegt ook meer over jou dan over haar lijkt me. Heb nog wel meer te zeggen over het onderwerp dikke dieren met onverschillige baasjes, maar dat doe ik liever in een topic dat met de goede intenties is geopend en onpersoonlijk is, in dit topic maar ik er geen woorden meer aan vuil helaas.

sjeik

Re: Kritiek kunnen verdragen als een huisdier te dik is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:30

Een te dikke hond is niet goed, dat weet iedereen. Maar als de eigenaar aangeeft, dat er aan gewerkt wordt is het toch in orde?
Mijn hond is ook aangekomen, daar moet gewoon weer harder mee getraind worden. En dat hoeven mensen me ook geen -tig keer te zeggen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:43

Tja, afkraken is nooit leuk natuurlijk, maar dikte valt wat aan te doen hè? :+ Het mag best, welliswaar tactisch, gezegd worden dat te dik ook niet goed is voor huisdieren. Velen onder ons zijn zich niet bewust van de risico's. Er zullen er vast een aantal zijn die zich aangesproken voelen nu. Laten we hopen dat ze er over nadenken en er wat mee doen. :Y) Als ze al actie ondernemen is dat prima natuurlijk en melden ze dat wel. maar dan nog: Dan heeft de eigenaar er meestal zelf het teveel aan eten in gestopt!

Ik vind het ook schrijnend om te zien hoe honden er soms vierkant uitzien en dan van vettigheid nog maar net door de deur passen. Een dier vet voeren staat voor mij ook gelijk aan dierenmishandeling. Je verkort er de levensduur namelijk drastisch mee!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:57

Onze jonge hond was juist altijd te mager, jeetje wat heb ik daar veel commentaar op gehad! (is ie ziek? gaat ie dood? is dat een zwwerver? krijgt ie wel te eten? is dat een oude hond?)
Nu hij ander voer heeft wat eindelijk aanslaat -na tig merken te hebben geprobeerd- EN hij volwassen is en uitgegroeid is hij heel mooi uitgezwaard en 10kilo aangekomen en perfect in proportie.
De andere hond, die ook hetzelfde voer krijgt, is ongemerkt wat aangekomen en moet van de DA zo'n 3 kilo afvallen (weegt 19kilo nu). Hij krijgt nu dus iets minder voer, binnenkort na de verhuizing komen ze meer buiten en krijgt hij dus meer beweging.

Onze katten zijn allemaal 3 jaar oud en wegen 2.8, 3 en 3.2 kilo.
Allemaal zijn ze heel mooi slank (behalve de laatste, die is van kitten af aan al mollig geweest).

Ik zie met name jonge dieren liever iets te schraal dan te dik.
Veel mensen denken dat het ongezond is maar dat vind ik niet, meestal als ze volwassen worden trekt het mooi bij, mits ze maar voldoende goede voedingsstoffen, minderalen en vitaminen krijgen.

Ik vind te dikke dieren dus ook not-done.
Snap echter wel dat het met sommige moeilijk gaat; zo moeilijk als onze jonge hond dik werd zo werd onze haflinger dik van lucht. Het ene dier/ras heeft er meer aanleg voor dan de ander.
Zolang het maar binnen de perken blijft en de conditie en gezondheid goed is, is het prima te doen voor het dier naar mijn mening. En ja, ik vind dat je er mensen op aan mag spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:00

Nikki__ schreef:
Lezen is écht heel moeilijk he? TS heeft al aan gegeven dat het niks met dat topic te maken heeft!
En even over dat andere topic, erg flauw btw dat je dat hier aanhaalt, als je goed hebt gelezen, heb je gezien dat Chiqa daar van geleerd heeft, prima tegen de kritiek kon en er zelfs blij mee was...?

Dankjewel, ik heb daar idd van geleerd en heb het kritiek als positief ervaren en er wat mee gedaan mijn dank is daar nog steeds groot voor :)
Dus ik begrijp ook even niet wat dit met huisdieren te maken heeft wat te dik zijn?

Ik vind zelf dat je verantwoordelijk bent voor het gewicht van je huisdier.
Ik heb zelf konijnen, katten en een hond, heb ook een paard gehad.
Ik vond het gewicht erg belangrijk, heb rassen die gevoelig zijn voor overgewicht, en wil er alles aan doen om te voorkomen dat ze te dik worden.

Xyris schreef:

Kan aan de foto's liggen maar vind het wel meevallen. Wel goed dat je dr alert op bent, voor katten kan een overgewicht resulteren tot hart en vaatziektes en suikerziekte.
De laatste is een aandoening die heel veel zorg en aandacht met zich meebrengt.

opisop_shop schreef:
Ik vind te dikke dieren dus ook not-done.
Snap echter wel dat het met sommige moeilijk gaat; zo moeilijk als onze jonge hond dik werd zo werd onze haflinger dik van lucht. Het ene dier/ras heeft er meer aanleg voor dan de ander.
Zolang het maar binnen de perken blijft en de conditie en gezondheid goed is, is het prima te doen voor het dier naar mijn mening. En ja, ik vind dat je er mensen op aan mag spreken.

Ik begrijp ook wel dat het voor het ene dier moeilijker is dan het andere dier, maar je ziet het toch aankomen?

Nogmaals voor de mensen die niet lezen; dit is niet nav een ander topic! Ik tem wel even.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:02

Goh, haha en dit gaat nog over een huisdier! Je moet voor de grap eens bij een consultatiebureau gaan zitten met al die baby's! Mijn kids voldeden nooit aan de maatstaven van de gemiddelden en dat kreeg ik uitgebreid te horen! Ze leven nog steeds hoor.. haha.

En tja, mijn Jackie is graatmager. Maar ze is dik 14 en ook niet meer dik te krijgen. De andere is hyperactief, dus ook niet dik. Laten we het er op houden dat mensen die over de hoedanigheid van je beest beginnen oprecht geïnteresseerd zijn of niet weten waar ze het anders over hebben moeten. ;)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:04

Mooi dat je van dat topic wat hebt kunnen leren Chiqa. Ik had het vervolg niet gelezen, maar ik viel er over dat iemand zulke elementaire fouten maakt met opvoeden van een hond. En dan vervolgens zo kritisch is als iemands hond te vet is. Dat vond ik niet stroken, je probeert over te komen als iemand die alles weet van honden en daarom verbaasde ik me ook over het topic over je eigen hond.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:05

Je hebt dik en je hebt dik.

Ik ken een rotweiler die helaas echt als ton op poten door het leven gaat. Zie je haar van voren, dan zie je de kop gewoon in het midden van een dikke, zwarte circel die het lijf vormt.
Ze loopt niet, ze waggelt.

Die hond is ZO dik, dat het zwaar ongezond is. Die hond MOET afvallen, en snel. Ze word ook enorm gehinderd door haar gewicht; ik betwijfel of ze nog wel KAN rennen.

Je hebt ook protoype stevige lab; die hebben vaak (nog) geen last van dit overgewicht en kunnen nog rennen en spelen.

In alle gevallen moeten te dikke dieren zeker afvallen, voor hun eigen gezondheid.
Maar helaas; net als bij mensen zijn er dieren die medicijnen gebruiken die ze dik maken. En net als bij mensen zijn er dieren die slechter ter been zijn, toch echt gewoon honger hebben en snel aankomen. En helaas; weer de vergelijk; hoe ouder je word, hoe moeilijker die kilootjes nog kwijt te raken zijn...

Er zijn vele redenen van overgewicht bij dieren...

Dus ja... of kritiek wel of niet terecht is, hoor ik liever van de eigenaar zelf.... Het hangt toch van de omstandigheden af.

Een normale, gezonde hond die te dik is, moet gewoon wat kwijt. Een oudere hond mag best een beetje vet hebben, maar niet zoveel dat het hindert of een gevaar voor de gezondheid oplevert. (En dat kan alleen een DA bepalen! Een beetje extra om bij te zetten kan in periode van ziekte juist weer gunstig zijn, althans, bij honden...) En een hond aan de medicijnen, of met klachten... tja... dat is dus echt iets wat per dier weer bekeken moet worden. Afvallen zou beter zijn, ALS dat haalbaar is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:08

Ik geef het toe ik heb 1 te dikke kat. Die is na een ongeluk en operatie ineens dik geworden daarna. Maar hij blijf ook eten eten eten. Nu geef ik hem gedosseert maar steelt hij weer eten uit de honden bak. Dus nu krijg hij apart eten en valt wel af maar zeuren..mauwen dus heel veel heel irritant.. Hij eet ook wel een beetje uit verveling dus probeer hem nu bezig te hoduen met dan weer een oude doos met oude kranten erin om te slopen. Dan weer dingen verplaaten in huis zodat hij weer kan onderzoeken. Afentoe in de tuin buiten laten lopen. Maar echt op straat dat durf ik niet want dan is hij plat heb hem zelf al een keer bijna onder de auto gehad. Hij kijkt niet uit en daaribj hoort hij sinds zijn ongeluk (honden beet) niet zo goed meer. Dus moet ik hem anders bezig houden en spelen en dus geef ik hem nu minder eten en meer beweging in de hoop dat hij afvalt maar het is moeilijker eraf te halen dan eraan.

De andere kat is gewoon mooi...en de hond ook dus tja daar doe ik het wel goed. Bij dierenarts nog weleen keer na laten kijken maar het is echt vet en geen enge dingena haha..maar hoe hij zo dik blijft met zijn dieet?? Hij krijgt ook alleen brokken want ander dingen wil hij niet eten...dus het komt echt ook alleen daardoor. maar hoe hij er aan komt. Zorg nu dat hij niet bij het hondenbrok kan en bij de andere kat zijn bak..maar afvallen ja beetej mer niet heel veel.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:11

Ik heb een hond gehad die at bij de buren, en ik wist van niks :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:14

idefix4 schreef:
Goh, haha en dit gaat nog over een huisdier! Je moet voor de grap eens bij een consultatiebureau gaan zitten met al die baby's! Mijn kids voldeden nooit aan de maatstaven van de gemiddelden en dat kreeg ik uitgebreid te horen! Ze leven nog steeds hoor.. haha.

Ik denk dat het ontvangen van kritiek daar ook twee kanten uit kan gaan, net wat je dr mee doet toch?
Lijkt mij dat we allemaal het beste voort hebben met ons dieren. En dr een keertje op wijzen kan geen kwaad, soms zie je een dier niet eens dik worden omdat je hem alle dagen om je heen ziet.

Mijn hond is kort geleden gesteriliseerd en ik wil dr alles aan doen om et voorkomen dat ze te dik wordt.
Veel lopen, gezond eten, niet met de mensen mee eten, en dan maar hopen dat het zo blijft zoals ze nu is.
Het ras is namelijk gevoelig voor HD.

sjeik schreef:
Mooi dat je van dat topic wat hebt kunnen leren Chiqa. Ik had het vervolg niet gelezen,

Had je mss wel moeten doen, dan had je opmerking in dit topic ook niet nodig geweest ik heb het kritiek namelijk met open armen ontvangen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:19

ben het helemaal met je eens hoor chiqa
snap ook echt niet dat mensen hun hond zo dik laten worden om ze vervolgens op een streng dieet te zetten..

begin dan gelijk met goede voeding en opletten op het gewicht.. ipv achteraf als het al te laat is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:40

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:49

sjeik schreef:
Dat is op zich prima natuurlijk. Maar je kunt je misschien wel voorstellen, dat ik je vraag / probleemstelling een beetje vreemd vond?

Nee niet echt, omdat ik het kritiek goed heb ontvangen ;)
Ben geen een keer gaan sputteren of stijgeren, mijn vraag is waarom mensen soms zo slecht om kunnen gaan met kritiek over een huisdier met overgewicht terwijl dit een serieus probleem is.

Ik vroeg daarom of iemand mij uit kon leggen waarom dit niet positief omgebogen kon worden.
De reactie's in dit topic bewijzen maar weer dat een net gesprek erg moeilijk is, gaat in sommige gevallen helemaal nergens meer over.

Judith_M schreef:
Maar ik ben het met je eens, mensen vermenselijken een dier zo snel. 'Een beetje te dik, ach das toch gezellig, het is gewoon een snoeperd'

Zal dat dan een antwoord op mijn vraag zijn?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:58

Mijn hond een gesterreliseerde teef kan er ook wat van ken eindeloos eten al al helemaal als het op vlees enzo gaat...
Zodra ik en me moeder merken dat ze een beetje dik begint te worden krijgt ze maar 1/2 schepje voer.. Trekt ze snel weer van bij.. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:09

Je kunt iemand op de gevaren wijzen, maar daar houdt het verder op. Het is niet jouw zaak en iemand anders hoeft zich niet te verantwoorden tegenover wie dan ook. Verder vind ik dat er altijd heel snel veroordeeld wordt zonder naar argumenten van de ander te "luisteren". Altijd dat gedram om je gelijk te halen, daar wordt ik een beetje misselijk van......

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:11

Helaas zie ik ook veel te veel dikke huisdieren langskomen maar ook genoeg dikke paarden.
Heb jarenlang les gegeven en geleerd dat er geen goede manier is om de eigenaar van een te dik dier te benaderen. Ook al breng je het zo tactisch en vriendelijk: mensen reageren alsof je ze een klap in het gezicht geeft. De een barst in janken uit en de ander wordt vreselijk boos.
Ook dierenartsen hebben dit allang begrepen en zullen zelden nuchter zeggen dat een hond (of ander huisdier) gevaarlijk dik is, als ze dit wel doen kost het ze klanten want mensen willen dat niet horen. Dus wordt er door de meeste al standaard gezegd dat het nu nog wel meevalt maar dat het dier zeker niet dikker moet worden....

De realiteit is wel dat een hond met overgewicht (ook al is dat niet eens zoveel) een stuk kortere levensverwachting heeft dan een hond die mooi op gewicht of zelfs iets te mager is.
Als je hond (of ander huisdier) al jarenlang op dieet staat en niet afvalt geef je toch echt nog steeds teveel eten (of tussendoortjes).
Er zijn geen excuses, zelfs met een schildklierprobleem hoeft een dier niet te dik te zijn. Niets wordt dik van lucht, het is altijd een kwestie van teveel voer.

Voor de mensen die zich aangevallen voelen door een algemeen topic al dit. Ga eens bij jezelf te raden waarom jullie zo extreem agressief reageren op zo'n topic? Voor de mensen die zeggen: liever een te dikke hond als een magere hond die te weinig aandacht krijgt: Wat is dat voor een non argument?

Normaal gesproken reageer ik gewoon niet als ik foto's zie van te dikke dieren, waarom lijkt me alleen al in dit topic duidelijk. Mensen kunnen daar niet tegen en sluiten zich er voor af, dus het heeft ook geen enkele zin.
Waarom ik wel reageer is omdat ik stom verbaasd ben over hoe er op iemand gereageerd wordt die het opneemt voor de dieren, van dierenliefhebbers had ik hele andere reacties verwacht.