Katten toch een uurtje naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Katten toch een uurtje naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 10:09

Tja, na mijn vorige twijfeltopic, hier nog een.

4 weken terug ben ik samen met mijn katten verhuisd. Mijn oorspronkelijke planning was om ze tot nieuwjaar binnen te houden. Dit omdat ik gewend ben (van mijn oude huis) dat er al vanaf begin december erg veel geknald word met vuurwerk.
Echter, hier is het een stuk rustiger en praktisch geen vuurwerk, hoogstens 's avonds een keertje wat, maar zelfs dat is zeer beperkt.

Mijn katten zitten inmiddels 4 week binnen, en zijn het meer dan zat. Ze zijn ook niet gewend om binnen te moeten blijven. Ze willen zo ontzettend graag naar buiten, en beginnen zo langzamerhand van frustratie steeds meer met elkaar te vechten. Heel langzaamaan begin ik toch te neigen naar de optie om de deur even voor ze open te zetten. Het kattenluikje wil ik nog dicht houden, zodat ik dan kan bepalen wanneer ze eruit gaan, maar dat ze toch even de frisse lucht in kunnen. Iets waar ik aan zat te denken is om dat 's ochtends vroeg te doen, nog vóór ze hun brokjes krijgen.

Aan de andere kant twijfel ik heel erg. Is 4 week binnen houden wel lang genoeg? Als ze gaan zwerven hebben ze met deze sneeuw erg weinig overlevingskansen. Aan de andere kant is de kans dát ze gaan zwerven (terug naar hun oude huis bedoel ik dan) erg klein, aangezien ze allebei niet zo dol op kou zijn.

Wat zeggen jullie, doen of niet doen? Ik weet het even niet meer!

Sylvia

Re: Katten toch een uurtje naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:14

Als je het gewoon net voor het voeren doet zal het wsn weinig problemen opleveren. Ik heb mijn katten nooit 4 weken binnen gehouden voor ik ze eruit kickte. :o

Ik zou het alleen beperken tot een half uurtje, de eerste keer. En probeer er enigzins een geloten terrein van te maken, ook ivm je buren. De mijne hebben onlangs bedacht dat ze ook over de muur kunnen, maar dat heeft toch 2 maanden geduurd... :+ En als ik ze boven los laat blijven ze op de daken. :)

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:15

Ik zou zeggen niet doen. Doe ze in het nieuwe jaar naar buiten, dan weet je zeker dat ze goed gewend zijn aan hun nieuwe stekkie :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:18

En ik denk dat het wel kan, maar ikzelf zou dan juist kiezen voor het kattenluik.
Als er dan toch vuurwerk word afgestoken en ze schrikken kunnen ze ten alle tijden direkt naar binnen.
Moeten ze wel al een kattenluik gewend zijn natuurlijk.

Blijft altijd spannend de eerste keer loslaten in een nieuw huis!

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:20

4 weken is zeker genoeg na mijn mening. Onze kat was 4 weken binnen gebleven en het ging heel erg goed. :D
Onze kat blijft echt maar 10 minuten buiten door die kou en staat dan alweer voor de deur omdat hij erin wil
En onze blijft ook dichtbij ons huis omdat het nu zo koud is en wil altijd snel weer naar binnen dus denk dat de meeste katten dat wel doen dus dat is een voordeel voor jouw :D

Wel zou ik idd het even voor het eten doen en dan kan je ze weer roepen met brokjes.
Laatst bijgewerkt door _Liez op 22-12-09 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:22

Die van ons zat na een week alweer buiten :o Hij ging heeeeel voorzichtig de tuin verkennen, steeds een metertje verder en weer snel naar binnen.. Geen problemen mee gehad verder. Ik zou ze alleen wel voor de avond binnen halen. Wij hebben hier een belletje waarmee we hem kunnen roepen, dan krijgt ie eten, werkt ontzettend goed!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:23

Ik heb mijn katten met een verhuizing nog nooit binnen gehouden. Altijd gelijk naar buiten gedaan zodra ze aangaven dat te willen. Het is altijd goed gegaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:23

Ik zou ze wel even buiten laten, dadelijk zijn ze zo gefrusteerd en als ze dan buiten komen heb je juist kans dat ze daarom voorlopig maar eens niet meer naar huis komen, bang om weer opgesloten te zitten.
Blijf er gewoon bij in de tuin en doe het idd vlak voor etenstijd.
Zeker als ze onderling zo gaan vechten zou ik niet langer twijfelen en ze even buiten laten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:29

Ik heb ze nog nooit 4 weken binnen gehouden. Ben ook net verhuisd en heb ze na 1 week buiten gelaten...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:29

Ik zeg niet doen!

Ik ben vorig jaar verhuist en heb eerst mijn kat 5 weken binnen gehouden.
Daarna mocht hij naar buiten. De eerste 3 dagen gingen goed maar daarna was hij ineens ruim een week weg.
Van Amivedi zeiden ze dat dat vrij normaal is en dat de meeste na een week terug zijn.

Maar over een week gaat het geknal beginnen. Hier nu al, zo nu en dan. Dan durft de kat misschien helemaal niet naar huis.

Ik zou echt wachten at na oud en nieuw.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:49

ik ben echt al heel vaak verhuisd en mijn katten zijn nog nooit langer dan een paar uur weg geweest...
Ik denk dat jij een uitzondering hebt Natasje...

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:53

Lekker naar buiten laten, na ong 3 weken moet dat kunnen en als je ze te lang binnen houdt worden ze alleen maar gefrustreerder!

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:02

Ik zou oook naar buiten doen hoor. wij deden onze cat ook best al vroeg naar buiten en dat is altijd goed gegaan.. alleen met andere katten hadden we wel eens problemen maar die werden weggejaagt door onze kat pedy die wil alleen wezen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 19:52

Dank jullie wel allemaal. Morgenochtend, nog voor ze brokjes krijgen, mogen ze naar buiten. Kattenluikje zijn ze niet gewend, dus ik blijf er gewoon bij en laat de deur open. Worden ze bang, kunnen ze gewoon heel hard naar binnen rennen!
Lang zullen ze sowieso niet buiten willen blijven, aangezien het een stel koukleumen zijn.

Ze zijn gewend te komen als ik ze fluit, dus zeker als ze honger hebben heb ik er wel vertrouwen in dat ze komen. Tot oud en nieuw laat ik ze er dan af en toe zo wel uit, en dan mag na oud en nieuw het luikje open en mogen ze het zelf uitzoeken.

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken!! Altijd fijn als je je gedachten even kan delen, en heb geen kattenkenners hier in de buurt!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:19

Succes morgenvroeg.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:25

ik zou het voor eventjes doen halfuurtje bijvoorbeeld en idd voor het eten
ik weet niet hoe jou katten zijn maar die vanons komen alleen in onze tuin (we wonen aan drukke weg)
maar onze kater is nogal nieuwschierig in de zomer al paar x weggelopen zelfde dag gelukkig steeds terug
maar hij was dus vorige week weggelopen terwijl wij het niet in de gaten hadden
op eens horen we maaaauw dus me moeder in keuken kijken niks
en toen opeens zag ze hem buiten met voorpoten tegen deur miauwend hij had het koud :D

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:26

oo kzag je berichje nu pas heel veel succes :D :o

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:30

Onze katten zijn altijd minstens een half jaar binnen gebleven, en dan alleen naar buiten als wij ook buiten waren, uin de tuin dus. Katten kunnen prima binnen leven. Ik zou ze nog even lekker binnen laten, een rotje voor zijn neus zou sonde zijn..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:02

Ik laat mijn kitten ook zeker 3 weken binnen om te wennen, plus dat hij ook nog gecastreerd moet worden. Dus misschien nog wel langer binnen blijft.

Als hij bang is rent hij in blinde paniek weg. Dus wil gewoon zeker weten dat hij dit echt als huis gaat zien. En weet dat hij weer veilig naar binnen kan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 10:55

Spip schreef:
Katten kunnen prima binnen leven.

Mijn katten zijn 8 jaar oud en altijd buiten geweest. Daarnaast heb ik een erg klein huis nu, waarin ze zich nauwelijks uit kunnen leven. Deze katten binnen houden is gewoon niet eerlijk voor hun.

Vanochtend heb ik de deur opengezet, maar ineens was de behoefte om naar buiten te gaan niet zo groot meer :') Toch wel heel spannend ineens weer! Maar ze zijn beiden eventjes buiten geweest, en toen ze op een gegeven moment weer allebei binnen waren heb ik de deur weer dicht gedaan. Morgen maar weer even proberen. Al met al zijn ze er misschien 10 minuten uit geweest, maar het is een begin! Voorlopig (in elk geval tot nieuw jaar) mgen ze allene op deze, gecontroleerde manier eruit.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:56

Oudjaars- en nieuwjaarsdag zou ik ze persoonlijk binnen houden, just to be sure. :) Maar fijn dat alles goed gegaan is! +:)+

Mijn katten hebben 3 jaar buiten geleefd. Daarna zijn we verhuisd naar Tilburg en hebben ze 2 jaar binnen gewoond. Het laatste anderhalf jaar gingen ze af en toe naar buiten. Daarna ben ik weer verhuisd en nu komen ze eigenlijk weer vrij veel buiten. Ik heb het raam op zolder ook standaard open staan zodat ze het dak op kunnen.

Ze hebben 2 jaar binnen gewoond, maar ik merk gewoon aan alles dat ze zoveel happier zijn nu... Het blijven toch straat-/buitenkatten... :)

De Pers van mijn ouders is compleet tegenovergesteld. Die gaat nooit de drempel over, als de deur open staat blijft ze gewoon binnen. Die vind het allemaal wel prima binnen. :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:38

Nu is het misschien niet eens zo interesant meer nu ze merken dat het buiten koud en vies is.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:43

mijne zijn ook buitenkatten, al betwijfel ik dat tegenwoordig zeer hard. := Zelfs meneer de roste, die anders haast nooit binnen wilt, is niet uit zijn mand te krijgen met die sneeuw.
Dus de jouwe zullen ook wel zoiets gehad hebben van 'iek wat nu weer ?!' := Fijn dat ze even buiten konden en toen zelf weer besloten om binnen te gaan. Lijkt mij een goed plan om dat zo te houden tot oudejaar gepasseerd is.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:47

griebels schreef:
ik ben echt al heel vaak verhuisd en mijn katten zijn nog nooit langer dan een paar uur weg geweest...
Ik denk dat jij een uitzondering hebt Natasje...

nou mijn buren hadden ook een kat die lekker naar buiten ging, maar ze gingen verhuizen naar een flat en dat vonden ze zielig... dus hup kat naar de boerderij van mijn opa en oma gebracht... Na 6 dagen was die weer terug, beestje had 6 kilometer gelopen... Nu wonen wij in het polderland, dus gelukkig niet veel auto's en zo :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:29

En weet je al hoe je ze gaat leren om door het kattenluik te gaan??
Ik heb dat in mijn nieuwe huis gedaan met z'n tweetjes. De een binnen staan de ander buiten en de kat er een paar keer doorheen "duwen" Binnen no time hadden ze het door, zeker als er iets heel lekkers komt als je van buiten naar binnen gaat.
Maar ze moesten het echt wel even leren zeg maar.