Wie kan onze poes helpen? (eigenlijk met spoed)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MegChicken

Wie kan onze poes helpen? (eigenlijk met spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:16

Ik weet niet of het hier goed staat! Ik open normaal geen topics.
Maar ik ben de wanhoop nabij! |(

Mijn moeder heeft een poes, een beige tijger van 6 en een half jaar oud.
Ze heet Missy. Het probleem van Missy is dat zij nog nooit zindelijk is geweest. Ze lijkt vies van kattengrid en niets hielp tegen haar plas probleem. we hebben veel geprobeerd: Van medicijnen tot middeltjes tot echt heeeel veel! De DA wilde haar met een half jaar al in laten slapen! Hier wilde we toch echt niet aan geloven.

Het probleem is een tijd onderdrukt geweest. We lieten geen slaapkamer deuren open, lieten geen tassen of kleren door het huis slingeren en missy plaste in de douche of in een bak met een plastic zak. Alleen het afgelopen half jaar is Missy een ramp. Niets blijft gespaard, De vloer, De bank, Matrassen, schoenen, Kleren, Kasten etc. Wij beschikken niet tot de mogelijkheden om haar eventueel buiten te houden, aangezien wij allebei op een flat wonen en geen schuur aan haar kunnen bieden voor onderdak.

Mijn moeder is de wanhoop nabij en er helemaal klaar mee! Ze heeft de beslissing genomen haar morgen in laten slapen! Dit kan ik niet. ik voel me schuldig als ik mee zou gaan maar ook schuldig als ik niet mee zou gaan! We kunnen toch geen kerngezonde poes in laten slapen? Mijn moeder wil hier niet iemand anders mee opzadelen! logisch ook. De enige oplossing voor deze poes zou zijn om haar op een boerderij of manege te plaatsen waar ze enig onderdak heeft en niemands huis en spullen kan verpesten.

is er iemand die onze poes kan helpen? Want anders moet ik deze poes morgen met mijn in mijn hart in laten slapen! |(

fotos van haar: (zijn te groot om een voorbeeld te tonen dus maar even in link)

http://i305.photobucket.com/albums/nn22 ... A70313.jpg
http://i305.photobucket.com/albums/nn22 ... 008117.jpg

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:19

Ik werk zelf in een dierenspeciaalzaak en wij adviseren dan van kattengrind te veranderen omdat het hier bijna altijd aan ligt. 1 klant gehad, kat ook nooit zindelijk geweest en die hebben we Bio-cat fresh meegegeven, probleem opgelost!

Wat ook kan zijn, katten kunnen erg kieskeurig zijn met eten, maar ook met kattengrind hoor!
Je hebt samengeperste korrels, woody cat, kan ook een oplossing zijn als Bio-cat niet helpt!

Anders wat cat-nip misschien in de kattenbak doen?(een geurtje wat katten fijn vinden)

MegChicken

Re: Wie kan onze poes helpen? (eigenlijk met spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:21

Bedankt voor de snelle reactie negra_lover. Dat hebben wij dus al allemaal geprobeerd en toch plast ze er niet op. We hebben ook zo'n afschuwelijk geurtje moeten doen op de hoekjes waar ze plaste en dat rook echt afschuwelijk, maar ze plaste er toch en anders zoekt ze wel een ander plekje.

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:22

ah wat zielig kun je niet bij de manege langs gaan of pensionstallings in de buurt.
oproep op marktplaats.
het is idd beetje sneu om een kat die gezond is in telaten slapen.
snap ook wel dat dit zo heel vervelend is.
succes met zoeken

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:23

kan je de kat niet bij jou verzorg/eigen pony als je die hebt op stal los laten?
of een oproep op internet zetten..mischien bij verschillende boerderijen langs gaan om te vragen of ze daar heen mag?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:23

heeft de poes geen blaasgruis?
dan gaan ze namelijk ook overal zitten plassen als je niet uitkijkt...

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:27

Super dat jullie zo snel reageren :).
Vandaar ook deze oproep! ik hoopte dat er misschien iemand op bokt was die haar op kan vangen.. Aangezien ej een kat ook niet zomaar los kan laten, maar een wen periode moet kunnen bieden in een schuur of stal. Dan kan ik zeker mijn moeder overhalen het niet te doen, maar anders ga ik dat zeker doen!

Just diesel: mijn moeder zei laats wel zoiets vaags hoe het precies zit weet ik niet, ze heeft ook allerlei medicijnen gehad voor het plas probleem. Maar het zijn niet allemaal kleine plasjes ofzo, het zijn echte grote plassen. En ze doet werkelijk waar niets op de bak (ongeacht welk kattengrit). We hebben eens 4 of 5 verschillende kattenbakken in huis hebben staan op alle plekken waar ze toen deed plassen, maar nog vertikte ze het.
Echt een frustrerend probleem!

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:28

Maar stel dat je een boederij voor hem vind, je kan hem toch niet met deze kou gelijk naar buiten doen als hij dat niet gewend is.. Dan zou je zowiezo tot het voorjaar wachten lijkt mij.. Ik weet niet hoe dat werkt bij katten maar denk niet dat je ze zo buiten kan neerzetten.

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:30

Daar heb je inderdaad een punt! daar had ik nog helemaal niet aangedacht.
Maar binnen blijven is ook echt geen optie, want ze verpest dus ook de novilon of laminaat. Daar plast ze gewoon op! Dat is wat mijn moeder ook zo dwars zit, ze is totaal neit materialistisch, maar haar hele huis ruikt nu naar katten plas en krijg je er ook nog amper uit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:30

4 verschillende kattenbakken neerzetten, waar van 2 met verschillend grit, eentje met zand/aarde o.i.d. en eentje met gescheurde kranten erin. Kat met kattenbakken op de douche opsluiten. En met eten en drinken. Op een hoger stukje wel een handdoek neerleggen om te liggen, maar zo dat ze er niet zomaar op kan plassen. Kijken waar ze dan plast. Nog steeds op de grond (tegels vinden ze niet fijn).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:31

oh ja.. heeft de bak een deksel? Die eraf halen. daar hebben sommige katten een ontzettende hekel aan.

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:32

Anya: Dat is wel een hele goede om te kunnen proberen. De bak heeft overigens geen Deksel. Dat is allemaal uitgeprobeerd.

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:33

Jaa ik ken het probleem. Ik ken ook iemand met een kat die echt alles onder plaste. Die heeft toen de kat naar het asiel gebracht en die is toen geplaatst en toen was het bij de nieuwe eigenaar over. Misschien een asiel raadplegen?

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:34

Andere kattenbak evt zonder deksel als je nu er 1 met deksel heb staan!
Is de poes gesteriliseerd ? Zo nee zit ze misschien op de poesenpil ?
Doet ze het ook als jullie gewoon thuis zijn ? Of als jullie weg zijn ?
Poesen/katers kunnen plassen om meerdere reden.
Dus je hebt al diverse griit geprobeert, dat is het dus niet waarschijnlijk?
Ze heeft al medicijnen gehad en is goed nagekeken door de DA Dus geen blaasgruis/niergruis/blaasonsteking ??????????
Als je dat allemaal hebt uitgesloten is het waarschijnlijk een psygisch probleem.
Wat je dan kan proberen is een feronstekker halen, iedere DA verkoopt dat, werkt net zoals een luchtvervrisser.
Je stop dat ding in een stopcontact en er komt een feron stofje vrij, wat wij niet ruiken maar de kat wel.
Dit kan helpen als de kat stress heeft !!!!

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:34

sorry hoor maar ik vind het absoluut belachelijk!! dat jeje kat in zou slapen omdat ze plast echt hoor walgelijk o.O

oh en .. ze plast toch wel in een bak met plastic erin ? misschien kranten ipv kattengrind ?
Laatst bijgewerkt door XxNimezxX op 20-12-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:36

Ik heb dit nog even voor je gegoogled

Ten eerste is het mogelijk dat er een medishe oorzaak aanwezig is, zoals blaasontsteking, overmatig blaasgruis, nierfalen, nierfalen of suikerziekte. De kat is onrustig, drinkt veel, plast moeilijk en/of kleine beetjes, loopt vaak naar de kattenbak en de urine kleurt bruinrood. Niet alle symptomen zijn altijd zichtbaar. Bij twijfel een urinemonster opvangen en bij de dierenarts laten testen.
De kattenbak op de juiste plaats neerzetten. Dat wil zeggen;niet bij eten of drinken en op een rustig plekje dus bijvoorbeeld niet naast de wasmachine of iets dergelijks. De kattenbak moet ten alle tijde goedbereikbaar zijn.
Veranderen van kattenbakstrooisel kan zowel oorzaak als oplossing zijn. Liever geen geparfumeerde grit, daar houden katten niet van. U kun ook zand gebruiken. Een flinke laag in de kattenbak strooien zodat de kat de ontlasting goed kan begraven.
Maak de kattenbak minimaal 1x per dag schoon, katten zijn zeer op hygiene gesteld en halen hun neus op voor vieze luchtjes en gaan daardoor een schoner plekje zoeken.
De kattenbak moet groot genoeg zijn. Probeer het deksel er eens een poosje af te halen of juist een deksel erop.
Bij meerdere katten en dan vooral (ex) katers ook meerdere kattenbakken plaatsen zodat de onderlinge strijd beperkt blijft.
Probeer te vermijden dat de kat nog op de eigen gekozen plek kan komen of zet er indien mogelijk de kattenbak neer. Haal kleedjes en dergelijke weg en leg het pas terug wanneer de kat weer een geruime tijd op de bak plast.
Gebruik geen gewone schoonmaakmiddelen, dit stimuleert alleen maar! Ook geen bleekmiddel of ammoniak, dit vinden katten juist een aantrekkelijke geur. Maak de plaats schoon met heet water en spray/sprenkel daarna de plek met schoonmaakalcohol. Citronellageurtjes kunnen daarna eventueel nog ingezet worden, katten hebben daar een hekel aan. Leg plastic of aluminiumfolie neer op de plaatsen waar de kat poept of plast, katten houden er niet van om daar op te lopen.
De kat een tijdje opsluiten (2-6 weken) met aan de ene kat de kattenbak en aan de andere kant het eten en drinken. Dit voorkomt verder aanleren van ongewenst gedrag en de kat heeft een rustige en veilige plaats waardoor stress geen kans heeft. Een klein kamertje of bench kan geschikt zijn. Gebruikt de kat de bak weer dan kunt u hem/haar stap voor stap weer meer ruimte in huis gaan geven. Het kan zinvol zijn om de ruimte een speciale geur te geven waar de kat zich prettig bij voelt. Hiervoor is het middel Feliway zeer geschikt. Feliway is er in de vorm van een verdamper die in het stopcontact past. Het bevat geurstoffen die voor de kat een positief en dus rustgevend signaal uitzenden. In feite is het dezelfde geur als die wanneer de kat 'kopjes geeft'.
Watjes langs de kin van de kat wrijven en deze op de plek waar gesproeid wordt neerleggen, elke 5 dagen 'verversen'. Dit is hetzelfde principe als hierboven beschreven.
Verder zijn er nog tabletten (Clomicalm) die kalmeren werken en de stress wegnemen, dit is veilig en effectief gebleken.
Nog enkele suggesties: Katten niet op de slaapkamen laten, s'nachts of wanneer u niet thuis bent opsluiten. Ga de kat niet straffen omdat deze in huis heeft geplast, de kat begrijpt daar niks van. Alleen op heterdaad heeft zin. Ook met de neus door het 'ongelukje' heen halen heeft absoluut geen zin. De kat met geweld in de kattenbak stoppen is ook verkeerd, de kat gaat de bak alleen maar meer mijden door de vervelende ervaring.

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:36

Als een kat heel je huis verziekt, dan moet je wel verder gaan denken. Misschien heeft het beestje wel heel erg last van stress?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:37

Heeft deze poes wel eens in een hok gezeten?
Als wij in de opvang onzindelijke katten hebben, echt hardnekkig onzindelijk dan gaan ze in een konijnenhok dat schandalig klein is.
Er past een ruime kattenbak in die zeer regelmatig schoongemaakt wordt en naast deze kattenbak een mandje of doosje met een lekkere zachte doek en een kussen en voor dat mandje past een voer en waterbakje.

Poes heeft dus alleen ruimte van mandje naar kattenbak. In het mandje zal ze niet willen pissen, rara waar ze heel snel wel gaan zitten.
De hardnekkigste kat heeft bij ons een volledige week in een hok gezeten en was daarna netjes zindelijk.

Het klinkt misschien als een dierenmishandeling-maatregel, maar als afmaken het alternatief is, valt naar mijn inzien een week in een hok mee, als dat betekent dat de kat daarna liefdevol in huis kan wonen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:38

Hoever is ze medisch al onderzocht :? Wat is er allemaal al uitgesloten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:39

ja precies
dat is ook het doel van mijn 'opsluit-advies'.
Je kunt ze wel aaitjes gaan brengen tussentijds.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:41

Lol, ik zie nu dat Anya precies het zelfde advies geeft.

En ik bedoel met mijn advies inderdaad ook niet dat het eenzame opsluiting moet zijn voor de kat, zeker niet.
Vaak kleine lekkere hapjes brengen en dan even de tijd nemen om lekker te aaien is alleen maar prettig voor de kat.
Maar ze wordt wel gedwongen na te denken waar ze haar behoefte moet en kan doen.

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:42

het asiel is inderdaad geraadpleegd. Deze zat nu vol en als ze haar zouden aannemen konden ze haar waarschijnlijk niet plaatsen, omdat het veel mensen afschrikt. De poes doet het gewoon waar we bij zijn. Mijn moeder zat te vertellen dat de poes gewoon op de bank zat te plassen waar ze naast zat. Het is voor mijn moeder moeilijk te zien, omdat ze niet in een heel opvallende houding gaat zitten!
De kat is overigens gesteriliseerd om te kijken of het plas probleem op zou lossen. (zonder resultaat dus)
Ik vraag me af of het wel aan stress ligt bij de poes? Aangezien ze het niet in bepaalde periodes doet ofzo. Ik weet ook verder niet of ze daar al medicijnen voor heeft gehad (Dat weet mijn moeder) Maar als dat niet zo is zou dat ook nog een mogelijkheid zijn.

Kattenbakken die nu staan zijn overigens zonder deksel er staat er 1 met deksel maar die is van de andere poes. (die er wel gewoon gebruik van maakt.)

hee anya bedankt voor het googlen dit alles hebben we ook al geprobeerd.

Nimezz ik snap jou reactie, maar dit is puur uit frustratie van mijn moeder omdat zij het ook niet meer weet!

Nickeltje: wat fijn dat je reageert, we hadden hier wel eens over gelezen, maar wisten niet of die nog baad had. Aangezien jij hier uit ervaring verteld. Zou he tbij onze poes ook helpen, aangezien ze al 6 jaar onzindelijk is en maakt het uit als ze dan weer in haar eigen omgeving blijft wonen, of is het dan wel zaak dat ze ergens anders gaat wonen zodat ze neit in haar oude patroon valt ( ze woont namelijk al dr hele leven bij mn moeder)

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:42

Waar woon je precies? want ik ken misschien wel een boerderij waar ze heen kan..

Alleen dat zou niet meteen kunnen ivm het koude weer..

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:43

zuidlimburg (landgraaf) Het zou helpen als mijn moeder al een vooruitzicht heeft.

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:46

Ik zou het overigens niet erg vinden om een stuk te moeten reizen, de toekomst van de poes staat voorop!