Jouw hond, je vriend of je huisdier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Weissjee

Jouw hond, je vriend of je huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 00:07

Hoi.

Ik vraag mij eigenlijk al een tijdje af hoe anderen hun hond zien. Of je het als je huisdier ziet, of toch als een vriend. Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik het verschil moet om schrijven...

Zelf zie ik mijn hond als mijn vriend. Ik doe vanalles met haar dingen die je met je ''huisdier'' doet en nog veel meer. Ik heb echt een hele hechte band met mijn hond en ze doet echt alles voor me.

Dus hoe zien jullie, jullie hond(en)?
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 19-12-09 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Taalfout uit titel verbeterd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:09

Tuurlijk is mijn hond een maatje, maar wel binnen wat ik noem gezonde grenzen :) . Het is en blijft een beest en ik ga en wil er geen mens van maken...

Honden meenemen in je bed bijvoorbeeld...Bah... :r 8)7

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:11

Ja, bij mij is het ook mijn maatje maar net als Adil18 al zegt, ik laat het wel een hond, hij gaat niet mee naar bed, hij krijgt gewoon hondenvoer, enz. ;)

Wig_love

Re: Jouw hond, je vriend of je huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:13

Mijn Meissie!
Hij mag niet mee naar boven. Maar verder neem ik dr overal mee naartoe waar het kan. licht lekker op de bank. mr krijgt wel eigen eten, en schooien mag absoluut niet. ze kijkt je alleen heel verlieft aan. Nja, naar het eten wat je hebt dan :P.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:14

mijn hond is mijn maatje, mijn vriend voor het leven waar ik alle leuke dingen mee doe en mee maak maar ook moeilijke dingen mee meemaak.
Heb afgelopen jaar 2 honden verloren en dat hakte er behoorlijk in en ben behoorlijke tijd emotioneel en ontdaan geweest.
Dan besef je nog veel meer dan het echte vrienden zijn.
Sinds 5 maanden weer een nieuwe hond; jonge boxer en ben nu al weer helemaal gek op dat beest maar wel wat adil18 zegt binnen gezonde grenzen; geen hond in bed; geen hond die meeeet met de maaltijd die op tafel gezet wordt, geen hond op de bank enz

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 00:14

haha jaa tuurlijk is en blijft het een hond.
Mijn hond komt ook zeker niet op mijn kamer en krijgt gewoon der brokken.
Maar ik bedoel dus meer van de band als met een vriendin of als een huisdier ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:18

Een hond kan ook je beste maat zijn zonder dat hij in je bed ligt of tot op het bot verwend word toch?
Mijn hond is half oktober overleden ,nogal plots.Ik ben er nog kapot van.Maar ze sliep in haar eigen mand,at haar eigen eten en luisterde als een knipmes.Waar ik ging was ze ook.Altijd was ze bij me.
Maar ze was zeker meer als gewoon maar een huisdier.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:21

Het is en blijft een hond. Ze komt niet op de bank, niet op de bovenverdieping en al helemaaaal niet in mijn bed, gatsie!

Maar ze is wel mijn maatje :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:22

Weissjee schreef:
haha jaa tuurlijk is en blijft het een hond.
Mijn hond komt ook zeker niet op mijn kamer en krijgt gewoon der brokken.
Maar ik bedoel dus meer van de band als met een vriendin of als een huisdier ;).

Als je het echt zo wilt stellen ga ik voor de optie huisdier. Ik ben gek met mijn hond, maar het is een dier en geen mens en de band tussen mij en mijn hond is zeker niet vergelijkbaar met de band tussen mij en een dierbare vriendin...Maar dat kun je ook haast niet vergelijken om eerlijk te zijn...Jouw vriendin is niet afhankelijk van je, voorbeeldje 1, je hond wel. Met een vriendin kun je heel erg anders communiceren dan met een hond. Over je vriendin hoef je niet te beslissen of je haar in laat slapen of niet....

Hoe je het ook draait, met mensen heb je een horizontale verhouding, met dieren verticaal. Dan kan er wel sprake zijn van een boven/samen-relatie (dus wel samen, maar 1 staat er boven), het is toch niet vergelijkbaar met twee mensen die een vriendschap koesteren...

Maar dat is zoals ik het zie...

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:24

onze hond is mijn maatje hij hoort er helemaal bij net als ieder ander hier in huis
maar hij word wel behandeld als hond :+ hij komt niet boven niet op de bank en zeker niet in mijn bed

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:35

mijn hond is mijn maatje/ kindje
en ze word behandeld als een prinsesje :P
en ja ze mag op bed slapen
maar ze weet dondersgoed wat ze wel en niet mag.. ik ben nog wel altijd de baas

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:41

Ook mijn hond is mijn allerbeste maatje, en ja zij mag ook aan het voeteneind van mijn bed liggen.
Niet alleen omdat ik dat gezellig vind, maar omdat ook bewezen is dat veel contact met de baas/roedel belangrijk is.
Honden/wolven gaan ook niet uit elkaar als ze gaan slapen. het is juist volkomen natuurlijk roedelgedrag om samen te slapen.
Ik verschillende cursussen met mijn lieverd doorlopen, en ik mag wel stellen dat ik een zeer brave hond heb.

En dat alles zonder dat ze op "haar plaats gehouden wordt"

Ik vind het pas gek als je je hond niet overal bij betrekt. Als je een hond als hond wil behandelen, dan zal je het een en ander moeten leren over hoe honden leven in groepen. Dan zal je erachter komen dat iedere hond/wolf in die groep een eigen functie heeft en dat ze samen overleven.

Daarom worden mijn meiden overal bij betrokken. Het is mijn roedel.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 01:19

HBVisser schreef:
Ook mijn hond is mijn allerbeste maatje, en ja zij mag ook aan het voeteneind van mijn bed liggen.
Niet alleen omdat ik dat gezellig vind, maar omdat ook bewezen is dat veel contact met de baas/roedel belangrijk is.
Honden/wolven gaan ook niet uit elkaar als ze gaan slapen. het is juist volkomen natuurlijk roedelgedrag om samen te slapen.
Ik verschillende cursussen met mijn lieverd doorlopen, en ik mag wel stellen dat ik een zeer brave hond heb.

En dat alles zonder dat ze op "haar plaats gehouden wordt"

Ik vind het pas gek als je je hond niet overal bij betrekt. Als je een hond als hond wil behandelen, dan zal je het een en ander moeten leren over hoe honden leven in groepen. Dan zal je erachter komen dat iedere hond/wolf in die groep een eigen functie heeft en dat ze samen overleven.

Daarom worden mijn meiden overal bij betrokken. Het is mijn roedel.

Roedel = soortgenoot, dat ben ik niet. Ik ben een mens, Bruno is een hond, en om enigszins aan de natuurlijke behoefden van de hond te voldoen hebben we o.a. er twee (roedel, maatjes) aangeschaft en krijgen onze honden ik denk bovengemiddeld veel beweging (mee met buitenritten, jagen en veel fietsen).

Mijn hond doe ik er geen plezier mee hem mee te nemen in de kamer, dat is te warm voor hem...Dan staat ie na een kwartiertje bij de stoel te hijgen van "laat me er alsjeblieft weer uit". En in mijn bed...Nee dank je, het is een jachthond...ik wil geen teken in mijn bed... :r En het stinkt..En dan die haren....

Hij ligt nu ook met -9 in de garage. En ik doe even lekker niet roedelig en ga niet bij hem liggen... :+

Ik denk dat je gewoon niet in roedeltermen kunt spreken, omdat het houden van een hond hele andere omstandigheden schept, bovendien communiceert een men met een hond ander (en beperkter) dan honden onderling.

Bij ons is de rolverdeling heel duidelijk: Jij onder, ik boven, jij garage, ik huis, jij hondenbrokken, ik menseneten. En toch durf ik te beweren dat onze honden bovengemiddeld goed luisteren en net zo begaan met ons zijn als wanneer we ze in huis zouden halen en lekker met ze in bed zouden knuffelen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...Uiteraard is bestudering van het gedrag nodig, maar ik denk niet dat je je eigen roedel op hoeft te zetten. Je kunt een paar handige feitjes uit het roedelgedrag halen en die toepassen bij o.a. training, maar ik blijf een mens en de hond blijft een hond. Klaar.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 01:26

Mijn honden stinken niet en hebben ook geen teken. Kwestie van goede verzorging :D
En nee, ze gaan niet in bad, en ip niet mee naar bed.
Iedereen gaat op zn eigen manier om met zn huisdier. Als de hond er niet onder lijdt is het mij prima.

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 01:37

ik zie mijn hond ook als mijn beste maatje
ben heel erg aanhem gehecht en verwen hem ook veel teveel.
hij krijg alleen broken en honden vlees teeten en niks uit mijn bordje.
ja sommige groenten die goed voor ze zijn. in zijn eigen bak en pas als ik klaar ben.
en ach soms ligt hij lekker op mijn bedje samen met mij teknufelen is ja zo gezellig.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 01:40

Billy schreef:
Mijn honden stinken niet en hebben ook geen teken. Kwestie van goede verzorging :D

Wil je daar mee zeggen dat wij onze honden niet verzorgen? Een huis-tuin-keuken-hond is wel even wat anders dan een jachthond. Ook al heb je een tekenhalsband of Frontline of wat dan ook, soms loopt gewoon nog zo'n beestje rond, en die wil ik niet in mijn bed...

Daarbij komt dat we hier buitenaf wonen en onze honden buiten zijn, heel veel. Daarbij wordt er regelmatig in poep en dode dieren gerold, zoals dat in de aard van het beestje zit...Of ze zijn net een gracht in gesprongen om een eend te apporteren en stinken naar rotte vis...Sja...

Jachthonden moet/kun je daarbij niet wassen, die moeten gewoon hun eigen geur hebben...Net zoals je een jachthond niet zonder bedenken iets lekkers kunt geven wat voor mensen bestemd is, sommige kruiden etc. zijn funest voor de reukzin die oh zo nodig is bij de jacht.

Mijn visie is dus gebaseerd op andere honden dan de meeste bokkers hier zullen hebben, vandaar ook dat mijn visie misschien iets afwijkt.

Echter geen reden om zo'n belachelijke opmerking te plaatsten als "kwestie van goede verzorging..."...Nee, het is ook een kwestie van waar je woont en wat je met je hond doet...

Onze honden zijn ook wel eens in een tekennest gesprongen bij de jacht, dan haal je na de jacht ruim 40 teken van zijn lijf en je hebt nog niet alles...Dat kan gebeuren...En je ziet ze echt niet allemaal hoor...zeker niet bij een langhaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 02:19

Adil18 schreef:
Wil je daar mee zeggen dat wij onze honden niet verzorgen?

Adil18 schreef:
Echter geen reden om zo'n belachelijke opmerking te plaatsten als "kwestie van goede verzorging..."...Nee, het is ook een kwestie van waar je woont en wat je met je hond doet...

Nou zo komt het ook op mij over hoor, lekker krappe opmerking van Billy als je het mij vraagt. Bovendien zal Billy haar eigen honden mss niet meer ruiken, mss vinden jij en ik haar honden wél ruiken.

Mijn hond is een ding. Geen maatje, geen vriendin, ze is in huis om mij te beschermen. Ze komt niets tekort bij mij, kan uren met haar de hort op gaan, krijgt prima te eten, en soms krijgt ze wat minder aandacht, ze heeft zich helemaal aan mij aangepast.
Maar knuffelen, frutten, nee dat is niet iets voor mij als ik thuis ben moet ze zich alleen zien te vermaken, als ze dr maar voor me is als er wat gebeurd.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 02:41

mijn hond is mn beste maatje enja slaap ook in bed .. en mag ook op de bank ...

ik ben met niemand closer dan met mn hondje !!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 02:46

tinkert_tje schreef:
onze hond is mijn maatje hij hoort er helemaal bij net als ieder ander hier in huis
maar hij word wel behandeld als hond :+ hij komt niet boven niet op de bank en zeker niet in mijn bed

Precies zo denk ik er ook over :) .

Helaas heb ik een paar uur geleden van een van mijn 2 vriendjes afscheid moeten nemen ;( ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 02:49

Sterkte Sterre wat een verschrikkelijk moeilijke beslissing is dat toch ook elke keer weer!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 02:56

Hij heeft ons zélf de beslissing afgenomen.
We zijn vanavond met hem naar de kliniek gegaan omdat het opeens helemaal niet goed met hem ging.
Toen we in de kliniek kwamen, heeft de DA direkt naar z´n hart en longen geluisterd en heeft daarna een röntgenfoto gemaakt.
Er was duidelijk te zien dat z´n longen vol vocht zaten.
We hebben misschien 3-4 min. overleg gepleegd en besloten om hem met een cortison spuit weer op de been proberen te helpen.
Op het moment dat de DA de spuit had toegedient en de naald eruit haalde, gaf z´n hartje het op ;( ...

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 03:09

pff sterre heel veel sterkte :(:)
dat is het ergste wat er kan gebeuren je beste maatje kwijt. |(

chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 08:43

Sterkte Sterre !

Mijn hondjes mogen liggen waar ze willen of dat nou op de bank is of lekker voor de kachel, ik heb er geen problemen mee, ze slapen ook op bed. Ze krijgen gewoon hondenvoer, ik ben gek met ze, ondanks dat ze veel mogen zie ik ze niet als mens, wel als maatje.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 08:56

Mijn huisdieren zijn mijn huisdieren, niet mijn vrienden. Ze mogen van alles, de bank is hun ligplaats en ik vind ze leuk om bij me te hebben, maar vriendschap is nmm iets anders.

Helaas hoort verdriet erbij als je huisdier sterft, maar daar komen de meeste mensen veel sneller overheen dan als een (menselijke)vriend sterft.

Sterre, het is heel naar om definitief afscheid te moeten nemen, sterkte hiermee.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:33

@Adil
Ik heb vroeger ook met de Labradors gejaagd, ook nooit teken...
Met afdoende tekenbehandeling kun je het wel voorkomen.
kruiden etc die de reuk bederven...wat een onzin.
En mijn honden springen ook in sloten, rollen door de smerigheid en zo..
Maar die zijn zo weer schoon, dus gelukkig geen reden om ze uit mn huis te bannen...
Dat mensen hun hond als een ding kunnen zien snap ik niet.
Ik als fokker zal nooit een pup aan zo iemand verkopen.
Ik wil een bepaalde klik en betrokkenheid bij een pupkoper zien.
Ik zou nl bang zijn dat als het "ding" kapot ging bij zo iemand, dat ze liever een nieuwe kochten dan de oude te laten behandelen, en er is nik waar ik kwader om kan worden.
Sterre sterkte..
Ik ken het gevoel, heb 5 weken geleden Festa moeten laten inslapen.
Valt niet mee......