Wanneer heb je genoeg tijd voor een hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Margje

Wanneer heb je genoeg tijd voor een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 23:36

Mijn vriend en ik hebben allebei altijd al een hond gewild en eigenlijk ook altijd zeker geweten dat die er, zo gauw het kon, zou komen. Nu is dat moment er eigenlijk wel, maar toch twijfel ik een beetje of wij een hond wel genoeg kunnen bieden, vooral qua tijd. Eigenlijk verbaas ik me hoeveel mensen honden hebben, terwijl de meeste mensen toch wel werken. Ik vraag me dan ook af hoe anderen dit combineren. Als je beide fulltime werkt lijkt het me sowieso lastig worden, dat zou ik zelf ook nooit willen. Nu zijn we ook allebei hele dagen van huis en behalve dat het in ons huurhuis niet mag is dat ook wel de reden dat we nooit over een hond gedacht hebben.
Begin volgend jaar gaan we verhuizen naar de boerderij van mijn vriend en zijn ouders. Mijn twee pony's gaan mee, dus mijn grote wens om ze aan huis te hebben gaat dan in vervulling. Toch is de beestenboel niet helemaal compleet zonder hond. De ruimte hebben we straks wel. Mijn schoonouders hebben liever niet dat hij losloopt op het erf, maar we willen bij de paardenstallen op deel een soort hondenstalletje met uitloop naar buiten maken voor als wij er niet zijn. Als we er wel zijn kan hij in huis en natuurlijk mee naar buiten om te wandelen of als ik met de pony's bezig ben. Op zich ideaal dus, maar ik twijfel over de tijd die de hond alleen zou zijn. Ik werk vier dagen in de week, ga dan om ong. negen uur van huis. Mijn vriend werkt, op maandags na, op de boerderij en kan dus zeker tussen de middag even met de hond lopen. Hij wil waarschijnlijk ook cursussen gaan doen, we willen graag een Drentsche patrijs die mijn vriend ook met de jacht mee wil nemen.
Wat vinden jullie, is dit eerlijk naar een hond toe? Ik kan me er veel te goed in verplaatsen dat zo'n lief klein puppytje dat net bij zijn moeder weg is opeens twee keer per dag een paar uur alleen is! Hoe combineren anderen die werken en een hond hebben die twee dingen?
(Ik kan me opeens helemaal in de dilemma's van werkende moeders verplaatsen... Dat wordt nog wat als het niet meer over een puppy gaat!)

Charlie_P

Re: Wanneer heb je genoeg tijd voor een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:40

Als je hond wel gewoon buiten kan vind ik het niet zo'n probleem. Ik zou er dan wel voor kiezen om iig twee honden te nemen, zodat hij niet helemaal alleen is. Blijven toch roedeldieren. Helemaal alleen en dan 4 dagen (praktisch) de hele dag alleen zou ik zelf niet doen.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 23:55

Twee honden denk ik inderdaad ook wel een beetje over. Nadeel is wel dat dat qua opvoeding en cursus dan weer dubbel zoveel tijd kost. Bovendien vind ik twee honden in een redelijk klein huis vrij veel, zeker omdat we wel een grotere hond willen. En dan heb ik het nog niet eens over het budget, niet normaal hoeveel een raspuppy kost! Maar het is wel het overwegen waard. een paard alleen zou ik niet eens overwegen, wel een beetje krom eigenlijk..
Het scheelt trouwens wel dat er wel af en toe iemand (vriend/schoonouders) langsloopt overdag en dus even aandacht kan geven, het is geen uren lang naar de muur kijken. (er huppelen ook wel hazen en fazanten langs, maar dat is misschien eerder pesten dan afleiding :D)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:59

Je zegt dat je vriend op de boerderij werkt? Is het dan geen optie dat hondlief hele dagen met hem meegaat? Menig hond zou daar een droomleven mee hebben.... Hele dagen mee de traktor op, mee het veld op, mee tussen de beesten,...

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:03

wij hebben ook 2 honden 2 pups ze hebben veel aan elkaar.
ze zijn wel geregeld uren alleen thuis.
van 10 tot 4 niet altijd.
we laten ze voor die tijd uit en gaan na die tijd het bos in met ze zo dat ze daar lekker kunnen rennen en vliegen.
2 pups is idd best veel en heel druk.
ga wel met allebei naar curus en besteed veel tijd aan ze na ik weg ben geweest.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:00

Ik werk 32 uur, waarvan 2 dagen thuis.
Mijn vriend werkt onregelmatig, vnl smiddags en savonds (kok).

De dagen dat ik naar mijn werk ga, laat hij de hond nog even plassen voordat hij gaat. Maar soms begint ie om 10.00u en zit de hond van 09.30u tot 17.30u alleen.

Tis dat het een oudere hond is en dat ze dit gewend is, maar als het een pup was waren we er denk ik niet aan begonnen.

De verzorging en het wandelen komt eigenlijk vooral op mij neer. Ik moet er dan ook vrij veel voor laten. Want overdag gaan werken, thuiskomen om de hond uit te laten en dan savonds weer weg, vind ik niet helemaal eerlijk tov de hond. Doe ik af en toe wel een x, maar voelt niet fijn.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:22

Er zijn inderdaad heel veel mensen die beide fulltime werken 5 dagen per week en een hond hebben.
Mij lijkt de beste oplossing twee honden te nemen (misschien een goed opgevoede uit het asiel erbij?), of hem inderdaad te laten meewerken op het land... Ik heb mezelf de vraag ook al gesteld en besloten dat we sowieso minimum twee honden houden later :-)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:30

Als jou vriend toch bijna de hele tijd op de boerderij is en de hond bij hem kan, dan is de situatie prima hoor :D Btw ik vind Drentse patrijse echt super honden, ik laat op vrijdag altijd de hond van de buren uit (drentse patrijs) en ze luistert echt super en is ontzettend lief :D

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:51

vakanties achter elkaar opnemen, bijv jij 2 weken, dan je vriend 2 weken. Na die tijd is de pup wel zo gewend (als jullie er goed mee omgaan) dat hij wel eventjes (echt eventjes) alleen kan blijven.

Waarom geen herplaatser? Een pup gaat veel meer tijd inzitten als je denkt.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:47

Bedankt voor de tips allemaal! Met mijn vriend mee is geen optie, de boerderij bestaat vooral uit varkens :D. Misschien is inderdaad een oudere hond wel een goed idee, alleen gaat dan de jachthond-droom van mijn vriend verloren! In ieder geval nog genoeg om over na te denken...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:22

Wie weet is er wel een herplaatser van dat ras die precies in het plaatje valt. De hond die jullie zoeken past misschien minder in een standaard gezinssituatie en zou daarom juist een herplaatser kunnen zijn.

Ik werk trouwens zo'n 32 uur per week en mijn vriend ongv. 48 uur per week. Mijn dienst is altijd overdag maar soms werk ik die uren over 5 dagen dus ben ik niet lang weg. Mijn vriend werkt in 3 ploegen en dit is ook de reden dat we een hond durfden te nemen. Hij is in de avonddienst pas om 14:00 van huis, bij de nachtdienst is hij de hele dag thuis. Als hij overdag werkt moet hij maar tot 15:00 en ik ga meestal pas rond 9 uur van huis dus ook dan zit ze niet lang alleen.

Bij een pup zou ik je wel adviseren om vakantie op te nemen, wij hebben er ook een paar weken voor uitgetrokken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:49

Hoi, zit je bericht te lezen en wil gelijk een hele berg typen. Ten eerste wil je graag een hond. Super natuurlijk maar wat je zelf al opmerkt is het goed om er goed over na te denken voordat je er aan begint. Een hond kost meer tijd dan je verwacht en je moet er altijd mee uit, weer of geen weer. Wij gaan 4x per dag en dat vind ik wel het minimale. Hoe denk jij daarover? Het ras wat je noemt heeft heel erg veel beweging nodig. Ook wil je de hond graag alleen houden. Een hond alleen zoekt erg naar contact met zijn/haar baasje. Dat betekent dus extra aandacht. Zeker voor een pup moet je echt zeeen van tijd uittrekken. Ik zou in jullie geval misschien niet direct én een drentse patrijs én een pup nemen.
Hier nog iets over de karaktereigenschappen van de patrijs http://www.hondenpage.com/honden/drents ... jshond.php Kijk ook eens op www.dierenasiels.com daar zitten echt hele lieverders! Succes met je keuze!!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:12

je kan ook zoeken naar een (redelijk jonge) patrijs via de rasvereniging misschien?

Een pup en full time werken allebei is echt niet te doen. Een pup kan nog niet alleen blijven de eerste maand(en), en zal zijn behoefte ook niet kunnen ophouden omdat hij daar nog geen controle over heeft.

Ook al zou je het ras van je dromen hebben die bijvoorbeeld een half jaar of een jaar oud is, die kun je nog prima 'naar je hand zetten', ook zal zul je wel dingen moeten aan- en afleren. En sporten zou ook prima gaan. Lekker beginnen met een basis gehoorzaamheids cursusje, om aan elkaar te wennen, en daarna kun je altijd verder.

Voordeel van een wat oudere hond is dat je wel beter kan zien of hij de jacht eventueel leuk zou vinden. Met een pup is het altijd een beetje gokken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:42

twee honden nemen, ik zou het niet aanraden. Ik ben geboren en getogen met honden (en paarden) en heb altijd een hond rond me gehad. heb ook altijd een eigen hond gehad. Heb nu ook weer twee pups ( door omstandigheden) en als ik kon kiezen zou ik dat nooit gedaan hebben.
Het zijn schatten, maar het is in mijn opinie een verschrikkelijke taak om te doen. Ze hebben wel heel erg veel aan elkaar, maar ik heb het idee dat ik steeds net te laat ben met het corrigeren omdat ik met de andere bezig ben. Kan niet zo genieten van hun puppytijd omdat ik niet anders doe dan achter ze aan te rennen en te zeggen wat ze niet mogen doen en omdat ze met zn tweeen zijn lukt het ze steeds om iets te doen wanneer ik met de ander bezig ben.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb twee geweldige schatten, maar twee is niet 2x zoveel werk, maar 10x zoveel werk als je het mij vraagt.

Honden kunnen prima alleen zijn, als je dit van jongs af aan goed leert dan kan dat prima.
Je kan uiteraard ook kijken of er een puppy opvang bij je in de buut zit om zo de hele lange dagen dat er niemand thuis is, leuker te maken.
Ik heb eht geluk dat mijn honden 24 op 7 bij mij zijn. Ik werk als nachtkoerier en dus gaan ze elke nacht mee met werk en overdag mee naar de paarden etc. Laat ze af en toe met opzet alleen thuis omdat ze anders echt ALTIJD bij me zijn (trekken zelfs de wc deur open als ik erop zit) dus probeer af en toe een beetje ruimte te creeeren tussen hun en mezelf.

Maar goed, ik denk dat als je je hond genoeg kwaliteitstijd geeft wanneer je er wel bent, dat het allemaal wel heel erg mee gaat vallen. Mij is geleerd dat een hond het verschil niet weet tussen 10 minuten en een uur. Dus of ze nu 1 uur alleen zijn of 4 uur, als ze lekker hebben kunnen rennen, eten, drinken en poepen voordat ze alleen moeten zijn en ze hebben speeltjes, dingen om op te knabbelen en een lekkere plek om te slapen, dan kunnen de meeste honden prima alleen zijn.
Uiteraaard zijn het roedeldieren en hebben dus echt wel aandacht nodig, maar dat hoeft nou ook weer niet zo overdreven veel als die van mij hebben.
Maar als het je toch dwars zit, kijk eens of er een puppy opvang bij je in de buurt zit, dat zou een goede oplossing kunnen zijn.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:00

Ja, twee pups zal echt verschrikkelijk zijn, dat geloof ik meteen. En vanwege dat ze dezelfde leeftijd hebben hoeft dit later ook niet altijd goed te gaan.

Onze pup is nu 17 weken en kan goed even alleen thuis blijven.

Vandaag begin ik met mijn nieuwe baan (intern als au pair), en kan de hond meenemen. Hij moet daar ook eventjes alleen zijn twee keer per dag een uurtje of 2 a 3. Maar ik weet dat hij dat goed kan, mits hij voldoende beweging heeft gehad en iets om zich mee te vermaken (hij zit niet in een bench).
Maar een doorsnee hond van zijn leeftijd hoef je dit niet te proberen.

We hebben wel het geluk gehad dat hij direct al volledig zindelijk was (Shar Pei eigen, die worden erg makkelijk zindelijk), en niet de neiging heeft om op iets anders te kauwen dan zijn eigen speelgoed.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:51

Ik werk zelf onregelmatige tijden. Onze hond zit bjina nooit langer dan 4 uur alleen. Het komt wel eens voor dat met een dagdienst hij een dag alleen zit, echt vaak komt het niet voor.
Bij ons is het wel goed te combineren.
Mijn onderburen hebben een hondje en werken allebei hele dagen. Deze hond zit alleen overdag, maar ze hebben nu niet het idee dat hij het rampzalig vind. Hij heeft zijn speeltjes en kan lekker vrij rondlopen, na het werk speelt hij nog lekker met mijn hondje en ze lopen erg veel met hem.

Zolang de hond zich maar kan vermaken, vrij rond kan lopen.. zie ik persoonlijk het probleem er niet van in.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:08

Moderatoropmerking:
Het bespreken welke hond passend zou kunnen zijn, kan voortgezet worden in het daarvoor geopende centrale topic.
In dit topic draait het om de vraag hoe veel tijd je nodig hebt voor een hond.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 16:11

Hahah, twee honden lijkt me stiekem ook wel een ramp eigenlijk. Zeker jonge honden en zeker omdat ons huis niet heel groot is. Ik merk toch dat de meningen wel erg verschillen! Het grote voordeel bij ons is natuurlijk dat vriendlief thuis werkt. Hij kan dan wel geen hond meenemen met zijn werk, maar heeft 's ochtends om een uur of 10 koffiepauze, terwijl ik dus pas om 9 uur wegga. Dan krijgt de hond in ieder geval even aandacht, tussen de middag is er sowieso iemand en 's middags vaak ook nog wel even. Dat scheelt wel veel natuurlijk.
Zidore: weer of geen weer is geen probleem hoor, ik heb dan ook mijn pony's aan huis dus nat en koud worden doe ik toch wel :D. Ik zie het zo voor me dat ik 's ochtends met de hond loop, mijn vriend tussen de middag, en dan na het werk een stuk lopen en 's avonds gewoon mee naar buiten. Als we thuis zijn zijn we toch veel buiten, ook 's avonds na een hele dag op kantoor.
Ik zie trouwens goede dingen voorbij komen, over de timing bijvoorbeeld! Dat wordt nog wel iets om over na te denken, aangezien we ook gaan verhuizen heb ik niet echt vakantiedagen in overvloed en zoals elke boer heeft mijn vriend eigenlijk geen vakantie, in ieder geval niet zo lang hij niet van het erf af is! Voel zelf wel wat voor een jonge hond die geen puppy meer is zeg maar. Wat lastiger te vinden natuurlijk, maar we hebben de tijd!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:41

Ik heb ook een pup van nu 16 weken. En ik werk ook. Gelukkig zit hij hooguit maar 3 uurtjes alleen. We hebben best wel wat mensen moeten overtuigen dat wij er echt wel goed over nagedacht hadden. Veel mensen waren het er niet mee eens, maar des te meer ging ik denken ik zal jullie eens een poepie laten ruiken!

Mijn diensten qwa werk gingen veranderen ik ging van hele dagen naar halve dagen, daardoor werdt de beslissing ook weer een stukje makkelijker voor de hond maar ook voor ons.

Mijn diensten zijn nu van 07.00 tot 13.00 of van 13.00 tot 20.00 maar savonds is mijn vriend er natuurlijk weer.
En als het echt nodig zou zijn mag ik tussen door even naar huis rijden. (is maar 15 min met de auto)

Mijn zus of moeder passen overdags op, maar soms moeten die natuurlijk ook weg, dus dan zit hij even een paar uur alleen.

We gaan vaak met hem naar het bos, spelen heerlijk met hem, wandelen hij gaat mee naar de paarden wat die helemaal geweldig vind. En geloof me het is heerlijk zo'n hond in huis!

Je moet gewoon voordat je een beslissing neemt, even alle dingen goed op een rijtje zetten.
Qwa kosten-qwa tijd, het is best een hoop geregel ik vind het heel erg leuk. Maar mijn vriend heeft af en toe wel eens zoiets van ja hallo het is een hond hoor!

Toen wij mijn pup gingen halen (24-10 jl) was ik daarna heerlijk twee weken vrij, dat kan ik je wel heel erg adviseren!
Daarna ben ik nog een poosje ziek geweest, dan is het wel even druk en ondanks dat je je super beroerd voelt moet je hondje er wel tig keer per dag uit.

Maar de liefde die je ervoor terug krijgt is ronduit geweldig!

Ik heb al besloten dat ik over 1.5 a 2 jaar zeer zeker nog een tweede erbij wil. Het is een rashond met stamboom, en zo een komt er weer! Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk!

Mocht je nog meer vragen hebben me PB staat open.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:42

sifra01 schreef:
Als je hond wel gewoon buiten kan vind ik het niet zo'n probleem. Ik zou er dan wel voor kiezen om iig twee honden te nemen, zodat hij niet helemaal alleen is. Blijven toch roedeldieren. Helemaal alleen en dan 4 dagen (praktisch) de hele dag alleen zou ik zelf niet doen.

Hier sluit ik me bij aan.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:46

ponyzotje schreef:
Er zijn inderdaad heel veel mensen die beide fulltime werken 5 dagen per week en een hond hebben.

Dat vind ik erg dramatisch.... zo'n hond 5 dagen per week 8 uur lang alleen laten en 's avonds een klein blokkie om omdat je moe bent?
En dan ih weekend hooguit 1x naar het bos, omdat baaslief ook nog het huis moet schoonmaken en boodschappen doen.
Onbegrijpelijk...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:51

Maar als jouw vriend met die hond wil jagen zal hij veel moeten trainen, dus ook 's avonds na zijn werk en in het weekend.
Dat kost veel tijd..., is hij zich daar bewust van?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:01

Mijn moeder is hele dagen thuis, op boodschappen doen na..

Ik vind dat je er wel vele tijd voor moet hebben, zeker voor een puppy. Die neem je als je een paar weken thuis hebt en je dus er constant bij bent, die kun je echt neit ineens!
zindelijk maken, benchtraining, allemaal dingen die hij langzaam aan meot leren en wat niet zo ineens kan.

2 honden is 2 keer zoveel tijd kwijt en 2 keer zoveel kosten, en geloof me.. als je pech hebt, kan dat veel geld zijn..

in jullie situatie zou ik gaan voor een volwassen hond, een hond van een jaar of 2, 3.. kent alles al maar is zeker niet te oud voor jachttraining ed! :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:43

Ik zit zelf ook een beetje met het dilemma. Zelf ga ik het waarschijnlijk wel doen. Maar ik ga wel voor een hond/ras die van nature geen vreselijke problemen heeft met alleen blijven.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:48

Ik denk ook dat die hond er wel komt, het is alleen de vraag hoe en wanneer enz. Zeker als ik zo de reactie van Nikki_L lees, ik geloof ook echt dat je er veel voor terug krijgt. Ninx: het gaat me er meer om of we genoeg tijd hebben buiten de onontkoombare dingen (werk bijvoorbeeld ;) ) om. Nu ga ik na een dag werken ook naar stal om de hele avond met mijn pony's bezig te zijn, straks ben ik echt niet van plan om 's avonds op de bank te liggen. Voor mijn vriend geldt dat zeker, die kan namelijk niet stil zitten :D . Dat jachttraining 's avonds en in het weekend moet spreekt voor zich, maar dat doe je toch ook alleen omdat je het leuk vindt lijkt me. Hobby's zijn meestal buiten werktijd ;)