Zal ik durven, of zal ik niet.........Update Pag-5!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zal ik durven, of zal ik niet.........Update Pag-5!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:35

Ik zit er over te denken om weer een herplaatser in huis te halen. Een maatje voor Dimo, en een maatje voor mij.
Ik weet nog niet precies wat, al loop ik wel met een specifieke hond in mijn hoofd, en het wil me maar niet loslaten. Het is een erg mooie hond, en ik hoop dat hij zo bij me zal passen als ik denk dat hij bij me past.

Maar ik weet niet goed of ik nog durf...... zoals sommigen misschien weten, is het de laatste keer met een herplaatser op een drama uitgelopen, nu moet ik zeggen dat ik een ander gevoel had bij Heero, maar toch......
Maar..... deze hond is zo mooi en zo lief, en hij heeft zo hard een goed plekkie nodig, en een hoop liefde, en een maatje, en wat vrijheid..... en laat ik nou net al die dingen hebben....... ik heb een warme mand, een groot hart (waar nog wel heel wat meer honden kunnen en mogen wonen) een lief hondenvriendje, een lieve kat, en een hoop geduld.

Maar ik ben zo bang, bang om weer een fout te maken, bang dat het weer misgaat, bang.....
Soms denk ik dat ik weer een puppie bij de fokker haal, maar déze hond heeft mijn huis en hart zoveel harder nodig als een puppie. Puppies vinden meestal wel een plekkie, maar voor deze jongen is dat een stuk moeilijker. Niet om zijn karakter, maar omdat hij verdrietige dingen heeft meegemaakt in zijn leven, en het nou allemaal niet zo goed meer snapt. Hij snapt niet dat halsbanden niet zijn om pijn te doen, hij is heel hard en onrechtvaardig behandeld, hij snapt niet dat een DA ook lief kan zijn, en hij weet niet dat er ook plekjes zijn waar een hond voor altijd mag wonen.

Als ik het doe...... heb ik net zo'n lastpak in huis als Tibeau was. Ik moet dan rekenen op jaren van afzien, al mijn kennis en ervaring in de strijd gooien, al mijn energie en geduld....... als het lukt, is het de moeite meer dan waard. Als het niet lukt, is het een drama. Voor mij, maar vooral voor de hond. Wil ik dat? Durf ik dat?
Ik heb de tijd om er over na te denken, dat wel. Voor Dimo is het prachtig, deze hond kan omgaan met alles wat leeft, en is heel sociaal. Hij is alleen om de dooie dood niet makkelijk, en ík zal er mijn handen méér dan vol aan hebben.....

Wie helpt mij denken?

Breek hem, zei de stoere vent,
Wie de baas is moet hij weten.
Bind hem vast, trek hem omver, hij moet het leren.
Misschien raakt hij gewond, maar dat risico is voor de hond.

Is hij gemeen, of gewoon doodsbang?
Volgens de traditie doet het er niet toe.
Breek zijn wil om te vechten, hoor je me?
Of hij doet je iets, en hoe.

Ik heb geleerd dat het niet klopt,
Dit traditionele denken.
Communiceer en laat hem dit weten,
Van geweld komt alleen verdriet.

Creëer een pad en zie hem leren,
Partner te worden met onze soort.
Wees rechtvaardig en je hebt zijn vertrouwen verdiend.
Wees zachtaardig en je vindt een vriend.

Training is geen gevecht dat de mens moet winnen.
Het leren is er ook voor het plezier.
Laat je paard in zijn waarde en kijk hem lachend aan.
Nu zal je paard doorzetten, tot elke klus is gedaan.

De grootste kracht die een mens kan geven,
Is zachtaardigheid - ik heb het altijd gedacht.
Zorg ervoor dat je paard in je gelooft,
En sterker wordt je innerlijke kracht.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 07-02-10 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast.

Wilawander

Re: Zal ik durven, of zal ik niet.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:38

Moeilijk en denk ook dat het iets is waar wij je niet mee kunnen helpen.
Als je al die nadelen op kunt brengen dan is het denk ik de moeite waard.
Ik begrijp dat je zoiets wil, loop ook vaak met dit soort ideeen in mijn hoofd . Maar daar doe ik mijn Max geen plezier mee.

Maar je maakt me nieuwsgierig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:40

Het gaat om een Duitse Herder reu. Knap ding ook.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:42

Nu ben ik ook nieuwsgierig.. ;)

Ik denk dat jij als een van de weinige juist wel zo'n hond 'aankan', puur omdat jij erg nuchter nadenkt en voor zover ik het kan beoordelen over internet, wel verstand van zaken hebt. Je neemt niet de eerste de beste neem ik aan.. Dat met Heero, ik kan me goed voorstellen dat je nu er nog even een keer extra over na denkt.. Maar als je nog weer een topper krijgt als Beau en een leuk maatje voor Dimo.. Dan is dat werk het wel waard denk ik. :)

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:45

Je denkt er in ieder geval heel goed overna , heel goed van je . :) je zou je hond er natuurlijk een onwijs groot plezier mee doen , en zo te lezen weet je wel waar je aan begint/wat je in huis haalt.

Het scheelt dat de honden elkaar ook bezig houden , en je hebt natuurlijk ook weer een nieuwe vriendje in huis. Die je liefde terug geeft. :)

Als het klikt met beide honden zou ik er heel sterk over na denken om het toch te doen. Als je denkt dat je het kunt combineren met je dagelijkse bezigheden etc. Waarom niet ?

Het is dan misschien een "lastpak" , maar je weet waar je aan begint.

Ik zou de voor en nadelen eens tegen over elkaar op een rijtje zetten. :)

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:45

kan alleen zeggen: denk er goed over na! maar dat doe je al..

iedergeval, als jij er de tijd voor heb.. en eventueel afspraken met vrienden enz. er voor op wil geven.. Omdat ie waschijnlijk niet zo makkelijk heel de dag alleen thuis kan zijn. Dan zou ik er voor gaan! :o

Heb je mischien een foto, of wat voor ras is het?! :D

Wat je ook doet, succes met je beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:50

Ik neem zeker niet de eerste de beste, ik zie ook zeker wel wat in deze hond.

En over het algemeen weet ik aardig goed wat ik doe, als het om honden gaat. Maar deze hond is verdomd pittig, het is alleszins geen Labrador........
En er gaat onwijs veel tijd in zitten, vertrouwen wat ik terug moet winnen, heel veel geduld moet ik hebben.....

Maar ik kan het beest niet uit mijn hoofd zetten, echt niet.

@ Tamii: het is een Duitse Herder.

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:54

Ik heb zelf niet zo veel met honden maar lees best veel topics Beestenboel mee. Kom jouw topics daarin best vaak tegen en het valt me altijd weer op hoe betrokken je bent bij je beesten. Ik zou er voor gaan als het voor jou goed voelt. De kans dat je weer een hond treft met een kronkel in de kop is niet zo groot. Als je het niet doet blijft het aan je knagen.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:54

Is dat hem ? wat een geweldige kop zit erop !

Waar twijfel je eigenlijk aan ? Als ik zo je laatste reactie lees denk ik dat jij ook weet dat je de hond aan kunt. Maar dat je er wel veel tijd in moet gaan steken , en zo te lezen ben je daar ook bereid toe.

Is het een hond met een agressief verleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:58

Hij heeft gebeten met uitlaten, wij denkten dat hij een trauma met een stroomband of prikband heeft.

Het is gewoon een jongen die niet over zich laat lopen, de pest voor hem alleen is dat hij als agressief bestempeld is, terwijl hij dat niet is, hij geeft het alleen wel te kennen als het hem teveel wordt, of hij dingen toch te spannend vindt. Hou je daar rekening mee, en bouw je dingen geleidelijk op, dan geeft hij geen problemen.

Zijn vertrouwen in mensen is ernstig beschadigd, en de vraag is, of hij dat opnieuw wil geven. Dat is iets wat niemand weet of hij dat wil. Als hij wil, zal hij de kans krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-09 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:59

Yamcha schreef:
Ik neem zeker niet de eerste de beste, ik zie ook zeker wel wat in deze hond.

En over het algemeen weet ik aardig goed wat ik doe, als het om honden gaat. Maar deze hond is verdomd pittig, het is alleszins geen Labrador........
En er gaat onwijs veel tijd in zitten, vertrouwen wat ik terug moet winnen, heel veel geduld moet ik hebben.....

Maar ik kan het beest niet uit mijn hoofd zetten, echt niet.

@ Tamii: het is een Duitse Herder.

Afbeelding

Alsof alle labradors schatjes zijn :roll: Maargoed, dat doet er niet toe.
Ik denk dat dit een beslissing is die alleen jij kan maken, jij moet afwegen of je het risico wil/kan/durft te nemen.
Heel veel sterkte met de beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:02

Weet ik ook wel, trok maar een vergelijking hè :roll:

Ergens heb je er wel gelijk in dat ik alleen die beslissing kan nemen. Maar op Bokt denken mensen vaak fijn mee, soms heb ik daar echt steun aan :+:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:06

wie heeft hij gebeten met uitlaten?
de baas of een andere hond?

Ik heb altijd minder moeite met een probleem geval als hij tegen mij moeilijk doet,dan dat hij de rest van de roedel grijpt....het probleem met mij komt meestal wel goed.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:17

Yamcha schreef:

Ergens heb je er wel gelijk in dat ik alleen die beslissing kan nemen. Maar op Bokt denken mensen vaak fijn mee, soms heb ik daar echt steun aan :+:

Bedoel het ook niet verkeerd hoor :) Waarschijnlijk heb je zelf al een idee wat je ermee wilt doen, en het kan erg helpen als mensen zeggen dat dat de juiste (of verkeerde) is in hun ogen. Ik kan er geen gefundeerde mening over geven, ik heb geen ervaring met echte probleemhonden (alleen een erg lastige labrador ;) ;) )
Vind het overigens geweldig wat je met die honden doet :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:32

geerke schreef:

Ik heb altijd minder moeite met een probleem geval als hij tegen mij moeilijk doet,dan dat hij de rest van de roedel grijpt....het probleem met mij komt meestal wel goed.

Maar meestal is het een andere hond of mens, ik zou er eerder een probleem mee hebben als de hond de baas bijt. Teken dat hij geen respect heeft geleerd te hebben voor de baas. En dat is niet makkelijk weer op te bouwen, maar is wel mogelijk.

Als dit het geval is zal hij zowel vertrouwen als respect moeten leren krijgen. Een lange weg maar zeker niet onmogelijk.

Wij hebben thuis ooit eens een mechelaar teef uit het asiel gehaald. getraind voor de KNPV, knetterhard, geen respect, geen vertrouwen, niks. Voor ons later een super lieve hond geworden maar voor buitenstaanders niet. Is altijd moeilijk gebleven, maar deze hond is 15 jaar geworden en heeft een super leven gehad toen ze bij ons kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:38

geerke schreef:

Een persoon die hem voor een paar keer uitliet, hij kende die verder niet. De eigen baas heeft hij nooit gebeten.

Incidenten met andere honden zijn er bij mijn weten ook niet geweest.

Deze hond is naar vreemden geen makkelijke hond, wel heel goed met andere honden maar naar mensen gewoon het vertrouwen kwijt.

Tibeau bleef ook altijd een moeilijke hond, zelfs de laatste jaren nog. Voor mij volkomen betrouwbaar, maar van vreemden moest hij niets hebben. Daar werd hij later wat makkelijker in, maar hij had er een hekel aan om zomaar aangehaald te worden (waar hij imo volkomen gelijk in had, ik hoef ook geen knuffels van Jan en alleman). Tibeau...... mijn God, wat heb ik dáár mijn handen aan vol gehad, die was écht heel moeilijk.

heb nog advocaat van de duivel gespeeld naar mijn man toen, die wilde hem op een gegeven moment wegdoen, maar ik was gek op hem, met al zijn moeilijke dingen. Hij is gebleven, en heb er een gouden hond aan gehad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-09 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:42

Ik weet nog een hele lieve Bullmastiffteef, zus van Lola.
Als je interesse hebt moet je een op het bullmastiffkluppie kijken.
Daar staat ze wel onder herplaatsers. Ze heet Lady.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:43

Ik vind BM's heel mooi, Henrike, maar ze zijn niks voor mij :n

Ik hou van halve gare honden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:45

Laura82 schreef:
Yamcha schreef:

Bedoel het ook niet verkeerd hoor :) Waarschijnlijk heb je zelf al een idee wat je ermee wilt doen, en het kan erg helpen als mensen zeggen dat dat de juiste (of verkeerde) is in hun ogen. Ik kan er geen gefundeerde mening over geven, ik heb geen ervaring met echte probleemhonden (alleen een erg lastige labrador ;) ;) )
Vind het overigens geweldig wat je met die honden doet :)

En dat bedoel ik idd, dat kan zo helpen met denken! Dan maak je uiteindelijk idd wel zelf de beslissing, maar denkduwtjes zijn nooit weg :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:45

Hahahah nou onderschat ze niet.
Niets is eigenwijzer dan een Bullmastiff.
Maar inderdaad, je houd ervan of niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:46

als hij geen problemen heeft met andere honden zou ik het gewoon doen...ik heb zomaar het vermoeden dat hij jou niet gaat bijten hoor!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:47

Uit jou post maak ik op dat je de hond in je hart al in huis hebt gehaald, maar dat je verstand nog twijfeld........ Of zit ik er nu heel erg ver naast. Als het mogelijk is zou ik Dimo (?) laten kennismaken met deze hond en van daaruit een beslissing nemen met je hart/verstand. Gaat het goed.......... prima, gaat het niet goed, dan weet je dat je er niet aan moet beginnen. Ik zou als ik jou was er voor gaan. Succes met je hart om je verstand over te halen ;).

Eigen ervaring:
Rimar (onze Viszla) is ook een herplaatser. Hij is door zijn vorige eigenaar behoorlijk mishandeld. In heb begin dat hij hier was, was hij ontzettend bang voor mannen......... Nu gaat het hartstikke goed. Alleen toen Daewoo kwam werd hij een haantje en heeft hij zowel mijn vriend als mij in één weekend behoorlijk gebeten. Zijn laatste kans was castreren, nu is hij weer de goedheid zelve. We wisten waar we aan begonnen...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:55

Nee, je zit er eigenlijk gewoon bovenop. Ik heb hem idd al lang in mijn hart gesloten......

Geerke, nee andere honden vindt hij leuk, hij is echt heel sociaal.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:58

Dus je had eigenlijk gewoon een bevestiging nodig van mede-bokkers, omdat je twijfelde aan je eigen gevoel? Nu heb je de bevestiging gehad.......... Wat ga je nu doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:00

Eerst een goed gesprek met lief, en dan er maar eens heen....... :)