Kat aangereden: bekken kapot + heup uit de kom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Kat aangereden: bekken kapot + heup uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 17:10

Meer mensen met een kat die dit gehad heeft?

Kat was sinds woensdagavond kwijt en kwam gisteravond ineens binnengestrompelt (thank god dat het daarvoor nog niet zo vreselijk heeft gevroren). Vanochtend naar dierenarts gebracht en dit was dus de uitslag. Met rust en pijnstillers moet het goedkomen.
Ik beschik niet over een grote bench dus ik doe hem maar in de badkamer (3 x 1,5) als ik weg ben, daar kan hij nergens op springen.

Arm dier :(:)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:16

Mijn kat heeft d'r bekken ook gebroken bij een aanrijding. Helemaal netjes is dat niet genezen omdat ze er te lang mee rondgelopen heeft. Ze heeft sindsdien een lichte vorm van artrose.

Ik heb toen met gaas een goeie vierkante meter afgezet. Ik vind persoonlijk de ruimte van je badkamer teveel, ook omdat ik begrijp dat je hem als je wel thuis bent de ruimte wil geven. Ik weet niet wat je da gezegd heeft verder, maar die van mij heeft me toen op het hart gedrukt haar zoveel als mogelijk te beperken qua ruimte, gedurende een aantal weken.

Koek heeft al met al 3 maanden 'vastgezeten' eer het voldoende genezen was om weer los te mogen...

Succes ermee iig... Hopelijk geneest hij snel! :(:)

Toess

Re: Kat aangereden: bekken kapot + heup uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:30

De assistente stelde de badkamer voor, vandaar :)
Maar ik heb net een grote bench kunnen regelen waar een kattenbak bij in past, die haal ik morgen tegelijk met de kat op en dan maar hopen dat het goed gaat genezen.
Zal wel moeilijk zijn om hem een x aantal weken erin te moeten opsluiten.

Mijn vorige kat had ook dr bekken gebroken gehad, helaas hebben wij dat nooit door gehad en was het scheef gegroeit waardoor ik haar uiteindelijk heb moeten in laten slapen (darmen in de knel) dus ik hoop echt dat dit goed gaat.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:31

De kat van mijn schoonouders heeft dit ook gehad en moest 4 weken in een reismand/bench en werd door ons op de kattenbak gezet. Alleen zo kon het genezen. Is helemaal goed gekomen alleen als hij veel gerend heeft sleept hij iets met één poot.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:39

Ik vrees dat we lotgenoten zijn (zie topic: [BB] Kat aangereden: poot staat op het spel..) . Onze kater zit nu in een relatief grote bench (formaat duitse herder), die volledig vol ligt met doeken, zodat hij wat mals ligt. Voorlopig hebben we er ook nog geen kattenbak bijstaan, omdat hij er toch niet in raakt.. Onze dierenarts heeft ons ook op het hart gedrukt hem zeker in geen grotere ruimte dan de bench te houden, zodat hij zeker niet te veel kan bewegen....

De onze moet zeker 6 tot 8 weken 'benchrust', de sukkelaar.

Ik duim mee!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:45

Pff jullie beide dan veel sterkte!!

Ik heb een kat die aangereden was, en die haar rechterachterpoot verbrijzeld had en haar bekken gebroken. Wij hebben na overleg besloten haar in te laten slapen.. Ging (en gaat me nog steeds) erg aan het hart, maarja ze kon maar op 1 zijde liggen door de verbrijzelde poot en ze maakte ook geen enkele aanstalte om zelf op te gaan staan dus wie weet wat voor neurologische schade ze ook nog had.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 01:09

De badkamer lijkt me inderdaad te groot, goed dat je een bench hebt kunnen regelen. Want met rust wordt bedoeld dat je kat zich lichamelijk zo min mogelijk belast, en dan helpt het niet als hij de hele dag rond kan struinen. Wees wel streng voor jezelf en laat de kat ook echt al die tijd in de bench zitten. Duimen dat het goed komt. Wij hebben ooit een kat gehad met iets soortgelijks en daarmee is het met een paar weken rust weer helemaal goed gekomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 01:25

De mijne had net voor de vakantie ook onder een auto gelegen.
Zijn bekken was ook gebroken en heup uit de kom.

Ik heb hem (bijna) 5 weken in een kleine bench gehad (net groot genoeg voor een lage! kattenbak en een kussentje.
Daarna heeft hij nog 3 weken in een slaapkamer geleefd.
Hij mocht daar pas weer uit als hij makkelijk op en af het bed kon springen.
Je kunt nu zien dat hij aan 1 kant geen/rare kom heeft.
Maar de spieren hebben de functie van de kom helemaal overgenomen. Het blijft altijd een raar gezicht hoe zijn heup nu beweegt, maar hij heeft geen pijn meer en springt en klimt weer overal op en in.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 08:55

Bedankt voor de berichten, dit geeft weer hoop!
Ik heb een bench waar een amerikaanse bulldog tot 10 maanden in heeft gezeten, dus geen hele grote. Zal vanmiddag even kijken voor een kleine kattenbak (heb nog een kat dus moet kattenbak bijkomen) en een lekker zacht kussen.
Hebben jullie ze ook aangepast voer gegeven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:19

De mijne kreeg een klein beetje blikvoer (om de medicijnen in te stoppen) en voor de rest zijn eigen voer.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:29

Anna-Jelly schreef:
Hebben jullie ze ook aangepast voer gegeven?

Bij ons krijgt hij in eerste instantie zijn normaal voer, maar je moet wel opletten dat hij zijn behoeften kan blijven doen. Jou kat zit ook met een heel pijnlijke achterhand en kan zich waarschijnlijk ook niet deftig zetten, dus echt druk zetten is dan moeilijk. Opletten dus, want als hij lang zijn behoeften niet doet, wordt het hard in zijn darmen, waardoor je problemen kan krijgen. Afhankelijk daarvan dus misschien overleggen met je DA welk voer hier het beste is (en ook voor de beste 'doorgang') zorgt).

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:47

Mijn vriend had de auto een meter achteruit geduwd en toen lag Biertje eronder. Hij is jankend en blazend naar de voordeur gekomen. De DA gebeld, foto's laten maken. Wat bleek: bekken lag los van het heilig been. Dus geopereerd en kon een halve week later weer naar huis met een schroef en een pen in zijn lijf. Ik heb hem in een grote bench gedaan waar een kattenbak en een kussen in konden. Hier heeft hij een paar weken en gebivakeerd tot hij weer een beetje normaal kon lopen. Biertje heeft hierna nog een jaar van zijn leven kunnen genieten. Toen raakte hij weer verlamd, pijnstillers gehad en hij krabbelde weer op. Ongeveer twee maanden daarna was hij dood. Helaas. Als ik met hem kroelde dan lag hij op mijn onderarm en zijn achterlijf lag op mijn hand. Zodat zijn benen losbungelden, dan had hij het minst last.
De enige tip die ik je kan geven is laat je kat in de bench tot hij/zij weer een beetje kan lopen en kroel regelmatig. En ook al kan hij/zij alleen maar liggen probeer toch een beetje met hem/haar te spelen (je vinger voor de neus bewegen, zodat hij/zij die kan pakken met de voorpoten). Sterkte verder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:41

Onze DA raadde zo'n operatie op een kat af.
Het kon natuurlijk, maar ze kiezen voor het zelf herstel, omdat katten eigenlijk te bewegelijk zijn voor zo'n pin en het later vaak weer voor problemen zorgt.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:47

Ik heb Joep weer thuis en hij ligt mooi in zijn bench op zijn kussen. Ik heb een kleinere kattenbak gekocht die erbij past en zijn eten en drinken staat erin.
De dierenarts was al tevreden hoe hij zijn pootje belast en raad me aan om hem toch wel 6 weken in de bench te houden.
Het bekken zit aan de voorkant nog vast en achter is de breuk "mooi" maar de botten zijn wel wijd uit elkaar.

Ik heb brokjes gekocht voor huiskatten, iets minder calorieen. Hij heeft wel aanleg om dit te worden dus ik denk dat dit wel goed is.

Hij kan zijn ontlasting gelukkig goed kwijt, de dierenarts zei inderdaad dat ik hier op moest letten maar toen ik hem net in de bench zette ging hij meteen poepen én plassen maar ik houdt het in de gaten. :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:51

Brainless schreef:
Onze DA raadde zo'n operatie op een kat af.
Het kon natuurlijk, maar ze kiezen voor het zelf herstel, omdat katten eigenlijk te bewegelijk zijn voor zo'n pin en het later vaak weer voor problemen zorgt.

Het moest bij ons wel. De stukken bot blokkeerden de darmen. Dus dan heb je geen andere keuze. Het was of opereren of inslapen. Biertje heeft er wel X poten aan overgehouden, maar spelen met Borrel (broertje) dat ging daarna heel erg goed en boomklimmen ook :D.

Hartstikke goed meis dat hij weer thuis is.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 14:08

Afbeelding
:)

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:12

Heel veel sterkte met het patiëntje, hij ligt er in ieder geval wel rustig bij zo te zien! Zal wel even flink doorbijten worden voor hem, in zo'n hokje. Maar als het moet, moet het! :(:)

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:14

Mijn kat heeft dan wel geen gebroken bekken gehad, maar loopt al wel een jaar of 8 rond met een heup uit de kom. Het is geprobeerd om de heup weer in de kom te krijgen, maar dit is niet gelukt. Mijn kat loopt iets mank, maar hij rent en klimt in bomen en lijkt nergens last van te hebben. Iets van een jaar geleden heb ik nog eens een rontgenfoto gemaakt van zijn bekken, en het was eigelijk heel mooi hoe moedernatuur een soort nieuwe kom heeft ontwikkeld in het bekken, waar de heupkop nu in ligt.

Mijn ervaring met een bekkenfractuur is dat het heel netjes kan genezen, maar dat het wel strikte rust nodig heeft, dus inderdaad in de bench, geen gekke sprongen e.d.

Sterkte met je poezenbeest !

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:20

Agossie .. hij heeft zich letterlijk maar bij zijn bedrust neergelegd ;-)
Veel sterkte, hoop dat hij weer snel herstelt!

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:22

Mijn kat is in september aangereden. Bekken gebroken en het vel van ongeveer zijn hele achterpoot is losgekomen. Het is net langs zijn anus afgescheurd en zijn piemelbuis hing los. Gelukkig waren beiden nog wel in tact en kon hij gewoon poepen en plassen.
De huid hebben ze gehecht en wonder boven wonder is het netjes aangegroeid zonder ontstekkingen of complicaties.
Om de dag naar de dierenarts voor AB prikken, vochtafdrijvers en schoonmaken van de wond.
Verder heeft hij 6 weken in een bench gezeten om de breuk te laten genezen. We zijn nu een paar maanden verder en hij rent en vliegt het hele huis weer door. Naar buiten mag hij nog niet, maar dat is omdat hij de poot niet optimaal kan gebruiken. Het bekken is behoorlijk scheef aangegroeid. Hij heeft er geen last/pijn aan. Alleen kan hij af en toe niet meer zo snel wegkomen. Hij moet zich natuurlijk wel kunnen verdedigen buiten.
Nu heeft hij geen medicijnen meer. Wel krijgt hij door colon clean door zijn voer. Dat is om de ontlasting smeuig te houden. Door het scheve bekken is de doorgang nauwer geworden en kan hij de drollen er niet meer door krijgen.

Ik zie dat je grit in de kattenbak hebt? Heeft hij geen open wonden? Anders kan je hem beter op krantensnipsels oid zetten.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:24

Jup, ik denk dat wij zo'n kat hebben gehad.
Aangereden, al strompelend binnen gekomen en het achtereind was flink platter geworden.
3 dagen heeft ie geslapen, gelegen en niet gegeten. (drinken weet ik eigenlijk niet meer)
en als een wondertje, op dag 4 begon ie weer te leven.
Hij is altijd wat blijven hinkelen, maar heeft nog jaren geleefd.
Wat nog sneuer was: hij was zwanger geworden, maar de baby's konden er natuurlijk niet uit! ;( Erg zielig, dus die zijn eruit gehaald(waren al dood) en toen gesteriliseerd.

Heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door rensju op 17-12-09 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:29

aah heel veel sterkte zeg!
wij hebben in 2 jaar, 2 x een kat dood gehad...
allebei waren het rooie.. dus ergens beginnen we nu toch te twijfelen aan het rood... een andere van ons leeft al 7 jaar!
beide zijn ze bij ons aan de weg aangereden, allebei rug gebroken, bekken gebroken, en bij 1 ook kronkel in t hoofd van de klap. helaas konden ze niet meer hersteld worden, dus in laten slapen ;(

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 14:37

Siggy, hier had mijn dierenarts het ook over ja, dat het lichaam dan een soort nieuwe kom maakt.
MAar erg fijn om te lezen dat jouw poezel zo nog een fijn leven kan hebben!

Drenthie, jouw kat heeft heel erg veel geluk gehad dus!

Hij heeft geen wonden, ja 1 klein wondje boven zijn oog maar verder gelukkig niet :)

Rensju, ik moest wel even lachen hoor: HIJ was zwanger geworden ;)

Wat sneu Danique, ik hoop dat Joep ooit weer eens naar buiten kan maar ben wel wat huiverig nu, ook met de andere kat.

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:39

dat zal ik ook zijn!
ook echt allebei de katjes waren net een jaar...
en dan meteen BOEM!
hoop voor je dat hij er snel weer boven op is! :(:)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 14:43

Dank je, deze is ook nog maar 1,5!