Fietsen met de hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Fietsen met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 08:36

Hoi,

Met onze vorige hond fietste ik soms wel eens, vond ze geweldig. Nu hebben we een benner sennen "pup" van net 1 jaar. Dit is geloof ik nog te jong om te fietsen ermee, maar mijn vraag is dus als ze eraan toe is hoe leer ik het haar?

Ze is nogal levendig en trekgraag dus ben bang dat het snel eindigt in een valpartij }:0 Hoe hebben jullie het geleerd?

De reden waarom ik graag met haar wil gaan fietsen is dat mijn oma stiekem tussen de middag onze honden heeft bijgevoert en het opvalt dat ze wel snel voller wordt als ze teveel eet. Fietsen leek mij een goede optie om samen ertussenuit te gaan en lekker extra beweging te geven.

Als iemand trouwens weet vanaf welke leeftijd het met een benner sennen goed is om aan fietsen te beginnen? Wil haar natuurlijk niet benadelen door te vroeg te beginnen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:22

Eerst en vooral je oma onder haar voeten geven en haar op het hart drukken je hond géén extra eten te geven! Verder zou ik gewoon starten met de basisgehoorzaamheid. Als hij op bevel braaf naast jou been kan lopen, zonder daarbij afgeleid te zijn of zonder daarbij ook maar iets te trekken, dan sta je al ver. Dat kan je dan gewoon ook gebruiken op de fiets. Ik heb onze hond nooit moeten 'leren' om mee te lopen met de fiets, gewoon omdat hij het zo geleerd heeft dat hij bij bevel altijd naast me moet lopen en niet mag trekken.

Goede hondenschool zoeken dus :).

Princess_

Re: Fietsen met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:32

Ja oma heeft aardig op dr flikker gekregen, zij laat smiddags de honden uit en vond het zo zielig. Achterlijk gewoon, we kwamen erachter nadat mijn moeder opmerkte dat het voer wel erg snel ging!

Mijn vader komt zondag thuis, die doet de cursussen met haar. Gehoorzaamheid heeft ze drie cursussen succesvol van doorlopen, maar hier thuis is het een doerak :=

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:26

haha indd eerst oma de les lezen, maar dat is al gebeurd las ik.

Voordat je ook maar een poging doet om te fietsen moet de hond goed leren wat NAAST is..

gaat dat goed, dan kan je wandelen naast de fiets... en als dat goed gaat ga je echt eens fietsen ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:40

Als ik een tip mag geven zou het zijn:
- niet te lang voorbereidend werk doen, maar het gewoon proberen
- begin ergens op een lege parkeerplaats of waar geen auto's komen
- hou je riem om een paar vingers zodat je gelijk los kan laten als ze te hard trekt (heel erg belangrijk, heb het al een paar keer lelijk mis zien gaan met mensen die de riem te goed vast hadden / om het stuur geslagen hadden, waaronder mn moeder. Die heeft er uiteindelijk een hersenkneuzing en jaren ellende aan overgehouden)
- begin met kleine stukjes (5 minuten) en bouw dat langzaam op

Wat heel goed helpt, is als je aan het wandelen bent en je neemt een bocht of slaat ergens af, tegen je hond links of rechts zeggen. Als ik met mijn hond aan het fietsen ben en ik zeg rechts, dan gaat ze vanzelf de bocht al om en hoef ik alleen maar mee te fietsen in plaats van dat ik haar de bocht door moet begeleiden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:42

geen voorbereiding?? dat vind ik niet echt verstandig..

zeker niet met een hond van min. 50 KG

ze moet zeker NAAST kunnen, eerder zou ik niet op de fiets stappen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:44

Je kunt gaan wandelen met de hond en dan je fiets mee zodat de hond kan wennen aan de fiets.
Het is wel fijn als je weet dat de hond naar jou zal blijven luisteren tijdens het fietsen en niet ineens denkt van hey dat is gezellig daar loopt fikkie van 2 straten verder op, even neuzen. Om dan vervolgens jou met fiets en al mee te sleuren of jou met fiets en al op de grond achter te laten.
Grote honden kunnen pas naast de fiets als ze rond de 18 maanden zijn. De gewrichten moeten eerst uitgevuld zijn om dat soort belastingen te kunnen dragen.
Goed opbouwen, op het internet kan je goede schema's vinden daarvoor

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:45

Ow hihi, ik bedoel niet dat die hond geen commando's hoeft te kennen, want dat kent ie al zo te horen. (3 cursussen gehad) Als je hond onder appel staat, gaat het fietsen vanzelf.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:50

Ik zag dat je redelijk in de buurt woond (ik woon in Amerongen).
Als je nog een goede cursus zoekt kan ik je wel iemand aanraden. Wij hebben ook bij haar getrained en inmiddels is onze o zo eigenwijze drent een super hond geworden die heel goed luisterd. zelfs naar mijn zusje van net 12.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:51

Zoals je zelf al aangeeft is ze nu nog erg jong om zoiets te leren. Het schijnt in eerste instantie niet goed voor ze te zijn als ze in de groei zijn, daarbij is ze nu nog gewoon jong en raakt ze haar concentratie kwijt. Zoals Iris al zei 'niet te lang voorbereid te werk gaan'. Starten met gewone gehoorzaamheid, zoals naast en je fiets af en toe gewoon mee. Al lijkt me dat niet makkelijk om een fiets aan de hand te hebben en een behoorlijke zware pup.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:56

Onze hond weet zeker wat volg of naast betekend, alleen met wandelen vind ze het vaak lastig om te luisteren :+
Maar op de fiets is dat best een ander verhaal, daar volgt ze goed, ziet ze een andere hond en wil ze daar dr concentratie naar toebrengen dan zeggen we doorlopen en dan gaan die oren weer richting ons en loopt ze door(wel soms met een schuin oog naar de hond toe, maar verder niet :)).

Idd. nooit de riem te strak vasthouden, je kan beter loslaten als het moet dan dat je zelf ook ten val komt en er ergere ongelukken gebeuren. Vind die speciale fietsstokken oid zie je aan de zijkant moet doen daarom ook niet echt veilig.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 14:14

Nee ik wacht sowieso tot ze echt uitgegroeit is! Ze is nu net een beetje aan het transformeren van pup naar echte hond ;) Dus sowieso wachten.

Ik ga dus gewoon oefenen met naast enzo, naar mijn vader luisterd ze erg goed. Bij mij ouwehoert ze liever.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:17

bij zo'n groot ras is het aan te raden zeker te wachten tot ze min. 1,5 is

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 14:18

Ja onze vorige hond hebben we het pas met 2 jaar gedaan, was ook een grote.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:22

Ik lees mee.....
Ik heb een superlieve Bullmastiffteef (zie avatar) die eigenlijk heel goed luistert (heel wat cursussen mee gedaan) maar.....zodra mevrouw kinderen, leuke mensen of honden ziet, wordt ze een soort van autistisch.
Ik kan op mijn kop gaan staan maar niks helpt. Dan is ze zo blij.....
Als ik op mijn voeten sta is dat niet zo erg. Dan draai ik me om en moet ze mee...ergens waar minder prikkels zijn en dan krijg ik haar aandacht wel weer.
Maar op fiets????? Ik wil zo graag, ze is nu anderhalf, perfecte leeftijd om mee te beginnen...maar ik durf niet.
Ik weet zeker dat ik botten ga breken en Lola bij de eerste de beste oma in de rolstoel op schoot zit.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:25

Voor honden waar je je handen aan het stuur wil houden tijdens het fietsen is de springer uitgevonden ;)
Er is ook een goedkopere variant, vrijwel hetzelfde alleen stukken goedkoper.
In het begin kan je er ook nog een gewone riem bij nemen zodat je de hond nog wat kan corrigeren.
Verder rustig de training opbouwen. Zoals gezegd staan er schema's op internet. Niet alleen de spieren en gewrichten moeten wennen aan de belasting, ook de voetzooltjes moeten sterker worden. Controleer die dan ook na het fietsen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:38

ik vind die springer niks hoor..

daar doe je ook geen autistische bullmastiff aan :D
haha die trekt jou en je fiets mee naar de spelende kinderen/ andere honden of weet ik het wat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:39

HBVisser schreef:
Ik lees mee.....
Ik heb een superlieve Bullmastiffteef (zie avatar) die eigenlijk heel goed luistert (heel wat cursussen mee gedaan) maar.....zodra mevrouw kinderen, leuke mensen of honden ziet, wordt ze een soort van autistisch.
Als ik op mijn voeten sta is dat niet zo erg. Dan draai ik me om en moet ze mee...ergens waar minder prikkels zijn en dan krijg ik haar aandacht wel weer.
Maar op fiets????? Ik wil zo graag, ze is nu anderhalf, perfecte leeftijd om mee te beginnen...maar ik durf niet.
Ik weet zeker dat ik botten ga breken en Lola bij de eerste de beste oma in de rolstoel op schoot zit.

Heeft die van mij ook, en naast de fiets loopt ie opeens netjes door, en laat zich niet afleiden.

Overigens heb ik ook niet erg veel voorbereidend werk gedaan, commando "volg" geleerd en gewoon op een dag naast de fiets gepakt. Grappig genoeg gaat het volgen naast de fiets ook nog een heel stuk beter, wss omdat het tempo hem veel beter ligt (volgens Dimo lopen mensen véél te langzaam :') )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:27

Yamcha schreef:
HBVisser schreef:
Ik lees mee.....

Heeft die van mij ook, en naast de fiets loopt ie opeens netjes door, en laat zich niet afleiden.

Overigens heb ik ook niet erg veel voorbereidend werk gedaan, commando "volg" geleerd en gewoon op een dag naast de fiets gepakt. Grappig genoeg gaat het volgen naast de fiets ook nog een heel stuk beter, wss omdat het tempo hem veel beter ligt (volgens Dimo lopen mensen véél te langzaam :') )

Zijn we gelukkig niet de enige :')

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:03

Is er hoop???

Tja ik ben gewoon gigantisch bang dat het mis gaat.
Ten eerste omdat ik me geen gebroken botten kan veroorloven en ten tweede omdat de Duitsers al hysterisch zijn als het om zogenaamde "vechthonden" gaat.
Ik wil een ander mens ook niet de stuipen op het lijf jagen.
Maar....ik ga het proberen. Op zondagochtend...als het hele dorp in de kerk zit. En dan achteraf. Dan loop ik het eerste stuk, met Lo aan de riem en fiets aan de hand. Dan kan er weinig gebeuren.
Ze kan dan loslopen en als ze niet volgt , kan ik weg fietsen. Dan moet ze wel volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:42

Yup er is hoop :') :D

Gewoon proberen als het rustig is idd, zal je meevallen.

Leer haar "stop" aan (dat ze niet doorloopt als je moet remmen, Dimo stopt al automatisch als ik rem, maar dat moest ie ook even leren) en maak goed duidelijk welke kant je op gaat :j

Snap wel dat je bang bent hoor, maardaar moet je jezelf een beetje overheen zetten, komt heus goed :j en Lo is zo lief, dat komt vast goed.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:50

Ik zou beginnen met 1,5 jaar.. een bernen sennen hond is laat uitgegroeid... Wat ik gedaan heb.. Fiets aan de hand, hond ernaast, netjes naast je houden en belonen als het goed gaat. Dan erop stappen, en voorzichtig aan een rondje fietsen.. goed belonen en direct aanleren dat hij echt niet mag snuffelen of dat soort dingen als hij naast de fiets loopt. Verder wil ik je de tip meegeven dat je op internet veel fietschemas kunt vinden, dus hoe je het fietsen op de goede manier geleidelijk aan opbouwt. Google maar eens op "fietsschema voor honden".. Veel fiets plezier met je hond! Ik fiets elke dag met onze hond, erg leuk en ze blijven een goede conditie houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:53

Don_Zhivago schreef:
ik vind die springer niks hoor..

daar doe je ook geen autistische bullmastiff aan :D
haha die trekt jou en je fiets mee naar de spelende kinderen/ andere honden of weet ik het wat :D

Ik vind het ook niks, heb liever de riem in mijn hand, dan voel ik ook of de hond langzamer of sneller wil.

De hond past zijn tempo naar mij aan, maar ik ook het mijne naar de hond :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:02

ja idd, die springers vind ik ook echt onzinnig! hier ook gewoon de riem in de hand, of zonder riem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:03

Zonder doe ik niet :)

Dimo is nogal een wildebras :D