Hoe kom je aan volwassen honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Hoe kom je aan volwassen honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:19

Behalve ze zelf opkweken vanaf puppy natuurlijk :+

Ik zoek al een tijdje bijna dagelijks op internet, op marktplaats/kapaza/asielensites en ik kom de hond die wij graag willen niet tegen. Nou zijn er vast andere ingangen, moet ik gewoon bij een fokker informeren of zij iets weten of zijn er bepaalde sites waar honden op aangeboden worden?

En wat zijn reëele bedragen voor een gezonde volwassen maar niet hele oude, brave rashond?

Jenny_B

Re: Hoe kom je aan volwassen honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:21

wat voor hond zoek je? En zit er niet per ongeluk zo eentje in het asiel?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:24

Herplaatsing via de rasvereniging. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:26

Een Golden Retriever of evt. een Berner Sennen. Er staan wel wat Retrievers op de websites van de asielen maar die kunnen niet samen met kleine kinderen en dat is wel een vereiste.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:26

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:31

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:32

gewoon de rasvereniging zoals al eerder gezegd

bij onze club worden de herplaatsers ook op de site gezet, en als je een mailtje stuurt met wat je zoekt gaan ze bemiddelen voor je ;)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:35

Fokkers zoeken ook 'gastgezinnen' voor hun honden, misschien is dat een idee? :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:40

Er staan ook een aantal volwassen retrievers op marktplaats die volgens de omschrijving goed met kinderen kunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:43

Plaisir schreef:
Fokkers zoeken ook 'gastgezinnen' voor hun honden, misschien is dat een idee? :)

Dat is maar tijdelijk dan toch? Of snap ik het nu verkeerd?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:44

De rasvereniging durfde ik niet zo goed trouwens, omdat het voor ons de eerste hond is dus we moeten echt nog veel leren over de opvoeding enzo. :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:47

Urielle: Ik zou me daar niet te druk over maken hoor! :) Wij zijn als newbees via de rasvereniging bij een herplaatser gaan kijken. Het was uiteindelijk toch niet wat we zochten, maar we werden wel goed ontvangen door de rasvereniging.

Als jij goed kan onderbouwen wat je wilt, wat je mogelijkheden zijn en waartoe je allemaal bereid bent, dan zien ze dat echt wel zitten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:49

@TS: wil je dan wel een hond in combinatie met jonge/kleine kinderen?

Persoonlijk zou ik het een behoorlijk risico vinden, vooral met oude honden omdat die nogal eens slechte ervaringen hebben.

Maar waarom kies je voor deze rassen?

Oww ik vind het helemaal niet "raar" dat je wat huiverig bent omdat het je eerste hond is, heb zelf ook een hond, en dat was ook mn eerste! Daarvoor helemaal geen ervaring met honden(ik ben niet eens een hondenmens, ben een kattenmens, maar die willen niet mee wandelen :+ )

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:52

Asiel ?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:56

http://www.goldenretrieverherplaatsing.nl/

Deze mevrouw bemiddelt/herplaatst golden retrievers met papieren.
Ik heb een aantal keer contact met haar gehad, maar uiteindelijk kwam er via de herplaatsing van de fokvereniging een prachtige 4 jarige ierse setter op ons pad.

Je kunt via de stamboomsite/verenigingssites gewoon een berichtje achterlaten hoor! Helaas komen er regelmatig honden terug bij de fokker omdat de nieuwe eigenaren toch te weinig tijd hebben, of de hond ineens zo groot vinden :?
Als het jullie eerste hond is, dan kun je ook oudere leeftijd nog een gehoorzaamheidstraining volgen!
Die van ons had alle trainingen gehad en ik ben gewoon weer overnieuw met haar begonnen, ze is nu 5 en volgend jaar gaan we weer een cursus doen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:00

Urielle schreef:
Plaisir schreef:

Dat is maar tijdelijk dan toch? Of snap ik het nu verkeerd?

Kan, maar er zijn ook fokkers die een oudere hond willen herplaatsen als ze niet in het roedel passen of ze onder fokkersvoorwaarden (dus jij de hond, maar de fokker wil er dan wel een aantal nesten mee kunnen fokken) plaatsen.

Urielle schreef:
De rasvereniging durfde ik niet zo goed trouwens, omdat het voor ons de eerste hond is dus we moeten echt nog veel leren over de opvoeding enzo. :o

Dat is jammer, een rasvereniging is er ook voor informatie hierover.
Op de site van de Goldenclub staat wat info en je kan degene die bemiddelt benaderen: http://www.goldenretrieverclub.nl/ en dan de knop Herplaatsing.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:04

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:07

siskeh schreef:
Maar waarom kies je voor deze rassen?

Ja, we vinden allebei (alledrie moet ik zeggen, Gioya ook) honden heel erg leuk, en we hebben ook altijd gezegd dat we zodra we op de boerenbuiten gingen wonen honden zouden nemen.
Ik ben zelf als kind opgegroeid met honden en dat vind ik voor mijn kinderen ook wel fijn, want je leert er wel van. Maar dus wel een hond met een rustig temperament die niet te springerig of snapperig is.

Dat is een van de redenen dat de keuze is gevallen op een golden retriever of een berner sennen, naast dat we dat allebei hele mooie honden vinden. We zochten een mooie midden tot grote maat hond met een rustig temperament, niet te dominant of eigenwijs om dingen te doen voor onervaren eigenaars, die niet hysterisch werd als er niet dagelijks twee uur gewandeld wordt, die lekker buiten kan spelen overdag (dus geen sissi rillend onder een dekentje), toch in het weekend niet te lam is om met het gezin mee te gaan richting bos of hei, die mee op cursus kan en gewoon in het algemeen fijne gezinshond kan zijn.

Misschien dat ik een beetje een pieperd ben over 'aaah, het is onze eerste hond!', maar goed, een veulen opvoeden en zelfs een volwassen paard in het gareel houden is ook niet simpel en dat zal met een hond echt niet anders zijn. Je zult er vast ervaring mee op moeten doen. We gaan ook sowieso wel op cursus (ik iig) maar goed, je moet ook een heleboel thuis doen natuurlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:08

Heel fijn trouwens dat iedereen zo meedenkt!
Het is best moeilijk als je niet into honden bent om de juiste ingangen te vinden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:12

Ik zou mij overigens wel verdiepen in de gezondheid van beide rassen. Zijn allebei hele fijne rassen, maar helaas wordt vooral de Berner gemiddeld niet zo heel oud. Vreselijk jammer.
Wat dat betreft is die stamboom wel degelijk van belang, het is geen garantie voor een gezonde hond maar je kan wel informatie over de ouders achterhalen. Maar ook de fokker en dat is doorgaans een prima bron wat betreft informatie over de honden, bovendien weten goede fokkers graag waar hun honden zitten. Kan n.l. gebeuren dat kopers een hond weg doenn zonder de fokker te informeren terwijl die dat wel graag wist of zelfs de hond terug willen nemen om zelf te herplaatsen. Fokker van onze Golden herplaatst b.v. het liefst zelf haar honden en ik weet dat er zo wel meer zijn.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:15

@TS: aan die eisen voldoen heel veel honden IMO, alleen weet ik niet of een berner sennen-hond wel zo rustig is eigenlijk.
De berner sennenhonden die ik in het bos tegenkom zijn over het algemeen vrij druk :+
Zelf heb ik goede ervaringen met cocker spaniels(of eigenlijk mijn hond, zij vind cockers aardig/leuk), het zijn over het algemeen erg vriendelijke honden die ons niet lastig vallen maar wel gezellig meedoen.
De meeste honden zijn niet bijzondergoed opgevoed, maar persoonlijk denk ik niet dat dit écht aan de hond lag..

Moet zeggen dat ik vrij laks was over de aanschaf van een hond, en het loopt ook altijd op rolletjes, dus blijkbaar had ik me er ook niet druk over hoeven maken :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:19

Heb je hier al eens gezocht?
http://www.dierenasiels.com/

Kun je aanklikken wel ras, en de eisen (kleine kinderen, honden, alleen thuis enz) en dan krijg je een lijst van een heleboel honden die daaraan voldoen in een boel asiels in NL..

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:24

Herdershonden zijn ook leuke honden vind ik. Ik ben zelf met herdershonden opgegroeid. Moet zeggen mijn ouders willen ook niks anders meer dan herders honden. Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor herder je neemt. Ik ben opgegroeid met een Mechelse herder, een hardstikke leuk beest! Is dood gegaan toen ik een jaar of 8 was. Nu hebben we een Tervuerense herder uit het asiel, een hardstikke leuk beest, alleen heeft wel een kronkel in zn kop. Wij waren zijn 4e gezin in nog geen jaar tijd, dus het beestje heeft veel meegemaakt. Labradors en Golden retrievers vind ik ook erg aanhankelijke honden. Het is altijd moeilijk wat voor hond je gaat nemen, niet alleen wanneer het je eerste hond is hoor ;) Ik hoop dat je iets geschikts kunt vinden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:38

fidodido schreef:
Is volgens mij maar 40 minuten bij jullie vandaan? En is ook paarden gewent!

Ik had hem al eerder gezien en heb net ook geinformeerd, maar wij kunnen pas in januari, misschien begin februari, verhuizen en de hond moet volgende week weg zijn, dus helaas. Hopelijk vindt hij in die week dan een fijn huisje.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:19

Hebben jullie überhaupt al een boek over alle hondenrassen en hun 'gedragskenmerken' aangeschaft?

Er zijn zoveel soorten honden...in zo'n boek staat vaak uitgebreid beschreven wat de typische raskenmerken zijn.