Hoe om te gaan met bevroren (levend) varken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bosefoso

Hoe om te gaan met bevroren (levend) varken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:13

Zoals de titel al weergeeft..

Ons mini-varken babe is gisteravond in een hok gekropen, waar hij niet meer uitkon. Hij heeft vanacht dus met -5 in een hokje gelegen zonder beschutting tegen de kou, wind etc. Zojuist trof mijn partner hem aan in dat hok, en hij dacht dat hij dood was. Toen hij Babe aanraakte kwam er een knor vanaf.

Hij heeft Babe direct naar binnen gehaald en bij de verwarming neergelegd. Nu is hij hem aan het behandelen met warm water, zodat alels weer een beetje op gang komt. We zouden echt niet weten wat we moeten doen. De dierenarts oppert om maar gewoon af te wachten. Hij opent zo nu en dan zijn ogen en spartelt wild rond.

Zijn er hier varkenskenners, die weten hoe je dit het beste aan kunt pakken?

zij

Re: Hoe om te gaan met bevroren (levend) varken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:14

ik zou niet langs de verwarming leggen. dat is wle een heel groot verschil ineens... warm wrijven is dan denk ik beter (gewoon mijn ingeving hoor).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:16

niet wrijven niet voor een kachel en zeker geen warm water !!!!!

zo uitleg

gewoon met eigen (jou) lichaams warmte opwarmen

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:16

Hij is inderdaad alweer bij de verwarming weg.

Warm wrijven is hij inderdaad ook mee bezig. Babe blijft voorlopig maar weer gewoon binnen, hij heeft al eerder een paar weken binnen gezeten. Zou hij er beschadigingen aan over kunnen houden?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:16

de verwarming en warm water, lijk t me erg pijnlijk.
Vergelijk het maar eens met jezelf, als je in de vrieskou hebt gefiets en je komt binnen, gaat het heel erg pijn doen.

loud/lauw water lijkt me stukken beter.

Succes

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:17

Ik geloof inderdaad ook dat dat verschil te groot is.

Ik zou zoiezo wel wrijven want daar komt de bloedsomloopt weer van op gang. verder echt geen idee.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:17

Ik weet niet precies hoe het bij varkens zit, maar bij mensen moet je juist niet gaan beginnen met kunstmatig opwarmen!!! Dus geen warm water, geen kruik, niet te dicht bij de verwarming etc. De reden daarvoor is dat het lichaam al het bloed naar de vitale organen heeft gehaald om te kunnen overleven. Als je nu kunstmatig van buitenaf gaat opwarmen, dan word dat bloed, wat zo noodzakelijk is bij hart, longen, hersenen etc, naar niet vitale delen getrokken (in dit geval bijvoorbeeld de poten) waardoor je een shock veroorzaakt. Daaraan kan een mens overlijden.

Nogmaals ik weet niet hoe het bij varkens zit, maar persoonlijk zou ik hem gewoon op een behaaglijk plekje leggen en zelf de tijd geven weer op temperatuur te komen. Eventueel kan je hem wel wat warms voeren, al heb ik geen idee wat varkens eten. Maar het risico van kunstmatige opwarming zou ik niet durven nemen.

Edit:wrijven is ook geen goed idee in mijn ogen....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:19

In een kist met een biggenlamp leggen zou ik doen en een warme prak voor hem maken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:19

verwarming en warm water lijken me in geval van bevriezingsverschijnselen een erg pijnlijke zaak. Ik denk voornamelijk wrijven en warm houden mbv dekens en als het varken wil eten een lauw papje/slobberachtig aanbieden zodat het ook van binnenuit opwarmt. Dat de DA het niet aan een opgewarmt infuus gelegd heeft...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:21

Mensen geef je een borrel, paarden kunnen dat ook best hebben maar varkens? weet niet of dat kan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:21

Als een mens onderkoelt is word die ook gewreven volgens mij hoor. Die krijgt trouwens soort van folie om misschien is dat wat?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:22

oh er kunnen dacht ik bij geval van bevriezingsverschijnselen giftige stoffen vrijkomen bij te snelle opwarming van de lichaamsuiteinden (bij mensen tenen, vingers, neus en oren)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:22

met wrijven wrijf je de huid stuk
jou babe kan dus vries brandwonden hebben
heeft die ze niet kan ie gewone brandwonden krijgen door het water en het wrijven

de temperatuur's verschillen zijn te groot !!!!

de kachel kan voor jou lekker zijn gezien jij een temperatuur hebt van gemiddeld 37 C
maar babe is velemalen kouder
ik weet niet in hoeverre een varken kou aan kan maar een mens kon (pin me er niet op vast) 5 of 10 graden hebben
welliswaar dus wel weer met medich toezicht opwarmen en dit duurt dagen !!!!!

warm water verbrand je het arme ding ook mee

mijn tip bel een goede da en vraag die om advies
ik gok er op dat jou babe wel wat adrealine en vocht kan gebruiken

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:22

Mijn partner heeft hem inmiddels in een handdoek gewikkeld en ligt tegen hem aan. Net heb ik hem horen knorren door de telefoon, het lijkt dus allemaal iets beter te gaan. Maar goed, wat is er beschadigd geraakt.

Op dit moment staat de pap die hij nromaal krijgtt wat af te koelen. Hopen dat hij dadelijk wil eten. Drinken doet hij op dit moment in ieder geval niet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:25

Ik zou het ook gewoon in een schuur leggen die winddicht is verder, maar niet te warm is. Na een half uurtje zou ik er dan nog een wollen deken overheen leggen. Zo zou hij langzaam weer op moeten warmen naar een normale temperatuur. Als hij weer wat levendiger wordt zou ik hem inderdaad iets warms geven (Slobber van brokken maken?).

Ik zou hem inderdaad absoluut niet bij de kachel leggen of met warm water aan de gang gaan. Veel te heftig.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:26

Weet iemand wat de normale lichaamstemperatuur is van een varken? Als ik dit zoek op Google krijg je vreselijke recepten....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:27

toen ik de titel zag moest ik toch ergens wel lachen :+

maar wat sneu!!
denk dat het opwarmen rustig aan gebeuren moet, kun je hem temperaturen om te weten wat nu zijn lichaamstemperatuur is?
normaal is 38-38,5 voor varkens.

zou toch een dierenarts vragen of die je willen helpen,zij hebben apparatuur om hem in de gaten te houden en de juiste middelen om hem weer warm te krijgen
Laatst bijgewerkt door ellepel op 14-12-09 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:27

Ik! :wave:
mijn vader is diricteur/eigenaar van / over 5 varkensbedrijven( fok )
En je moet het eerst droogwrijven, Dan kun je een kruik op zijn BUIK leggen, en het hoofdje met name de oortjes varm houden.
Het beste kun je hem onder een warme lamp leggen in wat zaagsel/hooi/stro.

Vergeet niet... Dat als je geen melk geeft, Je wel biest moet geven ( melkpoeder )

Veel succes :)

De normale lichaamstemperatuur van een varken is ongeveer 37/38 :)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:29

Ja, als ik het anders zou omschrijven, zou niemand het topic bekijken hahaha!

Mijn partner probeerde hem juist te temperaturen, maar dat ding gaf niets aan. Geen temperatuur zou er gestaan hebben.

Toch maar eens een andere DA bellen. Da's in Bels zijn toch een stuk anders dan in NL ben ik achter gekomen...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:29

De normale lichaamstemperatuur van varkens is 38 tot 38,5°C. De temperatuur van biggen (tot een maand of drie) ligt hoger, tussen 39 en 40°C

Sterkte met je varken, maar wat zei je nou in je beginpost dat je wilde doen? In huis houden? Gaat lekker stinken, of heb ik iets anders gelezen dan dat er stond? ;P
Laatst bijgewerkt door itsmi op 14-12-09 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:30

Een DA die zegt dat je af moet wachten? Sorry hoor, maar wat is dat voor advies? Hij/zij had tenminste wat bruikbare tips kunnen geven!

Bij onderkoeling is het inderdaad belangrijk dat de temperatuur niet ineens heel erg stijgt, om de reden die Lalidan ook al noemt: shock!

Inwikkelen in iets waardoor zijn eigen restwarmte gereflecteerd wordt en niet kan ontsnappen. En opwarmen met eigen lichaamswarmte lijkt me het het veiligste.

Ik zou ook niet voeren of drinken geven, daar dit ook shock kan veroorzaken. Eerst maar eens op temperatuur komen.

Veel sterkte!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:36

ben nog even aan het zoeken geweest,maar je kunt wel een warm dekbed o.i.d over je varken heen leggen, hij moet in elk geval langzaam opwarmen.

ik ga ook heeeeeeeeeeeeel hard voor jullie duimen zeg,dit is niet niks :(:) :(:)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:37

Thnx!

Ik hou jullie op de hoogte, in de hoop dat het allemaal goed komt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:37

bosefoso schreef:
Weet iemand wat de normale lichaamstemperatuur is van een varken? Als ik dit zoek op Google krijg je vreselijke recepten....

AHHHH.. Tis dat het zo zielig is voor je varkentje, anders zou ik er bijna om moeten lachen..

Arm ding!! :(:)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:39

Itsmi, Babe is opgegroeid in huiselijke kring. Hij is dus gewend om gewassen te worden, om tussen de honden in te lopen etc. Hij is beter zindelijk dan onze honden haha! Wij hebben hem in het begin ook een aantal weken binnen gehouden, en dan steeds overdag bij de rest van de dieren. Op een moment was hij echt vriendjes geworden met de konijnen en konden we hem bijna niet meer vangen. Voor ons de reden om hem maar bij de rest te laten. Daar zit ie nu al meer dan een half jaar.
Verwacht dat het zindelijk zijn er nog wel inzit, we zullen wel zien.... Anders sluiten we over een tijdje maar weer de warmtelamp aan in de schuur.